Panssarivaunut

Katso liite: 1330

Toinen pylpyrä tulee hinattavaan vaunun keulaan (perään) kahdella kuvassa näkyvällä lyhyellä vaijerilla ja toinen hinurin perään kahdella kuvassa näkyvällä pitkällä vaijerilla siten että vintturin vaijeri kulkee lopulta kolminkertaisena autettavan vaunun ja hinurin välillä.
Aivan :) aattelin homman taas liian vaikeesti...
 
Kai se perimmäinen tarkoitus olisi vinssata riittävän kaukaa ettei oma hinuri jää jumiin, ja vasta kovemmalla alustalla ottaa vaunu hinaukseen.

Ei auta safariluukun aukaisu tuossa tapauksessa. Jäähdyttävän ilman kierto JVBT:ssä on vähän suunnittelun kukkanen, koska nostorin puomi ja takakulmien varustelaatikot ohjaavat kuuman jäähdytysilman takaisin öljynlauhduttimelle ja syylärille (jäähdytysnesteen lämmöt saa kyllä pidettyä kurissa).

http://www.brdm2.estranky.cz/fotoal...i-buldozerovy-tank-jvbt-55a/e2-028.jpg.-.html

Edit. kuvalinkki lisätty

onpas hölmösti toteutettu, eihän öljyjä saa sitten muuten kuriin kuin isoilla vaihteilla ajamalla, joka ei kauhean käytännöllistä ole hinattaessa. Muutenkin nuo tsekkivehkeet on kyllä toteutettu mahdollisimman omalaatuisesti, varsinkin miehistötilat.
 
Tuo ERAn ja alikalin kohtaaminen lienee niitä asioita jotka ratkaistaan vasta sitten käytännön kokein. Molempien myyntimiehet puhuvat oman tuotteen puolesta.

Hinausvaunua ei saa korvattua hinausautolla. Riittävän raskas ja tehokas hinausauto voi hinata valmisteltua taisteluvaunua tiellä, mutta maastosta evakointi jää hinausvaunuille. Jo talvi voi tehdä hommasta mahdotonta tielläkin. Meidän hinausvaunumme ovat toivottoman vähäisiä ja vanhanaikaisia tehtäväänsä.
 
En tiedä onko ennakointia, mutta pisti silmään miksi ps-lehdessä 4/12 artikkelissa "Panssarikadetin päätös" kirjoitettiin seuraavaa: "Kalustokurssin päätteksi kaikkien kadettien erityislupiin lisättiin kohdat tstpsv Leopard 2A4 johtaja sekä tstpsv Leopard 2A4(K1), evakpsv BPz3 ajaja." (alleviivaus oma) Miten ihmeessä voi saada koulutuksen kalustoon, mitä ei ole Suomen Pv:lla(Büffel)? o_O
 
En tiedä onko ennakointia, mutta pisti silmään miksi ps-lehdessä 4/12 artikkelissa "Panssarikadetin päätös" kirjoitettiin seuraavaa: "Kalustokurssin päätteksi kaikkien kadettien erityislupiin lisättiin kohdat tstpsv Leopard 2A4 johtaja sekä tstpsv Leopard 2A4(K1), evakpsv BPz3 ajaja." (alleviivaus oma) Miten ihmeessä voi saada koulutuksen kalustoon, mitä ei ole Suomen Pv:lla(Büffel)? o_O

Oletettavasti koska alusta on identtinen ja kuskin tehtävät myös. Sitä tuossa ajattelin kysyä, että miten se mahtaa nyt olla noiden varaosiksi ostettujen tankkien kanssa, että meneekö niitä osia enemmän alustasta, vai tornista? Meinaan, että mikäli tornit vaativat enemmän varaosia, niin alustoja voisi varmaan käyttää hinaukseen. Vaunun irrottamiseen mudasta ne eivät sinällään toki kelpaisi.
 
onpas hölmösti toteutettu, eihän öljyjä saa sitten muuten kuriin kuin isoilla vaihteilla ajamalla, joka ei kauhean käytännöllistä ole hinattaessa. Muutenkin nuo tsekkivehkeet on kyllä toteutettu mahdollisimman omalaatuisesti, varsinkin miehistötilat.

Jep. Kolmosta isompaa ei saa käyttää hinattaessa. Hinausmiehen ei tarvitsisi olla paljoa yli 150 cm pitkä jos aikoo matkustaa edes jollain tavalla mukavasti omalla paikallaan.
 
Sellaista tuossa kuulin, että venäläisten ARENA systeemissä saattaisi olla moodi, joka sallii tankin miehistön laukaista osan tai kaikki niistä räjähtävistä elementeistä käsin ja käyttää niitä vihollisen jalkaväkeä vastaan.
 
Oletettavasti koska alusta on identtinen ja kuskin tehtävät myös. Sitä tuossa ajattelin kysyä, että miten se mahtaa nyt olla noiden varaosiksi ostettujen tankkien kanssa, että meneekö niitä osia enemmän alustasta, vai tornista? Meinaan, että mikäli tornit vaativat enemmän varaosia, niin alustoja voisi varmaan käyttää hinaukseen. Vaunun irrottamiseen mudasta ne eivät sinällään toki kelpaisi.

Taitaa voimansiirto kaikkine tilppeineen olla tankin kuluvin osio. Loput vaunusta voisi liisata merivoimille liikuteltaviksi tornikanuunoiksi.
 
Ukrainalaiset testaavat Oplotissa käytettäviä ERA palikoita.

Sxema.jpg
 
Tässähän tulee ihan surulliseksi kun lukee tämmöisiä uutisia, halvalla olisi voinut takuulla ostaa tännekin muutamat Leopardit.

he Indonesian Ministry of Defence has contracted with the Rheinmetall Group of Düsseldorf to supply it with 103 Leopard 2A4 main battle tank and 43 Marder 1A3 tracked armoured infantry fighting vehicles , logistical support and ammunition worth roughly €216 million. The contract, which was signed in December 2012, now comes into full force following the successful completion of all legal formalities.
http://www.armyrecognition.com/nove...3_infantry_armoured_to_indonesia_1311131.html
 
Ei ne arvottomia olisi, mutta tuo 20 millinen ei riittäisi nykypäivänä kuin ilmauhkien hätistelyyn. Vaunussa on kuitenkin ainakin pimeänäkölaitteet, ellei IP -kameraa. Joten se olisi kevyesti panssaroitu ajoneuvo jalkaväelle, jossa on kelvolliset sensorit ja aseita vihollisen jalkaväen ammuskeluun.
 
Kyllä 20mm tykillä kun alikalia ampuu, voi läpäistä rynnäkkövaunun. Toisaalta ampumatarvike- ja muut seikat huomioiden olisihan se ehkä fiksua vaihtaa tuohon samanlainen tykki mitä cv:ssä on.
 
Jos tämä uutinen tulisi naapurista, niin useimmat väittäisivät sen olevan propagandaa. Joten koska tämä tulee rapakon takaa, niin se pitää ottaa täytenä totena. ;) Ei vaineskaan. Ihan hyvä vaan että tiedemiehet ovat näyttäneet tämän yksinkertaiselta tuntuvat konseptin todeksi.

Boffins have come up with a way to throw up an invisibility cloak, using a bunch of small antennas to create a force field instead of using metamaterials* to build a Harry Potter-style garment.

us_army_m1a1_abrams_tank.jpg

Tall order ... could you smuggle one of these out of the shop with an invisibility cloak?


Researchers from the University of Toronto’s department of electrical and computer engineering have demonstrated a cloak that is thin, scalable and adaptive to different sizes of objects – though, unfortunately, it only hides things from radar and not from the naked eye.

"We've taken an electrical engineering approach, but that's what we are excited about," said Professor George Eleftheriades. "It's very practical."

To hide the object from detection, the engineers surround it with small antennas that radiate an electromagnetic field. This field cancels out any waves scattering off the cloaked object, making it undetectable to radar.

"We've demonstrated a different way of doing it," said Eleftheriades. "It's very simple: instead of surrounding what you're trying to cloak with a thick metamaterial shell, we surround it with one layer of tiny antennas, and this layer radiates back a field that cancels the reflections from the object."

Their demonstration used one loop of antennas to cloak a smaller object, but the researchers reckon that the system could be scaled up using additional loops to cover much larger things – like military tanks for example. The system also has to be manually tuned to the electromagnetic frequency it needs to cancel out, but the antennas could work as sensors as well in the future, adjusting to different waves in real-time – much like noise-cancelling headphones.

Aside from hiding ships, aircraft and tanks, the system can also be used to bypass obstacles, like buildings that get in the way of mobile phone cell towers. The antennas can also make a cloaked object seem bigger or smaller than it is or make it appear in a different place.

The boffins also think that retuning the system to work with light waves, rendering the object truly invisible, should work on the same principles.

"There are more applications for radio than for light," admitted Eleftheriades. "[But] it's just a matter of technology—you can use the same principle for light, and the corresponding antenna technology is a very hot area of research."

The full study, “Experimental Demonstration of Active Electromagnetic Cloaking”, was published in Physical Review X. ®
http://www.theregister.co.uk/2013/11/13/antenna_invisibility_cloak/
 
Kyllä 20mm tykillä kun alikalia ampuu, voi läpäistä rynnäkkövaunun. Toisaalta ampumatarvike- ja muut seikat huomioiden olisihan se ehkä fiksua vaihtaa tuohon samanlainen tykki mitä cv:ssä on.

No tuosta justiinsa kyselin, niin ainakin .50 cal SLAP ammus ja 40mm:n HEDP toki läpäisevät, mutta siinäpä se sitten onkin. Ellei sitten tielle satu jotakin korvaamatonta. 20 millinen ei vissiin olisi hirveän paljon tehokkaampi ja tarkoitus olisi varmaankin ampua kauemmaksi kuin M2:lla. Toisaalta onhan nuo jenkit olleet kovasti tyytyväisiä 25 millin aseeseen, niin mistäpä sen tietää.
 
Ei ne arvottomia olisi, mutta tuo 20 millinen ei riittäisi nykypäivänä kuin ilmauhkien hätistelyyn. Vaunussa on kuitenkin ainakin pimeänäkölaitteet, ellei IP -kameraa. Joten se olisi kevyesti panssaroitu ajoneuvo jalkaväelle, jossa on kelvolliset sensorit ja aseita vihollisen jalkaväen ammuskeluun.

Ajattelin ettei kannata lähteä hommaan täysin erilaista ajoneuvoa rooliin, jossa meillä on jo kahta(CV90 ja BMP2) erityyppistää vaunuja. Näitä oman huoltonsa ja koulutusjärjestelmän vaativia vaunuja tulisi sitten 43 kpl. Eli huolto+koulutus olisi turhan kallis vain muutamaa vaunua varten. Marder kun ei tarjoa mitään erityistä.
 
Ajattelin ettei kannata lähteä hommaan täysin erilaista ajoneuvoa rooliin, jossa meillä on jo kahta(CV90 ja BMP2) erityyppistää vaunuja. Näitä oman huoltonsa ja koulutusjärjestelmän vaativia vaunuja tulisi sitten 43 kpl. Eli huolto+koulutus olisi turhan kallis vain muutamaa vaunua varten. Marder kun ei tarjoa mitään erityistä.

Jos tuo hankintamäärä olisi tosiaan vain tuo 43 kpl. niin silloin olen samaa mieltä, mutta ihan periaatteessa kevyesti panssaroituja ajoneuvoja voisi olla enemmän.
 
Back
Top