Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Luulin että Boxer olisi listalla seuraaja. Onkohan jopa sakemanneille liian kallis tuo oma tuote? Vielä tuo ei merkitse kauppaa, mutta on vahva viittaus. Rheinmetallin pajojen työväki ja vahavt ammattiliitot tietysti voivat laittaa lusikkansa soppaan ja istua hallituksen ulos mahdollisesta hankinnasta. Nähtiinhän minkälainen metakka nousi kun aiottiin hankkia SuperHornet korvaamaan Tornadoja alkuun.
 
Luulin että Boxer olisi listalla seuraaja. Onkohan jopa sakemanneille liian kallis tuo oma tuote? Vielä tuo ei merkitse kauppaa, mutta on vahva viittaus. Rheinmetallin pajojen työväki ja vahavt ammattiliitot tietysti voivat laittaa lusikkansa soppaan ja istua hallituksen ulos mahdollisesta hankinnasta. Nähtiinhän minkälainen metakka nousi kun aiottiin hankkia SuperHornet korvaamaan Tornadoja alkuun.
Saksa on puhunut puolustuskyvyn ylösajon puolesta. JOS aikovat tehdäkin, eikä vain puhua, niin yksin Boxeriin hirttäytyminen voi olla pitkä ja hidas tie. Sekä kallis jos BW tilaa näitä Fuchsin korvaamiseen tähtääviä määriä (= satoja).

Siinä tapauksessa en ihmettelisi jos 6x6 alettaisiin valmistamaan lisenssillä Saksassa mainitsemastasi syystä + tuotantokapasiteetin lisäämiseksi. Suomen ja Latvian tuotantolinjat eivät viimeistään siinä tapauksessa kykene mitenkään vastaamaan kysyntään riittävän nopeasti.
 
Patrialla OLI myös se toinen 6x6. Ainoa koskaan valmistettu kappale on nykyään Panssarimuseon kokoelmissa.
Eli Puolan tilaamiakaan ei koskaan valmistettu? Ilmankos niistä ei ole näköhavaintoja :D
 
Joo, Boxer on jo enemmän AMV:n kilpailija, selvästi raskaampi ajoneuvo. Saxalla varmasti olisi kykyä ja halujakin kehittää itse Fuchsin korvaaja, mutta nyt kun NATO:n eturivin alisuoriutuja on yllättetty housut nilkoissa, voi olla vähän turhan kiire. Se vie kuitenkin helposti vuosia. Lisenssituotanto lienee nyt hyvinkin houkutteleva vaihtoehto. Hemmetin oikeaan aikaan kyllä Patria ollut liikkeellä, tuote on ilmeisesti jo lopputestauksessa ja tuotannonsuunnittelussa, kun markkinat pullahtavat.

Tietysti kaikki aiesopimukset eivät tietenkään aina johda tuotantoon, mutta hyvin varteenotettavia asiakkaita tässä olisi nyt tarjolla, Viron on aika väistämätöntä vahvistaa asevoimiaan, ja Ruotsi sekä Saxa joutuvat nyt istumaan asevoimien merkittävästä supistuksesta ja rauhanturvafokuksesta toipumisen krapulaansa. Jälkimmäisessä joukossa olisi potentiaalia varmasti pitkin Eurooppaa, ja ensimmäisessäkin vielä Liettua (käytössä ovat raskaammat Boxer ja telavetoinen M113 - kevyelle jalkaväelle voisi hyvinkin kelvata pyörä-APC).
 
Joo, Boxer on jo enemmän AMV:n kilpailija, selvästi raskaampi ajoneuvo. Saxalla varmasti olisi kykyä ja halujakin kehittää itse Fuchsin korvaaja, mutta nyt kun NATO:n eturivin alisuoriutuja on yllättetty housut nilkoissa, voi olla vähän turhan kiire. Se vie kuitenkin helposti vuosia. Lisenssituotanto lienee nyt hyvinkin houkutteleva vaihtoehto. Hemmetin oikeaan aikaan kyllä Patria ollut liikkeellä, tuote on ilmeisesti jo lopputestauksessa ja tuotannonsuunnittelussa, kun markkinat pullahtavat.

Tietysti kaikki aiesopimukset eivät tietenkään aina johda tuotantoon, mutta hyvin varteenotettavia asiakkaita tässä olisi nyt tarjolla, Viron on aika väistämätöntä vahvistaa asevoimiaan, ja Ruotsi sekä Saxa joutuvat nyt istumaan asevoimien merkittävästä supistuksesta ja rauhanturvafokuksesta toipumisen krapulaansa. Jälkimmäisessä joukossa olisi potentiaalia varmasti pitkin Eurooppaa, ja ensimmäisessäkin vielä Liettua (käytössä ovat raskaammat Boxer ja telavetoinen M113 - kevyelle jalkaväelle voisi hyvinkin kelvata pyörä-APC).

Fuchsin korvaaja? Sellainen on jo.


Wikipedian mukaan Kuwait tilannut erän Fuchs kakkosta 2015 ja valmistetaan Saksassa. Eli tuotanto varmaan voidaan laittaa uudestaan käyntiin.

 
Uudenkaupungin tehtaallahan olisi nyt kapasiteettia 😉

Tämä olisi kyllä todella mielenkiintoinen ratkaisu, mutta liekö linjat taipuvat. Onko siellä koskaan tehty mitään henkilöautoja isompaa?
 
AMV ja Boxer ovat ihan eri luokan vehkeitä, tässä haetaan kirittäjää Fuchs 2:lle. Huomatkaa, että tämä on vasta aiesopimus.

Noinhan se luultavasti on. Oudolta tuntuisi, jos Saksa päätyisi hankkimaan ulkomaisen vehkeen näin yksinkertaisessa mallissa. Saksa voisi tilata ensihätään vaikkapa lisää Boxeria (500 kpl tms.), eiköhän ne saada johonkin organisaatioon sulautettua, vaikka todettaisiinkin tarve suuremmalle määrälle jotakin halvempaa ja yksinkertaisempaa.
 
On muuten tuo CAVS-projekti yhtä fiksusti rakennettu kuin Nato...

Kolmansien maiden on mahdollista liittyä yhteishankkeeseen nykyisten osallistujien puollettua liittymistä.

Otettaisiinko Turkki tuohon mukaan, mitä pojat sanotte? :D
 
Itselleni uutta tietoa tuosta ajoneuvosta oli ainakin nämä:

Päiväkameroita vaunussa on neljä, joiden lisäksi vaunuun voidaan asentaa myös esimerkiksi lämpökameroita. Lisäksi jalkautuneen taistelijan kypärään tai varusteisiin kiinnitetyn kameran kuvaa voidaan tuoda sisälle.
Vaunu on varustettu myös dronella, jonka tuottamaa kuvaa voidaan välittää vaunun näytöille.

”Pystymme kuljettamaan taistelijan omat varusteet, ja päivä- sekä rynnäkköreppujen päälle jää tilaa vielä esimerkiksi panssarintorjunta-aseille, ampumatarvikkeille, juomavedelle, ruoalle ja kaikelle mitä joukko tarvitsee 72 tunnin itsenäiseen toimintaan. Konehuoneen viereistä tilaa voidaan käyttää tiettyyn pisteeseen asti rahdin kuljettamiseen. Jos mukana on isokokoista tavaraa, käännettävien penkkien toiselta puolelta löytyvät kiinnikkeet, joihin voidaan kuormaliinalla sitoa suurempaakin kuormaa tarpeen mukaan.”

Vaunu on varustettu ilmastoinnilla, ja optiona Patria tarjoaa myös ylipainejärjestelmää, joka kykenee suojaamaan sotilaat muun muassa taistelukaasuilta.
 
Itselleni uutta tietoa tuosta ajoneuvosta oli ainakin nämä:

Päiväkameroita vaunussa on neljä, joiden lisäksi vaunuun voidaan asentaa myös esimerkiksi lämpökameroita. Lisäksi jalkautuneen taistelijan kypärään tai varusteisiin kiinnitetyn kameran kuvaa voidaan tuoda sisälle.
Vaunu on varustettu myös dronella, jonka tuottamaa kuvaa voidaan välittää vaunun näytöille.

”Pystymme kuljettamaan taistelijan omat varusteet, ja päivä- sekä rynnäkköreppujen päälle jää tilaa vielä esimerkiksi panssarintorjunta-aseille, ampumatarvikkeille, juomavedelle, ruoalle ja kaikelle mitä joukko tarvitsee 72 tunnin itsenäiseen toimintaan. Konehuoneen viereistä tilaa voidaan käyttää tiettyyn pisteeseen asti rahdin kuljettamiseen. Jos mukana on isokokoista tavaraa, käännettävien penkkien toiselta puolelta löytyvät kiinnikkeet, joihin voidaan kuormaliinalla sitoa suurempaakin kuormaa tarpeen mukaan.”

Vaunu on varustettu ilmastoinnilla, ja optiona Patria tarjoaa myös ylipainejärjestelmää, joka kykenee suojaamaan sotilaat muun muassa taistelukaasuilta.
Toivottavasti Suomessa noi kuuluu perusvarustukseen, ettei käy kuin AMV:lle että kaikki ruksitaan pois.
En muista mikähän ajoneuvohankinta oli aikoinaan(olikohan VW T4?T5?), niin perusmalliin kuuluu sähköikkunat ja olikohan ilmastointi, niin ne piti poistaa turhina, vaikka se sit makso enemmän....
 
Toivottavasti Suomessa noi kuuluu perusvarustukseen, ettei käy kuin AMV:lle että kaikki ruksitaan pois.
En muista mikähän ajoneuvohankinta oli aikoinaan(olikohan VW T4?T5?), niin perusmalliin kuuluu sähköikkunat ja olikohan ilmastointi, niin ne piti poistaa turhina, vaikka se sit makso enemmän....
Sama homma xa-20x sarjan kanssa. Vakiona oli cd soitin mutta se piti rahalla vaihtaa kalliimpaan kasettisoittimeen jotta voidaan kuunnella ilmavalvonta tiedotteita tms 🤣
 
Kuinkahan pitkä viive siinä selosteen perilletulossa on, jos se toimitetaan C-kasetilla?
Samaa pohdin silloin. Ehkä noista ajoista on jo hieman edistytty. Xa-180/185 ei ollut radiota ollenkaan, että siellä ilmatilanne kuvaa kuultu laisinkaan 😉
 
Back
Top