pienoismalleja....

Viime viikonloppu meni tällaisissa merkeissä Glasgowssa Model Rail Scotland -tapahtumassa. Messuilla oli toinen toistaan hienompia pienoisrautateitä, jotka oli valittu/kutsuttu tapahtumaan laadun perusteella. Yksi hienoimpia oli sotilasteemainen pienoisrautatie Remagenin sillasta lokakuussa 1944. Remagenhan oli ensimmäinen / ainoa silta Reinin yli, jonka liittoutuneet valloittivat ehjänä maaliskuussa 1945. Radan mittakaava oli N eli 1:160 ja sillan pituus oli näinkin pienessä mittakaavassa yli 2 metriä. Kuvassa DRG:n Br01-sarjan höyryveturin vetämä sotilastavarajuna ylittää siltaa.

julk_Remagen.jpg
julk_Remagen.jpg
 
Tänään oli Tampereen Pienoismallipäivä (linkissä myös kuvia), hieno vuotuinen tapahtuma. Itselleni ei tarttunut matkaan mitään (viimevuotinen Mirage 2000 on vielä aloittamatta), mutta rouva osti Apachen ja Comanchen mittakaavassa 1:72. Huomenna rakennellaan! :geek:

Kannattaa myös huomata Suuri Snadi Tampereella huhtikuussa.
Oliko tapahtumassa junia?
 
Oliko tapahtumassa junia?

Siellä on aina ollut sellainen suoraan pöydän päälle kasattu, muutaman metrin mittainen lenkki , jossa pari junaa kiertää ympyrää. Ei siis mitään maastoa, vain kiskot ja junia. Ei varmaankaan tarjoa alan harrastajille mitään nähtävää, mutta meidän pikkutyyppi tykkää katsella niitä kiertäviä junia kyllä. :giggle:

Edit: Tuosta jonkun tuntemattoman tekijän pätkä parin vuoden takaa, saa aika hyvän kuvan tapahtumasta:
 
Viimeksi muokattu:
1586191431271.png
Tässä tuo irtonaamiointi on erityisen onnistunut. Täytyy itsekin kokeilla joskus. Todella haastavaa!
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa vaunussa Svedut olivat aikaansa edellä. Kuinkahan teknisesti toimintavarma ko. värkki oli? Jonkun modauksen olen nähnyt, missä oli etupanssariin lisätty terästankoja pystyyn ( rpg screen?)
 
Tuossa vaunussa Svedut olivat aikaansa edellä. Kuinkahan teknisesti toimintavarma ko. värkki oli? Jonkun modauksen olen nähnyt, missä oli etupanssariin lisätty terästankoja pystyyn ( rpg screen?)

Suunnittelu alkoi 50-luvun jälkipuoliskolla. Ainakin vielä 60-luvulla oli teknisiä ongelmia ja käyttöaste kärsi näistä. Elinkaarensa lopulla 80- ja 90-luvun taitteessa vaunu taisi olla parhaimmillaan. Torniton vaunu tarjosi vihulaiselle matalan siluetin johon oli vaikea osua. Vaunuhan oli periaatteessa suunniteltu pst-tehtäviin. Eli ampumaan hyvin naamioidusta viivytys / tuliasemasta päälle hönkivää punapanssareiden laumaa. Muutaman hyvin tähdätyn laukauksen jälkeen olisi pikaisesti irtauduttu ja ajettu asemiin seuraaviin tuliasemiin. Eli puolustuksellisiin tehtäviin minun ymmärtääkseni kehitelty.

EDIT: Oikeassa olet. HEAT-suoja.

pv.jpg
 
Tuon värkin suunnittelu pohjautui tosiaankin puolustukseen. Moottorikin oli edessä (maksimoitu suoja). Samanlailla ajatus oli alunperin Merkavassakin. Olikos takana tilaa/ovea mahdollisten jv-taistelijoita varten?
 
Tuon värkin suunnittelu pohjautui tosiaankin puolustukseen. Moottorikin oli edessä (maksimoitu suoja). Samanlailla ajatus oli alunperin Merkavassakin. Olikos takana tilaa/ovea mahdollisten jv-taistelijoita varten?

Tässä varmaan paras netistä löytyvä walk-around -pläjäys ko. vaunusta.




Oli kyllä tosi erikoinen rakenteeltaan. Tykin putki kulki koko rungon pituudelta. Kolmen hengen miehistö. Ja todella pienihän S-vaunu on kooltaankin. Muistaakseni miehistön maksimipituus oli luokkaa 1m 75cm. Isompi mies ei olisi taistelutilaan mahtunut.
 
Back
Top