Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Määrät saattavat vielä yllättää iloisesti ne jotka odottavat perinteisen kokoisia hankintoja.
Pelkästään Ruotsin jo nyt tilaamien 415 ajoneuvon valmistus vaatii tuotannollista laajennusta, nämä ajoneuvothan tehdään Suomessa. Patrialle on myös todennäköisimmin tulossa Trackx-valmistus ja voihan olla, että Hämeenlinnassa keskitytään jatkossa enemmän Trackxien tekoon ja XA-300:t valmistuisivat Uudessakaupungissa.

Mutta huono uutinenhan tämä tietysti taas oli maanouolustus.netin kirjoittajille, ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
 
Viimeksi muokattu:
Lisää tuotantokapasiteettia ehdottomasti tarvitaan. Latviassa yksi vaunu valmistuu n 2,5 viikon aikana.


Kyllä siellä nyt varmasti tehty ne laskelmat, että halli kestää massat ja hallinostureita on riittävästi.
Ainakin siellä on nyt puolisen vuotta aikaa purkaa vanhoja linjoja pois ja varustella uusia.
 
Pelkästään Ruotsin jo nyt tilaamien 415 ajoneuvon valmistus vaatii tuotannollista laajennusta, nämä ajoneuvothan tehdään Suomessa. Patrialle on myös todennäköisimmin tulossa Trackx-valmistus ja voihan olla, että Hämeenlinnassa keskitytään jatkossa enemmän Trackxien tekoon ja XA-300:t valmistuisivat Uudessakaupungissa.
Olisikohan tässä valmisteilla myös AMV:n valmistus? Patriahan laittoi siltä osin pillit pussiin Hämeenlinnassa taannoin, ja nyt tilat taitavat olla XA-300:n tuotantoa varten käytössä.

Meinaan vain sitä, että PORJPR on aika aneemisesti varustettu, ja lisäksi pitäisi olla se NATO:n 5. artiklan tehtäviinkin lähetettävä joukko - riippuu tietysti Suomen vastuista, mutta se voisi olla esim. motorisoitua jalkaväkeä, ja sille olisi hyvä olla parasta saatavilla olevaa kalustoa, koska kyseessä olisi kuitenkin omien poikien lähettäminen vieraiden maiden sotiin, ja tappiot olisi hyvä minimoida, koska kansakunnan sietokyky muiden maiden sodissa tuleville tappioille on huomattavasti alhaisempi kuin oman maan puolustamisessa (ja jos täällä rähistäisiin, niin se joukko olisi kuitenkin meidän käytettävissämme kalustoineen). Ja jos Skyranger 35:ttä halutaan pyöräalustalla, niin se kai vaatisi 8x8-alustan.

Tuloillaan voisi siis parhaimmillaan olla useiden satojen konetykillä varustettujen AMV:idenkin tilaukset ihan PV:n tarpeisiin, XA-300:n lisätilausten ohella.
 
Viimeksi muokattu:
Valmet-Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on käynnissä muutosneuvottelut tilausten puutteen vuoksi. Autotehtaan linja ei ihan yliyön remontilla taivu panssarituotantoon, mutta on autonvalmistajat ennenkin sotakaluja tuottaneet. Ja tässä on kyseessä joustava nykyaikainen sopimusvalmistaja.
Joskus ennustukset toteutuu, vaikka epäileviä tuomaita yhä riittää palstalla.

Nyt jännitetään tilauksen määrää, ja uskallanpa epäillä sen laajuudellaan yllättävän nirkoisiin hankintabudjetteihin tottuneet mp.net veteraanit.

Tuskin huvikseen valtio osti kiinalaisia ulos Uudestakaupungista, autotehdas investoi sotakaluston tuotantolinjaan ja Patria tee teknologiansiirtoja ja tuotantosopimuksia. Jollain saattaa olla käryä tulevan tilauksen suuruusluokasta.

Puolustukseen varatuilla miljardieuroilla rakennetaan nyt uusia suorituskykyjä eikä suinkaan vain paikkailla vanhaa.
 
Joskus ennustukset toteutuu, vaikka epäileviä tuomaita yhä riittää palstalla.

Nyt jännitetään tilauksen määrää, ja uskallanpa epäillä sen laajuudellaan yllättävän nirkoisiin hankintabudjetteihin tottuneet mp.net veteraanit.

Tuskin huvikseen valtio osti kiinalaisia ulos Uudestakaupungista, autotehdas investoi sotakaluston tuotantolinjaan ja Patria tee teknologiansiirtoja ja tuotantosopimuksia. Jollain saattaa olla käryä tulevan tilauksen suuruusluokasta.

Puolustukseen varatuilla miljardieuroilla rakennetaan nyt uusia suorituskykyjä eikä suinkaan vain paikkailla vanhaa.
Tuollaisen mittaluokan AMV-hankinta olisikin yllättävä käänne, mutta yllätyn toki mielelläni.
 
Eiköhän tulevaisuudessa käy niin, ettei AMV:tä enää tilata vaan sitten tulee tuo 6x6 heavy versio PorPr käyttöön.
Mie olisin mielelläni nähnyt pienen ~60 kpl lisätilauksen AMV vaunusta 30mm tornilla.
Ja vanhojen päivityksen.
Sitten vois muodostaa erillisen AMV TST-osaston, joka olis tarkoitettu ulkomailla (NATO) toimintaan, "sopimussotilailla" miehitettynä.
 
Eiköhän tulevaisuudessa käy niin, ettei AMV:tä enää tilata vaan sitten tulee tuo 6x6 heavy versio PorPr käyttöön.
Mikä siinä on, ettei AMV suomelle maistuisi? 8x8 kuitenkin laajalti maailmalla käytetty konsepti?
 
Mikä siinä on, ettei AMV suomelle maistuisi? 8x8 kuitenkin laajalti maailmalla käytetty konsepti?
6x6 lienee merkittävästi edullisempi per jakkara ja tarjoaa lähes samat ominaisuudet kuin AMV. Suorituskykyisemmät kokoonpanot saavat rynnäkköpanssareita ja muille riittää liikkuvuus. Jos AMV pystyisi kisaamaan CV90:n kanssa asettuisi homma kenties eri asentoon. Nyt AMV on ylihintainen välimalli.
 
Mikä siinä on, ettei AMV suomelle maistuisi? 8x8 kuitenkin laajalti maailmalla käytetty konsepti?
Ensimmäisenä tulee mieleen hinta mitä nyt julkisuudesta on mahdollista selvittää eli 6x6 maksaa n 1,5 milj€ kpl ja AMV XP n 6 milj€ kpl.

Molempiin saadaan sama stanagin mukainen suojaus STANAG 4 tasolle. Molemmissa voidaan kuljettaa se jalkaväkiryhmä ja molempien päälle voidaan asentaa kunnollinen pääse.

Kyllä tuo hintaero on melkoisen merkittävä, toista saa yhden hinnalla 3-4 kpl. Hinnat Japanin ja Slovakian kaupoista AMV:n osalta.
 
Ensimmäisenä tulee mieleen hinta mitä nyt julkisuudesta on mahdollista selvittää eli 6x6 maksaa n 1,5 milj€ kpl ja AMV XP n 6 milj€ kpl.

Molempiin saadaan sama stanagin mukainen suojaus STANAG 4 tasolle. Molemmissa voidaan kuljettaa se jalkaväkiryhmä ja molempien päälle voidaan asentaa kunnollinen pääse.

Kyllä tuo hintaero on melkoisen merkittävä, toista saa yhden hinnalla 3-4 kpl. Hinnat Japanin ja Slovakian kaupoista AMV:n osalta.

Onhan noissa nyt vähän eroa. 6X6 on karkeasti 20 tonnin painoluokassa ja AMV XP karkeasti 30 tonnin painoluokassa - jälkimmäinen tarjoaa paljon laajemmat mahdollisuudet aseistettavuudelle ja AMV XP:n voi panssaroida jopa Stanag 4569 Level 5:n ylittäväksi. 6X6:n päälle jos haluaa raskaan suojan ja raskaan aseistuksen, niin joutuu melkeinpä valitsemaan toisen.

Hintojen osalta toimitussisältö on usein ratkaiseva. Lisävarustelistalta melkein kaikki herkut ruksittuna, 30 vuoden huoltosopimus ja laaja paikallinen valmistus, niin se näyttää kovin erilaiselta kuin pelkkä vaunu valmiilta linjalta asennusvalmiudella konekiväärille.

Meillehän esim. 6X6 maksaa vain n. miljoonan kappaleelta, Ruotsi maksaa 1,5 kertaa sen ja Saksan kaavailtu hankinta näyttää samalta kuin Ruotsinkin, vaikka hankintamäärä on jo ihan omassa suuruusluokassaan 3500 ajoneuvolla.
 
Ensimmäisenä tulee mieleen hinta mitä nyt julkisuudesta on mahdollista selvittää eli 6x6 maksaa n 1,5 milj€ kpl ja AMV XP n 6 milj€ kpl.

Molempiin saadaan sama stanagin mukainen suojaus STANAG 4 tasolle. Molemmissa voidaan kuljettaa se jalkaväkiryhmä ja molempien päälle voidaan asentaa kunnollinen pääse.

Kyllä tuo hintaero on melkoisen merkittävä, toista saa yhden hinnalla 3-4 kpl. Hinnat Japanin ja Slovakian kaupoista AMV:n osalta.
Ehkä suomen kannattaa pääasiassa ostella noita XA-300 ajoneuvoja, vaikka edelleen toivon niitä muutamaa AMV vaunua lisää 30mm tykillä, ja keskittyä tela-alustaiseen vaunuun kun tarvitaan IFV kalustoa.
 
Ehkä suomen kannattaa pääasiassa ostella noita XA-300 ajoneuvoja, vaikka edelleen toivon niitä muutamaa AMV vaunua lisää 30mm tykillä, ja keskittyä tela-alustaiseen vaunuun kun tarvitaan IFV kalustoa.
En tiedä kuinka pahasti ole hakoteillä, mutta 6x6 maksa sen n 1,5 milj€ varustettuna, AMV XP sen n 6 milj€ ja CV9035 IIIC n 10 milj€.

Eli kyllä nuo hinnat ohjaavat hankintaa melkoisen paljon.
 
Back
Top