Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Verkkouutiset:

”Perussuomalaisten taikaseinä on maahanmuutto”​

ILKKA AHTOKIVI | 01.12.2020 | 06:27- päivitetty 01.12.2020 | 06:28
Sari Sarkomaan mukaan perussuomalaisten talous- ja työllisyyslinja ei eroa vasemmistohallituksesta.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sari Sarkomaa sanoo, että perussuomalaisten vaihtoehtobudjetti ei käytännössä eroa vasemmistohallituksen budjetista kuin maahanmuuton, kehitysyhteistyön ja ympäristön määrärahaleikkausten osalta.
Hän ihmettelee, että perussuomalaiset olisivat valmiita ottamaan lähes yhtä paljon velkaa kuin hallitus.
– Hallitus ottaa ensi vuonna velkaa 11,7 miljardia, perussuomalaiset ottaisivat omassa vaihtoehtobudjetissaan 11,6 miljardia. Perussuomalaisilla ei ole esityksissään käytännössä yhtään esitystä, joilla parannetaan työllisyyttä. Perussuomalaiset on pesunkestävä vasemmistopuolue, jos katsotaan puolueen talous- ja työllisyyspolitiikkaa, Sarkomaa sanoo.
Hänen mukaansa perussuomalaisten säästöesitykset ovat huteralla pohjalla.
– Perussuomalaiset vähentäisivät ympäristöministeriön toimintamenoja lähes 40 prosenttia. Tämä tarkoittaisi käytännössä kansallispuistojen alasajoa, luonnonsuojelualueiden hankinnan lopettamista, ympäristövaikutusten arvioinnin merkittävää heikentymistä. Kansallispuistojen ja suomalaisen luonnonsuojelun alasajo ei kuulosta erityisen isänmaalliselta, Sarkomaa sanoo.
– Kotouttamisen määrärahoista puolue leikkaisi 75 prosenttia. Onko todella niin, että perussuomalaiset haluavat jättää entistä useamman maahanmuuttajan sosiaaliturvan varaan? Kokoomuksen mielestä on tärkeää, että maahanmuuttajat oppivat kielen, saavat ammatin ja pääsevät töihin. Siinä kotouttaminen on avainasemassa, Sarkomaa jatkaa.
Hänen mukaansa perussuomalaisten talouspoliittinen uskottavuus on hyvin heikko.
– SDP:n taikaseinä, josta rahaa saatiin vaihtoehtobudjeteissa jokaiseen hyvään kohteeseen, oli harmaan talouden torjunta. Näyttää siltä, että perussuomalaiset ovat löytäneet saman taikaseinän maahanmuutosta, jolla kaikki kiva rahoitetaan. Perussuomalaisten talouspoliittinen uskottavuus on todella heikkoa, Sarkomaa sanoo.
 
PerSuilla olivat kovat puheet leikkauksista ja valtion velkaantumisesta, mutta ylläripylläri eivät velkaannuttaisi kuin vähän alle prosentin vähemmän kuin Vihervasemmistohallitus.
 
Verkkouutiset:

Halla-aho oli MTV3:sen haastattelussa viikonloppuna. Hänen viestinsä oli se, että tulonsiirtoja maakuntien välillä Suomessa pitää jatkaa. Eli hän selkeästi ilmaisi kannattavansa sosialistista talouspolitiikkaa, mikä tuossa Verkkouutisissakin on huomiona.

Siinä kohtaa alkoi köhiä, että hän ei ollut enää Eurooppalaisten tulonsiirtojen kannalla ja perusteli asiaa sillä, että Suomi ei ole ikinä saanut EU:sta mitään. Ja sitten mentiin taas lempiaiheeseen, pakolaiset.

Simpauttaja
 
Poistamispäätös nyt on Marinin hallituksen aikana täysin yhdentekevä, kun kielteisen päätöksen saaneita ei pyritä aktiivisesti poistamaan. Sisäministeri Ohisalo pyrkii nimenomaan pitämään näitä maassa.

Pelkästään uusista turvapaikanhakemuksista öyhöttäminen on myös aika turhaa ja tarkoituksenhakuista. Marinin hallitus haluaa helpottaa perheenyhdistämisiä, ja niitä ei tietenkään ole laskettu noihin turvapaikanhakijoihin. Tulevaisuudessa ankkurilapset sekä niiden mukana tuleva "suku" lisääntyvät, vaikka poliitikkojen öyhötyksessä turvapaikanhakijoiden määrä ei muutu.

Meillä ei ole varaa tähän.

Ei se nyt aivan näin ole,

Kun poistamispäätös on tehty, sen toteuttamisesta vastaa poliisi ja rajavartiolaitos. Liitteenä on poliisihallituksen eduskunnalle antama selvitys 2019 vuodelta liittyen yhteen uutisissa olleeseen Irak- palautukseen. Liitteessä kuvataan prosessi, miten toimitaan ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.


Sinä heität yllä ministeri Ohisalon vaikuttavana tekijänä siihen, palautetaanko henkilöä vaiko eikö. Tuon heiton takana pitäisi olla näyttää jotain faktaa. Jos ministeri ohjeistaa poliisia toimimaan jotenkin muuten, siitä pitää olla kirjallinen ohje ja sellaista ei ole. Jos sellainen mielestäsi on, laitatko siihen linkin, koska nuo ohjeet ovat julkisia? Jos on epäilys siitä, että ministeri Ohisalo on taustalla jotenkin toiminut ja antanut sivustaohjausta, siitä voi tehdä kantelun. Enkä ole sellaistakaan nähnyt.

Syy, miksi poliisi keskeytti palautukset Irakiin ei liittynyt Suomen hallitukseen vaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. (jolla ei sitten ole mitään tekemistä EU:n kanssa, jos siitä jokin vinkuminen tässä alkaa).

Tilastoa siitä, kuinka paljon on poistettu ei pidä maahanmuuttovirasto vaan poliisihallitus. Tätäkin on julkisuudessa väärin referoitu, että ketään ei poisteta, koska sitä tietoa ei löydy maahanmuuttoviraston sivuilta. Ei löydy, koska vastuu on poliisilla. Tilaston saa kysymällä sitä poliisihallituksen kirjaamosta.

Simpauttaja
 
Tilastoa siitä, kuinka paljon on poistettu ei pidä maahanmuuttovirasto vaan poliisihallitus. Tätäkin on julkisuudessa väärin referoitu, että ketään ei poisteta, koska sitä tietoa ei löydy maahanmuuttoviraston sivuilta. Ei löydy, koska vastuu on poliisilla. Tilaston saa kysymällä sitä poliisihallituksen kirjaamosta.

Simpauttaja

Onko tätä tilastoa sitten kysytty, vai mennäänkö mutulla että se tilasto on jotain päinvastaista?
 
Onko tätä tilastoa sitten kysytty, vai mennäänkö mutulla että se tilasto on jotain päinvastaista?

En ole julkisuudessa nähnyt keskustelua numeroista, varsinkaan siinä osassa keskustelua, joka kauhistelee pakolaisvyöryllä. Kun päätös on tehty poistaa henkilö maasta, henkilölle saatetaan tämä tiedoksi, jonka jälkeen hän joko lähtee maasta itse, poistuu viranomaisten valvomaa reittiä pitkin takaisin kotimaahansa tai poistetaan pakolla. Jos henkilö on aikaisemmin identifioitu kuuluvan riskiryhmään, esim radikalisoituminen tai riski että katoaa maan alle, hänet otetaan päätöksen tiedottamisen jälkeen talteen suojakeskukseen.

Tuo ylläoleva on viranomaistomintaa, johon hallituksella ei ole poliittista päätösvaltaa. Hallituksen päätösvalta loppuu siihen kohtaan, millä perusteilla maastapoistamispäätös tehdään tai ei tehdä. Tilasto osoittaa, että sekä Sipilän että Marinin hallitukset eivät ole muuttaneet ohjeistusta, jolla noita poistamispäätöksiä tehdään. Eikä tilaston mukaan noiden kahden hallituksen toiminnassa ole ollut eroa.

Tämä prosessi pitää ymmärtää.

Simpauttaja
 
En ole julkisuudessa nähnyt keskustelua numeroista, varsinkaan siinä osassa keskustelua, joka kauhistelee pakolaisvyöryllä. Kun päätös on tehty poistaa henkilö maasta, henkilölle saatetaan tämä tiedoksi, jonka jälkeen hän joko lähtee maasta itse, poistuu viranomaisten valvomaa reittiä pitkin takaisin kotimaahansa tai poistetaan pakolla. Jos henkilö on aikaisemmin identifioitu kuuluvan riskiryhmään, esim radikalisoituminen tai riski että katoaa maan alle, hänet otetaan päätöksen tiedottamisen jälkeen talteen suojakeskukseen.

Tuo ylläoleva on viranomaistomintaa, johon hallituksella ei ole poliittista päätösvaltaa. Hallituksen päätösvalta loppuu siihen kohtaan, millä perusteilla maastapoistamispäätös tehdään tai ei tehdä. Tilasto osoittaa, että sekä Sipilän että Marinin hallitukset eivät ole muuttaneet ohjeistusta, jolla noita poistamispäätöksiä tehdään. Eikä tilaston mukaan noiden kahden hallituksen toiminnassa ole ollut eroa.

Tämä prosessi pitää ymmärtää.

Simpauttaja

Tämä toki olettaa että kun päätös on tehty, siitä ei esimerkiksi valiteta tai että henkilö ei aktiivisesti ryhdy välttelemään virkavaltaa. Jossain toisessa ketjussa esimerkiksi keskusteltiin siitä että minkälainen tukehduttava vaikutus näillä valituksilla oli hallinto-oikeudessa ennenkuin sarjavalituksen estävä lainsäädäntö tuli voimaan.

Toisaalta on myös ehkä jonkun verran naiivia olettaa että viranomaistoimintaan ei hallituksella tai poliittisilla henkilöillä ole päätösvaltaa. Näin voi ehkä paperilla olla ja lukiossa siitä voi saada kympin pisteet yhteiskuntaopista kirjoittaessa, mutta reaalimaailmassa esimerkiksi kulmunin tekir-hankinnat tai Pasi Tuomisen syrjäyttämiset tai heidi hautalan greenpeace-rikosilmoituksen estämiset kertovat ihan toista tartinaa. Poliittinen ohjaus kyllä antaa ymmärtää jotta viranomainen ymmärtää antaa.

Toisena esimerkkinä voi olla nämä poliisin viheröyhöttäjiin kohdistuvat pakkokeinot. Viranomainen toki tekee tasan kuten itse parhaakseen näkee kurdi- ja skp:n vihersiipikapinallisien kanssa, mutta saattaa myös tietää että joka väärän päätöksen jälkeen voi tulla ministerin avustajalta sähköpostilla ja ministeriltä itseltään tvitterissä selvityspyyntöä. Tämä ei toki tietenkään siinä lukion ainevastauksessa vaikuta mihinkään päätöksentekoon, mutta reaalimaailma ei välttämättä ole sen kanssa samalla linjalla kun mietitään kolmannen miekkarin pakkokeinovalikoimaa.
 
Tämä toki olettaa että kun päätös on tehty, siitä ei esimerkiksi valiteta tai että henkilö ei aktiivisesti ryhdy välttelemään virkavaltaa. Jossain toisessa ketjussa esimerkiksi keskusteltiin siitä että minkälainen tukehduttava vaikutus näillä valituksilla oli hallinto-oikeudessa ennenkuin sarjavalituksen estävä lainsäädäntö tuli voimaan.

Toisaalta on myös ehkä jonkun verran naiivia olettaa että viranomaistoimintaan ei hallituksella tai poliittisilla henkilöillä ole päätösvaltaa. Näin voi ehkä paperilla olla ja lukiossa siitä voi saada kympin pisteet yhteiskuntaopista kirjoittaessa, mutta reaalimaailmassa esimerkiksi kulmunin tekir-hankinnat tai Pasi Tuomisen syrjäyttämiset tai heidi hautalan greenpeace-rikosilmoituksen estämiset kertovat ihan toista tartinaa. Poliittinen ohjaus kyllä antaa ymmärtää jotta viranomainen ymmärtää antaa.
Niin,

Viranomaistoiminnassa sivustaohjaus jossain kohtaa tulee ilmi ja silloin se ministeri on aika heikoilla. En haluaisi uskoa, että Suomen poliisi tai rajavartiolaitos toimivat puhelinsoittojen perusteella. Siitä ei oikein ole näyttöä.

Esimerkkisi hallinto-oikeudesta on hyvä. Demokratiassa on valitusoikeus ja niin pitää ollakin. Valittaminen ei kuitenkaan ole ilmaista, eikä voida olettaa, että irakilaisella tai syyrialaisella on tietotaitoa tehdä Suomen lakien mukainen valitus ja seurata sen prosessin etenemistä. Joku maksaa nuo viulut ja se ei ole suomen valtio. Vinkkinä tähän missä se maksava taho saattaa olla on siinä, että tilastojen mukaan suurin osa oleskeluluvista ja niihin liittyvistä hallinto-oikeuden valituksista liittyy venäläisiin. Siellä on tietotaitoa tehdä hakemuksia ja valituksia. On myös Venäjän etu rasittaa Suomen virkamieskoneistoa ja lietsoa yhteiskuntalevottomuutta, koska pakolaispolitiikka menee tietyn osan suomalaisia päähän paremmin mitä kossu.

Simpauttaja
 
En haluaisi uskoa, että Suomen poliisi tai rajavartiolaitos toimivat puhelinsoittojen perusteella. Siitä ei oikein ole näyttöä.
En minäkään haluaisi uskoa että Suomessa on hyväveliverkosto ja korruptiota mutta niin sitä vain on. Jos poliisia ohjataan puhelinsoitolla niin eihän siitä pidäkään jäädä todisteita koska se ei ole oikein. Simpauttajalla tuntuu olevan aika idealistinen näkemys miten yhteiskunta toimii.
 
En minäkään haluaisi uskoa että Suomessa on hyväveliverkosto ja korruptiota mutta niin sitä vain on. Jos poliisia ohjataan puhelinsoitolla niin eihän siitä pidäkään jäädä todisteita koska se ei ole oikein. Simpauttajalla tuntuu olevan aika idealistinen näkemys miten yhteiskunta toimii.

Höpö höpö tuolle idealistiselle näkemykselle.

Tätä meuhkaamista pakolaisista riittää, mutta hyvin vähän on faktaa. Miksi esimerkiksi asiasta huolissaan olevat poliitikot eivät ole tehneet kantelua poliisin toiminnasta, jos poistot eivät etene? Ennemmin kyllä ollaan naama viturallaan Iltapäivälehdissä selittämässä, miten huonosti asiat ovat.

Simpauttaja
 
Niin,

Viranomaistoiminnassa sivustaohjaus jossain kohtaa tulee ilmi ja silloin se ministeri on aika heikoilla. En haluaisi uskoa, että Suomen poliisi tai rajavartiolaitos toimivat puhelinsoittojen perusteella. Siitä ei oikein ole näyttöä.

Esimerkkisi hallinto-oikeudesta on hyvä. Demokratiassa on valitusoikeus ja niin pitää ollakin. Valittaminen ei kuitenkaan ole ilmaista, eikä voida olettaa, että irakilaisella tai syyrialaisella on tietotaitoa tehdä Suomen lakien mukainen valitus ja seurata sen prosessin etenemistä. Joku maksaa nuo viulut ja se ei ole suomen valtio. Vinkkinä tähän missä se maksava taho saattaa olla on siinä, että tilastojen mukaan suurin osa oleskeluluvista ja niihin liittyvistä hallinto-oikeuden valituksista liittyy venäläisiin. Siellä on tietotaitoa tehdä hakemuksia ja valituksia. On myös Venäjän etu rasittaa Suomen virkamieskoneistoa ja lietsoa yhteiskuntalevottomuutta, koska pakolaispolitiikka menee tietyn osan suomalaisia päähän paremmin mitä kossu.

Simpauttaja

Eihän kyse ole mistään sivustaohjauksesta monesti, vaan nimenomaan oman ministeriön alaisen viraston tulostavoitteesta tai johtoryhmän kokouspäätöksestä tai muusta vastaavasta jossa pääjehun kanta voi tulla esimerkiksi poliittisen avustajan kautta annettuna, tai vaikkapa poliittisesti valitun kansliapäällikön suulla. Poliisin ohjaamisesta nyt on ainakin Kolehmaisen "en tiedä minä päivänä isäs äidit tulee takas suomeen (mutta tiedän sen viikon)" - esimerkki olemassa.

Toisaalta hallintaoikeudessa valittaminen on parinsadan euron hintainen, sen pystyy helposti jättämään näillä "olen sittenkin homo/ateisti/kristitty/omena-allerginen" - perusteilla ja pompata sen jälkeen maan alle/kirkkoturvan piiriin tms virkakoneistoa karkuun. Laillista avustusta tarjoaa kyllä moni lakifirma ja kustannuksia maksaa monikin lahjoitustaho, jotenkin en itse kuitenkaan jaksa uskoa että esim pakolaisneuvonnan tai valtion oikeusaputoimisto olisi puhdasta tai edes etäistä venäjän hypridiä.
 
En ole julkisuudessa nähnyt keskustelua numeroista,
Nopea kuuklaus antoi tämän suuntaista. Ei tuo järin tehokkalta vaikuta. Toisekseen ei Suomessa taida olla paperittomia lainkaan - kyllä niilää on paperi jossa kielteinen päätös olla täällä.

Poliisihallitus: Irakiin palautettu tänä vuonna 40 ja Afganistaniin 21 – poliisi priorisoi ”yhteiskunnalle vaaralliseksi arvioidut”​

Poliisin palautusjonossa on 475 kielteisen turvapaikkapäätöksen saanutta henkilöä. Jonossa olevista suurin osa, 177, on irakilaisia.
 
Eihän kyse ole mistään sivustaohjauksesta monesti, vaan nimenomaan oman ministeriön alaisen viraston tulostavoitteesta tai johtoryhmän kokouspäätöksestä tai muusta vastaavasta jossa pääjehun kanta voi tulla esimerkiksi poliittisen avustajan kautta annettuna, tai vaikkapa poliittisesti valitun kansliapäällikön suulla. Poliisin ohjaamisesta nyt on ainakin Kolehmaisen "en tiedä minä päivänä isäs äidit tulee takas suomeen (mutta tiedän sen viikon)" - esimerkki olemassa.

Toisaalta hallintaoikeudessa valittaminen on parinsadan euron hintainen, sen pystyy helposti jättämään näillä "olen sittenkin homo/ateisti/kristitty/omena-allerginen" - perusteilla ja pompata sen jälkeen maan alle/kirkkoturvan piiriin tms virkakoneistoa karkuun. Laillista avustusta tarjoaa kyllä moni lakifirma ja kustannuksia maksaa monikin lahjoitustaho, jotenkin en itse kuitenkaan jaksa uskoa että esim pakolaisneuvonnan tai valtion oikeusaputoimisto olisi puhdasta tai edes etäistä venäjän hypridiä.

Voimme olla tästä ihan reilusti eri mieltä.

Ei kun ottamaan yhteyttä siihen poliitikkoon, joka on lähimpänä sydäntä ja kantelua poliisin toiminnasta. Siinä kohtaa tulee esille sivustaohjaukset, jos niitä on. Kun päätös poistaa maasta on tehty, poliisilla on velvollisuus toteuttaa se. Jos ei toteuta, se on kantelun paikka. Mielenkiintoista, että kukaan poliittinen taho ei ole näin yksinkertaista juttua tehnyt.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Kun päätös on tehty poistaa henkilö maasta, henkilölle saatetaan tämä tiedoksi, jonka jälkeen hän joko lähtee maasta itse, poistuu viranomaisten valvomaa reittiä pitkin takaisin kotimaahansa tai poistetaan pakolla.
Julkisuudessa on ollut mielestäni riittävästi tietoa siitä, että Suomessa oleilee vapaana henkilöitä jotka eivät tänne kuulu eli ei ole lupaa olla maassa. Se tarkoittaa käytännössä, että vaikka prosessi on paperilla olemassa, se ei välttämättä ole toiminut. Omakohtaisesti olen itse ollut lentokentällä menossa koneeseen samaan aikaan kun portilla kaksi poliisia koittaa viedä perhettä väkisin samaan koneeseen. Me muut lähdettiin, mutta perhe ja poliisit jäivät änkyröimään kentälle. Siis faktisesti sillä kertaa poistaminen ei onnistunut. Paljonko tätä epäonnistumista onkaan?

Minusta sinun vakuuttelu täällä järjestelmän toimivuudesta ei ole totta. Lopputulos merkitsee enemmän ja Suomessa on siirtolaisia, jotka ovat tänne jääneet roikkumaan ilman lupaa.
Kansalainen ei ole kiinnostunut itse kaivamaan tilastoja. Kyllä se on organisaation asia välittää tieto kansalaisille median kautta, eikä toisinpäin, mikäli valtio haluaa tässä asiassa olla avoin ja aktiivinen.
Tässä pätee ihan sama mikä koskee markkinointia yleisestikin.
Käännetään tämän myötä sana "itse" tarkoittamaan sanaa "valtio".: Jos itse et muodosta kuvaa itsestäsi ja toiminnasta, muut tekevät sen sinun puolestasi.
.
 
Halla-aho oli MTV3:sen haastattelussa viikonloppuna. Hänen viestinsä oli se, että tulonsiirtoja maakuntien välillä Suomessa pitää jatkaa. Eli hän selkeästi ilmaisi kannattavansa sosialistista talouspolitiikkaa, mikä tuossa Verkkouutisissakin on huomiona.
Hyvin pitkälle ollaan moni samaa mieltä siitä, että Suomi tulee pitää asuttuna laajasti ja sen eteen tulisi ponnistella. Tämän periaatteen noudattaminen edellyttää tulonsiirtoja. On myös ajatuksissa, että mikäli väki Suomessa vähenee, voi olla haasteellista ylläpitää laajasti asutettua Suomea. Koitetaan nyt hetki kuitenkin, kun siinä on maanpuolustuksellinen etunsakin. Eli yritetään yhdessä tätä kautta.

Silloin kun tulonsiirto on sidonnainen johonkin muuhuun suureen tavoitteeseen, en aloittaisi haukkumaan koko talouspolitiikkaa "sosialistiseksi". Toki noin saat tehdä mutta kyllä se jonkilaisen leiman napauttaa sinuunkin. Ymmärretään, että äänestät jotain muita kuin perussuomalaisia ja silloinhan pikku pilkka toki onkin paikallaan.

EU tulonsiirroilla ei tässä ole mitään tekemeistä ja siksi en kommentoi sitä osaa kirjoituksessasi. Suomelle ja suomalaisille tullee olla ensisijaisesti itselleen selvää mitä halutaan ja sitteen tehdään töitä sen tavoitteen eteen - vaikka omilla tulonsiirroilla.
.
 
Mitäs ne itärajan yli tulleet polkupyöräpataljoonat olivat?

Edelleen elämme siinä tilanteessa, että itärajan yli ei tulla vain ja ainoastaan siksi, että vanja pitää rajansa kiinni. Jos sieltä aukaistaan niin meillä on heti kymmeniä tuhansia tulijoita ja Suomihan ei rajaa kiinni laita.
Jos jonkun isomman intresseihin sattuu sopimaan, niin tuljoita on kymmeniä miljoonia.
 
En minä tätä nyt erityisen hövelinä pidä, viimeiset 12kk:
(tämä ei tietenkään ota kantaa kuinka palautus onnistuu, katoaako palautettava tai kuinka kauan karkotukseen menee)
1606832909324.jpeg
 
Valittaminen ei kuitenkaan ole ilmaista, eikä voida olettaa, että irakilaisella tai syyrialaisella on tietotaitoa tehdä Suomen lakien mukainen valitus ja seurata sen prosessin etenemistä. Joku maksaa nuo viulut ja se ei ole suomen valtio.
Paperittomilla ja "turvapaikan" hakijoilla on oikeus ilmaiseen oikeusapuun valtiollisista oikeusaputoimistoista. Kaikki matut tekeytyvät rahattomiksi ja kieltäytyvät esittämästä mitään papereita tulonlähteistään.
 
Tänne on tuotu yli 20000 kehitysmaamuslimia ja afrikkalaista tänä vuonna. Lähde: Tilastokeskus
Meillä ei ole ikinä ollut varaa tähän, ehkä kaikkeen muuhun paitsi tähän. Noi ei lähde koskaan, ja tuhoavat Suomen. Näin se vain on, numerot eivät valehtele.

Raportti: Pakolaisiin satsattu raha palautuu nopeasti ja lähes kaksinkertaisena​

On iso harhaluulo, että pakolaiset olisivat länsimaille taakka, sanoo raportin laatinut Philippe Legrain. Jokainen euro saadaan takaisin miltei kaksinkertaisena jo viidessä vuodessa, hän laskee.


 
Hyvin pitkälle ollaan moni samaa mieltä siitä, että Suomi tulee pitää asuttuna laajasti ja sen eteen tulisi ponnistella. Tämän periaatteen noudattaminen edellyttää tulonsiirtoja.
Maahanmuuttajista ei ainakaan ole apua laajasti asuttamisessa. Outokummussa oli 30 perhekuntaa sijoitettuna ja viimeisen päälle kaikki maksettuna. Kaikki karkasivat landelta suurimpiin kaupunkehin heti kun pääsivät muuttamaan. Maan asuttamista ei kannata laskea ainakaan maahanmuuton varaan. Sama kohtalo on toistunut eri puolilla maata. PK-seutu imuroi kaikki kehitysmaataustaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top