Panssarivaunut

Ajatuksena periaatteessa mainio, mutta mistä nämä suomalaisen järjestelmän perusteellisesti tuntevat ja sotakouluja riittävässä mitassa käyneet urakoitsijat löydetään?

PV:llahan on pitkään ollut kumppanuuksia erilaisten yritysten kanssa muilla sektoreilla, mutta taistelukoulutuksessa yms tämä on kokematta. Tällä kertaa ei voida siirtää olemassa olevia toimintoja yritykselle, vaan tarvitaan kokonaan uusi orgnisaatio ja sille uudet tekijät.

Eli jos haluan konsultin, joka kouluttaa minulle mekanisoidun taisteluosaston per vuosi, niin kenelle kannattaa soittaa? Puolustusvoimien henkilökuntaa, tiloja ja alueita voi hommaan käyttää vain hyvin rajoitetusti. Milloin voidaan aloittaa ja missä koulutus tapahtuu?

Melko kyinen kaski kynnettäväksi, mutta mielenkiintoinen ajatusleikki. Ulkomainen toimija kuulostaa äkkiseltään ainoalle ratkaisulle.
Kannustamalla perustamaan yritys... Nuorissa on voimaa.
 
Oma veikkaus, tai toive, voisi olla että KARPR ja PSPR tehtäisiin molemmat mekanisoiduiksi, itsenäisiksi prikaateiksi. Bemarit luiskaan, CV90 ja Famous tilalle. 200 Leo 2 -> n. 160 päivitettyä Leo 2 eli molemmille prikaateille kolme kpl 2 PSVK pataljoonaa. Lopuista Leo 2 alustoista evakkeja ja IT-vaunuja, esim 16 molempia.

Vastaus, eli arvaus, tai toive on siis, että pysyy äbout samana, mutta yhtenäistetään yksiköt. Lapissahan mekanisoitua voimaa saadaan nyt myös ruotsalaisilta, ehkä myös norjalaisilta. Pohjolalla on jatkossa oma yhteinen ja laajempi puolustussuunnitelma, tulossa, tuloillaan, tai kenties tullutkin jo.
Asiasta en itse tiedä, mutta erään näkemäni esityksen/ehdotuksen/ajatelman muistan. Siinä tulevana organisaationa oli neljä prikaatia. Yksi mekanisoitu ja kolme moottoroitua. Moottoroiduista kaksi pyörillä ja yksi teloilla.

Kunkin prikaatin rakenteena olisi neljä itsenäisestikin toimivaa taisteluosastoa. Kullakin siis sekä ilmatorjuntaa, että tykistön tuliyksikkö. Mekanisoitu versio pitäisi sisällään neljä 2+2-muotoista tst-osastoa. Myös moottoroiduissa prikaateissa olisi neljä tst-osastoa.

Ideana kaiketi oli että laajamittaiset prikaatikokoonpanon operaatiot eivät jatkossa olisi aiemmin ajateltuun tapaan mahdollisia. Ratkaisu silti mahdollistaisi ne tarvittaessa, mutta tekisi kokonaisuudesta myös joustavamman tarjoten erilaisia taistelujaotuksia.

Ratkaisussa oli todettu monenlaisia plussia ja miinuksia. Niitä on tietysti kaikissa vaihtoehdoissa.
 
Sillä pääsisi jo pitkälle, jos vaunukurssien kouluttajina ja ajo-opettajina olisi evp väkeä.

Tätä kävin pohtimaan. Olisi juu loogisin ja helpoin tapa lisätä kouluttajien/opettajien määrää. Lisäksi synergiahyöty aikaisemmasta työkokemuksesta ja kaluston osaamisen sekä hiljaisen tiedon hallinnan kautta olisi melkoisen suuri.

Julkisella puolella on ollut jo ysäriltä alkaen erilaiset keikkalääkäri-/hoitajasysteemit. Samoin julkisen puolen yksi rahareikä, eli ulkoisten konsulttipalvelujen käyttö silloin kun viranhaltijoiden pitäisi itse vaan tehdä ikäviä päätöksiä, elää ja voi hyvin. Yleisesti julkinen puoli ulkoistaa vaikka mitä tänä päivänä.

Kysytään asiaa näin; jos evp-panssari(opisto)upseeri(t) perustavat toiminimen, osakeyhtiön tai vastaavan, onko mitään juridista estettä sille, että PV ostaisi heiltä koulutuspalveluita? Luulisi, ettei mm turvaselvitysten kanssa olisi hankalaa, jos hirveästi ei ole eläkkeellä tultu mielikuvitustasavalloissa käytyä.

Tuleeko ongelmia vaikkapa varusmiesten komentosuhteiden osalta, eli pitääkö "paikalla" (tai "vastuussa") olla virkasuhteessa oleva henkilö, joka tarvittaessa taaksepoistuttaa varusveijareita. Samoin vastuuasioissa tapaturmien osalta luulisi olevan vaatimuksena edustus järjestävän tahon toimesta. Ammunnat ym ovat varmasti erikseen vaatimusten osalta.

Pöytälaatikkofirmat eivät paljoa maksa. Jos suoranaista juridista estettä ei ilmene, miksei jotkut evp-upseerit pistäisi firmaa pystyyn ja suoraan tarjoaisi palveluitaan PV:lle?
 
Tätä kävin pohtimaan. Olisi juu loogisin ja helpoin tapa lisätä kouluttajien/opettajien määrää. Lisäksi synergiahyöty aikaisemmasta työkokemuksesta ja kaluston osaamisen sekä hiljaisen tiedon hallinnan kautta olisi melkoisen suuri.

Julkisella puolella on ollut jo ysäriltä alkaen erilaiset keikkalääkäri-/hoitajasysteemit. Samoin julkisen puolen yksi rahareikä, eli ulkoisten konsulttipalvelujen käyttö silloin kun viranhaltijoiden pitäisi itse vaan tehdä ikäviä päätöksiä, elää ja voi hyvin. Yleisesti julkinen puoli ulkoistaa vaikka mitä tänä päivänä.

Kysytään asiaa näin; jos evp-panssari(opisto)upseeri(t) perustavat toiminimen, osakeyhtiön tai vastaavan, onko mitään juridista estettä sille, että PV ostaisi heiltä koulutuspalveluita? Luulisi, ettei mm turvaselvitysten kanssa olisi hankalaa, jos hirveästi ei ole eläkkeellä tultu mielikuvitustasavalloissa käytyä.

Tuleeko ongelmia vaikkapa varusmiesten komentosuhteiden osalta, eli pitääkö "paikalla" (tai "vastuussa") olla virkasuhteessa oleva henkilö, joka tarvittaessa taaksepoistuttaa varusveijareita. Samoin vastuuasioissa tapaturmien osalta luulisi olevan vaatimuksena edustus järjestävän tahon toimesta. Ammunnat ym ovat varmasti erikseen vaatimusten osalta.

Pöytälaatikkofirmat eivät paljoa maksa. Jos suoranaista juridista estettä ei ilmene, miksei jotkut evp-upseerit pistäisi firmaa pystyyn ja suoraan tarjoaisi palveluitaan PV:lle?
PV:n autokoulut ovat ostopalveluna eli ei sille estettä ole. EVP-henkilöiden PV ajo- ja opettajaoikeudet pitää vain saattaa voimaan.
 
Asiasta en itse tiedä, mutta erään näkemäni esityksen/ehdotuksen/ajatelman muistan. Siinä tulevana organisaationa oli neljä prikaatia. Yksi mekanisoitu ja kolme moottoroitua. Moottoroiduista kaksi pyörillä ja yksi teloilla.

Kunkin prikaatin rakenteena olisi neljä itsenäisestikin toimivaa taisteluosastoa. Kullakin siis sekä ilmatorjuntaa, että tykistön tuliyksikkö. Mekanisoitu versio pitäisi sisällään neljä 2+2-muotoista tst-osastoa. Myös moottoroiduissa prikaateissa olisi neljä tst-osastoa.

Ideana kaiketi oli että laajamittaiset prikaatikokoonpanon operaatiot eivät jatkossa olisi aiemmin ajateltuun tapaan mahdollisia. Ratkaisu silti mahdollistaisi ne tarvittaessa, mutta tekisi kokonaisuudesta myös joustavamman tarjoten erilaisia taistelujaotuksia.

Ratkaisussa oli todettu monenlaisia plussia ja miinuksia. Niitä on tietysti kaikissa vaihtoehdoissa.
Tämä kuulostaa kyllä hyvältä. Valmiusprikaateistahan tuli kolmen pataljoonan yhtymiä ei suunnittelun vaan rahapulan takia, olen lukenut.

Panssarivitjassa kun ollaan, niin nykyisillä Leo 2 -laveteilla olisi mahdollista tehdä tästä mekanisoidusta prikaatista toimivaa myös silta, evakki, it- jne vaunujen osalta, pitäen kaikki samalla alustalla mikä taas helpottaa huoltoa. Tiedustelullekin voisi riittää isoja kissoja, ja luolissa olisi varaosaa ja varavaunua omavaraisuuden hengessä.
 
Oma veikkaus, tai toive, voisi olla että KARPR ja PSPR tehtäisiin molemmat mekanisoiduiksi, itsenäisiksi prikaateiksi. Bemarit luiskaan, CV90 ja Famous tilalle. 200 Leo 2 -> n. 160 päivitettyä Leo 2 eli molemmille prikaateille kolme kpl 2 PSVK pataljoonaa. Lopuista Leo 2 alustoista evakkeja ja IT-vaunuja, esim 16 molempia.

Vastaus, eli arvaus, tai toive on siis, että pysyy äbout samana, mutta yhtenäistetään yksiköt. Lapissahan mekanisoitua voimaa saadaan nyt myös ruotsalaisilta, ehkä myös norjalaisilta. Pohjolalla on jatkossa oma yhteinen ja laajempi puolustussuunnitelma, tulossa, tuloillaan, tai kenties tullutkin jo.
Mie taas toivoisin että kaikki 200kpl Leo2 päivitettäs, jotta jäis vielä joitakin korvaamaan tappioita, muodostettas vaikka noiden 200 vaunun ympärille 2 mekanisoituaprikaatia ja kolme mekanisoitua tst-osastoa. CV90 ja Famousvaunuja reilustilisää. Kiireesti kouluttamaan niitä "ammattisotilaita" johtajiksi.'

Hankitaan noita IT- ja evakointivaunuja uutena lisää.

Moottoroidut joukot vois olla sitten pyöräalustaisia tai pelkillä Famouksilla/SisuGTT varustettuja.
 
Back
Top