Panssarivaunut

Olen kuullut samaan, että ryssissä T72B3(M) on ollut suurehko pettymys panssarimiehille ja aiheuttanut niin suuria latvaräjähdyksiä ja verensyöksyjä korkea-arvoisten upseerien parissa että asioita on setvitty jopa päivälehdissä ja alan julkisissa ammattijulkaisuissa.
T-72B3M:stä (toiselta nimeltään T-72B3 obr. 2014) ei liene ihan kauheasti palautetta tullut joukoilta, kun sitä ei juurikaan ole otettu käyttöön. Siinähän on johtajan oma panoraamatähystin, ja ilmeisesti aito hunter-killer -kyky.
Tässä siis T-72B3M, huomioikaa tuo tötsäke tuolla keskellä päällä, se on johtajan tähystin.
TankBiathlon2016Final-01-X3.jpg

Tarkoititko kuitenkin siis laajemmin käyttöönotettua T-72B3 obr. 2016:tta, jossa tuota panoraamatähystintä ei ole, mutta reaktiivit ovat saaneet päivityksen?
t-72b3obr2016.jpg
 
Kylläpä on vaunuun integroitu vedenkeitin varsin huoltovapaa ja ennenkaikkea järkevä muutenkin. Vesi pysyy lämpimänä kokoajan, sitä voi ammentaa muillekin kuin vaunumiehistölle eikä tarvitse erillisiä keittimiä tai termareita pyörimään jaloissa. Erilaiset vaunuissa/vast. olevat keittimet ja muut vastaavat ovat olleet käytössä jo pitkään eri malleissa, Suomeenkin sellainen oli lähellä tulla CV-kaluston myötä mutta tuolloin oltiin sitä mieltä että soppatykki on ratkaisu kaikkeen. Nyt monia vituttaa moinen ratkaisu.
Varsin huoltovapaa on aika joustava käsite. Ei se nyt ole se pelkkä keittimen vastus. Jos sitä sähköjärjestelmää ei ole siihen mitoitettu, niin se huoltovapaus poistuu melko pian siitä keittimestä ja parista muustakin kohtaa vaunua.
 
T-72B3M:stä (toiselta nimeltään T-72B3 obr. 2014) ei liene ihan kauheasti palautetta tullut joukoilta, kun sitä ei juurikaan ole otettu käyttöön. Siinähän on johtajan oma panoraamatähystin, ja ilmeisesti aito hunter-killer -kyky.
Tässä siis T-72B3M, huomioikaa tuo tötsäke tuolla keskellä päällä, se on johtajan tähystin.


Tarkoititko kuitenkin siis laajemmin käyttöönotettua T-72B3 obr. 2016:tta, jossa tuota panoraamatähystintä ei ole, mutta reaktiivit ovat saaneet päivityksen?

Perhana kun en nyt löydä vanhaa lähdettä asian tarkastamiseksi.

Ongelma kiteytyy T72B:n tekohengittämiseen. Venäläisille ammattimiehille luvattiin alunperin uusia vaunuja, uuden sukupolven vaunuja kuten Armata. Mutta saivatkin vanhoja T72:ia modernisoituina. Vanhoja vaunuja joita on tekohengitetty sellaisilla modernisaatioilla joita pystyvät kotimaisesti tuottamaan, jotka eivät siis ole kaikilta komponenteiltaan lainkaan tyydyttäviä tai vastaa länsivaunujen tasoa. Esimerkiksi lämpötähtäimien lämppäriteknologia mistä on paljon puhuttu. Vaikka uutta ja "uutta" komponenttia vaihdetaan vanhaan vaunuun ja pultataan kiinni, niin sen kohta 50v vanhan teknisen perusratkaisun ongelmat ovat ja pysyvät.

Mä lähestyn asiaa Venäläistoimittaja Alexey Khlopotovin sanoin. Hän kuvailee että "Ukrainalaisten modernisoidut T-64 vaunut ovat köyhän kansan vaunuja, T72B3:t ovat kerjäläisten". En usko että M-päivityspaketti kovinkaan suurta tehokkuusloikkaa tuottaa vanhalle vaunulle. Jotain, mutta tuskin pääsee modernisoitujen länsivaunujen tasolle kokonaisuutena. Voiko kaikkiin päivityksiin edes luottaa siinä määrin mitä reklaamiosastojen mainosmiehet kertovat? Onko esimerkiksi Relikt-ERA niin tehokasta kun väitetään? Itselleni kuulostaa vähän liian hyvältä ollakseen totta, ja kuulostaa enemmän uskoa luovilta ja henkeä valavilta tarinoilta joita kerrotaan ennenkaikkea omille panssarimiehille, kun ei ole mitään muutakaan tarjottavaa?

Venäläiset olisivat halunneet uutta, eivät saaneet, pettyivät. Ja varmasti ihan syystäkin.
 
Varsin huoltovapaa on aika joustava käsite. Ei se nyt ole se pelkkä keittimen vastus. Jos sitä sähköjärjestelmää ei ole siihen mitoitettu, niin se huoltovapaus poistuu melko pian siitä keittimestä ja parista muustakin kohtaa vaunua.

Totta ihmeessä sellaisen vaunun tai vastaavan laitteen, jossa vedenkeitin on, sähköjärjestelmä tehdään sen mukaisesti että vehje toimii. Kyseessähän ei ole sen kummempi laitos kuin kotitalouskäytössäkään olevat keittimet, vain hieman isompi. Ei niissäkään kauheasti huoltotarvetta ole. Brittien AS90:ssä ei ole pelkästään vedenkeitintä vaan myös uuni, hyvin pelittää sekin.

Millä kokemuksella/näkemyksellä muuten esität kommenttejasi? Oletko ollut joskus tekemisissä ajoneuvoon tai vastaavaan integroidun keittimen kanssa? Ovatko kokemukset olleet huonoja? Vai onko kyseessä ns. Stetson Harrison -tutkimusmetodi?

KRH:n ja tykistön uusissa konteissa on muuten kahvin keittäminen ratkaistu Hendin perkolaattorilla . Se vaatii kyllä jonkin verran huoltoa (koska kahvi) mutta ai että kun on oivallinen peli!
 
Perhana kun en nyt löydä vanhaa lähdettä asian tarkastamiseksi.

Ongelma kiteytyy T72B:n tekohengittämiseen. Venäläisille ammattimiehille luvattiin alunperin uusia vaunuja, uuden sukupolven vaunuja kuten Armata. Mutta saivatkin vanhoja T72:ia modernisoituina. Vanhoja vaunuja joita on tekohengitetty sellaisilla modernisaatioilla joita pystyvät kotimaisesti tuottamaan, jotka eivät siis ole kaikilta komponenteiltaan lainkaan tyydyttäviä tai vastaa länsivaunujen tasoa. Esimerkiksi lämpötähtäimien lämppäriteknologia mistä on paljon puhuttu. Vaikka uutta ja "uutta" komponenttia vaihdetaan vanhaan vaunuun ja pultataan kiinni, niin sen kohta 50v vanhan teknisen perusratkaisun ongelmat ovat ja pysyvät.

Mä lähestyn asiaa Venäläistoimittaja Alexey Khlopotovin sanoin. Hän kuvailee että "Ukrainalaisten modernisoidut T-64 vaunut ovat köyhän kansan vaunuja, T72B3:t ovat kerjäläisten". En usko että M-päivityspaketti kovinkaan suurta tehokkuusloikkaa tuottaa vanhalle vaunulle. Jotain, mutta tuskin pääsee modernisoitujen länsivaunujen tasolle kokonaisuutena. Voiko kaikkiin päivityksiin edes luottaa siinä määrin mitä reklaamiosastojen mainosmiehet kertovat? Onko esimerkiksi Relikt-ERA niin tehokasta kun väitetään? Itselleni kuulostaa vähän liian hyvältä ollakseen totta, ja kuulostaa enemmän uskoa luovilta ja henkeä valavilta tarinoilta joita kerrotaan ennenkaikkea omille panssarimiehille, kun ei ole mitään muutakaan tarjottavaa?

Venäläiset olisivat halunneet uutta, eivät saaneet, pettyivät. Ja varmasti ihan syystäkin.
Hyviä pointteja. Aika riisuttu tosiaan on tuo uusin 72nen verrattuna 2014 versioon. Vaikka länsiteknologia on Krimin tapahtumien jälkeen käynyt vaikeaksi hankkia, luulisi että Kiina voisi olla halukas vastaavia sensoreita toimittamaan luonnonvaroja vastaan. Toki Venäjän ollessa kyseessä, sensorirahoilla on hyvin myös voitu rakentaa datsha Sergeille ja kaksi Vovalle. Onko muuten tietoa miten kiinalaisten sensorit ja tähtäysjärjestelmät vertaa länsimaisten kanssa?
 
Onko muuten tietoa miten kiinalaisten sensorit ja tähtäysjärjestelmät vertaa länsimaisten kanssa?

Kiitos.

Mulla ei ole, mutta foorumin todellisilla tämän alan tietäjillä on varmaan arviota esittää. @Sardaukar maybe?

Oma stetson-harrison hihasta vedetty veikkaus on että jossain ryssän ja länkkärin välimaastossa ja ero länkkäriin saattaisi olla pienempi kun luulemme. Perustan arvion siihen että kun siinä maassa valmistetaan ainakin alihankintana vaikka mitä korkean teknologian tuotteita niin en ihmettelisi lainkaan jos heillä olisi näkemystä ja kokemusta myös modernien tähystimien teosta. Mikään papattien ja värikkäiden vieterilelujen massavalmistuksen maa se ei enään pelkästään ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos.

Mulla ei ole, mutta foorumin todellisilla tämän alan tietäjillä on varmaan arviota esittää. @Sardaukar maybe?

Oma stetson-harrison hihasta vedetty veikkaus on että jossain ryssän ja länkkärin välimaastossa ja ero länkkäriin saattaisi olla pienempi kun luulemme.
Näin järkeilen itsekin, osa voi olla kirjaimellisesti ”samasta tehtaasta”, mutta varmaan kriittisiä komponentteja jonkin verran rajoitetaan, kuten tehdään kuluttajatuotteidenkin saralla (esim. Apple).
 
Totta ihmeessä sellaisen vaunun tai vastaavan laitteen, jossa vedenkeitin on, sähköjärjestelmä tehdään sen mukaisesti että vehje toimii. Kyseessähän ei ole sen kummempi laitos kuin kotitalouskäytössäkään olevat keittimet, vain hieman isompi. Ei niissäkään kauheasti huoltotarvetta ole. Brittien AS90:ssä ei ole pelkästään vedenkeitintä vaan myös uuni, hyvin pelittää sekin.

Millä kokemuksella/näkemyksellä muuten esität kommenttejasi? Oletko ollut joskus tekemisissä ajoneuvoon tai vastaavaan integroidun keittimen kanssa? Ovatko kokemukset olleet huonoja? Vai onko kyseessä ns. Stetson Harrison -tutkimusmetodi?

KRH:n ja tykistön uusissa konteissa on muuten kahvin keittäminen ratkaistu Hendin perkolaattorilla . Se vaatii kyllä jonkin verran huoltoa (koska kahvi) mutta ai että kun on oivallinen peli!
Ajoneuvoasenteisista keittimistä ei ole kokemusta. Sen sijaan sähköjärjestelmistä ja niiden muutoksista senkin edestä. Isojen kuormien lisäykset järjestelmään kun järjestelmään voi aiheuttaa mielenkiintoisia ilmiöitä jos kokonaisuutta ei ole mietitty. Varsinkin tasasähköiset järjestelmät on arkoja vikatilanteille.
 
Hyviä pointteja. Aika riisuttu tosiaan on tuo uusin 72nen verrattuna 2014 versioon. Vaikka länsiteknologia on Krimin tapahtumien jälkeen käynyt vaikeaksi hankkia, luulisi että Kiina voisi olla halukas vastaavia sensoreita toimittamaan luonnonvaroja vastaan. Toki Venäjän ollessa kyseessä, sensorirahoilla on hyvin myös voitu rakentaa datsha Sergeille ja kaksi Vovalle. Onko muuten tietoa miten kiinalaisten sensorit ja tähtäysjärjestelmät vertaa länsimaisten kanssa?

Kiinalaisilla on kyllä lämpökameratekniikkaa. Sitä on vaikea sanoa, onko se länsimaista tasoa...todennäköisesti ainakin kohtuullisen lähellä.

Tässä tietoa kiinalaisten nykyaikaisimmasta vaunusta Wikin sanoin:


Siinä on kyllä osittain samoja ongelmia kuin venäläisissä, esim. karusellilatain rajoittaa ammuksen kokonaispituutta ja täten nuolen pituutta = jonkin verran pienempi läpäisy.
 
Mistä T-72 te puhutte?

T-72B2 Rogatka obr.2006g (Ob'yekt 184M) (also referred to as T-72BM in documents): T-72B upgrade proposal code-named Rogatka. First shown at the 2006 Russian Arms Expo, it is equipped with a new fire control system including a gunner's thermal sight, Nakidka camouflage kit, a new 125 mm 2A46M-5 main gun with muzzle reference system, V-92S2 1,000 hp diesel engine and the new Relikt 3rd generation ERA which is claimed to be twice as effective as Kontakt-5.

T-72B3 (Ob'yekt 184-M3): this upgrade was initiated in 2010 using old stocks of T-72B tanks held in reserve. In addition to performing a general overhaul of every vehicle, certain tanks were equipped with the more powerful V-92S2 engines, a new steering system in the driver's compartment and older tracks were replaced with the new universal, twin-pin design. The upgrade program focuses instead on improving the tank's firepower, mainly through the implementation of the Kalina fire control system, albeit in a simplified form. The tank commander retains an upgraded version of the legacy TKN-3MK sight, which is a passive device with a range of only 600 m at night, but is augmented with a monitor that displays thermal imagery from the gunner's main sight. The commander also has a new turret control panel. The gunner still has the 1A40-4 FCS with 1K13-49 sight, but these are now part of the auxiliary sighting system to complement the new PNM Sosna-U panoramic multi-spectral sensor, which replaced the TPN-3-49 in its mounting. The Sosna-U is a multi-channel, panoramic sight stabilized in both vertical and horizontal axes with a built-in laser rangefinder and command guidance module used with 9M119M missiles. The most advantageous aspect of the Sosna-U is the Thales Catherine-FC thermal imager which extends the detection and identification range of a tank-sized target to 10,500 m and 2,200 m respectively, at night/day and in all weather combat conditions. The T-72B3 series vehicles also received the new 2A46M5 main gun which has a dispersion value significantly lower than previous generations, and reportedly equivalent to the Rheinmetall Rh120 L/44 cannon. The gun laying and stabilization drives were also replaced with the new 2E42-4 system and the AZ ammunition auto-loader was appropriately modified to accommodate newer generations of long-rod (up to 730 mm) saboted kinetic energy anti-tank ammunition: the Svinets-1 (using a depleted uranium penetrator) and Svinets-2 (sintered tungsten alloy) rounds, which were fielded in 2002 and reportedly capable of defeating 740–800 mm and 660–740 mm of RHA at 2,000 m respectively. Only the most recent T-72B3 tanks however feature this capability. Furthermore, the B3 upgrade includes a new explosion and fire suppression system, as well as an advanced VHF radio system designated R-168-25U-2 AKVEDUK. Entered service on 19 October 2012. First delivered to the 20th Field Army in summer 2013 and its Armored Guards Brigade in October 2013. More than 1,000 such tanks are currently in service. Gun 2A46M-5 (2005) for the T-72B3 (2012). Artillery range 9.6 km (normal max), 7.5 km its own sight, the missile 5 km, APFSDS 4 km. Accuracy of + 20%. Unmanned version of T-72B3 is under development.[

T-72B3M: This is a special version of the T-72B3 tank, made specifically for Tank Biathlon 2014.[citation needed] It has an individual commander sight on top of the turret

T-72B3 obr.2016: The most recent variant of the T-72 fielded by the Russian army since 2016. Ammunition includes advanced projectiles. A large amount of reactive armor (analog to T-90MS). New radio communication. New panoramic sight. Increased protection against mines. A new fire control system. The most notable upgrade is the stabilized, panoramic, independent commander's PK PAN sight with integrated thermal viewer, thought to have similar specifications to the Sosna-U. The automotive performance of the tank was also improved with a more powerful V-92S2 engine rated at 1,130 hp (830 kW) coupled to an automatic transmission system and improved drivetrain. Relikt new generation ERA was installed. The Russian Defense Ministry has purchased several hundred T-72B3M tanks and received the first 20 in early 2017
 
Niin se vain tulitoiminnan valvoja joutuu lyömään käsiä korville tuossa keskimmäisessä kuvassa kun pääaseella ammutaan. Joskus vanhaan huonoon aikaan kapiaiset virittivät kuulosuojainten kuppiosia nakkipipon sisään jottei kuulo menisi.

Ylimmäisessä kuvassa vaikuttaa siltä, että vaunun johtaja johtaa luukun alta. Keskimmäisessä kuvassa näkyy taas vähän päätä. Miten on Leo asioita tuntevat foorumilaiset, kuinka kova tuo äänen paine vaununjohtajan paikalla on?
 
Niin se vain tulitoiminnan valvoja joutuu lyömään käsiä korville tuossa keskimmäisessä kuvassa kun pääaseella ammutaan. Joskus vanhaan huonoon aikaan kapiaiset virittivät kuulosuojainten kuppiosia nakkipipon sisään jottei kuulo menisi.

Ylimmäisessä kuvassa vaikuttaa siltä, että vaunun johtaja johtaa luukun alta. Keskimmäisessä kuvassa näkyy taas vähän päätä. Miten on Leo asioita tuntevat foorumilaiset, kuinka kova tuo äänen paine vaununjohtajan paikalla on?
En tiedä Leosta, mutta muistelisin, että vanhan T55M:n meluisin paikka oli ampujan paikka. Johtajan paikalla melu ei ollut paha, mutta alussa paineisku hätkäytti.
Itsellä laski oikean korvan kuulo yhden luokan, en tainnut olla ainut ampuja. Silti raastavampi meteli lähti itkolla ammuttaessa.
 
Back
Top