Panssarivaunut

Armatan osalta voidaan mennä jo High risk, low reward menetelmällä. Hienoja puheita, komeita esitteitä, keisari ilman vaatteita.

Molempien osalta, niin ei tulla näkemään mitään high techiä, koska suurin osa niistä tärkeistä komponenteista on länsimaista. Tyhmä ryssä ei osaa itse niitä korvata ja kinkki ei niitä ilmaiseksi anna.
Kertoohan sekin ryssän kyvykkyydestä, että edes Mossea (nykyinen malli on Moskvitsh 3) ei enää osata itse tehdä, vaan sekin on kiinalaisten luomus JAC autotehtaalta. Suuren ja mahtavan aikoihin Lada oli se neuvostokansalaisten hienompi menopeli ja Mosse hieman vaatimattomampi kulkuväline.
 
Kertoohan sekin ryssän kyvykkyydestä, että edes Mossea (nykyinen malli on Moskvitsh 3) ei enää osata itse tehdä, vaan sekin on kiinalaisten luomus JAC autotehtaalta. Suuren ja mahtavan aikoihin Lada oli se neuvostokansalaisten hienompi menopeli ja Mosse hieman vaatimattomampi kulkuväline.
No mossen juuret ovat ennen sotia olevan Opelin mallissa, Ihan tuotantolinjaa myöten. Uudemman mallin moottori oli BMW kopio vaikka kori olikin ihastuttavaa neuvostomuotoilua. Lada taas oli suoraan Fiat 124, Samaran tekniikan oli suunnitellut Porsche ja korinkin muistaaksen italialaiset. Että se siitä kyvystä.

Tässäkin valossa Kiinan kyky tuottaa asioita on mykistävä.
 
Tuolla on vähän lisätietoa aiheesta:

Vaihteiston toimittajaksi mainitaan Sapa. Tuolla on speksejä tuotteesta.

Kerrotaan olevan vaatimattomat 32 vaihdetta eteen ja taakse, ei momentinmuunninta hukkaamassa tehoa -> yli 90% hyötysuhde ja rinnakkaishybridioptio. Massan kerrotaan olevan 1995 kg joka on vähemmän kuin RENK HSWL 295TM:n 2400 kg.

Dieselmoottorin toimittaja on Caterpillar. Tällä on sopivan tehoisia malleja, mutta mikä lienee riittävän kompakti ja kevyt? Esim C32 on merkittävästi painavampi ja suurempi joka suuntaan kuin MTU MT883. Joka tapauksessa joku Caterpillarin olemassaoleva tuote tuohon annetaan ymmärtää olevan tulossa.
 
Tuolla on vähän lisätietoa aiheesta:

Vaihteiston toimittajaksi mainitaan Sapa. Tuolla on speksejä tuotteesta.

Kerrotaan olevan vaatimattomat 32 vaihdetta eteen ja taakse, ei momentinmuunninta hukkaamassa tehoa -> yli 90% hyötysuhde ja rinnakkaishybridioptio. Massan kerrotaan olevan 1995 kg joka on vähemmän kuin RENK HSWL 295TM:n 2400 kg.

Dieselmoottorin toimittaja on Caterpillar. Tällä on sopivan tehoisia malleja, mutta mikä lienee riittävän kompakti ja kevyt? Esim C32 on merkittävästi painavampi ja suurempi joka suuntaan kuin MTU MT883. Joka tapauksessa joku Caterpillarin olemassaoleva tuote tuohon annetaan ymmärtää olevan tulossa.
32 vaihdetta on ihan jäätävä määrä. Olisiko tuossa 8-vaihteinen loota, missä aluevalitsin (x2) ja suunnanvaihtaja (x2), eli yhteensä 16 vaihdetta eteen ja 16 vaihdetta taakse?
 
32 vaihdetta on ihan jäätävä määrä. Olisiko tuossa 8-vaihteinen loota, missä aluevalitsin (x2) ja suunnanvaihtaja (x2), eli yhteensä 16 vaihdetta eteen ja 16 vaihdetta taakse?
Kyllä niitä vaihteita taitaa olla 32 kpl molempiin suuntiin. Tämän:

mukaan vaihteistossa on modulit A, B ja C joista A:ssa on suunnanvaihdin, B:ssä ohjaustoiminto ja C:ssä välityssuhteet.

"Module C provides 32 mechanical speed
ratios for efficient vehicle propulsion. This
high number of ratios is provided through a
simple series of five planetary gear sets
selected by electronically modulated
clutches. Together with Module A, all 32
ratios are available in forward and reverse
vehicle motion."

Jos yhdessä planeettavaihteessa on kaksi välityssuhdetta, viidestä peräkkäisestä saadaan: 2^5 = 32 kombinaatiota.

Myös kääntökoneisto on toteutettu jotenkin eri tavalla. Siinä ei ole käytetty hydraulista (vaan mekaanista) tehon välitystä jolloin hyötysuhteen kehutaan olevan merkittävästi parempi kuin aikaisemmissa ratkaisuissa.

Pyöräajoneuvoille on myös tarjolla 16 ja 24 pykäläiset vaihteistot samalla tyylillä toteutettuna.
 
Tällainen video tuli youtube-feedissä vastaan:

 
Back
Top