Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olenkin aina ihmetellyt, että miksi ihmeessä niissä Pasien päällä olevissa itkoissa ei ole kilpeä. Hyvä, että näitten kohdalla tuota vikaa ei ole.
Pasin itkon lavetti on tarkoitettu ilma-ammuntaan - se muistuttaa rakenteeltaan ensimmäisen maailmansodan Scarff ringiä. Tuon rakenteen toimivuuden kannalta kilpeä on vaikea toteuttaa. Ehkä elämänkokemus on osoittanut, että kilpi on ihan hyvä olla ja että itkolla ammutaan enemmän vaakaan kuin taivaalle.
 
Liittyyköhän tämä Latvian tilaukseen vai erillinen hanke? Eli EU panostamassa näihin myös ja mahdollisesti osa menossa myös Ukrainaan? Itse olen jo jonkin aikaa toivonut että osa 6x6 tuotannosta menisi myös Ukrainaan ihan jo käyttökokemus- ja markkinointimielessäkin.
 
Liittyyköhän tämä Latvian tilaukseen vai erillinen hanke? Eli EU panostamassa näihin myös ja mahdollisesti osa menossa myös Ukrainaan? Itse olen jo jonkin aikaa toivonut että osa 6x6 tuotannosta menisi myös Ukrainaan ihan jo käyttökokemus- ja markkinointimielessäkin.

Katoin ensin sivulta että jopas, 11 miljardia pistetty liikkeelle nopealla aikataululla, mutta ei sentään.

Eli projekteille, joista 6x6 CAVS on yksi, maksetaan 60 miljoonaa ylimääräisiin hallinnollisiin kuluihin joita tulee projektin monikansallisuudesta.
Eli porkkanaa yhdessä tekemiseen. 12 hakemusta jätetty 06/2024 deadlineen, 5 valittu, maksut vuoden 2025 aikana.

The Commission has approved funding for five cross-border projects to support more coordinated and efficient defence procurement among EU Member States. Implemented under the European Defence Industry Reinforcement through Common Procurement instrument (EDIRPA), each of the 5 selected projects will receive €60 million, representing a total amount of €300 million funding.

The EDIRPA programme is a short-term instrument adopted following Russia’s aggression against Ukraine and made to last until 2025 with the aim to incentivise cooperation for the most urgent defence products. The programme supports the procurement of defence capabilities by the armed forces of the Member States and Norway. The EDIRPA budget is not paying for defence products but is compensating Member States for the additional administrative costs of procuring in common. In March 2024, the Commission presented the proposal on a European Defence Industry Programme (EDIP) to extend the EDIRPA logic beyond 2025, to continue to aggregate European demand and increase interoperability.
 
Liittyyköhän tämä Latvian tilaukseen vai erillinen hanke? Eli EU panostamassa näihin myös ja mahdollisesti osa menossa myös Ukrainaan? Itse olen jo jonkin aikaa toivonut että osa 6x6 tuotannosta menisi myös Ukrainaan ihan jo käyttökokemus- ja markkinointimielessäkin.

Ilmeisesti Latvia on lähettämässä Ukrainaan. Tavallaan olen innoissani, taistelutestaus ja myynninedistäminen jonkun muun rahoilla! Mutta samaan aikaan pitäisin mieluummin uustuotannon lännessä ja lähettäisin Ukrainaan varastoja vanhemmasta päästä.

Latvia Plans Sending Patria 6x6 APCs to Ukraine​


  • 14 Sep 2024, 00:00
  • 2 mins


Latvia Plans Sending Patria 6x6 APCs to Ukraine




Latvian Prime Minister Evika Siliņa has confirmed that the country will supply Ukraine with Finnish Patria 6x6 armoured personnel carriers in 2025.

The supply of Patria 6x6s in unknown numbers is part of the €40 million aid package, including small-sized UAVs and training for 4000+ Ukrainian Armed Forces personnel. The aid goal for 2024 is aimed at €112 million, and 2026 is also expected to include a series of aids.

Patria 6x6 was developed as a lighter alternative to the AMV 8x8 armoured vehicle. The vehicle is in service with Latvia as an armoured personnel carrier with 8-10 passengers capacity. Armour provides protection ranging from STANAG 4569 Level 2 (6 kg mine and 7.62x39 mm API rounds) to Level 4 (10 kg mine and 14.5x114 mm AP rounds).

Ukraine is receiving armoured fighting vehicles from the EU, the U.S., and countries that have retired their Soviet-era equipment. Some of these platforms include M113 APCs (Multiple), M2 Bradley IFVs (the U.S.), CV90 IFVs (Sweden), AMX-10RC fire support vehicles (France), BMP-1 IFVs (Multiple), and Marder IFVs (Germany).

 
Liittyyköhän tämä Latvian tilaukseen vai erillinen hanke? Eli EU panostamassa näihin myös ja mahdollisesti osa menossa myös Ukrainaan? Itse olen jo jonkin aikaa toivonut että osa 6x6 tuotannosta menisi myös Ukrainaan ihan jo käyttökokemus- ja markkinointimielessäkin.
Tuossa artikkelissa oli asia sanottuna suoraan: "EDIRPA will also support the procurement of the Common Armoured Vehicle System (CAVS), a modern armoured carrier for protected troop transport, by four Member States (FI, LV, SE, DE). The modern armoured vehicles offer high performance and unprecedented mobility."

Eli varmastikin osa Latvian, Ruotsin, Suomen ja jatkossa ehkä Saksankin tilauksista lähtee suoraan Ukrainaan.
 
Onhan se vähän kummaa, jos Suomen tilaamista 6X6 osa menee suoraan Ukrainaan. Luulisi, että sinne kannattaa ennemmin rahdata vaikka XA-203:t ja yhtenäistää porilaisten kalusto Patrian vehkeille (AMV + 6X6). Menikö myös XA-185 lautta MLU:n läpi vai pelkkä -180? 200-sarja ainakin taitaa olla vielä ilman MLU:ta.
 
Onhan se vähän kummaa, jos Suomen tilaamista 6X6 osa menee suoraan Ukrainaan. Luulisi, että sinne kannattaa ennemmin rahdata vaikka XA-203:t ja yhtenäistää porilaisten kalusto Patrian vehkeille (AMV + 6X6). Menikö myös XA-185 lautta MLU:n läpi vai pelkkä -180? 200-sarja ainakin taitaa olla vielä ilman MLU:ta.
Onhan se vähän kumma, jos Suomi lähettää EU-hankintatuella vanhat ajoneuvot Ukrainaan. Ruotsi on lahjoittanut uusimpia CV9040-versioitaan, Latvialla ei ole muuta lahjoitettavaa kuin uudet 6*6:t. Saksalle on se ja sama, mitä lahjoittaa, kunhan kyseessä ei ole Taurus.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos tämä nyt taas joku uusi instrumentti EU:lta? Aiemmin ainakin rahaa on saanut korvaaviin suorituskykyihin, kun jotain on annettu varastosta.

Ei XA-203 vs 6x6 taida oleellista suorituskykyeroa olla, jäljellä olevassa elinkaaressa rauhan aikana eroa sen sijaan on paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos tämä nyt taas joku uusi instrumentti EU:lta? Aiemmin ainakin rahaa on saanut korvaaviin suorituskykyihin, kun jotain on annettu varastosta.

Ei XA-203 vs 6x6 taida oleellista suorituskykyeroa olla, jäljellä olevassa elinkaaressa rauhan aikana eroa sen sijaan on paljon.
Eikös tuo ole kohtuu uusi? Ainakaan toimituksia sen perusteella ei ole vielä tehty.

EDIT vielä: Tämähän ei tarkoita, ettei Suomi rinnalla toimittaisi Ukrainaan XA-180/185 -kalustoa ja hanki omalla rahoituksella korvaavaa 6*6-kalustoa tilalle. Tuo on tosiaan EU-tasoinen ohjelma, johon toivottavasti tulee rahoitusta myös Suomen ulkopuolelta. Ehkä XA-20x -kalustoa ei toimiteta Ukrainaan, alkaa muutenkin jo kalustokirjo olla mittava ja XA-20x -kalustoa on muutenkin vähemmän tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos tämä nyt taas joku uusi instrumentti EU:lta? Aiemmin ainakin rahaa on saanut korvaaviin suorituskykyihin, kun jotain on annettu varastosta.

Ei XA-203 vs 6x6 taida oleellista suorituskykyeroa olla, jäljellä olevassa elinkaaressa rauhan aikana eroa sen sijaan on paljon.

Eikös tuo ole kohtuu uusi? Ainakaan toimituksia sen perusteella ei ole vielä tehty.

EDIT vielä: Tämähän ei tarkoita, ettei Suomi rinnalla toimittaisi Ukrainaan XA-180/185 -kalustoa ja hanki omalla rahoituksella korvaavaa 6*6-kalustoa tilalle. Tuo on tosiaan EU-tasoinen ohjelma, johon toivottavasti tulee rahoitusta myös Suomen ulkopuolelta. Ehkä XA-20x -kalustoa ei toimiteta Ukrainaan, alkaa muutenkin jo kalustokirjo olla mittava ja XA-20x -kalustoa on muutenkin vähemmän tarjolla.
Nyt tämä julkaistiin suomalaisissakin uutisissa: https://www.verkkouutiset.fi/a/eulta-merkittava-rahoitus-puolustusmateriaalin-hankintoihin/#668c9fea

Eli tosiaan uusi instrumentti. Hyvä, lisää Patrian tuotteita maailmalle!
 
Onhan se vähän kummaa, jos Suomen tilaamista 6X6 osa menee suoraan Ukrainaan. Luulisi, että sinne kannattaa ennemmin rahdata vaikka XA-203:t ja yhtenäistää porilaisten kalusto Patrian vehkeille (AMV + 6X6). Menikö myös XA-185 lautta MLU:n läpi vai pelkkä -180? 200-sarja ainakin taitaa olla vielä ilman MLU:ta.
180:t päivitettiin, 185:sten ja 200:sten päivittämisestä ei ole tullut tietoa, saa nähdä päivitetäänkö ne myöhemmin, vai ajetaanko loppuun meillä tai Ukrainassa ja korvataan 6*6:lla
 
Uusi instrumentti, mutta ei taida suoraan liittyä Ukrainan tukemiseen? Eli rahat eivät olen sidottu uustuotannon ohjaamiseen suoraan Ukrainaan? Eli alkuperäinen kysymys oli, miksi 6x6 olisi se ensisijainen Suomesta sinne toimitettava vaunutyyppi?
 
Uusi instrumentti, mutta ei taida suoraan liittyä Ukrainan tukemiseen? Eli rahat eivät olen sidottu uustuotannon ohjaamiseen suoraan Ukrainaan? Eli alkuperäinen kysymys oli, miksi 6x6 olisi se ensisijainen Suomesta sinne toimitettava vaunutyyppi?
Pitäisi lukea tarkemmin EU:n tähän instrumenttiin liittyvät rajoitteet / velvoitteet, jotta olisi mahdollista vastata edes osittain! Oma veikkaukseni on, että Latviasta ja Ruotsista Ukrainaan lähtee 6*6:a, Suomesta sekä XA-180:a että 6*6:a ja Saksa maksaa jonkin osan viuluista.
 
Viimeksi muokattu:
Muut saa lahjoittaa Ukrainalle mitä haluaa, mutta Suomen syytää vaihtaa vaan vanhinta uudempaan. Me ollaan kanssa se seuraa eturintama, jos hommat kusee Ukrainassa urakalla.

Vaunuja päätyy Ukrainassa miinoihin ja droonien saaliiksi kuitenkin sen verran tasaista tahtia että käytetty kalusto ajaa ihan saman asian. Erityisesti jos/kun se tulee kotimaisista SA-varauksista, eli on asian mukaisesti huollettua ja toimintavalmista. Epätodennäköistä että esim. Paseja keretään ajamaan teknisesti loppuun vaikka ne käytettynä Ukrainaan menisivätkin, uusista 6x6:sta on paljon enemmän/pidempään iloa SA-varauksissa täällä meillä. Niin samasta puusta tehty laite ettei suojassa ja toiminta kyvyssäkään liene kuin vivahde eroja.
 
180:t päivitettiin, 185:sten ja 200:sten päivittämisestä ei ole tullut tietoa, saa nähdä päivitetäänkö ne myöhemmin, vai ajetaanko loppuun meillä tai Ukrainassa ja korvataan 6*6:lla
Kun 185-lautasta on joku osa jo annettu Ukrainaan ja tiedetään että noita on melko vähän suhteessa 180-malliin, niin en usko niillä olevan tulevaisuutta. Myös 200-sarjan kuljetusversio 203 olisi luonnikas ulos luovutettava kunhan XA-300:n KRIHA-versiot ensin saadaan käyttöön. 200-sarjaa ovat myös XA-202-erikoisalustat, joista ei kyllä parane luopua.

Eli ne joista kannattaa pitää kiinni ovat 180M, 202 ja 300 eri versioina.
 
Kun 185-lautasta on joku osa jo annettu Ukrainaan ja tiedetään että noita on melko vähän suhteessa 180-malliin, niin en usko niillä olevan tulevaisuutta. Myös 200-sarjan kuljetusversio 203 olisi luonnikas ulos luovutettava kunhan XA-300:n KRIHA-versiot ensin saadaan käyttöön. 200-sarjaa ovat myös XA-202-erikoisalustat, joista ei kyllä parane luopua.

Eli ne joista kannattaa pitää kiinni ovat 180M, 202 ja 300 eri versioina.
Kaartissa todella vanhalla muistikuvalla taitaa olla 185 eli sinne ilmeisesti 6x6 sitten jatkossa.
 
185:stä on myös kaikenlaisia kriha-erikoisversioita, jotka ovat enemmän tai vähemmän loppuun ajettuja, ja perusideoiltaan toimineet pohjana 180M:lle. Ne kuvissa näkyneet Ukrainaan lahjoitetut taisivat sen sijaan olla SKVJ:n käytössä olleita perusmallisia (ainakin jossain näkyi poistettu FRDF-teippaus)?

Onhan se vähän kumma, jos Suomi lähettää EU-hankintatuella vanhat ajoneuvot Ukrainaan. Ruotsi on lahjoittanut uusimpia CV9040-versioitaan, Latvialla ei ole muuta lahjoitettavaa kuin uudet 6*6:t. Saksalle on se ja sama, mitä lahjoittaa, kunhan kyseessä ei ole Taurus.
Ruotsin CV9040:t ovat niitä vanhoja CV90 Mk. 0 vaunuja päivitettyinä lisäsuojin, ilmastoinnilla ja uudella ammunnanhallinnalla, eivät laisinkaan uusimpia versioita.
 
Back
Top