Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

miheikki

Greatest Leader
https://www.facebook.com/suomensoti...XP0F-78x46wxruBwE6TD92uGNj-GlQ1UdPVovCnd30XyE
Suomen Sotilas
19 mins ·
Pasille seuraaja! Patria Oyj julkisti Pariisin Eurosatory-messuilla Patria 6X6 -panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon.
Teknisesti 6X6 pohjautuu alustarakenteeltaan samoihin komponentteihin kuin AMV - akseleita on vain yksi vähemmän. Kaikki kolme akselia vetävät, ja varustelusta riippuen kaksi etummaista tai kaikki kolme akselia ohjaavat. Optioilla 6X6:n varustelua voidaan kasvattaa lähemmäs AMV:tä. Saatavana on esimerkiksi erilaisia ballistisia- ja miinasuojatasoja, asejärjestelmiä, omasuojajärjestelmiä ja muuta sisätilanvarustelua, Patrialta kerrotaan.
Patria 6X6 voidaan varustaa erilaisilla asejärjestelmillä, ja ajoneuvoon saa tarvittaessa vaikka Patria Nemo 120 mm:n kranaatinheitinjärjestelmän. 6X6:n kantokyky on maksimissaan 8,5 tonnia. Panssaroidun 6X6:n suojaus yltää STANAG-luokittelun tasoon 4 asti, mikä tarkoittaa suojausta jopa raskasta konekivääritulta vastaan. 6x6:n hyvän kuormankantokyvyn vuoksi suojaus saadaan paremmaksi kuin aiemmissa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvoissa. Miinasuojaustaso on huippuluokkaa jo perustasossaan, mutta optiona päästään jopa 10 kilon miinasuojaukseen, Patria kehuu Pasin seuraajaa.
Katso myös Patria 6X6:n esittelyvideo.
//pm

https://www.patria.fi/fi/media/tied...6-monitoimista-kuljetuskapasiteettia-pitkalle

Eurosatory 2018: Patria 6X6 - monitoimista kuljetuskapasiteettia pitkälle tulevaisuuteen
TIEDOTTEET
11.06.2018
Patria lanseerasi Pariisin Eurosatory-tapahtumassa uuden ajoneuvon – Patria 6x6:n, joka tuo edeltäjänsä perusajatuksen tähän päivään monitoimisella kuljetuskapasiteetillaan ja asiakkaan tarpeisiin helposti mukautuvalla modulaarisuudellaan. Tervetuloa tutustumaan uutteen tulokkaaseen Patrian ständillä Hall 6 – G260/300.
Patria 6X6 on Pasi-kuljetuspanssariajoneuvon seuraaja ja täydentää legendaarisen Patria AMV 8X8:n valinneiden asiakkaiden ajoneuvokantaa. Patria 6x6 on suunniteltu monikäyttöiseksi kuljetusajoneuvoksi. Teknisesti 6X6 pohjautuu alustarakenteeltaan samoihin komponentteihin kuin AMV - akseleita on vain yksi vähemmän. Kaikki kolme akselia vetävät, ja varustelusta riippuen kaksi etummaista tai kaikki kolme akselia ohjaavat. Optioilla 6X6:n varustelua voidaan kasvattaa lähemmäs AMV:tä. Saatavana on esimerkiksi erilaisia ballistisia- ja miinasuojatasoja, asejärjestelmiä, omasuojajärjestelmiä ja muuta sisätilanvarustelua.
Patria 6X6 voidaan varustaa erilaisilla asejärjestelmillä, ja ajoneuvoon saa tarvittaessa vaikka Patria Nemo 120 mm:n kranaatinheitinjärjestelmän. 6X6:n kantokyky on maksimissaan 8,5 tonnia. Panssaroidun 6X6:n suojaus yltää STANAG-luokittelun tasoon 4 asti, mikä tarkoittaa suojausta jopa raskasta konekivääritulta vastaan. 6x6:n hyvän kuormankantokyvyn vuoksi suojaus saadaan paremmaksi kuin aiemmissa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvoissa. Miinasuojaustaso on huippuluokkaa jo perustasossaan, mutta optiona päästään jopa 10 kilon miinasuojaukseen.
6X6:een nouseminen ja sieltä poistuminen on vaivatonta. 2–3 hengen miehistön lisäksi ajoneuvossa on istumapaikat kymmenelle taistelijalle riippuen käyttötarkoituksesta ja layoutista. Kuljettajan on helppo omaksua 6X6:n kuorma-automaisen ohjaamon toiminnot. Ajoneuvo on suunniteltu yksinkertaiseksi ja käyttökustannuksiltaan kuorma-automaisen edulliseksi ratkaisuksi. Kestävyydessä se tulee jatkamaan edeltäjänsä Pasin viitoittamalla tiellä. Myös valmistusteknisesti 6X6 on selkeä kokonaisuus. Tarvittaessa loppukokoonpano ja varustelu voidaan helposti tehdä kohdemaissa yhteistyökumppanin toimesta. 6X6 täyttää NATO-vaatimukset ja sopii erinomaisesti esimerkiksi rauhanturvaoperaatioihin. Ajoneuvon elinkaaren aikainen tuki on olennainen osa Patria 6X6 -kokonaisuutta.
”Markkinoilla on jo pitkään ollut tilausta 1980-luvulta alkaen tuotannossa olleen Pasi-kuljetuspanssariajoneuvon seuraajalle. Uusi 6X6 tuo edeltäjänsä perusajatuksen tämän päivän maailmaan monitoimisella kuljetuskapasiteetillaan ja asiakkaan tarpeisiin helposti mukautuvalla modulaarisuudellaan”, sanoo Patrian Land-liiketoiminnan tuotelinjajohtaja Janne Räkköläinen.
6x6fi.png

Lisätietoja:
Tuotelinjajohtaja Janne Räkköläinen
, Land, Patria, puh. 040 844 3210, [email protected]
Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Vuonna 2017 Patrian liikevaihto oli 467,7 miljoonaa euroa, ja konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50.1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.
www.patria.fi
Patria 6x6 valokuva
 
https://yle.fi/uutiset/3-10275887
Patrian uutukainen työllistää Hämeenlinnan tehtaalla – "Uskomme, että tälle tulee tarvetta"
Patria tavoittelee kansainvälisiä markkinoita uudella panssariajoneuvollaan. Pasin korvaaja on isompaa veljeään puolet edullisempi.
Patria
27.6.2018 klo 18:05
13-3-10276242.jpg

6x6 -panssariajoneuvo.Patria
13-3-5066895.jpg

Timo Leponiemi

Jaa artikkeli Facebookissa110
Jaa artikkeli Twitterissä

Uuden Patria 6x6–nimisen ajoneuvon edeltäjä, Pasi-panssariajoneuvo on valmistettu 1980-luvulla. Uudella 6x6 –ajoneuvolla Patria tavoittelee sekä kotimaan että kansainvälisiä markkinoita.
Patria Land Systemsin liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen vertaa Pasin ja uuden 6x6:n ominaisuuksien kehitystä vastaavaan tekniikan kehitykseen henkilöautoissa.
– Uusi 6x6 on ihan toisella tasolla Pasiin verrattuna. Tämä pohjautuu isomman, panssaroidun ajoneuvon (AMV) tekniikkaan, liikkuvuus on aivan eri luokkaa. Tämä on myös halvempi ja kuistannustehokkaampi valmistaa. Kaikenkaikkiaan tässä on enemmän pohjana AMV kuin se vanha Pasi, jota Hämeenlinnassa on tehty.
Patria on valmistanut Hämeenlinnassa toistaiseksi 6x6:n prototyypin.
– Uskomme, että tälle tulee tarvetta. Meillä on hyvät yhteistyösuhteet Suomen puolustusvoimien kanssa ja uskomme, että jos Suomeen hankitaan 6x6 –ajoneuvoja, Patrialla on hyvät mahdollisuudet pärjätä siinä kilpailussa, toteaa Järvinen.
13-3-10277029.jpg

Timo Leponiemi / Yle
Yhtiö esitteli prototyyppiä kesäkuussa Pariisin Eurosatory-tapahtumassa.
– Vastaanotto oli todella hyvä. Vaikka AMV on tunnettu, monet asiakkaat muistavat myös Pasin. Paseja myytiin aikanaan Suomen lisäksi Ruotsiin, Norjaan, Hollantiin ja YK:lle. Ihmiset myös tunnistavat Pasin ja 6x6:n yhdennäköisyyden. Me uskomme, että meidän 6x6:lle on tilausta markkinoilla.
– Prototyypin jälkeen me valmistamme lisää ajoneuvoja, jotta pääsemme testaamaan sitä enemmän. Me olemme valmiita solmimaan kauppoja vaikka heti. Varsinaiset toimitukset vievät tietysti aikaa, mutta tällaisissa puolustusvälinehankinnoissa aikajänne on yleensä aika pitkä.
Täydentämään Patrian valikoimaa
Valmistusta ja huoltoa helpottamaan 6x6:ssa on pyritty käyttämään samoja osia kuin selvästi raskaammassa mallissa, 8x8 AMV:ssä.
Järvinen vakuuttaa, ettei uusi ajoneuvo ole pois AMV-kaupoista.
– 6x6 on noin puolet AMV:n hinnasta. AMV on ennen kaikkea taisteluajoneuvo eli sillä voidaan mennä tilanteeseen kuin tilanteeseen. Tottakai se sopii sellaiseen tarkoitukseen, johon 6x6 on suunniteltu eli joukkojen siirtämiseen varsinaisen etulinjan takana, mutta sellaiseen tehtävään soveltuu myös halvempi ajoneuvo.
6x6:ssa on haettu myös helppokäyttöisyyttä. Sen kuljettamiseen riittää kuorma-autokortti, kertoo Järvinen.
Järvinen uskoo, että Patria pärjää uuden ajoneuvon kanssa markkinoilla yhtä hyvin kuin isomman AMV:n kanssa. AMV:tä on myyty useampaan maahan kuin mitään muuta sen kilpailijaa. Tällä hetkellä AMV-ajoneuvoja valmistetaan Puolassa ja Etelä-Afrikassa. Uusista käynnissä olevista neuvotteluista Patriasta ei kerrota julkisuuteen.
– Molemmat ajoneuvot tukevat toisiaan. Kun asiakas miettii omaa varustautumistaan, niin nyt Patriankin valikoimista on mahdollisuus valita myös halvempi vaihtoehto.
13-3-10277037.jpg

Patria on myynyt 1600 AMV-ajoneuvoa. Tällä hetkellä niitä valmistetaan Puolassa ja Etelä-Afrikassa.Timo Leponiemi / Yle
Hämeenlinnassa "kohtuullinen työllisyystilanne"
Järvinen vakuuttaa, että Hämeenlinnan tehtaalla työllisyystilanne on tälle hetkellä "ihan kohtuullinen". Kaikki lisäkauppa on silti hyvästä.
– Meidän henkilöstömäärä on pysynyt suurin piirtein samalla tasolla viimeiset kolme vuotta. 6x6 työllistää jo tällä hetkellä tuotekehityksen, suunnittelun ja tuotteistamisen kautta. Pitää myös muistaa, että Patria Landin strategia on keskittyä projektinjohtoon ja omien tuotteiden suunnitteluun.
Järvinen sanoo Patrian keskittyvän siihen, mikä tuottaa sille eniten lisäarvoa.
– Ne ovat pitkäkestoisia projekteja. Projektinhallinta vaatii valtavasti tekemistä. Me myös myymme omia tuotteita ja palveluita. Tämä on se Suomeen tuleva työllistävä vaikutus.
Hämeenlinnassa Patria tekee ajoneuvojen esisarjoja ja testiajoneuvoja. Pasien eli XA-ajoneuvojen peruskunnostuksen lisäksi Patrialla on työn alla Puolustusvoimien siltapanssariajoneuvot. Niiden ajoneuvot tulevat Puolustusvoimilta, mutta Patria varustaa ne silloilla. Nämä työt tuovat paikkakunnalle työntekijätason tekemistä.
– Meidän kilpailuetumme on siinä, että meillä on kokemusta teknologian siirrosta useampaan maahan. Usein asiakkaamme haluavat, että kokoonpano tehdään asiakasmaassa.
13-3-10277032.jpg

Timo Leponiemi / Yle
Koko Patria-konsernille on suuri merkitys Suomen huoltovarmuudelle, muistuttaa Jussi Järvinen. Yhdessä Millogin kanssa Patria huoltaa kaiken Puolustusvoimien kaluston. Patria Landin 300 työntekijän lisäksi Suomessa ei ole Puolustusvoimien ulkopuolella muita tahoja, joilla olisi teknologista osaamista panssaroiduista ajoneuvoista tai kranaatinheittimistä.
– On myös tärkeää, että Land pystyy myymään tuotteitaan Suomen ulkopuolelle ja tekemään sitä kilpailukykyisillä ehdoilla. Täällä Suomessa me emme voi olla pelkästään sen varassa, että Puolustusvoimat hankkii meiltä ajoneuvoja tai kranaatinheittimiä.
Jussi Järvinen muistuttaa, että asiakkaan hankkimaan pakettiin kuuluu ajoneuvon lisäksi aina asejärjestelmä ja siihen liittyvä johtamisjärjestelmä. Hyvien kauppojen syntymiseen Patria tarvitsee kumppaneita muihin osuuksiin.
Kaupat voitettava omista lähtökohdista
Viime aikoina Patria on hävinnyt tarjouskilpailuja muun muassa ranskalaiselle kilpailijalleen. Järvinen viittaa EU-komission tutkimukseen EU:n puolustusvälinehankinnoista. Sen mukaan vain kahdeksan prosenttia kaikista hankinnoista perustui täysin vapaaseen kilpailuun.
– Se kertoo, että aika usein hankinta kohdistuu oman maan yritykseen. Kun miettii Suomen valtion tai puolustusvoimien kokoa, niin muilla mailla on etua meihin verrattuna. Saksan tai Ranskan kaltaisella valtiolla on sellaista tarjottavaa, jota Suomella ei ole. Se on tosiasia, jonka kanssa meidän on elettävä ja minkä kanssa me pärjäämme.
Muistissa on Patrian häviämät kaupat Qatariin. Järvinen toteaaa, että samaan aikaan sovittiin metron rakentamisesta ja hävittäjien myymisestä Ranskasta Qatariin. Kauppojen kokonaisarvo oli noin kuusi miljardia euroa.
– Siellä on taustalla muitakin tekijöitä kuin pelkkiä ajoneuvojen valmistaja, jota vastaan me kilpailimme. Liikaa me emme kuitenkaan voi mennä sen taakse, vaan meidän on mietittävä, miten me voitamme 8x8 tai 6x6 -hankkeita omista lähtökohdista. Meillä on hyvin osaavia ihmisiä ja tehokas organisaatio, tiivistää Patria Land Systemsin liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen.
 
Kuulostaa mun korviin aika kalliilta karvalakkimalliksi...

Ei se ole varsinaisesti karvalakkimalli. Kyseessä on kuitenkin erittäin suorituskykyinen ja maastoliikkuva panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo.

Olisiko hinta nyt sitten vajaan miltsin?

Siivili-kuorma-autot ja traktorit kustantavat ilmeisesti 100-200k väliltä?

Olisihan se kiva, jos olisi halvempi, mutta suorituskyvystä tulee hintaa.
 
Ei se ole varsinaisesti karvalakkimalli. Kyseessä on kuitenkin erittäin suorituskykyinen ja maastoliikkuva panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo.

Olisiko hinta nyt sitten vajaan miltsin?

Siivili-kuorma-autot ja traktorit kustantavat ilmeisesti 100-200k väliltä?

Olisihan se kiva, jos olisi halvempi, mutta suorituskyvystä tulee hintaa.

Onneksi on kilpailua MiSu:n muodossa.
 
”Hintaa on vaikea sanoa suoraan, koska se riippuu varustelusta. Sanomme yleensä, että summa on noin puolet AMV 8X8:n hinnasta, joka on puolestaan noin 1,5–2 miljoonaa euroa, riippuen varustelusta”, Grön toteaa.

Patria esitteli Pasin seuraajan – 6X6-ajoneuvo on edeltäjäänsä tehokkaampi ja tuhdimmin panssaroitu
Uusi kuljetusvaunu on modernimpi ja tehokkaampi versio perinteikkäästä Pasi-ajoneuvosta.
Kalle Suomi HS
27.6. 19:55
Puolustusvälinekonserni Patria esitteli keskiviikkona uuden kuljetusajoneuvonsa yhtiön Hämeenlinnan toimipisteessä. Patria 6X6 -niminen kuljetuspanssariajoneuvo on 1980-luvulla lanseeratun Panssari-Sisun, eli tutummin Pasin, seuraaja.

Maailmanensi-iltansa Patria 6X6 sai 11. kesäkuuta Pariisissa kansainvälisessä maavoimakalustoa esitelleessä Eurosatory-messutapahtumassa.

Nimensä mukaisesti kuusipyöräinen panssariajoneuvo on suunniteltu yli kolme vuosikymmentä palvelleen Pasi-vaunumallin moderniksi korvaajaksi.

”Suurin ero vanhaan Pasi-ajoneuvoon on siinä, että tässä on kokonaan uusi voimalinja ja alustarakenne, tämä on suorituskykyisempi ja myös paremmin suojattu”, kertoo Patrian tuotekehitysjohtaja Kari Grön.

Tuhdimpi panssarointi suojaa vaunun miehistöä esimerkiksi konekivääritulitukselta aiempaa paremmin. Suojausta ei kuitenkaan ole lisätty liikkuvuuden kustannuksella.

”Moottorissa on huomattavasti enemmän tehoa, puhutaan lähes tuplatehosta vanhaan Pasiin verrattuna. Lisäksi erillisjousitus takaa aiempaa korkeamman maastoliikkuvuuden ja mukavammat olot vaunun sisällä”, Grön sanoo.

Patrian mukaan uusi tulokas täydentää vuonna 2004 lanseeratun Patria AMV 8X8 -malliston käyttöön ottaneiden asiakkaiden ajoneuvokantaa.

AMV (Armoured Modular Vehicle) on panssaroitu, muunneltavissa oleva ajoneuvo, jota voidaan käyttää esimerkiksi taistelu-, miehistönkuljetus- tai ambulanssiajoneuvona.

Uusi 6X6-malli puolestaan on tehty kustannustehokkuuden ehdoilla. Yhden AMV 8X8:n hinnalla voi käytännössä saada kaksi Patria 6X6 -vaunua.

”Hintaa on vaikea sanoa suoraan, koska se riippuu varustelusta. Sanomme yleensä, että summa on noin puolet AMV 8X8:n hinnasta, joka on puolestaan noin 1,5–2 miljoonaa euroa, riippuen varustelusta”, Grön toteaa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005735428.html
 
Jos jotain näistä paseista tai misuista hankittaisiin, montako niitä luulette ostettavan? Paljonko paseja on hankittu?
 
Jos jotain näistä paseista tai misuista hankittaisiin, montako niitä luulette ostettavan? Paljonko paseja on hankittu?

PV:n sivuilla lukee että panssarituja miehistönkuljetusajoneuvoja olisi 700 kpl. Ja AMV-kalustoa on kai ostettu vain se 60 kpl. Joten tuosta voi jotain päätellä
 
Viimeksi muokattu:
Pasien kohdalla varannot kai menivät niin että legacy-malleja on 400+ ja 202/203-malleja n. 160kpl. ( hankittu 117+48 ) Kokonaismäärä voisi siis huodella siellä 600 ja plus -lukemissa.
 
Olis kiva nähdä esimerkiksi MT-LB päivitys ehdotus jossa siihen lyödään uusi moottori, voimansiirto ja lisäpanssarointi.
Ja vielä mukaan konetykit konekiväärien tilalle, niin saataisiin moottoroiduille taisteluosastoille tarvittua tulivoimaa, kun niissäkin nykyään kulkee se komppania Leo2A4:sia mukana. Auttaa suuresti kun taistelupanssarivaunujen rinnalla kulkee konetykein eikä konevikäärein varustetuja miehistönkuljetuspanssarivaunuja, koska silloin jälkimmäisenä mainitut pystyvät itsenäisesti tuhoamaan paremmin panssaroituja vihollisajoneuvoja, jolloin taistelupanssarivaunut saavat keskittyä vihollisen taistelupanssarivaunujen tuhoamiseen.
 
Pasien kohdalla varannot kai menivät niin että legacy-malleja on 400+ ja 202/203-malleja n. 160kpl. ( hankittu 117+48 ) Kokonaismäärä voisi siis huodella siellä 600 ja plus -lukemissa.

Mikä lie Viroon menneiden (60 kpl?) ja rauhanturvahommissa FUBAR-kuntoon saatettujen ajoneuvojen vaikutus? Otitko ne huomioon?
 
Mikä lie Viroon menneiden (60 kpl?) ja rauhanturvahommissa FUBAR-kuntoon saatettujen ajoneuvojen vaikutus? Otitko ne huomioon?

Ei pysty sanomaan kovin tarkkaan kun yksityiskohtaisia lukuja ei ole kerrottu julki. Virhemarginaali on todennäköisesti ilman Viroon vietyjäkin vähintään tuon 60kpl.

Jos lähtökohta on 700kpl kuljetuspanssariajoneuvoa ja suorittaa perätilalskennan niin päätyy sinne Yli 400 mutta alle 500 XA-180/185 -versioon. Riippuen myös siitä onko RG32 mukana. Sehän ei kai edes ole tuon luokituksen alle kuuluva peli. Tuokin on kuitenkin vain suuruusluokka eli heittoa voi taas olla kymmeniä yksilöitä.

Liikaa liikkuvia osia jotta voisi kovin painokkaasti lausua mitään tiettyä lukua. Jos kuitenkin yrittää niin heittäisin julkisuudessakin esiintyneen luvun 485kpl.

Viroon kai vietiin kaikkiaan noin 90kpl?

Edit

Siis jos toinen Viroon kaavailtu vientikauppa koskaan edes toteutui? Sen suuruus oli kai 33kpl. Tästä on joku epämääräinen muistijälki että olisi jäänyt lopulta tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top