Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Riikka voi kohta ottaa seuraavat poseerauskuvat ei sakset kädessä, vaan maastopuku päällä ja rahasäkit käsissä. ;)
 
Rautalinko Patrialla:

giphy.gif
Herra on saanut edeltävinä vuosina +900t vuodessa. Lieköhän menee miltsi rikki.
 
Iltalehden juttu Patrian ja Valmetin yhteistyöstä.

Vetää vähän mutkia suoraksi, että Paseja, joita nimitetään kuljetuspanssarivaunuiksi, ajelisi ulos liukuhihnalta. Tulee varmaankin osatuotantoa.

Valmet Automotive ja Patria löysivät toisensa: ”Hienoa, että osaamisellemme on kysyntää”
Uudenkaupungin legendaarisen autotehtaan liukuhihnoilta saattaa tulevaisuudessa tulla kuljetuspanssarivaunuja.

 
Iltalehden juttu Patrian ja Valmetin yhteistyöstä.

Vetää vähän mutkia suoraksi, että Paseja, joita nimitetään kuljetuspanssarivaunuiksi, ajelisi ulos liukuhihnalta. Tulee varmaankin osatuotantoa.
En voi tietää, mutta veikkaan mieluummin loppukokoonpanoa. Noissa on aika vähän osia joita voisi Ugissa valmistaa. Kokoonpanolinjalle sen sijaan löytyy erinomaiset tilat.

Kasaaminenkin tietysti poikkeaa kovasti henkilöautojen liukuhihnatuotannosta, kun vehkeet kasataan käytännössä samassa paikassa alusta loppuun. Komponentit ja asentajat liikkuvat aihion sijaan.
 
Patrian tiedotteen mukaan Common Armoured Vehicle System (CAVS) -ajoneuvohankkeen myötä Patrialle on tullut tilauksia lähes tuhannesta Patria 6x6 -ajoneuvosta.
 
En voi tietää, mutta veikkaan mieluummin loppukokoonpanoa. Noissa on aika vähän osia joita voisi Ugissa valmistaa. Kokoonpanolinjalle sen sijaan löytyy erinomaiset tilat.

Kasaaminenkin tietysti poikkeaa kovasti henkilöautojen liukuhihnatuotannosta, kun vehkeet kasataan käytännössä samassa paikassa alusta loppuun. Komponentit ja asentajat liikkuvat aihion sijaan.
Onko välttämättä noin?

Traktorit ja paljon raskaammat kuorma-autotkin kulkevat hihnalla asennuspisteeltä toiselle.

Viisiakselinen kuorma-auton alusta painaa ~15 tonnia eli samaa luokkaa kuin Patrian 6x6. Ei siis puhuta mistään erityisen raskaista ajoneuvoista. Panssarivaunujen rakentaminen olisi aivan eri asia.

Uudenkaupungin autotehtaan vahvuus lienee tuotannon tehokkuudesta verrattuna tavalliseen konepajaan. Etenkin silloin kun sarjatuotannosta kyse.

Turun Sanomat uumoilee myös Sisu GTP:n olevan mahdollinen Ugin tuote myös. Karjaalla ei riitä kapasiteetti, eikä Karjaan kuorma-autotehdas olekaan varsinainen sarjatuotantoon tehty tehdas.

 
Viimeksi muokattu:
Onko välttämättä noin?

Traktorit ja paljon raskaammat kuorma-autotkin kulkevat hihnalla asennuspisteeltä toiselle.

Viisiakselinen kuorma-auton alusta painaa ~15 tonnia eli samaa luokkaa kuin Patrian 6x6. Ei siis puhuta mistään erityisen raskaista ajoneuvoista. Panssarivaunujen rakentaminen olisi aivan eri asia.

Uudenkaupungin autotehtaan vahvuus lienee tuotannon tehokkuudesta verrattuna tavalliseen konepajaan. Etenkin silloin kun sarjatuotannosta kyse.

Turun Sanomat uumoilee myös Sisu GTP:n olevan mahdollinen Ugin tuote myös. Karjaalla ei riitä kapasiteetti, eikä Karjaan kuorma-autotehdas olekaan varsinainen sarjatuotantoon tehty tehdas.

Ei välttämättä, niin kuin viestini kolme ensimmäistä sanaakin kertoo. Oma arvioni perustuu siihen mille Patrian sarjatuotantotila näyttää.

Ugissa voi tehdä eri tavalla, mutta ei kuitenkaan samalla tavalla kuin henkilöautojs, tai kuorma-autoja tehdään. Toimintamalli on olosuhteiden pakosta täysin erilainen etenkin Patrian tuotteessa. Sisu on rakenteeltaan siinä välissä.
 
Niin, onko järkeä kiistellä jonkun tehtaan nimellisestä tuotannosta ja vinkua "mutku henkilöautot tehdään eri lailla" jne. , kun esimerkiksi Jenkeissä aikoinaan merkittäviä panssarivaunutehtaita olivat mm. Baldwin Locomotive Works ja Chrysler. Samaten FMC (Food Machinery Corporation). Saksassa Henschel oli myös pääasiassa entinen veturitehdas ja väitän, että höyryveturi poikkeaa panssarivaunusta vähintään yhtä paljon kuin 6 x 6 henkilöautosta. Jne.
 
Niin, onko järkeä kiistellä jonkun tehtaan nimellisestä tuotannosta ja vinkua "mutku henkilöautot tehdään eri lailla" jne. , kun esimerkiksi Jenkeissä aikoinaan merkittäviä panssarivaunutehtaita olivat mm. Baldwin Locomotive Works ja Chrysler. Samaten FMC (Food Machinery Corporation). Saksassa Henschel oli myös pääasiassa entinen veturitehdas ja väitän, että höyryveturi poikkeaa panssarivaunusta vähintään yhtä paljon kuin 6 x 6 henkilöautosta. Jne.
Jos tiloiltaan sopiva rakennus on olemassa, niin tuotantolinjan virittäminen ei ole mikään erityisen haastava tehtävä. Ei vaikka rakennus olisi entinen sikala. Vielä parempi jos em. tiloille ominainen tuoksu puuttuu.

Ugissa on isot hallit, jotka taipuvat helposti myös ps-ajoneuvojen kasaamiseen. Henkilöautojen kokoonpanolinjan voi tietysti joutua purkamaan alta pois, mutta muuntojoustavassa rakennuksessa tuokaan ei ole ongelma.
 
Kyllähän nuo auton osat painaa vähän vähemmän kuin kuin esim 6x6 osat. Kori painaa n 8500 kg eli 2,5 kertaa sen mitä valmis auto.

Miten on esim lattian paksuus? Millaista kuormaa se on suunniteltu kantamaan? Hallinosturit joilla nostetaan mm. voimapakettia a 1500 kg, luukut 80 - 150 kg luokkaa.

Kyllä siinä on puuhaa ennen kuin linja on valmis.
 
Kyllähän nuo auton osat painaa vähän vähemmän kuin kuin esim 6x6 osat. Kori painaa n 8500 kg eli 2,5 kertaa sen mitä valmis auto.

Miten on esim lattian paksuus? Millaista kuormaa se on suunniteltu kantamaan? Hallinosturit joilla nostetaan mm. voimapakettia a 1500 kg, luukut 80 - 150 kg luokkaa.

Kyllä siinä on puuhaa ennen kuin linja on valmis.
Ainakin monenlaista varmistettavaa. Tyypillisesti teollisuuslattioissa on (kuulemma) mitoitusperusteena trukkien aiheuttamat paikalliset lähes pistemäiset kuormat, jotka ovat koneen ja siirrettävän taakan osalta helposti 10-15 tonnia. Jatkuvat kuormat olisivat harvoin ongelma. Kyselin tästä viisaammilta, kun täällä oli taannoin erimielisyyttä.

Nostojärjestelyt ovat varmasti se suurin murhe, jos hallissa ei nosturia vanhastaan ole. Silloinkin on mahdollista viedä aihio nosturille, jos ei nosturia voida tuoda aihion luo. Pukkihan voisi olla myös pyörillä, jos sitä on tarvetta siirrellä.

Kokoonpantavan tuotteen luonteen muuttuminen aiheuttaa tietenkin puuhaa, mutta mitään ylivoimaista tuossa ei pitäisi olla.
 
Juu ei ole varmasti mahdotonta. Se oletusarvo mikä itsellä oli, että minimivaivalla / muutoksin siirrytään puolustusteollisuuden tuotantoon. Henkilöautolle tarkoitettu kokoonpanolinja tuskin taipuu 6x6:lle ja 6x6 kokoonpanolinja tuskin on kovin tehokas henkilöautoille. Jotain toivottavasti voidaan hyödyntää ristiin, eikä muutos tarkoita sitä, että henkilöautojen tuotantoon ei ole enää paluuta.
 
Juu ei ole varmasti mahdotonta. Se oletusarvo mikä itsellä oli, että minimivaivalla / muutoksin siirrytään puolustusteollisuuden tuotantoon. Henkilöautolle tarkoitettu kokoonpanolinja tuskin taipuu 6x6:lle ja 6x6 kokoonpanolinja tuskin on kovin tehokas henkilöautoille. Jotain toivottavasti voidaan hyödyntää ristiin, eikä muutos tarkoita sitä, että henkilöautojen tuotantoon ei ole enää paluuta.
Varsinainen kokoonpanohan on täysin erilaista. Henkilöauto kasataan käytännössä kokonaan sen ulkopuolella työskennellen ja 6x6 sisäpuolelta. Patriallakin ajoneuvot kököttävät paikallaan pukeilla ja materiaalit tuodaan siihen viereen eikä aihio liiku linjalla.

Välimuoto voisi olla pyöräalustainen siirrettävä asennuspukki, jolloin kokonaisuuteen voisi sovittaa myös sen kiinteän nostopaikan raskaampien kappaleiden siirroille. Yksittäisten pukkinosturien perustaminen olisi merkittävästi helpompaa kuin koko hallia palvelevan kattokiskoissa liikkuvan siltanosturin tms. ( pahoitteluni jos termit eivät ole ihan kohdallaan )
 
Varsinainen kokoonpanohan on täysin erilaista. Henkilöauto kasataan käytännössä kokonaan sen ulkopuolella työskennellen ja 6x6 sisäpuolelta. Patriallakin ajoneuvot kököttävät paikallaan pukeilla ja materiaalit tuodaan siihen viereen eikä aihio liiku linjalla.

Välimuoto voisi olla pyöräalustainen siirrettävä asennuspukki, jolloin kokonaisuuteen voisi sovittaa myös sen kiinteän nostopaikan raskaampien kappaleiden siirroille. Yksittäisten pukkinosturien perustaminen olisi merkittävästi helpompaa kuin koko hallia palvelevan kattokiskoissa liikkuvan siltanosturin tms. ( pahoitteluni jos termit eivät ole ihan kohdallaan )
Olikohan se Youtuben video Volvon tehtaalta vai mistä, siinä kuorma-auton runko koottiin pyörillä liikkuvalle pukille.
Pukki sitten liikku aina uuden osan asennuspaikalle, ei tullut kyllä loppuun asti katottua. Eli kyllä noita raskaan kaluston ajoneuvoja voidaan aikapitkälle liukuhihnalla tuottaa.
6x6:ssa on käsittääkseni erillinen alarunko voimansiirtoon, se voidaan koota liukuhihnalla.
Ei kai panssarikorin hitsaamiseen siirtämistä robottien tahtäväksi olis mahdoton tehtävä, aika perussaumaa näyttäs olevan.
Noiden yhdistäminen on sitten käsityötä, panssarilasit ja kojelauta kai viellä saadaan helposti kokonaisuutena paikoilleen, mutta muu sähköistystyö (kaapelointi yms.) on käsintehtävä.
 
Olikohan se Youtuben video Volvon tehtaalta vai mistä, siinä kuorma-auton runko koottiin pyörillä liikkuvalle pukille.
Pukki sitten liikku aina uuden osan asennuspaikalle, ei tullut kyllä loppuun asti katottua. Eli kyllä noita raskaan kaluston ajoneuvoja voidaan aikapitkälle liukuhihnalla tuottaa.
6x6:ssa on käsittääkseni erillinen alarunko voimansiirtoon, se voidaan koota liukuhihnalla.
Ei kai panssarikorin hitsaamiseen siirtämistä robottien tahtäväksi olis mahdoton tehtävä, aika perussaumaa näyttäs olevan.
Noiden yhdistäminen on sitten käsityötä, panssarilasit ja kojelauta kai viellä saadaan helposti kokonaisuutena paikoilleen, mutta muu sähköistystyö (kaapelointi yms.) on käsintehtävä.
Mahdollisuuksia on. Kuten todettua, niin siinä ei ole merkittävää eroa varustellaanko runkoa kiinteän pukin päällä, vai onko siinä pukissa pyörät.

Joku aihepiiriin perehtynyt näkee kyllä Excelistään miten homma kannattaa juuri siinä tilassa ja sillä porukalla valmistusmäärä huomioiden organisoida.
 
Back
Top