Panssarivaunut

Hra Falangi laittoi säikeellemme totalnya backstopin. Kuka aloittaa uuden? Ehkä Hollannista käytettynä ostetun droneja lennättävän lasertykillä varustetun aurinkohybridi Leo 3:n tiimoilta voisi tulla jotain kestävää jutun juurta.
juuriin näin, missä viipyy lekkeri 3??
140 mm.n kanuuna, uusilla "paketeilla" (mieluusti Kovia paketteja näin joulun lähestyessä), hybridikäyttöä hitaaseen ja vähän ääntätuottavaan tilanteeseen, dronesysteemi, joka voisi nousta tiedustelemaan, välttäen tilannekuvan vaunuihin sekä suojamiehistölle ja palasi autonomisesti vaikka tornin takaosan patilaatikon päälle vaikka noukkimaan lisävirtaa telineestään , tai jopa jotain maalinosoitusjärjestelmän osan kyytiin ottamista varten. (tai vaikka hakee pitsaa vaunumiehistölle, tiukan paikan tullen)... Keraamiset panssarit teräskuorin?
TAI MITÄ MUUTA PITÄISI LEO 3 SISÄLTÄÄ?.??
 
Muutama sivu taaksepäin MPKK:n "Suomalaisen panssaritaktiikan vuosisata" -kirjan herättelemänä pohdin Panssariprikaatin 2xMEK + 2XMOT rakennetta, notta mitä jos sen sijaan olisi 3xMEK, ja samalla saisi pyöräkalustoa korvattua teloilla niin näissä kuin Karjalan prikaatissakin.

Tässä tuoretta kipuilua UK:n taistelupanssarivaunukaluston tiimoilta. Vitjan keskimmäisiä twiittejä hieman vastaavalla teemalla. Lukaiskaapa läpi alusta asti.

Onhan tuo synti ja häpeä tuo suunta johon Brittien uljaan panssariperinteet ovat päätymässä.:camo:

 
juuriin näin, missä viipyy lekkeri 3??
140 mm.n kanuuna, uusilla "paketeilla" (mieluusti Kovia paketteja näin joulun lähestyessä), hybridikäyttöä hitaaseen ja vähän ääntätuottavaan tilanteeseen, dronesysteemi, joka voisi nousta tiedustelemaan, välttäen tilannekuvan vaunuihin sekä suojamiehistölle ja palasi autonomisesti vaikka tornin takaosan patilaatikon päälle vaikka noukkimaan lisävirtaa telineestään , tai jopa jotain maalinosoitusjärjestelmän osan kyytiin ottamista varten. (tai vaikka hakee pitsaa vaunumiehistölle, tiukan paikan tullen)... Keraamiset panssarit teräskuorin?
TAI MITÄ MUUTA PITÄISI LEO 3 SISÄLTÄÄ?.??

Briteillä teenkeitin, joten meidän vaunuissa pitäisi olla kahvinkeitin.
 
Eihän tuota kukaan ole kiistänytkään, kyllähän bemarin modernisoinnissa tuli lämppärit sekä johtajalle/ampujalle ja ajajalle (eteen/taakse) PS-lehdessä on ollut ihan tarkat speksitkin noista merkkeineen ja malleineen. Lisäksi ampuja VV-putki ainakin modernisoitiin tuossa yhteydessä. Olisiko ajajan VV tullut omalla diilillä nyt jälkikäteen? Tuo 13 miljoonan sopimus koskee vain valonvahvistimia.

Juu, aika erikoinen kuvio tämäkin, suunnittelu/protovaiheessa suunniteltiin ajajan vv:ksi samaa kuin meidän CV:ssä ja XA200:ssa, sitten juttu hyppää suoraan ajajan lämpökamera vaihtoehtoihin/niiden testaukseen ja siihen mihin päädyttiin. Syystä tai toisesta vv taisi jäädä sitten toteuttamatta... Ihmettelen vaan että miksi juuri modattuun bemariin asennetaan nyt sitten molemmat ja vielä jälkikäteen :unsure: halpaa kuin saippua? :oops: Ei tule heti mieleen pv:n laitetta jossa nimenomaan ajajalla on molemmat värkit henk.koht. käytettävissään.

-Ymmärtääkseni tornissa on siis yksi ampujan lämpökamara (lootassa tykin päällä) jota myös johtaja voi käyttää (en tiedä tarkalleen miten koska vanhassa ainakin johtajalla oli oma ilma-ammunta tähtäin). Yleensähän nämä modaukset toteutetaan siten että johtajalla on näyttö josta näkee ampujan lämpötähtäimen kuvan ja tämän näkymän kautta myös johtaja voi ottaa pääaseen jollain tapaa käyttöönsä.
-Myös ampujan vanha tähtäin ja johtajan tähystin modattiin uudella vv putkella.
-Ajajan lämpökamera vissiin pienemmässä lootassa ajajan luukun etuoikealla + takatilan päällä vastaava taaksepäin ja vv nyt sitten ilmeisesti jälkiasennuksena tähystysperiskoopissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei koske mitään lämppärihommia vaan ajajan valonvahvistimia, tämä ihan veli CV9030FIN sanomana eli varmasti pitää paikkansa. Kuten sanottu mekanisoiduissa taisteluosastoissa ja Karjalan Jääkäriprikaatin liikkeenedistämisessä tärkeän roolin ottaa Leo2a4+urdan-kombo. Voihan se olla, että koskee vain hyvin rajallista määrää aanelosia?

Totta että pioneerien jyrävaunut ovat A4 fleetistä varmasti vv-modauksessa ensimmäisenä listalla koska kyseessä on valtakunnan 1-nyrkkien kalustoa. Toisaalta MtLb mukana olo listalla kertoo siitä että myös moot.tst-osaston kalustoon panostetaan (y) Tai ihan niinkin yksinkertaisesti että vv-putket voi olla yksilöistä riippuen tiensä päässä koska niille on muistaakseni ihan määritetty käyttöikä tunneissa:unsure:
 
Juu, aika erikoinen kuvio tämäkin, suunnittelu/protovaiheessa suunniteltiin ajajan vv:ksi samaa kuin meidän CV:ssä ja XA200:ssa, sitten juttu hyppää suoraan ajajan lämpökamera vaihtoehtoihin/niiden testaukseen ja siihen mihin päädyttiin. Syystä tai toisesta vv taisi jäädä sitten toteuttamatta... Ihmettelen vaan että miksi juuri modattuun bemariin asennetaan nyt sitten molemmat ja vielä jälkikäteen :unsure: halpaa kuin saippua? :oops: Ei tule heti mieleen pv:n laitetta jossa nimenomaan ajajalla on molemmat värkit henk.koht. käytettävissään.

-Ymmärtääkseni tornissa on siis yksi ampujan lämpökamara (lootassa tykin päällä) jota myös johtaja voi käyttää (en tiedä tarkalleen miten koska vanhassa ainakin johtajalla oli oma ilma-ammunta tähtäin). Yleensähän nämä modaukset toteutetaan siten että johtajalla on näyttö josta näkee ampujan lämpötähtäimen kuvan ja tämän näkymän kautta myös johtaja voi ottaa pääaseen käyttöönsä.
-Myös ampujan vanha tähtäin ja johtajan tähystin modettiin uudella vv putkella.
-Ajajan lämpökamera vissiin pienemmässä lootassa ajajan luukun etuoikealla + takatilan päällä vastaava taaksepäin ja vv nyt sitten ilmeisesti jälkiasennuksena tähystysperiskoopissa.
Nyt kun luin omat muistiinpanot PS-seminaarista parin vuoden takaa, niin olen kirjoittanut seuraavasti:
-ajaja keskiperiskooppi laajennettu. Leica NAP5 pimeänäkönä (Sama kuin XA-202/CV9030, oma huom). Lämpökamera eteen ja taakse (Thales VEM90)
-johtajan tähystysputki TKN-3BM ja ampujan tähtäinputki BPK-2-42M modernisoitu Millogin VVllä.
 
Tuo linkkaamasi uutinen oli aikanaan keskustelussa ja kuten siinä sanotaan, vain osa vaunuista saa päivityksen. Esimerkiksi Leo 2A6 kuskin valonvahvistin on muistaakseni Philipsin valmistama ja vanha kuin vaunu itse. Se varmaan muutetaan Gen 2+ versioon.

En usko että sotilastekniikkaa olevia lämpötähystimiä saisi kovin montaa, varsinkaan tj-järjestelmään integroituna tuolla rahalla. Kyllä ne kallita ovat. Esimerkiksi Peri R17 A3 tähtäin ja ATTICA FLIR ovat varmaan aika suolaisia.

Näinhän se vähän menee, tuo meidän BMP-2 modaus on mallia halpis koska lämpökamerat kokonaisuudessaan on asennettu vaunun ulkopuolelle ja ympärille jonkunlaisen laatikkorakennelma suojaksi. Mutta vaunussa jossa lämpökamera on jo vakiona "sisällä"+osa A-hallintaa, sen uusiminen ei pitäisi olla ongelma eikä mikään, kuten Leo-A4 tapauksessa, liki vanha mäkeen ja uusi tillalle tasoa. Työtä/hintaa alkaa kertyä aina enemmän jos kamera pitää tosiaan ympätä osaksi tähtäintä jossa sellaista ei alunperin ole, kuten T-72 modaukset, eikä lopputulos silti välttämättä päätä huimaa...


T-72B3.ssä (joka lienee massamaisin/yleisin itänaapurin tst-vaunu ties kuinka pitkälle tulevaisuuteen) esim. kyseinen järjestely on johtanut siihen että vaunun alkuperäinen päätähtäin on varajärjestelmänä vanhalla paikallaan suoraan ampuja edessä ja uusi lämpökameroitu tähtäin sivussa vanhan pimeätähtäimen tilalla, ergonomialtaan kuulema kyseenalainen, tiedä sitten kuinka iso asia... ja lämpökameran optiikan suojaus tornin päällä olevassa boxissa on hoidettu niinkin hitechmaisesti kuin neljällä pultilla linssin edessä kiinni olevalla ps-levyllä, joka vissiin pitäisi käydä jossain kohtaa ruuvaamassa sieltä irtikino_O Kyseinen vaunu ylipäätään ei ole saanut mitään hurraa elämyksiä aikaan käyttäjissään, sitä on kritisoitu ja modausta luonnehditaan suppeaksi mm. lähellekkään aito hunter-killer kyky puuttuu (johtajalla ei ole omaa vakautettua tähtäintään (vaan vanha täysin manuaalinen TKN-3MK tähystin = sananmukaisesti) edes päivätoimintaan toisin kuin Leo-2A4:ssa), käyttäjät olisivat halunneet T-90A tai monipuolisempia modernisoiteja, mutta päätös tähän malliin päätymisestä viittaa perinteiseen Venäläiseen massamaiseen päivittämiseen määrällä ei niinkään laadulla.

ps. Kyseisessä T-72B3:ssa on sitten muuten tismalleen sama lämpökamera kuin meidän BMP-2MD:ssä, eli Thalesin Cathrien-FC tai sen vastaava lisenssi tuote.
Modauksesta on mainittu että hinta oli/on 52milj.ruplaa/kpl josta peruskorjauksen osuus 30milj. ja modauksen siis 22Milj. Tammikuun 2012 valuuttakursseilla tuo teki yht. n.1,4milj.Eur. ja modauksen osuus siis varsin huokea n.0,6miljEur, mutta eipä sillä ihan hirveästi lopulta aikaankaan saatu (lähinnä lämpökameroitu Sosna-U tähtäin/A-hallinta ampujalle+näyttö johtajalle, "vaihdettu" pääase, modattu laturi, uusi radio ja palontorjunta).

Ei suoraan tähän lainaukseen / asiaan liittyen, mutta topicciin kyllä vahvasti muuten: Kannattaisi tutustua itänaapurin tilanteeseen / operatiiviseen kalustoon vähän pintaa syvemmältä ennenkuin alkaa kovin äänekkäästi paalaamaan kotimaisia (2-portaan) Leo-2A4 vaunuja tai toisaalta niiden mahdollisesta modauksesta puhuttaessa vaatimaan heti kuuta taivaalta...:sneaky:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun luin omat muistiinpanot PS-seminaarista parin vuoden takaa, niin olen kirjoittanut seuraavasti:
-ajaja keskiperiskooppi laajennettu. Leica NAP5 pimeänäkönä (Sama kuin XA-202/CV9030, oma huom). Lämpökamera eteen ja taakse (Thales VEM90)
-johtajan tähystysputki TKN-3BM ja ampujan tähtäinputki BPK-2-42M modernisoitu Millogin VVllä.

PS-lehden jutusta sai sen käsityksen että tuota ajajan vv-Leicaa suunniteltiin ja sitä varten asennettuun kehikkoon asennettiin CV90/AMV käytettävä normaali periskooppi ja asia jäi siihen... nyt sitten jälkikäteen tulisi se vv siihen myös:unsure:
 
T-72B3.ssä (joka lienee massamaisin/yleisin itänaapurin tst-vaunu ties kuinka pitkälle tulevaisuuteen) esim. kyseinen järjestely on johtanut siihen että vaunun alkuperäinen päätähtäin on varajärjestelmänä vanhalla paikallaan suoraan ampuja edessä ja uusi lämpökameroitu tähtäin sivussa vanhan pimeätähtäimen tilalla, ergonomialtaan kuulema kyseenalainen, tiedä sitten kuinka iso asia...

Ergonomia vaikuttanee suoraan siihen, kuinka nopeasti vihollinen kykenee löytämään maalin ja ampumaan siihen. Ja ergonimian vaikutus on erityisen suuri silloin kun käyttäjä ei ole erityisen tottunut (siis koulutettu) käyttämään kyseistä laitetta.
 
Kyseinen vaunu ylipäätään ei ole saanut mitään hurraa elämyksiä aikaan käyttäjissään, sitä on kritisoitu ja modausta luonnehditaan suppeaksi mm. lähellekkään aito hunter-killer kyky puuttuu (johtajalla ei ole omaa vakautettua tähtäintään (vaan vanha täysin manuaalinen TKN-3MK tähystin = sananmukaisesti) edes päivätoimintaan toisin kuin Leo-2A4:ssa), käyttäjät olisivat halunneet T-90A tai monipuolisempia modernisoiteja, mutta päätös tähän malliin päätymisestä viittaa perinteiseen Venäläiseen massamaiseen päivittämiseen määrällä ei niinkään laadulla.

Kiitos asiantunevasta tekstistä. (y)

Olen kuullut samaan, että ryssissä T72B3(M) on ollut suurehko pettymys panssarimiehille ja aiheuttanut niin suuria latvaräjähdyksiä ja verensyöksyjä korkea-arvoisten upseerien parissa että asioita on setvitty jopa päivälehdissä ja alan julkisissa ammattijulkaisuissa.
 
juuriin näin, missä viipyy lekkeri 3??
140 mm.n kanuuna, uusilla "paketeilla" (mieluusti Kovia paketteja näin joulun lähestyessä), hybridikäyttöä hitaaseen ja vähän ääntätuottavaan tilanteeseen, dronesysteemi, joka voisi nousta tiedustelemaan, välttäen tilannekuvan vaunuihin sekä suojamiehistölle ja palasi autonomisesti vaikka tornin takaosan patilaatikon päälle vaikka noukkimaan lisävirtaa telineestään , tai jopa jotain maalinosoitusjärjestelmän osan kyytiin ottamista varten. (tai vaikka hakee pitsaa vaunumiehistölle, tiukan paikan tullen)... Keraamiset panssarit teräskuorin?
TAI MITÄ MUUTA PITÄISI LEO 3 SISÄLTÄÄ?.??
Dronea testattiin aikoinaan mutta sitä ei saatu toimivaksi paketiksi tällöin
 
Ergonomia vaikuttanee suoraan siihen, kuinka nopeasti vihollinen kykenee löytämään maalin ja ampumaan siihen. Ja ergonimian vaikutus on erityisen suuri silloin kun käyttäjä ei ole erityisen tottunut (siis koulutettu) käyttämään kyseistä laitetta.

+ väsyneenä + stressin alla + ylettömän aistikuormituksen alla + erityistä keskittymistä vaativissa tilanteissa + ...
 
juuriin näin, missä viipyy lekkeri 3??
140 mm.n kanuuna, uusilla "paketeilla" (mieluusti Kovia paketteja näin joulun lähestyessä), hybridikäyttöä hitaaseen ja vähän ääntätuottavaan tilanteeseen, dronesysteemi, joka voisi nousta tiedustelemaan, välttäen tilannekuvan vaunuihin sekä suojamiehistölle ja palasi autonomisesti vaikka tornin takaosan patilaatikon päälle vaikka noukkimaan lisävirtaa telineestään , tai jopa jotain maalinosoitusjärjestelmän osan kyytiin ottamista varten. (tai vaikka hakee pitsaa vaunumiehistölle, tiukan paikan tullen)... Keraamiset panssarit teräskuorin?
TAI MITÄ MUUTA PITÄISI LEO 3 SISÄLTÄÄ?.??
140mm tykkiä ei tule, vaan korkeintaan uusi 130mm L51 ja siihen automaattilataaja. Se 14cm oli ilmeisesti liian suuri ja painava, joten a-tarvikkeita ei saa mukaan tarpeeksi. Samaten manuaalinen lataus sen kokoisella murkulalla ei ole kovin helppoa ja kevyttä hommaa taistelussa.
https://www.rheinmetall-defence.com...Rheinmetall_AUSA_MBT_130_mm_main_armament.pdf

https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...m-tykkia/15e4022f-e97a-3983-9a15-88d5d774fd85
svH1XyesXvFpYSulG2s9v6-3bDxKZfhHV3C3FKSPNc0.jpg

1574788160944.jpeg
 
Jep. Mitään jäätynyttä on turha koettaa juoda vaan se on koetettava sulattaa.
Eikös sieltä vaunusta pidä paskallekin mennä? Siinä ajassa kyllä kiehuu monta litraa vettä kun miehistö huoltaa itseään ja hyvissä termareissa se säilyy 12 h kuumana.

Tämä on niin paljon huoltovapaampi juttu ku tavotella integrointeja. Ja joku varmaan tietääki missä leon sisällä lämpiää pari taskumatillista vettä turvalllisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kylläpä on vaunuun integroitu vedenkeitin varsin huoltovapaa ja ennenkaikkea järkevä muutenkin. Vesi pysyy lämpimänä kokoajan, sitä voi ammentaa muillekin kuin vaunumiehistölle eikä tarvitse erillisiä keittimiä tai termareita pyörimään jaloissa. Erilaiset vaunuissa/vast. olevat keittimet ja muut vastaavat ovat olleet käytössä jo pitkään eri malleissa, Suomeenkin sellainen oli lähellä tulla CV-kaluston myötä mutta tuolloin oltiin sitä mieltä että soppatykki on ratkaisu kaikkeen. Nyt monia vituttaa moinen ratkaisu.
 
Back
Top