pienoismalleja....

Hanski

Kenraali
Viime viikonloppu meni tällaisissa merkeissä Glasgowssa Model Rail Scotland -tapahtumassa. Messuilla oli toinen toistaan hienompia pienoisrautateitä, jotka oli valittu/kutsuttu tapahtumaan laadun perusteella. Yksi hienoimpia oli sotilasteemainen pienoisrautatie Remagenin sillasta lokakuussa 1944. Remagenhan oli ensimmäinen / ainoa silta Reinin yli, jonka liittoutuneet valloittivat ehjänä maaliskuussa 1945. Radan mittakaava oli N eli 1:160 ja sillan pituus oli näinkin pienessä mittakaavassa yli 2 metriä. Kuvassa DRG:n Br01-sarjan höyryveturin vetämä sotilastavarajuna ylittää siltaa.

julk_Remagen.jpg
julk_Remagen.jpg
 

Hanski

Kenraali
Tänään oli Tampereen Pienoismallipäivä (linkissä myös kuvia), hieno vuotuinen tapahtuma. Itselleni ei tarttunut matkaan mitään (viimevuotinen Mirage 2000 on vielä aloittamatta), mutta rouva osti Apachen ja Comanchen mittakaavassa 1:72. Huomenna rakennellaan! :geek:

Kannattaa myös huomata Suuri Snadi Tampereella huhtikuussa.
Oliko tapahtumassa junia?
 

Patu

Majuri
Oliko tapahtumassa junia?
Siellä on aina ollut sellainen suoraan pöydän päälle kasattu, muutaman metrin mittainen lenkki , jossa pari junaa kiertää ympyrää. Ei siis mitään maastoa, vain kiskot ja junia. Ei varmaankaan tarjoa alan harrastajille mitään nähtävää, mutta meidän pikkutyyppi tykkää katsella niitä kiertäviä junia kyllä. :giggle:

Edit: Tuosta jonkun tuntemattoman tekijän pätkä parin vuoden takaa, saa aika hyvän kuvan tapahtumasta:
 
Viimeksi muokattu:

AKE-ukki

Ylipäällikkö
Tuossa vaunussa Svedut olivat aikaansa edellä. Kuinkahan teknisesti toimintavarma ko. värkki oli? Jonkun modauksen olen nähnyt, missä oli etupanssariin lisätty terästankoja pystyyn ( rpg screen?)
 

tulikomento

Greatest Leader
Tuossa vaunussa Svedut olivat aikaansa edellä. Kuinkahan teknisesti toimintavarma ko. värkki oli? Jonkun modauksen olen nähnyt, missä oli etupanssariin lisätty terästankoja pystyyn ( rpg screen?)
Suunnittelu alkoi 50-luvun jälkipuoliskolla. Ainakin vielä 60-luvulla oli teknisiä ongelmia ja käyttöaste kärsi näistä. Elinkaarensa lopulla 80- ja 90-luvun taitteessa vaunu taisi olla parhaimmillaan. Torniton vaunu tarjosi vihulaiselle matalan siluetin johon oli vaikea osua. Vaunuhan oli periaatteessa suunniteltu pst-tehtäviin. Eli ampumaan hyvin naamioidusta viivytys / tuliasemasta päälle hönkivää punapanssareiden laumaa. Muutaman hyvin tähdätyn laukauksen jälkeen olisi pikaisesti irtauduttu ja ajettu asemiin seuraaviin tuliasemiin. Eli puolustuksellisiin tehtäviin minun ymmärtääkseni kehitelty.

EDIT: Oikeassa olet. HEAT-suoja.

pv.jpg
 

AKE-ukki

Ylipäällikkö
Tuon värkin suunnittelu pohjautui tosiaankin puolustukseen. Moottorikin oli edessä (maksimoitu suoja). Samanlailla ajatus oli alunperin Merkavassakin. Olikos takana tilaa/ovea mahdollisten jv-taistelijoita varten?
 

tulikomento

Greatest Leader
Tuon värkin suunnittelu pohjautui tosiaankin puolustukseen. Moottorikin oli edessä (maksimoitu suoja). Samanlailla ajatus oli alunperin Merkavassakin. Olikos takana tilaa/ovea mahdollisten jv-taistelijoita varten?
Tässä varmaan paras netistä löytyvä walk-around -pläjäys ko. vaunusta.




Oli kyllä tosi erikoinen rakenteeltaan. Tykin putki kulki koko rungon pituudelta. Kolmen hengen miehistö. Ja todella pienihän S-vaunu on kooltaankin. Muistaakseni miehistön maksimipituus oli luokkaa 1m 75cm. Isompi mies ei olisi taistelutilaan mahtunut.
 
Top