Myönnän autuaasti, että en tiedä mitään Patria 6X6:n valmistuksesta ja sen kustannuksista (henkilöstö, tilat, laitteet, proseduurit). Mutta voisiko yksi ratkaisu löytyä siitä, että fyysinen linjasto ylimitoitettaisiin kotimaiseen tarpeeseen nähden ja sitä käytettäisiin vajaateholla (eli vain virka-aikana 8-16)?
Mikäli saadaan ulkomaantilauksia, niin ne hoidettaisiin sitten rekryämällä lisää henkilöstöä toiseen (ja tarvittaessa kolmanteenkin) työvuoroon. Monimutkaisimmat komponentithan tullevat isoilta toimittajilta, joille on ihan se ja sama, tilaako Patria 100 vai 200 moottoria ja vaihteistoa jonakin vuonna. 6X6-linjasto tehnee enemmän helpohkosti omaksuttavaa perustyötä samaan tapaan kuin esim. Uudenkaupungin autotehdas.
Erikoiset työajat tietysti kasvattavat palkkakustannuksia, mutta toinen työvuoro mennee vielä ilman kohtuuttomia palkanlisiä, ehkä jopa kolmas. Suomi voisi myös maksaa tämän tuotantokykyisemmän linjaston perustamiskustannukset valtion pussista itsekkäistä syistä (mahdollisuus skaalata tuotantoa tilanteen harmaantuessa, mahdollisuus suurempiin verotuloihin vientikauppojen myötä), jolloin linjaston perustamiskustannuksia ei tarvitsisi jyvittää vientikauppoihin.