Patria FAMOUS

Huono tuuri talvitesteille. Olen itse nyt Pyhällä, enkä näin vähää lunta ole ikinä nähnyt Lapissa tähän aikaan vuodesta. Täällä on hädin tuskin puoli metriä lunta, enkä usko Rovajärvellä tuossa hieman etelämpänä olevan yhtään sen enempää.
 
Se että kokeilevat tuota ei tarkoita etteikö lopulliseen versioon tulisi joku 20 x 139 mm IT-tykki.
 
Kaliiperi on 20 x 102 mm, hylsy on lyhyempi kuin itämaisessa 12,7 millisessä, joten ei tuolla huimia lähtönopeuksia voi odottaa.

Kuitenkin 20x102 mm on erittäin yleinen hävittäjän konetykin kaliberi ja sama oli käytössä M163 VADS -ilmatorjuntapanssarivaunussa. Eikä tuo nyt äkkiseltään näyttäisi NSV:lle häviävän. Sekavöitä käyttämällä vaikutuskyky voisi olla aika OK sekä ilmamaaleihin että maamaaleihin?


Muzzle velocity1,005 m/s (3,297 ft/s) (AP-T)
985 m/s (3,231.6 ft/s) (HEI and TP)
 
Kuitenkin 20x102 mm on erittäin yleinen hävittäjän konetykin kaliberi ja sama oli käytössä M163 VADS -ilmatorjuntapanssarivaunussa. Eikä tuo nyt äkkiseltään näyttäisi NSV:lle häviävän. Sekavöitä käyttämällä vaikutuskyky voisi olla aika OK sekä ilmamaaleihin että maamaaleihin?



Hävittäjätykeissä yleensä on huomattavan lyhyt putki ja ne käyttävät suhteellisen pieniä ruutilatauksia - ei siis mikään PST-ase. Suuri tulinopeus on yleensä tärkein ominaisuus ja toiseksi tärkein on toimittaa riittävä määrä räjähdysainetta ja sirpaletta pehmeän maalin tuohoamiseen.

Hornettiin on viimeisimmäksi hankittu ”frangible”-ammus, joka tuottaa jonkin verran sirpaleita mekaanisesti pirstoutuessaan osumasta. Estää myös kimmokkeet maahan ammuttaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Corporal Friskin tuoreessa somepostauksessa lisää kuvia: https://bsky.app/profile/corporalfrisk.bsky.social/post/3lksybte36c2c

Soivan näköinen peli!

bafkreidaubqdrp3ytj45dwg3iwkdnp56xrhaxh2mmf4ddf6id3hoxvm67q@jpeg
 
... ja Tero Tuomisen tweetissä ihan liikkuvaa kuvaa. Patria ilmeisen onnistuneesti löytänyt synergiaa 6x6 ja FAMOUS välillä, todella nopeasti kuitenkin FAMOUS prototyyppi saatu aikaan.
European Defence Reviewn artikkeli Famousista: "Paljon enemmän kuin prototyyppi"

Runsaasti lisää kuvia.

1742492961629.webp



Patria FAMOUS, from demonstrator to “far more than a prototype”​


As said initially, the vehicle has a payload of around 3.5 tonnes. “This vehicle was not born to become an infantry fighting vehicle,” the programme manager clarifies, “We are targeting an armoured personnel carrier that can be equipped with a 12.7 mm machine gun, either in a ringmount as the one we have here, or in a remotely controlled weapon station. Payload would however allow us to increase protection from the basic Level 1 up to Level 2, but this remains an option we can offer, not the standard issue,” he underlines. Considering mass involved, RCWS armed with 30×113 mm cannons might well be considered.


Next update in less than six months, when we finally will know the vehicle name, and we will try to provide you with the outcome of the first half-year of testing.

 
Kehuja myös Suomen Sotilas-lehdeltä:


FAMOUS-ajoneuvo jo tulossa​

Artikkelit23.03.2025
Jarmo Sinkkonen
kansi-2-1024x535.jpg

Mitä kummaa? Reserviläisille tuttu MT-LB -kuljetuspanssarivaunu on saanut uuden modernin version? Tai arktisiin olosuhteisiin valmistettujen ajoneuvojen tuntijat katsovat, että siinähän on neuvostoliittolaisen Gaz GT-T -suo- ja lumiajoneuvon seuraaja. Totta. Patria FAMOUS on poikkeuksellisen matala tela-ajoneuvo ja eittämättä siinä on piirteitä mainituista.

FAMOUS on hanke (European Future Highly Mobile Augmented Armoured Systems), jolla kehitetään monikansallisesti erityisesti arktiseen ympäristöön sopivaa seuraajaa telakuorma-autoille, ruotsalaisten ”Bankulle” ja Sisun Nasulle. Toki molemmat ovat valmistaneet omat modernit seuraajansa. Suomen Sotilas tutustui Sisun uuteen panssaroituun, raskaaseen telakuorma-autoon taannoin messuilla ja katsoo, etteivät nämä ole välttämättä vaihtoehtoja toisilleen, vaan optimoituja erityyppisiin käyttötarkoituksiin.
talvimaasto-1024x592.jpg
Vaunun aseistuksen voi asiakas valita halunsa mukaan. Demonstraatiovaunussa aseena oli KNDS M621 20 mm raskas konekivääri.

Tekniset ominaisuudet​

FAMOUS-ajoneuvolle asetettu nopeusvaatimus oli 80 km/h, mutta vaunulla on päästelty melkein yhdeksää kymppiä. Toimintasäde on 600 km ensisijaisella polttoaineella, ja se pystyy ylittämään jopa 2 m leveitä ojia. Ajoneuvo on myös uintikykyinen pienen, muutaman minuutin valmistelun jälkeen ja sen uintinopeus on 4 km/h.

Ulkomitat: pituus 7,2 m, leveys 2,9 m ja korkeus 2,0 m. Maavara on 55 cm. Paino on 15 tonnia ja kuljetuskyky 3 500 kg hyötykuormaa. Moottorin teho on 269 kW nykyisellä Caterpillarin moottorilla. Vaunussa on kahden hengen miehistö ja sen lisäksi tarvittaessa 10 taistelijaa.

Kevyesti suon pinnalla​

Huomiota herättävät melko leveät, 55 cm:n telat. Vaunun pintapaine on erittäin pieni, 32 KPa:n (0,326 kg/cm2, mikä mahdollistaa sen ajon soilla ja
paksussa lumessa. FAMOUS-vaunua voi verrata ”Ällitälliin”, MT-LB:n, jonka telanleveys on 350 mm ja pintapaine 45,1 KPa:n (0,46 kg/cm2). Arktisiin oloihin erityisesti tehdyn MT-LBv:n telan leveys on 56 cm. Tällöin leveä tela pienentää pintapaineen noin puoleen verrattuna perusmalliin, eli MT-LBv:n pintapaine on 0,28 kg/cm² (tai noin 27 kPa). Jalan liikkuvan taistelijan pintapaine on suurempi kuin näillä vaunuilla, kun paino jakautuu liikuttaessa pääosin vain yhdelle jalalle kerrallaan eikä edes koko jalkapohjalle tasaisesti. Eli kovassa sarjassa FAMOUS on!
patria.jpg

Panssarisuojaa​

Suojauksen osalta perusajoneuvon suojaustaso on Nato-standardin mukaisesti STANAG 4569 Level 1 -ballistinen ja miinasuojaus. Tämä merkitsee suojaa kiväärikaliiperisia luoteja sekä käsikranaatteja ja pieniä henkilömiinoja vastaan. Suojaa on mahdollista parantaa tason 2 suojaukseen. Tällöin edellisten lisäksi suoja kattaa 7,62×39mm panssariluodin osumilta sekä 6 kg:n panssarimiinan räjähdystä vastaan miina räjähtäessä telan tai vaunun rungon alla. Ajoneuvoon voidaan asentaa myös NBC-suojaus.
edesta-1024x687.jpg

Useat maat mukana​

Suomen vetämässä hankkeessa on mukana 9 maata ja Patrian johtamassa teollisuuskonsernissa runsaat 35 puolustusalan yhtiötä eri EU-maista. FAMOUS-hankkeessa, jota johtaa Suomi, on mukana 11 maata ja yli 20 puolustusalan yritystä eri EU-maista. EU:n rahoitus FAMOUS-hankkeelle on runsaat 100 miljoonaa euroa ja jäsenmaiden noin 20 miljoonaa euroa.

Suomessa FAMOUS keskittyy Maavoimien arktisen liikkuvuuden kehittämiseen. Tavoitteena on kehittää uusi suorituskykyinen ajoneuvoratkaisu, joka korvaa käytöstä poistuvan nykyisen telakuorma-autokaluston. Patrialla on päävastuu uuden ajoneuvon suunnittelusta, järjestelmäintegraatioista ja prototyyppien valmistuksesta. FAMOUS-ajoneuvo on erinomainen ratkaisu Pohjois-Suomen oloihin, jossa kesäisin on paljon soita ja talvella paksu hanki. Tämä kone kulkee todella vaativissa maasto-olosuhteissa, mutta omaa nopeutensa ansiosta tiestöllä huomattavan hyvän operatiivisen liikkuvuuden.

Erinomainen ajoneuvo tulossa maanpuolustajille!
 
Kiitokset Kiusankpl:lle ylläolevasta! On erittäen lupaava vempele, kun maavaraksikin on saatu noin hulppea lukema. Mistään en ole löytänyt tietoa ohjausjärjestelmästä, jousituksesta ja vaihteistosta. Kellään tietoa?
 
Kiitokset Kiusankpl:lle ylläolevasta! On erittäen lupaava vempele, kun maavaraksikin on saatu noin hulppea lukema. Mistään en ole löytänyt tietoa ohjausjärjestelmästä, jousituksesta ja vaihteistosta. Kellään tietoa?
On tuossa yläpuolella olevassa englanninkielisessä artikkelissa.

"The actual engine power is higher than that declared in Paris, 269 versus 250 (360 vs 335 hp), the Caterpillar 7 litres 6 cylinders being coupled to a Renk transmission. "

"Its suspensions (that were hidden in Paris) being now described in detail; “We have tested the adopted suspension and track solution for a couple of years,” Mr. Mennala explained, “and at the time of Eurosatory we still had some test and evaluations ongoing. Every wheel is autonomously suspended thanks to a hydrogas damper and a knee axle coming from the hull. The reason for adopting this solution rather than the classical torsion bars is that allow us to save weight and to have a greater ground clearance. It also makes it possible to adjust the suspensions, optimising it to match the terrain on which the vehicle operates,” Mr. Mennala detailed."
 
Back
Top