En ole kyllä puhunut mistään mittatilaus osista, rungon vahvistaminen ei ole vielä suuri toimenpide kuin ajoneuvo muutenkin pitää purkaa osiksi.
Vastaavan uudeen telavehkeen hinta on miljoonia, jos uusia ällitällejä saa niin sitten sellaisia.
Esitän ongelman auton kautta, koska se on yleisesti paremmin tunnettu.
Teikäläisen mökkireissu:
Teillä on sellainen tyhjä perhefarmari á 1500 kg, johon saa normaalisti kuormata 500 kg.
Isäntä itse on 150 kg kaljamaha-perusressu. Kartanlukijaksi otetaan 250 kg anoppi. Kattotelineelle kuormataan 300 kg matkatavaroita. Takapenkille määrätään mamma sekä perheen teinit yhteensä 300 kg. Takaluukkuun lastataan 500 kg liuskekiveä mökkipolun kiveämiseksi. Bensaa on tankissa vain huurut.
Ylikuormaa on 1000 kg, ajoneuvon kokonaismassa on ylitetty 50 prosentilla.
Sitten lähdetään liikenteeseen! Mitä tapahtuu?
1. Jarrutusmatkat pitenevät.
2. Jousitus lyö helpommin pohjaan.
3. Moottorista joudutaan ottamaan enemmän tehoja irti, jotta pysytään muun liikenteen tahdissa.
4. Jälki ei ole yhtä kaunista kuin kolaritestissä, kun autolla törmätään johonkin kiinteään.
(5. Monta muuta asiaa, jotka ovat nyt toissijaisia...)
---> Ylipäätään kaikki paikat väsyvät enemmän, osia joudutaan vaihtamaan useammin kuin tavallisella käytöllä ja tien päälle jäämisen todennäköisyys kasvaa. Myös auton järkevä käyttöikä todennäköisesti lyhenee.
Voidaanko näitä ongelmia vähentää? Moni ongelma on sellainen, jolle voidaan tehdä jotakin, sillä niiden parissa painitaan jatkuvasti panssaroitaessa siviiliajoneuvoja. Esimerkiksi jousitusta voidaan muokata, jarrut voidaan vaihtaa tehokkaampiin, moottoriksi valitaan luonnollisesti malliston tehokkain jne., mutta tämä maksaa rahaa.
MT-LB on kuitenkin vähän eri juttu. Tai itse asiassa aika paljonkin. Neuvostovalmisteiseen panssarivaunuun ei välttämättä ole saatavilla laajaa valikoimaa soveltuvia COTS-osia toisin kuin henkilöautoihin, vaan paljon pitäisi kehittää itse.
Otetaan niinkin yksinkertainen asia kuin nykyisten maasto-ominaisuuksien säilyttäminen vaunun painon kasvaessa huomattavasti. Se vaatii leveämmät telat, jotta pintapaine pysyy samana. (MT-LB:n osalta voitaisiin ehkä käyttää suoraan MT-LBV:n teloja, telapyörät näyttävät ainakin kuvissa samoilta.) Sen sijaan MT-LBV:n erinomaisen maastoliikkuvuuden säilyttäminen vaatisi jo huomattavasti leveämmät telat, joita ei saa mistään valmiina. Melko varmasti niin leveät, että myös telapyörät (ja ehkä vetopyörät) pitäisi suunnitella uusiksi. Todennäköisesti telapyörät olisi kuitenkin syytä suunnitella uusiksi joka tapauksessa, sillä nykyinen ratkaisu ei ole kestävä, kun vaunun paino kasvaa huomattavasti paremman panssaroinnin myötä. Samaten jousitus ylipäätään pitää suunnitella ja rakentaa täysin uusiksi.
Ei vaan kannata, ei vaikka mitä yrittäis... paitsi jos tavoite on työllistää suomalaista teollisuutta. Sitä tosin voi työllistää fiksumminkin.