Panssarivaunut

Ruotsista ilmeisesti?

Niin varmaan. CV9040-vaunuja on, kuten "Patu" kirjoitti, vain Ruotsilla ja ICA:n jakeluautoja tapaa lähinnä Ruotsissa ja Norjassa. Lisäksi norjalaisessa (alla vasemmalla) ja ruotsalaisessa (alla oikealla) STOP-merkissä fontti on erilainen, videolla näkyvän merkin fontti on mielestäni pyöreämpi ruotsalaisversio.

74671.jpeg
b2-1.gif



Pari vuotta videon Youtube-julkaisun jälkeen käyty nettikeskustelu:
 
Viimeksi muokattu:
Niin, uusi päivitys paikkaa kaikki pahimmat heikkoudet erinomaisesti, siihen verrattuna vanha BMP-2 on käytännössä täysin sokea. Ainoaksi ongelmaksi jää taktinen liikkuvuus, koska BMP-2:ssa on manuaalinen vaihteisto. Onhan BMP-2MD:ssä kuitenkin 2015-tasoinen optroniikka uudistetuilta osiltaan, 15 vuotta uudempi kuin CV9030FIN:ssä.

Siirretäänkö tätä keskustelua vaikka tähän ketjuun?

En nyt sano olevani erityinen BMP-2 asiantuntija, mutta kuitenkin voin sanoa että perus BMP-2 vertaaminen CV90 on jotenkin vähän hassua. Toisessa on täysi moderni ammunnanhallintajärjestelmä ja toisessa sellaista ei taida käytännössä olla ollenkaan. CV9030FIN on varustettu laseretäisyysmittarilla ja digitaalisella laskimella joka asettaa tykille automaattisesti oikean koron ja ennakon. BMP-2 etäisyyden määrittäminen ja ennakko ovat täysin manuaalisia. Eli CV90:llä on aivan mahdollista saada osumia ensimmäisellä laukauksella koko tehokkaalla ametilla, kun toisella se on mahdollista vain paikallaan olevaan maaliin etäisyyksien ollessa lyhyitä, käytännössä ametille jossa ammuksen lentorata vastaa maalin korkeutta. BMP-2 on kyllä kohtuullinen hyvällä miehistöllä hyvissä olosuhteissa lyhyillä etäisyyksilla. Meillä etäisyydet voivat hyvinkin olla lyhyitä, mutta aina ei voi valita taistelutilannetta itselle edulliseksi. BMP-2MD modifikaatio on hyvä ja ainakin tähystämiseen tuo lisää kykyjä jos puhutaan a-hallinnan kokonaisuudesta. Suomalaisessa modissa oli toki muutakin mukana.
 
@Huhta panssarivaunukeskustelu tänne, eikä vain?

Paha sanoa.

Osaako joku muuten kertoa, milloin T-55M syntyi? N. 1990? Kuinka kauan projektia oli suunniteltu? Lopputulemahan oli hassu, kun rahat käytettiin vanhojen T-55:ien elvyttämiseen, vaikka rahalle olisi melko varmasti saanut enemmän vastinetta upottamalla ne 80-luvun puolivälissä NL:sta hankittuun T-72:een. Toki kukaan ei silloin odottanut, että halpoja Leopardeja tulisi markkinoille vuosituhannen vaihteen tienoilla, mutta mutta...

Kaikkien vaunujen modernisointi oli varmaankin toiveissa, mutta T-55M sitten lopulta oli ainoa joka toteutui. Näin jälkikäteen, onneksi!
 
@Huhta panssarivaunukeskustelu tänne, eikä vain?



Kaikkien vaunujen modernisointi oli varmaankin toiveissa, mutta T-55M sitten lopulta oli ainoa joka toteutui. Näin jälkikäteen, onneksi!
Ehkä vähän parempi ketju joo.

Silloin kun 55M oli kehitteillä oli 72 vasta tuloillaan meillä käyttöön joten sen modaus ei varmaan ollut heti asialistalla.
 
Ehkä vähän parempi ketju joo.

Silloin kun 55M oli kehitteillä oli 72 vasta tuloillaan meillä käyttöön joten sen modaus ei varmaan ollut heti asialistalla.

Onhan meillä modifioitu hävittäjiäkin heti alkuun...
 
@Huhta panssarivaunukeskustelu tänne, eikä vain?



Kaikkien vaunujen modernisointi oli varmaankin toiveissa, mutta T-55M sitten lopulta oli ainoa joka toteutui. Näin jälkikäteen, onneksi!

Eikös ensimmäinen T-72 modernisointiprojekti ollut vireillä jo joskus ennen NL:n hajoamista? Kylmän sodan aikana realiteetit ovat olleet erilaiset.
 
Jos muistat tarkemmin vuosilukuja yms niin laita ihmeessä. Itse en ole niin tarkasti tuota seurannut.
En minä tarkkoja vuosia lunttaamatta jokaiselle tiedä mutta joitain juttuja voi yrittää päätellä. Jos (ja kun) 55M oli kehitystyön osalta lopullisessa muodossaan viimeistään -89 alussa niin kehitystyötä on varmasti tehty sieltä jostain vuosista 85/86 lähtien. Samoja aikoja jolloin 72 vasta tuli käyttöön.
 
@Huhta panssarivaunukeskustelu tänne, eikä vain?


Kaikkien vaunujen modernisointi oli varmaankin toiveissa, mutta T-55M sitten lopulta oli ainoa joka toteutui. Näin jälkikäteen, onneksi!
Vuonna -92 T55M oli jo varusmies koulutuksessa ja me emme olleet ensimmäinen saapumiserä joka sai laitteelle koulutuksen.
Joten kehitystyö on tehty 80-luvulla.

Ero T-72:n ja T55M:n pimeätoiminta kyvyllä oli mieletön. T-72:set olivat sokeita, mutta meille merkkivaloilla varustettuja maaleja. Se ei ollut mikään taisteluharjoitus, vaan puhdasta huviammuntaa.
 

Sarjassamme väärin pysäköityjä autoja...
Filmiryhmät on laiskoja ja onhan ne kameravehkeetkin painavia. Paluukyytiin tarvivat uuden ajoneuvon kuitenkin.
Sarjan edellinen osa esitettiin vuonna 2017, jolloin keskellä Panssaridivisioonan 75 v juhlan taistelunäytöstä lojui muutama teini-Corolla (vast.).
Varmaan mukavaa selittää vakuutusyhtiölle, että rynnäkkövaunu peruutti päälle...
 
Yksi työpaikan tuttava oli aikoinaan T55M:n vaununjohtaja. On kertonut että yötaistelukyky oli suomalaisittain omaa luokkaansa. Samoin nuoliammus.
 
Varmaan mukavaa selittää vakuutusyhtiölle, että rynnäkkövaunu peruutti päälle...

Tuossa on sentään selkeä syyllinen osapuoli, huolimaton peruuttaja. Mieluummin minä tuota selitän kuin tätä kuinka pelastusviranomaiset ovat vandalisoineet autoni...


1610309826400.png
 
Back
Top