Panssaroidut kevyet pyöräajoneuvot

Urho

Alikersantti
BAN
RÖLLIKKÄ
SJ kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
noska kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Nuo kuljetusaoneuvot on kuitenkin melko simppeleitä valmistaa eivätkä ole liian hinnakkaita suunnitella ja valmistaa omalle paljon kokeneelle teollisuudellemmekaan. Kaikki ajoneuvothan on nykyään modulaarisia joten niihin voi lisäillä sitten herkkuja jos rahaa/halua riittää. En usko että mikään noista vekottimista on hankinnan väärtti koska suomen oma ajoneuvoteollisuus tekee paljon laadukkaampia ja oloihimme paremmin soveltuvia tuotteita kuin nuo idän maat.

Tässä kohtaa olisin valmis tukemaan kotimaista teollisuutta koska vaarana on että jos sovitusta 50% kotimaisesta hankintalinjasta ei pidetä kiinni, Patria ja muu orastava teollisuus karkaa sekin muualle. Osataan meilläkin! Kyse on myös halusta ja tahdosta kehittää ja tehdä asioita eikä turvautua kaikessa aina globaaleihin markkinavoimiin. Lopputulos ei ole aina parempi, päinvastoin! Lisäksi varmistetaan se että oma teollisuus ei sekään työllistä ja työllistetään jotain muuta.
Tästäkö pelastusruiske Uudenkaupungin autotehtaille? Kotimainen panssaroitu pienryhmämaastoajoneuvo.
Tuskin uskallusta tai halua löytyy riittävästi tästä skeptikoiden ja pessimistien maasta.

Potentiaalinen vaihtoehto kylläkin.
Kuvittelisin panssariauton olevan pikemminkin konepajan koneille sopiva tuote. Normaali autotehtaan linja ei ole oikein miltään osin passeli. Turun kuoleva telakka voisi olla oikea paikka panssariautojen kasaamiseen.
Linja ei välttämättä ole ideaali, mutta sieltä ne alustat kuitenkin olisi tulossa. Tai ainakin itse käyttäisin kotimaista valmistuotantoa tuossa sikäli kun se on mahdollista. Ei kuitenkaan liiallisesti, siitä on huonoja kokemuksia.
Aivan loistava idea... Telakkaa käytettäisiin vanhojen laivojen purkuun joista otetaan raaka-aine uusin Sisu ja Scania pohjaisiin kuljetusvaunuihin. Osa laivoista muutetaan konepajoiksi ja kokoamis tehtaiksi jotka voidaan myydä suuremman lisenssi tilauksen mukana. Laivapohjaiset paja/tehtaat voidaan kriisi aikana hinata Ruotsiin jossa tuotantoa voidaan jatkaa... Asbestin purku on otettava huomioon mutta tuo kyllä hallitaan.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
vm78 kirjoitti:
Otokar Cobra turkinmaalta vaikuttaa varsin hyvältä peliltä tämän topicin aiheeseen:

- kyytiin mahtuu max 9 henkeä, eli ryhmä + pari vierasta
- painoa 6 tonnia, pituus 5+ metriä eli ihan näppärän kokoinen
- liikkuvuus lienee ainakin tyydyttävä maastossakin; on maavaraa ja hyvin tehoja
- suojaa pitkiltä kiväärin luodeilta, sirpaleilta ja miinoilta
- on sen oloinen, että toimii muuallakin kuin asfalttiviidakossa ja checkpointeilla
- haluttaessa hifistellä löytyy varustelua joka lähtöön (asetorneja, tekniikkaa jne)

Vekotin taitaa perustua osittain humveen tekniikkaan ja on tehty toimimaan myös Turkin vuoristo-olosuhteissa, joten tuskinpa arktinen kylmyys ja lumi olisi mikään aivan ylivoimainen ongelma.

Hinta-arviot heittelee tilaajasta riippuen 150k USD - 270k USD välillä, eli euroissa puhuttaneen 120-190 tuhannen haitarista.

Tuon kaltaisia monikäyttövekottimia olisi ehdottomasti pitänyt hankkia niiden RG32-hirvitysten sijaan, mutta liekö tuossa pienessä hankinnassa ollut jotain vastakauppavaikutteita.

Eräänkin kerran olen tätä valmistetta tutkinut ja netistä lukenut mitä olen löytänyt ja olen vakuuttunut, että jotenkin tähän suuntaan Suomen armeijankin pitää ajoneuvofilosofiaansa muuttaa. Tämäkin ajokki on todella hyvin suojattu ja hinta saakuri jää 200 tuhatta ja alle euron. Ryhmä menee kyydissä ja on joustava ja näpeä peli liikkumaan pituutensa ja maavaransa, painonsa ja tehonsa puolesta.

Miettikääs: näitä ostaa kuusi kpl yhden AMV:n hinnalla.

Ketterä, monikäyttöinen ja livakka peli mille tahansa joukolle.
 

RPG83

Soome Majori
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Hintahan voi olla halpa, mutta suojaus Pasin tasolla, ellei heikompikin: NSV tikkaa kaikkialta läpi ja bemarin sattuessa kohdalle :lanssi:. AMV lisäpanssaroinnilla pitäisi kestää 30mm panssarinläpäisevä ainakin edestä, sivuista en vanno.

Ja kaikkihan muistaa puolalaisten Rosomakin Afganistanissa; useita RPG-7 ammuksia, ei läpäisyä ja kykeni vastaamaan tuleen ja palaamaan itsenäisesti takaisin tukikohtaan.
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
RPG83 kirjoitti:
Hintahan voi olla halpa, mutta suojaus Pasin tasolla, ellei heikompikin: NSV tikkaa kaikkialta läpi ja bemarin sattuessa kohdalle :lanssi:. AMV lisäpanssaroinnilla pitäisi kestää 30mm panssarinläpäisevä ainakin edestä, sivuista en vanno.

Ja kaikkihan muistaa puolalaisten Rosomakin Afganistanissa; useita RPG-7 ammuksia, ei läpäisyä ja kykeni vastaamaan tuleen ja palaamaan itsenäisesti takaisin tukikohtaan.
Uskoakseni läpäisi, mutta muu vastaa kyllä kuulemaani.

Mitä taas tulee tuohon Cobraan, niin minulle se kelpaisi. Hinta ei ole paha verrattuna kuorma-autoon ja antaa suojaa sirpaleilta ja kiväärin luodeilta. Vai oliko noita nyt tarkoitus viedä ulkomaille?
 

vm78

Luutnantti
RPG83 kirjoitti:
Hintahan voi olla halpa, mutta suojaus Pasin tasolla, ellei heikompikin: NSV tikkaa kaikkialta läpi ja bemarin sattuessa kohdalle...
Taitaa olla pikkuisen Pasia parempi, XA-203 sarjaisia lukuunottamatta; vanhemmat Pasit kun ei kestä edes rynkyn patia. Mutta eipä tuo taisteluajoneuvo olekaan, vaan partio- ja taksikäyttöön tehty. Niinpä on hintakin halvempi, eikä se BTR-80:n kori tai kakkosbemarin kylkikään pahemmin NSV:tä kestä joten siinä mielessä tasoissa menee jos kohtaamaan sattuisi.

Valintakysymyksiähän nämä aina on: 5-6 ryhmää liikkeellä Cobran kaltaisilla ajoneuvoilla vai 1 ryhmä liikkeellä AMV:n kaltaisella. Mekanisoiduille joukoille toki mieluusti jyhkeämpää ajopeliä kuten AMV ja Pasi, kun taas uuden mallin kaltaisille alueellisille joukoille sekä vartioyksiköille kevyempiä ja ketterämpiä vempaimia kuten Cobra. RG-tyyppiset muutaman hengen ylisuuret maasturit ovat täyttä rahanhukkaa, sanon minä. Niin kotimaassa kuin ulkomailla.
 

RPG83

Soome Majori
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Ei ei, ihan kotimaan käyttöön ajattelin.
 

Einomies1

Ylipäällikkö
baikal kirjoitti:
vm78 kirjoitti:
Otokar Cobra turkinmaalta vaikuttaa varsin hyvältä peliltä tämän topicin aiheeseen:

- kyytiin mahtuu max 9 henkeä, eli ryhmä + pari vierasta
- painoa 6 tonnia, pituus 5+ metriä eli ihan näppärän kokoinen
- liikkuvuus lienee ainakin tyydyttävä maastossakin; on maavaraa ja hyvin tehoja
- suojaa pitkiltä kiväärin luodeilta, sirpaleilta ja miinoilta
- on sen oloinen, että toimii muuallakin kuin asfalttiviidakossa ja checkpointeilla
- haluttaessa hifistellä löytyy varustelua joka lähtöön (asetorneja, tekniikkaa jne)

Vekotin taitaa perustua osittain humveen tekniikkaan ja on tehty toimimaan myös Turkin vuoristo-olosuhteissa, joten tuskinpa arktinen kylmyys ja lumi olisi mikään aivan ylivoimainen ongelma.

Hinta-arviot heittelee tilaajasta riippuen 150k USD - 270k USD välillä, eli euroissa puhuttaneen 120-190 tuhannen haitarista.

Tuon kaltaisia monikäyttövekottimia olisi ehdottomasti pitänyt hankkia niiden RG32-hirvitysten sijaan, mutta liekö tuossa pienessä hankinnassa ollut jotain vastakauppavaikutteita.

Eräänkin kerran olen tätä valmistetta tutkinut ja netistä lukenut mitä olen löytänyt ja olen vakuuttunut, että jotenkin tähän suuntaan Suomen armeijankin pitää ajoneuvofilosofiaansa muuttaa. Tämäkin ajokki on todella hyvin suojattu ja hinta saakuri jää 200 tuhatta ja alle euron. Ryhmä menee kyydissä ja on joustava ja näpeä peli liikkumaan pituutensa ja maavaransa, painonsa ja tehonsa puolesta.

Miettikääs: näitä ostaa kuusi kpl yhden AMV:n hinnalla.

Ketterä, monikäyttöinen ja livakka peli mille tahansa joukolle.
Ei varmaan huono ostos jos kestää sen puutteet. Tosin suoja on melkoisesti heikompi kuten edellä jo todettiin. Lisäksi 6 x huollon tarve on jo logistiikkakysymys.

Minä haluaisin nähdä specsit tuon kääntösäteestä, esteen ylityksestä, kahlauksesta, nousu- ja kallistuskulmista (max.) jne.
En löytänyt niitä, kuten AMV:n vastaavat löytyvät (poislukien kääntösäde).

Ajoneuvon sonotaan kestävän ps-miinan, koko? Hiukan epäilyttää tuo kestävyys V-rungosta huolimatta.

Vehkeen sanotaan vetävän versiosta riippuen 12 miestä (taisteluvarusteissako?).

Kun katsoo tuota katiskaa niin ulkoapäinkin näkee ettei siihen saa kymmentäkään miestä edes tunkemalla tai sitten kyse on "teekkarimallista", jossa porukka liimataan tai teipataan sisälle ja ovet survotaan väkisin kiinni.

Lisäksi kone on tehty Turkissa (kutsukaa vaan skeptikoksi) eikä sitä ole myyty Turkin lisäksi kuin kourallisia ulkomaille, sellaisille teknovalloille kuin Malediivit, Algeria, Pakistan, Nigeria, Slovenia, Georgia ja joista kehittyneinpinä on UAE ja Bahrain.
http://www.army-technology.com/projects/cobra/

Minä pistäisin rahani tuohon Ivecoon jos jotain hankittaisiin.


Noita on jopa ryssät kiinnostuneet ostamana yli 1000 kpl!
Myyty on : The vehicle is being operated by the armies of Italy, Britain, Russia, Spain, Croatia, Belgium, Czech Republic, Austria and Norway.
Ja yhteensä noin 2600 kpl, joten sitä lienee testattu jonkun verran ja hyväksi havaittu.

Lisäksi ajoneuvosta on saatavissa versio joka vetää 7 varustettua taistelijaa.
Siinä on huomioitu muutakin kuin V-pohja ja miinasuojaus:
The inherent stealthy design ensures the vehicle remains undetected from optical, thermal imaging or RADAR sensors.

Hyvä puoli on lisäksi että suojaustasoa voidaan muutella tarpeen mukaan.
http://www.army-technology.com/projects/iveco-multirole/
 

akealik

Luutnantti
Kyllä noissa järkeä on hinnankin puolesta.

Jääkärijoukkue M/91 on kansainvälisessä tarkastelussa kevyttä jalkaväkeä, ja taistelutapansakin puolesta sille sopisi moiset ajoneuvot. 2-3 pasin sijaan mentäisiin vaikka neljällä Cobralla. Joustavuus kasvaa, kun voidaan pitää ajoneuvoja valmiina evakuointiin, huoltoon tai ryhmän nopeaan koukkaukseen. Kaupunkialueella useammalla ajoneuvolla liikkuminen tuntuu vieläkin fiksummalta kuin metsäuralla. Tappionsietokin kasvaa kun kaikki munat ei ole samassa korissa.
 

vm78

Luutnantti
Einomies: Cobraan ei kyllä millään mene käytännössä 12 henkeä sisään, joten siltä osin linkki on vähän hukassa. Perusmallissa takaosassa on 3 istuinta molemmin puolin, keskellä ovien välissä paikka ampujalle ja edessä 2 istuinta. Maksimikapasiteetti on 9, mutta varmaan 7 on parempi käytännössä jos vähääkään pitemmästä matkasta on kyse ja tavaraa paljon.

Mutta mainosmiehet puhukoon puolestaan, tuolta löytyy liikehdintäspeksejä:


Jos turkki taipuu, niin täällä näkyy noita suojaustestejä alkaen 4:40 :


Ja ei, en ole firman edustaja tai fanipoika :angel:

IVECO näyttää enempi juurikin sellaiselta puoliryhmän checkpoint-ajoneuvolta, mitä ei mielellään varsinaisille konventionaalisen sodan taistelujoukoille antaisi. Kuljetuskapasiteetti ei vakuuta ja vehje on muutenkin vähän sen näköinen, ettei välttämäti tieltä poistuttaessa juuri loista. Varmasti hyvä ajoneuvo poliisi-tyyppisissä operaatioissa, mutta meille tarvittaisiin enempi tst-joukkojen liikutteluun sopivia.
 
Last edited by a moderator:

vm78

Luutnantti
akealik kirjoitti:
2-3 pasin sijaan mentäisiin vaikka neljällä Cobralla. Joustavuus kasvaa, kun voidaan pitää ajoneuvoja valmiina evakuointiin, huoltoon tai ryhmän nopeaan koukkaukseen. Kaupunkialueella useammalla ajoneuvolla liikkuminen tuntuu vieläkin fiksummalta kuin metsäuralla. Tappionsietokin kasvaa kun kaikki munat ei ole samassa korissa.
Tätä juuri haen. Kaupunkijääkäreille, sotilaspoliiseille ja paikallisjoukoille tuosta toimintamallista olisi varmasti suurin hyöty. Eli semmoista pienimuotoisempaa skirmish-tyyppistä sodankäyntiä. Pasin kokoinen vekotin tuntuu vähän turhan raskaalta noiden yksiköiden toimintaa ajatellen.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Oletetaan, että pv katsoo tarvitsevansa suojattuja ajoneuvoja 400 kpl, jos ajokki vetaa sisälleen 10 urhoa. Jos ottaa häntä turkkilaisen vaihtoehdon niitä pitää ottaa 500 verrattuna AMV:hen. Se maksaa yhteensä noin 100 miljoonaa. AMV-vaihtoehto kust. noin 500 miljoonaa. Kumpi on edes teoriassa toteutumiskelpoinen hanke????? Vastaus: otetaan 77 AMV:ta, koska ne maksaa 100 miljoonaa. Eikös se niin mene? Ymmärrätte pointin?
 

akealik

Luutnantti
Kyllä, kyllä. Sanottiin mitä tahansa Cobran ja BMP-3:n kohtaamisesta, on panssariauto parempi kuin otto-hiace. En minäkään visioisi panssaroidulla pyöräajoneuvolla varustetulle joukolle muuta kuin jalkautettua taistelua ajoneuvot jemmattuna, mutta ei loppupeleissä AMV:stäkään ole sen parempaan mekanisoitua vihollista vastaan. Hyvät ominaisuudet menevät vähän hukkaan ja samalla niihin käytetty raha.
 

Radar

Kapteeni
Lahjoittaja
akealik kirjoitti:
Kyllä, kyllä. Sanottiin mitä tahansa Cobran ja BMP-3:n kohtaamisesta, on panssariauto parempi kuin otto-hiace. En minäkään visioisi panssaroidulla pyöräajoneuvolla varustetulle joukolle muuta kuin jalkautettua taistelua ajoneuvot jemmattuna, mutta ei loppupeleissä AMV:stäkään ole sen parempaan mekanisoitua vihollista vastaan. Hyvät ominaisuudet menevät vähän hukkaan ja samalla niihin käytetty raha.
Tuossa olet täysin oikeassa
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
vm78 kirjoitti:
akealik kirjoitti:
2-3 pasin sijaan mentäisiin vaikka neljällä Cobralla. Joustavuus kasvaa, kun voidaan pitää ajoneuvoja valmiina evakuointiin, huoltoon tai ryhmän nopeaan koukkaukseen. Kaupunkialueella useammalla ajoneuvolla liikkuminen tuntuu vieläkin fiksummalta kuin metsäuralla. Tappionsietokin kasvaa kun kaikki munat ei ole samassa korissa.
Tätä juuri haen. Kaupunkijääkäreille, sotilaspoliiseille ja paikallisjoukoille tuosta toimintamallista olisi varmasti suurin hyöty. Eli semmoista pienimuotoisempaa skirmish-tyyppistä sodankäyntiä. Pasin kokoinen vekotin tuntuu vähän turhan raskaalta noiden yksiköiden toimintaa ajatellen.
Tai sitten noiden sekoitus. 2-3 pasia ja yksi noita Cobria.
 

adam7

Ylipäällikkö
akealik kirjoitti:
Kyllä, kyllä. Sanottiin mitä tahansa Cobran ja BMP-3:n kohtaamisesta, on panssariauto parempi kuin otto-hiace.
mutta ottohiace ei maksa kuin kriisi-inflaatio valtion velkakirjan.

ja hiace ei nyt ole oikea vertaus, vaan pari nelivetomaasturia. niitä voi ottaa mielen mukaan kun pojat ovat niitä omilla fyrkillään ostaneet vaikkei niitä tippaakaan tarvi.

kiitämme maanpuolustuksen tukemisesta.
 

juhapar

Kenraali
Ja herrat varmaan tarkoittavat Hiluxia, sitä avolava-autoa? Tokihan Hiacekin on ihan kelpo peli.
 

koponen

Kenraali
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Hiluxissa on puolensa, erityisesti ne raikkaat tuulahdukset tammikuussa lavalla matkustaville. Sinne vaan rälläkkä-tuuning-kattoluukku, pressusulku isoilla nurkkanapeilla ja sinne päällimmäiseksi se lattarauta-aselavetti, silti saavat pojat pitää sormen- ja poskipäänsä pakkasella ja kamat kuivana sateella.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kuinka paljon mahtuu pieneen Hiaceen, reserviläisiä, ihan aitoja?
 
Top