Panssaroidut kevyet pyöräajoneuvot

Muuta en asiasta tiedä, mutta '99 meitä kyllä ahdettiin enimmillään 33 yhden masin lavalle. Mistään penkeistä ei ollut tietoakaan. Tositilanteessa en usko että autoihin ehditään mitään penkkejä asennella siinä välissä kun varustekuorma on PERKissä purettu ja varustettuja miehiä aletaan kuormata. Tokihan rauhan aikana voidaan silti suunnitella ja sanoa mitä vaan.
 
No kyllä sitä uutta maastokuorma-autokalustoa tarvitaan,mutta hintalappu ihmetyttää. Ilmeisesti se kuuluisa "mil-spec" nostaa hintaa.
No niin tietysti, mutta olisi itselleni tullut mieleen ostaa vaikka suoraan MAN:n, eikä MAN:in osista Suomessa koottua ja huononnettua versiota. Ko ostos oli pelkää työllisyyspolitiikkaa eikä perustunut PV:n tarjouspyyntöön...eikä myöskään täyttänyt PV:n vaatimia specsejä...tästä luettiin valtakunnan mediaa myöten muutama vuosi sitten. Ko vehje nyt vaan on kalliin hintansa lisäksi huono eikä siitä päästä yli eikä ympäri.

Edit: Toi on muuten vielä ALViton hinta! :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Muuta en asiasta tiedä, mutta '99 meitä kyllä ahdettiin enimmillään 33 yhden masin lavalle. Mistään penkeistä ei ollut tietoakaan. Tositilanteessa en usko että autoihin ehditään mitään penkkejä asennella siinä välissä kun varustekuorma on PERKissä purettu ja varustettuja miehiä aletaan kuormata. Tokihan rauhan aikana voidaan silti suunnitella ja sanoa mitä vaan.
Eipä noiden penkkien käytöstä sota-aikana ole taidettu puhua mitään. Normaali-aikoja vartenhan ne. Hyvä sinänsä että on,ehkäisee vakavia onnettomuuksia.
 
Toi 156 000 panssaroimattomasta kuorma-autosta on muuten ihan vitun kallis!
Tuo miesmäärä 12 lavalle taitaa olla näitä rauhan ajan juttuja moduulipenkkeineen. Tositilanteessa penkit lentää lavalta mäkeen ja lisää ukkoja kyytiin.

Kyseinen hankintahan synnytti kunnon riidan puolustusvoimien ja valmistajan välille. Yhtenä vaatimuksena oli ilmakuljetteisuus, jonka takia autoissa oli akut, joilla autoa ei saatu enää käynnistymään Suomen talven jälkeen. Onkohan yhtään A2045:sta ilmakuljetettu mihinkään? Kyllähän ajoneuvolle hintaa tulee, kun pienelle valmistajalle annetaan vino pino Naton standardeja luettavaksi ja toteutettavaksi.
 
Kyseinen hankintahan synnytti kunnon riidan puolustusvoimien ja valmistajan välille. Yhtenä vaatimuksena oli ilmakuljetteisuus, jonka takia autoissa oli akut, joilla autoa ei saatu enää käynnistymään Suomen talven jälkeen. Onkohan yhtään A2045:sta ilmakuljetettu mihinkään? Kyllähän ajoneuvolle hintaa tulee, kun pienelle valmistajalle annetaan vino pino Naton standardeja luettavaksi ja toteutettavaksi.
Kumma homma että Mercedes-Benz, Scania, MAN, Renault ja moni muu pystyy toimittamaan ko specseillä autot. Kannattaa muuten huomata että Sisu EI ole varsinaisesti valmistanut A2045:sta vaan ko tuotos on itse asiassa suomessa koottu (ja monen mielestä omilla muutoksilla huononnettu) MAN. Sisu on hävinnyt ko hankinnan jälkeen kaikki merkittävät kilpailutukset, eikä Sisun tuotteita ole ostettu lisää vaan hankinnat on suunnattu Scanialle ja Mercedes-Benzille.

Edit: taidettiin joku pikku erä jotain suojattua mallia tilata tässä juuri...
 
Viimeksi muokattu:
Kumma homma että Mercedes-Bentz, Scania, MAN, Renault ja moni muu pystyy toimittamaan ko specseillä autot. Kannattaa muuten huomata että Sisu EI ole varsimaisesti valmistanut A2045:sta vaan ko tuotos on itse asiassa suomessa koottu (ja monen mielestä omilla muutoksilla huononnettu) MAN. Sisu on hävinnyt ko hankinnan jälkeen kaikki merkittävät kilpailutukset, eikä Sisun tuotteita ole ostettu lisää vaan hankinnat on suunnattu Scanialle ja Mercedes-Bentzille.

Edit: taidettiin joku pikku erä jotain suojattua mallia tilata tässä juuri...

Sen verran pieniä on nuo puolustusvoimien ostamat sarjat ovat kuitenkin, ettei niiden eteen voi valmistaja tehdä kymmeniä henkilötyövuosia tuotekehitystä tai hallinnollista työtä.

Jos kotimainen ajoneuvovalmistus on tärkeää, niin olisi kannattanut jatkaa Masin ja Rasin tilauksia. Nehän olivat hyviä konstruktioita ja niistä olisi voinut vuosien mittaan tehdä evoluutioversioita. Joukkotuotantoa voisi soveltaa joiltakin osin myös joukkojen materiaaliin. Epäjatkuvuuskohdat hankinnoissa tekevät hallaa toimittajille. Minusta on hölmöä, että maajoukkojen liikkuvuutta, panssarintorjuntakykyä, vaatetusta, pimeätoimintakykyä, huoltoa tai viestijärjestelmiä herätään kehittämään aina parin vuosikymmenen välein. Silloin tehdään kerralla hankinnat, jotka parantavat osittain tilannetta ja sen jälkeen ei hankita pitkään aikaan mitään.

Jos koulutuksessa toimittaisiin kuten materiaalihankinnoissa, niin kutsunnat pidettäisiin viiden vuoden välein ja kaikki viisi kouluttamatonta ikäluokkaa koulutettaisiin pois parissa vuodessa. Kolmen vuoden hiljaiselon jälkeen alettaisiin kasarmeja taas lämmittämään ja palkattaisiin työkkäristä pari tuhatta aliupseeria urakkaa suorittamaan. Tosin Ruotsissa noin pitäisi juuri nyt toimia!
 
Kysymys vain on, kannattaako tuotantolinjaa käyttää vajaalla teholla, kun niitä radioita/ajoneuvoja/pimeänäkölaitteita ostetaan kuitenkin vain parin prikaatin tarpeisiin. Eipä taida kannattaa noilla määrillä, ellei sitten saada vientiin. Mutta kuka nyt meiltä ostaisi, emmehän ole edes Natossa? :(
 
Jatkan vielä edellisellä sivulla esittämääni ideaa. Panssaroitujen maastoautojen kyvyt eivät ehkä riitä talvella (ja miksei tiettömilläkin alueilla), vai mitä mieltä olette? Joka paikkaan tuskin saadaan lumiauraa, jos yöllä on tullut 30 senttiä lisää. Lisäksi tiestön määrä vaihtelee rajusti maan eri osissa. Entäpä jos jokaiseen panssaroituun maastoautoon hankittaisiinkin telat? Sama vehje toimisi sekä Pasina että köyhän miehen telakuorma-autona, eli myös heikon tiestön Lappi voisi olla käyttöalueena.

Hintapolitiikasta sen verran, että yhden telapaketin hinta olisi 25 000 dollaria... mutta onhan se kohtuullinen hinta, jos pelkkä ajoneuvo itsessään maksaa yli 100 000 dollaria. Kannattaisiko?


TRACK_N_GO_WHEEL_DRIVEN_TRACK_SYSTEM_031.jpg

http://www.jebiga.com/track-n-go-wheel-driven-track-system/
http://www.jebiga.com/dominator-car-tracks-system/
 
Miksei lisää tekoja?

Koska ne maksaa... maksaa ja maksaa. Ovathan ne verta halvempia, mutta kerro se valtiovarainministerille - Väinö Tanner on ainoa, joka saattaisi uskoa. Panssaroimaton teka taas ei tule kysymykseen. Panssaritekojen ylijäämämarkkinoita ei näytä liiemmin olevan tai muuten olisimme arvatenkin siellä jo käyneet. Toki Ruotsista voisi kysellä ja sieltä Singaporesta, mutta Singaporen kalusto saattanee hyvinkin mennä reserveihin ja/tai olla kulunutta. Ruotsissa taas on valunut tekoja myös kodinturvajoukoille - en tiedä miksi, kun samaan aikaan niille ei ilmeisestikään ole siirretty panssaroitua pyöräkalustoa, vaikka sitäkin luulisi riittävän, kun Pasien ja AMV:n määrä nousee yli kolmen sadan ja siihen vielä päälle useampi sata RG-32 panssariautoa.
 
Tällainen varmaan löytyy kaikkien nojatuolikenraalien märistä unista. :p

vyhyv1ffo75k747o77cx.jpg
 
Back
Top