Panssarivaunut

Shermanin paras versio taisi olla M4A3(76)W HVSS eli M4A3E8 :D

Kutsuttu myös nimellä "Easy Eight" :)

Papukaijamerkki sille joka nopeiten vastaa mitä W tarkoittaa ;)
 
Wet jacket stowage.

Niinpä.

Estämään ammusten ikävää räjähdysmäistä paloa osuman tullessa.

Ennen tuota Shermanin lempinimenähän oli mm. "Tommy Cooker" ja "Ronson" sakujen keskuudessa.
 
Heitän vielä triviana kyssärin, vaikka ei olekkaan kyssäripalsta:

Mikä tankki ja missä maassa sai lempinimen "coffin for seven brothers"? :D (eli 7 veljeksen arkku)
 
Heitän vielä triviana kyssärin, vaikka ei olekkaan kyssäripalsta:

Mikä tankki ja missä maassa sai lempinimen "coffin for seven brothers"? :D (eli 7 veljeksen arkku)

BMP-1:llä ja BMP-2:lla taitaa olla hieman vastaava nimi.

Bemareista en tiedä, mutta tällainen seitsemän kaverin arkku kirjaimellisesti oli BTR-60 kun sellainen vei seitsemän varusmiestä järven pohjaan Taipalsaaressa 1991.
 
Bemareista en tiedä, mutta tällainen seitsemän kaverin arkku kirjaimellisesti oli BTR-60 kun sellainen vei seitsemän varusmiestä järven pohjaan Taipalsaaressa 1991.
Tulin joskus 90-luvulla keskustasta Hervantaan, taisi olla vappua, teekkarilakki päässä, lievässä humalassa, bussilla. Yksi nuorempi kaveri vastapäiseltä penkiltä lykkäsi käteeni Kossupullon. "Ota, teekkari, huikka. Mää muuten olen niitä harvoja, jotka selvisi siitä Taipalsaaren vaunusta. Monta kaveria meni pohjaan."
 
Viimeksi muokattu:
Tulin joskus 90-luvulla keskustasta Hervantaan, taisi olla vappua, teekkarilakki päässä, lievässä humalassa, bussilla. Yksi nuorempi kaveri vastapäiseltä penkiltä lykkäsi käteeni Kossu pullon. "Ota, teekkari, huikka. Mää muuten olen niitä harvoja, jotka selvisi siitä Taipalsaaren vaunusta. Monta kaveria meni pohjaan."

Kaveri oli siis voittanut elämän lotossa päävoiton.
Sille oli syytäkin ottaa huikka jos toinenkin.
 
Tulee mieleen et Shermaniinkin oli raketteja epäsuoraan. Taisi olla nimeltään "Land mattress".
 
Tulin joskus 90-luvulla keskustasta Hervantaan, taisi olla vappua, teekkarilakki päässä, lievässä humalassa, bussilla. Yksi nuorempi kaveri vastapäiseltä penkiltä lykkäsi käteeni Kossupullon. "Ota, teekkari, huikka. Mää muuten olen niitä harvoja, jotka selvisi siitä Taipalsaaren vaunusta. Monta kaveria meni pohjaan."

Siitä vaunusta selvisi ne, jotka olivat kannella. Kukaan sisällä olleista ei selvinnyt. Lähimpänä oli ylimenon komentaja kapteeni S. Hän pääsi ulos luukusta kun oli puoliksi ulkona uppoamisen alkaessa.

Kapteeni S. sai syytteen tapauksesta (mielestäni epäoikeudenmukaisesti) ja hänestä tuli allekirjoittaneen komppanianpäällikkö pariksi viimeiseksi palveluskuukaudekseni. Olin itse palveluksessa tuossa prikaatissa (KarPr.) onnettomuuden tapahtuessa (tapahtui syntymäpäivänäni:(). ja 2.jk oli viereinen komppaniamme joten kaikkea tuli nähtyä ja kuultua aiheest. Mitä tulee kapteeni S:ään, niin jääköön sanomatta kliininen psykologinen arvio hänen luonteestaan. Varsinkin kun herra on nykyään korkeassa asemassa pv:ssä.
 
https://www.verkkouutiset.fi/panssarivaunusta-kertova-elokuva-nousi-suurhitiksi-venajalla/

Panssarivaunusta kertova elokuva suurhitti Venäjällä

Venäjän kulttuuriministeriö on rahoittanut viime vuosina useita yltiöisänmaallisia sotaelokuvia.

Tammikuun alussa julkaistun T-34-elokuvan arvioidaan tuottaneen Venäjällä jo yli miljardi ruplaa eli noin 13 miljoonaa euroa lipputuloina.

Toiseen maailmansotaan sijoittuva elokuva kertoo vangiksi jääneistä puna-armeijan sotilaista, jotka määrätään vankileirillä korjaamaan saksalaisten haltuunsa saama T-34-panssarivaunu.
Pakoyritys johtaa erinäisten vaiheiden kautta mahtipontiseen panssarivaunutaisteluun Tsekkoslovakian rajan tuntumassa sijaitsevassa saksalaiskylässä.

Joissain elokuvan kohdissa on aistittavissa viittauksia nykyisiin konflikteihin.
Esimerkiksi pelkurimaisena esitetty ukrainalainen sotilas kuolee, mutta päähenkilöön kunnioittavasti suhtautuva valkovenäläinen pysyy mukana elokuvan loppuun asti.

 
Back
Top