Kumma homma että Mercedes-Bentz, Scania, MAN, Renault ja moni muu pystyy toimittamaan ko specseillä autot. Kannattaa muuten huomata että Sisu EI ole varsimaisesti valmistanut A2045:sta vaan ko tuotos on itse asiassa suomessa koottu (ja monen mielestä omilla muutoksilla huononnettu) MAN. Sisu on hävinnyt ko hankinnan jälkeen kaikki merkittävät kilpailutukset, eikä Sisun tuotteita ole ostettu lisää vaan hankinnat on suunnattu Scanialle ja Mercedes-Bentzille.
Edit: taidettiin joku pikku erä jotain suojattua mallia tilata tässä juuri...
Sen verran pieniä on nuo puolustusvoimien ostamat sarjat ovat kuitenkin, ettei niiden eteen voi valmistaja tehdä kymmeniä henkilötyövuosia tuotekehitystä tai hallinnollista työtä.
Jos kotimainen ajoneuvovalmistus on tärkeää, niin olisi kannattanut jatkaa Masin ja Rasin tilauksia. Nehän olivat hyviä konstruktioita ja niistä olisi voinut vuosien mittaan tehdä evoluutioversioita. Joukkotuotantoa voisi soveltaa joiltakin osin myös joukkojen materiaaliin. Epäjatkuvuuskohdat hankinnoissa tekevät hallaa toimittajille. Minusta on hölmöä, että maajoukkojen liikkuvuutta, panssarintorjuntakykyä, vaatetusta, pimeätoimintakykyä, huoltoa tai viestijärjestelmiä herätään kehittämään aina parin vuosikymmenen välein. Silloin tehdään kerralla hankinnat, jotka parantavat osittain tilannetta ja sen jälkeen ei hankita pitkään aikaan mitään.
Jos koulutuksessa toimittaisiin kuten materiaalihankinnoissa, niin kutsunnat pidettäisiin viiden vuoden välein ja kaikki viisi kouluttamatonta ikäluokkaa koulutettaisiin pois parissa vuodessa. Kolmen vuoden hiljaiselon jälkeen alettaisiin kasarmeja taas lämmittämään ja palkattaisiin työkkäristä pari tuhatta aliupseeria urakkaa suorittamaan. Tosin Ruotsissa noin pitäisi juuri nyt toimia!