Kuka olisi arvannut, mitä tapahtuu perussuomalaisille? Toimittaja Lauri Nurmi tiesi ja nyt hän kertoo miksi
Politiikka on raadollista. Olen pitänyt puheita hallituksen tärkeydestä, mikä on minulle ykkösasia. Koska huomaan, että täällä on päästy myös politiikan raatoon, voin arvella jotain siitäkin.
Lauri Nurmi... Niin pieni piiri ja silti jotkut lörpöttelivät? Kun Nurmi liikkuu eduskunnassa, voi joko koventaa ääntään, kun haluaa vaikuttaa huhuilla tai madaltaa sitä, jos haluaa suunnitella rauhassa.
Hallituksen sisällä on toki lörpöttelijöitä. Tämä oli vain persukeissi, mutta samat tyypit lörpöttelevät kyllä vaikka valtakunnansalaisuuksia. Poliitikot myös yleensä tietävät sen. Nyt oli Nurmen mukaan "useampia lähteitä".
Soini on sen sortin luu, ettei hän luota kehenkään politiikassa. Simon Eloon hän luottaa. Toimittajaan hän luottaa. Elo ei milloinkaan voisi pettää hänen luottamustaan, koska häikäilemättömällä opportunistilla sitä ei lainkaan ole. "Kerran huora, aina huora", sanoo sananlasku. Toimittaja taas tekee työtään eli julkistaa maukkaan jutun - jos se on huono perussuomalaisille, kummalle hyvänsä. Julkistaisiko hän, jos hallitus aikoisi allekirjoittaa jotain, jota kansa ei halua?
Totta kai Soini on tiennyt agitoinnista. Kauan. Se hänen mahtava ärähdyksensä Hesarin Parkkolalle, joka siteerasi Nurmea. "Minä en ole Juudas!"
No, nyt on sitten koossa kekkeruusi, joka pysyy koossa, koska siellä on porukka, joka luottaa ihan oikeaan omaantuntoonsa ja myös Soiniin, joka on päässyt pitkälle, koska ei luota kehenkään. Ja Simon Elo. Halla-Aholaisilla taas on Kankaanniemi. Molemmat varsin moraalinen KD:n lahja perussuomalaisille.
Soini nosti Halmeen. Hän on kuollut. Hän otti Halla-Ahon ja antoi Halla-Ahon kerätä ääniä jytkyyn. Hän antoi kerätä laarin pohjat ja hän antoi mahdollisuuden vihalle, jota välillä kauniisti perusteltiin avoimuudella ja oikealla sananvapaudella, demokratialla.
Hänen luomuksensa pääsi irti ja nousi valtaan, puolueen omien sääntöjen mukaan ja modernimmin, verkkovaikuttamisen ja sielujen ostamisen voimin.
Perkele, olen nähnyt nuorena miehenä, kun suuren puolueen miehiä haki peiteyhdistyksen autolla palvelutalosta mummoja uurnille "hyväntekeväisyyden nimissä". Mummoja, jotka kyselivät, että onhan Paasikivi ehdokkaana. Juu juu, laitat vain sataneljä tms. Olipas tässä tosiaan jotain uutta.
Olen itse aikanaan ammattiliiton kabinettityössä junaillut kiristämällä ja sopivan huhun sopivaan aikaan laskemalla mojovan palkankorotuksen liittokierroksella. Enkä kadu. Tein väelleni oikein. Sellaista myös ammattiyhdistyspeli on. Huhun annoin tietenkin kirkkain silmin
luotettavalle oikeana salaisuutena. Nyt ne aikovat lakkoon ja Vonka on Etelä-Suomen lakkovastaava, rahaa on varattu viideksi kuukaudeksi! Apua!
Ilmankos minulla oli niihin aikoihin usein jano.
Minulla on sielu ja myös moraali. Lindströmillä on moraali. Sillä Tiinalla on moraali. Ja paljon oppimista vielä. Toivottavasti Soini tuki häntä, kun hän astui yksin kanjoniin hermostuneen Simon Elon kanssa.
Tietyntyyppinen poliitikko on
amoraalinen. Soini ei olisi päässyt ministeriksi 4% kannatuksella. Se huvi on ruotsalaisille. Nyt hän on ministeri ja pääsi samalla irti rasittavasta porukasta, joka vei hänen elämätyönsä, josta hän ei voinut luopua. Terho olisi ollut vain kuin Medvedev Putinille.
Silti toivon, että väki ymmärtäisi välttämättömyyden. Kaikessa turpotoiminnassa nämä pelimiehet osaavat juonia Suomelle
parhaat edut. Tässä tilanteessa ei kyse ole oikeasta ja väärästä, vaan politiikasta. Tässä ei tarvita selkärankaisia tai selkärangattomia vaan
valtiomiehiä. Edes yksi ja riittävän korkealle.
Jos siellä olisi Li ja Ville ja Antti, meille tulee niin naiivi "integraatio" ja niin kamalan huonoin ehdoin, että meidän suuresta korvestamme tehdään koko Euroopan maahanmuuttoväistöalue, jota lämmitetään bioenergialla ja duunarille maksetaan EU-tuella ja velkarahalla kuin millekin Turkille. Pikkaisen kärjistetysti mutta näin.
Siksi roistomaisimmaltakin näyttävä temppu on se hyvin kyseenalainen hyvä teko. Siksi moukat uhrataan kuin sotamies yksinäiseen monttuun.
(en jaksanut laitta siihen toisen ketjuun, vaan palaan Halla-Ahoon yön selkään tähän samaan paikkaan)