Panssarivaunut

Tietäjät kertokoot, lapsena (70-luvulla) tuli leikittyä silloisen Päällystöopiston rinteeseen jätettyssä panssarivaunussa, täys peli meille muksuille kun pääsi sisälle ja tornia sai veivistä käännettyä. Sisällä oli saksankielisiä kylttejä mutta sturmi se ei ollut. Ehjältä tuo sillon vielä vaikutti. Mikä vaunu?
 
Ei satu profiili silmään.

Tekeekö muistini keppopsen mutta tuosta muistin mukaisesta vaunusta piirsin jo sillon nuoruudessa panssarivaunut siten, että tornin taka-osa olisi pidempi, kuten nykypanssareissa.
Olen kyllä etsinyt kuvaamani vaunua valokuvista, ei vaan sellaista löytynyt tornin osalta tai sitten ne on liian vanhoja panssareita??

Muisto nuoruudesta: Oltiin tuon vaunun sisällä ja katsottiin tornin aukoista ulos, rinnettä tuli ylös Charioteer jonka putki osoitti tuota vaunua kohti ja meille pojille tuli kiire ulos kun luultiin sen ampuvan. :D
 
@aab : Hauskoja muisteloita! Muistuttiko vaunun tornin muoto enemmän tätä:

IMG_2280.PNG

Voisiko olla, että tornin takaosassa oli tuolloin esim. jonkinlainen varustelaatikko?
 
Päivitetty T-72B3

Alabino05042017-40-X2.jpg

http://www.vitalykuzmin.net/Military/Rehearsal-in-Alabino-05April2017/i-CVX5Z63/A

Alabino05042017-42-X2.jpg


Alabino05042017-45-X2.jpg
 
Päivitetty T-72B3


Näyttäs tulleen ainakin järeämmät ERA-palikat tornin kylkiin, lisäpanssarit (ERA?) sivuille ja häkit koko taakaosaan. On varmaan sovellettu oppeja Ukrainasta.
 
Eiköhän Syyriassakin ole opittu jotain tutkimalla korjattavina olevia vaunuja. Ilmeisesti saaneet paljon osumia tornin takaosaan kun sitä on vahvistettu noin paksuilla palikoilla?
 
Onko tuo tornin luukku suunniteltu jotenkin uudelleen ja onko ITKK:n jalusta jätetty muokkaamatta, kun minusta hieman vaikuttaa, että tuo ukko ei kykenisi tuota itkoa käyttämään.
 
Niin, eli kykeneekö tuo ukko kääntymään tuossa ympäri? Vai onko tuolla ukolla jokin sirpaleliivi päällä, joka saa tuon näyttämään pullukalta?

XJLYNPi.jpg


No kovin tukeva se ei voi olla. Ihminen kuitenkin kääntyy aika kapeassa paikassa ympäri kun on pakko. Mutta voi olla hankala tehdä sitä todella nopeasti.
 
Ensi vuonna tuleekin sitten varmaan Abrams+Bradley kombo, toivottavasti ainakin. Tai ainakin minä toivon niin ;)

Tuntuu kyllä siltä, että jenkit ovat jyvittäneet nämä harjoitukset ratsuväelle, eli nimen omaan Stryker -yksiköille.
 
Itse siitä Strykeristä ei sen kummempaa, samat asiat mitkä mulle kerrottiin voi lukea wikipediasta. Takaoven kun avaa siinä ekana on ison pesukoneen rumpua muistuttava ammuskaruselli, mistä ladataan niitä eteenpäin lippaaseen. Eniten pisti silmään se, että pakokaasut työnnetään etuoikealta ylös ilmoille. Tekee nannaa maastouttamiselle kun pakokaasut menee suoraan taivaalle.

Kersantin kanssa jauhoin yleistä paskaa. Hänen ryhmässään oli kuulemma vain neljä henkeä sillä hetkellä ja keskusteltiin jenkkien koulutusrytmistä. Lainasin kasvomaaleja, koska heillä ei kuulemma ollut yhtään itsellään. Juteltiin jalkaväkijoukkueiden erosra jenkki vs suomi ja eritoten pst aseista, ryhmällä saattaa olla 3-5 AT-4 kannossa, kessiaikoina tuplamäärä. Jenkeillä jos mennään ihan jalkaisin saattaa joka ukolla olla kannossa omien aseiden lisäksi 25kpl .50 patruunaa ja muutama 60mm kranaatti. M249 tuliannos 1200 patruunaa 5.56. Puhuttiin epiksestä ja oli hyvin vaikuttunut TSTOS:n 42 epäsuoran tulen aseesta. Kertoi miten hyvä 60mm on ja itse kerroin, että Suomessa testattu, mutta todettu ettei hyvä. Kertoi arvostavansa mitä miten Suomi treenaa oikeata sotaa varten. Päätellen iästä ja jutuista päättelisin, että ko. henkilö on ollut jopa Thunder Runissa.

Yleinen huomio, kun esittelin olevani luutnantti XXX xxx-komppaniasta niin kuulin sanan sir sen jälkeen aika monta kertaa. Kohteliaita ja mukavia jutella, menin myös norskien CVtä ihmettelemään ja sisälle kömmin, mutta heidän kanssa ei oikein juttua tullut. Kumma, mistäköhän johtuu.
 
Back
Top