Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikä tarkoitus on kuljetuspanssarien ohjaamon päällä olevalla yläviistoon sojottavalla tangolla? Kertoa kuskille alituskorkeus?
Taustani on RT:stä ja Laivastosta, niin noita on nähnyt vain kuvissa.
 
Siis maastoon jääneitä lankoja? Ovatko kuinka vahvaa piuhaa?
2. maailmansodan aikaan ne tien yli kulkevat vaijerit eivät olleet jääneet siihen vaan ihan tarkoituksella asennettu tietylle korkeudelle.
Jenkit sitten alkoivat asentaa Jeep:eihinsä tuollaisia virityksiä

4081922558_572786495e.jpg


 
Hänen naama muuttui melkoisesti tapahtuman jälkeen. Jos leikkaavana lankana olisi ollut ohuempi lanka niin tuho vielä pahempaa.
Hälvälän kastarlammella telttaillessamme Hämeen Ratsujääkäripataljoona liikkui polkupyörillä armon vuonna 1974 :). Siellä tien ylittävä puhelintapsi putosi kurkkun korkeudelle ja kiskaisi kaverin pyörän selästä sairaalareissulle. Polkupyöräkin olisi silloin ollut syytä varustaa lankaleikkurilla.
 
Hälvälän kastarlammella telttaillessamme Hämeen Ratsujääkäripataljoona liikkui polkupyörillä armon vuonna 1974 :). Siellä tien ylittävä puhelintapsi putosi kurkkun korkeudelle ja kiskaisi kaverin pyörän selästä sairaalareissulle. Polkupyöräkin olisi silloin ollut syytä varustaa lankaleikkurilla.
No, näitä satulasta suistumisia olen nähnyt omalla uralla myös..toki paras syy alkoi tapaturmailmoitusta laadittaessa "Tiesin, että tänään tapahtuu jotain erityistä, kun aamupalalla saatiin lihapiirakat.."
 
Lisäyksenä vain: Jotta esim. tornista/luukusta kurkistelevan vaunun johtajan tai kk-ampujan kaula ei katkea tai vaunuun ripustellut tarvikkeet (esim. antennit) rikkoonnu lankaan / kaapeliin osuessaan.

Olettaisin että toimii myös matalalla oleviin oksiin? Vai rävähtääkö mokoma takaisin vielä kovemmalla vauhdilla?
 
Saksa mukaan tiiviimmin CAVS-ohjelmaan:

TIEDOTTEET - 2.5.2024

Saksa liittyy CAVS-ajoneuvojen yhteishankkeen tutkimus- ja kehitysohjelmaan

Saksa on liittynyt Common Armoured Vehicle System (CAVS) -yhteishankkeen tutkimus- ja kehitysohjelmaan. Saksa on neljäs maa, joka on edennyt hankkeen tähän vaiheeseen. Sopimuksen osapuolet ovat hankkeen osallistujavaltiot, Suomi, Latvia, Ruotsi ja Saksa sekä Patria.

Yhteishanke aloitettiin Suomen sekä Latvian toimesta vuonna 2020, johon Ruotsi liittyi vuonna 2022. Tutkimus- ja kehitysohjelmaan liittymällä Saksalla on pääsy maiden yhteisen tuotekehityksen tuloksiin sekä se pystyy vaikuttamaan ja määrittelemään tulevaisuuden ajoneuvoalustakehitystä.

CAVS-yhteishankkeen puitteissa panssaroidun 6x6-ajoneuvojärjestelmän kehityksestä vastaa Patria, jolla on yli neljän vuosikymmenen kokemus panssaroitujen miehistönkuljetusajoneuvojen kehittämisestä sekä toimittamisesta. Valtaosa ajoneuvojen valmistuksesta tapahtuu hyödyntämällä osallistujavaltioiden paikallista teollisuutta, mikä vahvistaa koko järjestelmän toimitusvarmuutta kaikissa osallistujamaissa. CAVS:iin liittyvät Patria 6x6 -toimitukset ovat käynnissä Latviaan, Suomeen sekä Ruotsiin ja ajoneuvoja on jo operatiivisessa käytössä. Yhteisohjelma on avoin eurooppalaisille maille, joilla on vastaavat panssaroituihin ajoneuvoihin liittyvät vaatimukset.

“Olemme iloisia toivottaessamme Saksan tervetulleeksi mukaan tutkimus- ja kehitysohjelmaan. Ohjelmaan osallistumalla Saksa pystyy hyödyntämään yhteisen kehitystyön tuloksia sekä osallistumaan yhteistyöhön muiden EU- ja NATO-maiden kanssa. Saksa vahvistaa yhteishanketta kunnioitettuna sotilaallisena voimana sekä kasvattamalla hankkeen teollista monipuolisuutta. Patria on valmis yhdessä kumppaneidensa kanssa vastaamaan Saksan tarpeisiin,” sanoo Patrian Euroopan markkina-alueen johtaja Hugo Vanbockryck.
 
Back
Top