Määrät saattavat vielä yllättää iloisesti ne jotka odottavat perinteisen kokoisia hankintoja.Onko saattunut tulemaan mieleen, että ehkä Suomi aikoo hankkia pansnsariajoneuvoja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Määrät saattavat vielä yllättää iloisesti ne jotka odottavat perinteisen kokoisia hankintoja.Onko saattunut tulemaan mieleen, että ehkä Suomi aikoo hankkia pansnsariajoneuvoja?
Pelkästään Ruotsin jo nyt tilaamien 415 ajoneuvon valmistus vaatii tuotannollista laajennusta, nämä ajoneuvothan tehdään Suomessa. Patrialle on myös todennäköisimmin tulossa Trackx-valmistus ja voihan olla, että Hämeenlinnassa keskitytään jatkossa enemmän Trackxien tekoon ja XA-300:t valmistuisivat Uudessakaupungissa.Määrät saattavat vielä yllättää iloisesti ne jotka odottavat perinteisen kokoisia hankintoja.
Ainakin siellä on nyt puolisen vuotta aikaa purkaa vanhoja linjoja pois ja varustella uusia.Lisää tuotantokapasiteettia ehdottomasti tarvitaan. Latviassa yksi vaunu valmistuu n 2,5 viikon aikana.
![]()
Patrian panssariauto näytti kykyjään ja pian kyydissä olleet suomalaiset toimittajat roikkuivat turvavöissä
Latviassa Valmieran tehtaalla valmistetaan Patrian kuusipyöräisiä Cavs-ajoneuvoja.www.iltalehti.fi
Kyllä siellä nyt varmasti tehty ne laskelmat, että halli kestää massat ja hallinostureita on riittävästi.
Eiköhän, kun ovat kerran varmistaneet että on kyky tehdä myös Patrian 6x6. Tärkeintä, että saavat läpimeno valmistuksessa ajan n viikkoon.Voiskohan tuolla välillä valmistaa myös SISUN GTP ajoneuvoja?
Olisikohan tässä valmisteilla myös AMV:n valmistus? Patriahan laittoi siltä osin pillit pussiin Hämeenlinnassa taannoin, ja nyt tilat taitavat olla XA-300:n tuotantoa varten käytössä.Pelkästään Ruotsin jo nyt tilaamien 415 ajoneuvon valmistus vaatii tuotannollista laajennusta, nämä ajoneuvothan tehdään Suomessa. Patrialle on myös todennäköisimmin tulossa Trackx-valmistus ja voihan olla, että Hämeenlinnassa keskitytään jatkossa enemmän Trackxien tekoon ja XA-300:t valmistuisivat Uudessakaupungissa.
Joskus ennustukset toteutuu, vaikka epäileviä tuomaita yhä riittää palstalla.Valmet-Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on käynnissä muutosneuvottelut tilausten puutteen vuoksi. Autotehtaan linja ei ihan yliyön remontilla taivu panssarituotantoon, mutta on autonvalmistajat ennenkin sotakaluja tuottaneet. Ja tässä on kyseessä joustava nykyaikainen sopimusvalmistaja.
Tuollaisen mittaluokan AMV-hankinta olisikin yllättävä käänne, mutta yllätyn toki mielelläni.Joskus ennustukset toteutuu, vaikka epäileviä tuomaita yhä riittää palstalla.
Nyt jännitetään tilauksen määrää, ja uskallanpa epäillä sen laajuudellaan yllättävän nirkoisiin hankintabudjetteihin tottuneet mp.net veteraanit.
Tuskin huvikseen valtio osti kiinalaisia ulos Uudestakaupungista, autotehdas investoi sotakaluston tuotantolinjaan ja Patria tee teknologiansiirtoja ja tuotantosopimuksia. Jollain saattaa olla käryä tulevan tilauksen suuruusluokasta.
Puolustukseen varatuilla miljardieuroilla rakennetaan nyt uusia suorituskykyjä eikä suinkaan vain paikkailla vanhaa.
AMV-hankinnasta en tiedä mitään, mutta Patria 6x6:n tuotanto on alkamassa Uudessakaupungissa ensi vuonna.Tuollaisen mittaluokan AMV-hankinta olisikin yllättävä käänne, mutta yllätyn toki mielelläni.
Hupsista. Tihrusilmä kommentoi väärää viestiä. Pahoittelut siitä.AMV-hankinnasta en tiedä mitään, mutta Patria 6x6:n tuotanto on alkamassa Uudessakaupungissa ensi vuonna.
Ja Suomi kohta kaksi. Jees. Petroskoi, here I come..Ruotsi on tilannut jo 415 Patria 6*6:ta! Upeata, hyvä Ruotsi!
Mie olisin mielelläni nähnyt pienen ~60 kpl lisätilauksen AMV vaunusta 30mm tornilla.Eiköhän tulevaisuudessa käy niin, ettei AMV:tä enää tilata vaan sitten tulee tuo 6x6 heavy versio PorPr käyttöön.
Mikä siinä on, ettei AMV suomelle maistuisi? 8x8 kuitenkin laajalti maailmalla käytetty konsepti?Eiköhän tulevaisuudessa käy niin, ettei AMV:tä enää tilata vaan sitten tulee tuo 6x6 heavy versio PorPr käyttöön.
6x6 lienee merkittävästi edullisempi per jakkara ja tarjoaa lähes samat ominaisuudet kuin AMV. Suorituskykyisemmät kokoonpanot saavat rynnäkköpanssareita ja muille riittää liikkuvuus. Jos AMV pystyisi kisaamaan CV90:n kanssa asettuisi homma kenties eri asentoon. Nyt AMV on ylihintainen välimalli.Mikä siinä on, ettei AMV suomelle maistuisi? 8x8 kuitenkin laajalti maailmalla käytetty konsepti?
Ensimmäisenä tulee mieleen hinta mitä nyt julkisuudesta on mahdollista selvittää eli 6x6 maksaa n 1,5 milj€ kpl ja AMV XP n 6 milj€ kpl.Mikä siinä on, ettei AMV suomelle maistuisi? 8x8 kuitenkin laajalti maailmalla käytetty konsepti?
Ensimmäisenä tulee mieleen hinta mitä nyt julkisuudesta on mahdollista selvittää eli 6x6 maksaa n 1,5 milj€ kpl ja AMV XP n 6 milj€ kpl.
Molempiin saadaan sama stanagin mukainen suojaus STANAG 4 tasolle. Molemmissa voidaan kuljettaa se jalkaväkiryhmä ja molempien päälle voidaan asentaa kunnollinen pääse.
Kyllä tuo hintaero on melkoisen merkittävä, toista saa yhden hinnalla 3-4 kpl. Hinnat Japanin ja Slovakian kaupoista AMV:n osalta.
Ehkä suomen kannattaa pääasiassa ostella noita XA-300 ajoneuvoja, vaikka edelleen toivon niitä muutamaa AMV vaunua lisää 30mm tykillä, ja keskittyä tela-alustaiseen vaunuun kun tarvitaan IFV kalustoa.Ensimmäisenä tulee mieleen hinta mitä nyt julkisuudesta on mahdollista selvittää eli 6x6 maksaa n 1,5 milj€ kpl ja AMV XP n 6 milj€ kpl.
Molempiin saadaan sama stanagin mukainen suojaus STANAG 4 tasolle. Molemmissa voidaan kuljettaa se jalkaväkiryhmä ja molempien päälle voidaan asentaa kunnollinen pääse.
Kyllä tuo hintaero on melkoisen merkittävä, toista saa yhden hinnalla 3-4 kpl. Hinnat Japanin ja Slovakian kaupoista AMV:n osalta.
En tiedä kuinka pahasti ole hakoteillä, mutta 6x6 maksa sen n 1,5 milj€ varustettuna, AMV XP sen n 6 milj€ ja CV9035 IIIC n 10 milj€.Ehkä suomen kannattaa pääasiassa ostella noita XA-300 ajoneuvoja, vaikka edelleen toivon niitä muutamaa AMV vaunua lisää 30mm tykillä, ja keskittyä tela-alustaiseen vaunuun kun tarvitaan IFV kalustoa.