Pikku-uutisia Suomesta

Viimeksi muokattu:
Puolustusvoimilta jättitilaus oululaiselle Bittiumille, toimitus pitää sisällään ohjelmistoradion osia ja reitittimiä
Talous 6.7.2017 10:17
Kaleva

Puolustusvoimat tilaa oululaiselta Bittiumilta ohjelmistoradion radio-osia ja reitittimiä. Sopimuksen mukaan tuotteet toimitetaan vuosina 2018–2020. Sopimuksen arvo on enimmillään 37 miljoonaa euroa. Sen työllisyysvaikutukseksi on laskettu 50 henkilötyövuotta.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (uv.) on valtuuttanut Puolustusvoimat tekemään kyseisen hankinnan.

Puolustusvoimissa ohjelmistoradiota käytetään turvalliseen tiedonsiirtoon. Radio-osilla ja reitittimillä laajennetaan taktista tiedonsiirtoverkkoa niin maa-, meri- kuin ilmavoimissakin.

Hankittavien laitteiden radioteknisiä ominaisuuksia voidaan kehittää ohjelmistojen avulla muuttamatta itse radiolaitteen osia.

Puolustusvoimissa ollaan ottamassa ohjelmistoradioteknologiaa asteittain käyttöön.


http://www.kaleva.fi/uutiset/talous...-ohjelmistoradion-osia-ja-reitittimia/764612/
 
Perseelleen meni, sano mun sanoneen.

Poliisin traaginen moka - minipossu Sohvi ammuttiin villisikana
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707052200248367_u0.shtml

En tiedä miten tuo menee poliisin "traagiseksi mokaksi". Lainaus jutusta:
Laineen päästyä noin puolen kilometrin päässä sijaitsevalle talolle talon omistaja kertoi, että riistanvartija oli käynyt ampumassa villisian talon pihalla.

- He olivat soittaneet poliisille ja poliisi oli tilannut riistamiehen paikalle. Hän oli sitten ampunut meidän lemmikin, Laine kertaa järkyttäviä uutisia.

Eli talon omistaja oli soittanut poliisille, ilmeisesti kertoen pihallaan olevan vllisian. Poliisi oli soittanut paikalle riistamiehen, joka oli ampunut sian. Ampujan moka. Poliisi ei tainnut olla edes paikalla. Vai olisivatko he tulleet paikan päälle äimistelemään ja soittaneet sitten vielä jonkun paikalle ampumaan potsin?
 
- Yksi virkailija vetosi siihen, ettei minulla ole valtakirjaa hoitaa isäni asioita, vaikka olen hänen omaishoitajansa. Toinen taas sanoi, että Rauman kaupunki säästää määrärahoja. Kysynpä vaan, miten joku voi säästää lakisääteisistä kustannuksista, joiden maksamisesta vastaa Valtiokonttori ja palvelut taataan kunnan taloudellisesta tilasta riippumatta. Näinkö Rauman kaupunki maksaa kunniavelkaansa vai, onko kysymys pelkästä osaamisvajeesta, Uusi-Pietilä ihmettelee.

uusipietil_5_503_u0.jpg


- Kaupungin nykyisen sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja on sanonut kovasti toivovansa, että asiat menisivät isän edun mukaisesti, mutta pelkästä myötätunnosta ei ole mitään hyötyä. Valiokunta kokoontuu seuraavan kerran vasta elokuussa, eikä sitä ennen voida ainakaan tehdä mitään, hän huokaa.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707102200254715_u0.shtml
 
En tiedä miten tuo menee poliisin "traagiseksi mokaksi". Lainaus jutusta:


Eli talon omistaja oli soittanut poliisille, ilmeisesti kertoen pihallaan olevan vllisian. Poliisi oli soittanut paikalle riistamiehen, joka oli ampunut sian. Ampujan moka. Poliisi ei tainnut olla edes paikalla. Vai olisivatko he tulleet paikan päälle äimistelemään ja soittaneet sitten vielä jonkun paikalle ampumaan potsin?

Katsoin kuvia tuosta 37kg minipossusta. Väri harmaa, kokoa saman verran kuin villisian poikasella ja todennäköisesti syömähommissa näkynyt pelkkä runko + niska kun vedetty evästä kupuun. Mikään järjellinen syy ei laita sinua epäilemään että kyseessä on noinkin harvinainen ötökkä kuin lemmikki-minipossu kun taas villisika hyvinkin hanakasti voi tulla pihaan vetämään istutuksen kitusiinsa samalla tavalla. Mietittyäni hetken, totesin että minulle itselleni olisi voinut käydä ihan hyvin sama vahinko ja olisin voinut ampua minipossun villisikana.

Vastuu lemmikistähän on omistajallaan, turha tuosta on poliisia syyttää (joka ei ampunut) enkä minä ihan tolkuttomiin syyllistäisi SRVA-henkilöäkään joka possun ampui. Tämä tosin vain ihan oma fiilikseni asiaan kun joskus tullut kytisjahtejakin harrastettua ja lajitunnistuksen realiteetit melko hyvin tiedossa.
 
Katsoin kuvia tuosta 37kg minipossusta. Väri harmaa, kokoa saman verran kuin villisian poikasella ja todennäköisesti syömähommissa näkynyt pelkkä runko + niska kun vedetty evästä kupuun. Mikään järjellinen syy ei laita sinua epäilemään että kyseessä on noinkin harvinainen ötökkä kuin lemmikki-minipossu kun taas villisika hyvinkin hanakasti voi tulla pihaan vetämään istutuksen kitusiinsa samalla tavalla. Mietittyäni hetken, totesin että minulle itselleni olisi voinut käydä ihan hyvin sama vahinko ja olisin voinut ampua minipossun villisikana.

Vastuu lemmikistähän on omistajallaan, turha tuosta on poliisia syyttää (joka ei ampunut) enkä minä ihan tolkuttomiin syyllistäisi SRVA-henkilöäkään joka possun ampui. Tämä tosin vain ihan oma fiilikseni asiaan kun joskus tullut kytisjahtejakin harrastettua ja lajitunnistuksen realiteetit melko hyvin tiedossa.

Tottahan tuokin on, mutta itselläkin on ollut kiperiä lajintunnistustilanteita maastossa. Jättämällä ampumatta tai odottelemalla varmaa tunnistusta ne on hoitunut kaikki.

Eipä siinä, vahinkohan tuo oli.
 
Tottahan tuokin on, mutta itselläkin on ollut kiperiä lajintunnistustilanteita maastossa. Jättämällä ampumatta tai odottelemalla varmaa tunnistusta ne on hoitunut kaikki.

Eipä siinä, vahinkohan tuo oli.

Mietin vain sitä, että oliko tuossa tehty lajitunnistus poliisin ilmoituksella? Siis: "Poliisi sanoi sen olevan villisika, niin kuinka monta sikaa siellä saattaisi olla liikkeellä?"
 
Kyllä villisian sentään minipossusta erottaa.

Mutta toden perään, ei ole sonnien kanssa leikkimistä. Ikaalisissa sonni möjäytti onkimiehen jorpakkoon ja tämä ilmeisesti hukkui. Huvittaa hiukan nämä jutut "aggressiiviseksi tunnetusta sonnista". Sonnin tehtävähän on suojata laidun ja lehmät. No ehkä se tulee siitä, että omistaja itse sanoi toimittajalle, että Kölvin kanssa ei ole leikkimistä.

Kölvi-sonni

kolvi1_503_u0.jpg



http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201707102200256613_u0.shtml
 
Ps.

Ei se sonnin vika ole, jos porukkaa tulee aidatulle laitumelle. Minusta Kölville ei pitäisi tulla tästä seuraamuksia, jos se on vielä hyväkuntoinen laitumensa vartija. Ehtii sen syödä myöhemminkin.

Kalastaja saa tosiaan syyttää vain itseänsä tässä tapauksessa, samalla tavalla kuin jos olisi pelehtinyt junaraiteilla tai kiipeillyt voimalinjapylväässä.

Pari kertaa on ollut jännät paikat sonnin kanssa, niin en kyllä selkääni kääntäisi jos aitaukseen pitäisi mennä.
 
En tiedä miten tuo menee poliisin "traagiseksi mokaksi". Lainaus jutusta:


Eli talon omistaja oli soittanut poliisille, ilmeisesti kertoen pihallaan olevan vllisian. Poliisi oli soittanut paikalle riistamiehen, joka oli ampunut sian. Ampujan moka. Poliisi ei tainnut olla edes paikalla. Vai olisivatko he tulleet paikan päälle äimistelemään ja soittaneet sitten vielä jonkun paikalle ampumaan potsin?

Tuskinpa poliisit edes kävi paikalla.
Minisikakarju.jpg

Juuri kyseisen ammutun possun väritys ei ole minulla tiedossa, mutta jos se oli kuten kuvassa ja possu seisoskeli pitkässä heinikossa, niin traaginen vahinkohan (minipossun ja sen omistajan kannalta) tässä oli kyseessä.

On hirvimetsällä mennyt joskus takavuosina joku hevonenkin, aisojen väliin ammuttuna.:oops:
Ainakin yksi tarina minulla on tiedossa, joka on tosi. Sumuinen syysaamu, hirvimetsällä oltiin, koira hakkui sorkkaeläintä metsän keskellä olevalla aukealla.
Isäntä puuajossa hevosella.

Tuossa! Hirvi! Onneksi mukana oli kaveri, jolla oli oli nopeat hoksottimet. Älä ammu, sillä on aisat!:D
 
Hitto sonniaitaukseen minua maaseudun poikaa ei saisi. Lehmäaitauksessakin pitäisin silmät selässä.
Mutta jälkiviisautta tämäkin, emme tiedä tarkalleen miten on asiaa ajateltu.
Totta, sonni puolustaa laumaa. Päästää laitumelle talonväen eikä ketään muuta.
Tuhannen kilon elopaino, nopeutta, sarvet ja voimaa niskassa tautisesti. Ihminen ei paina sen edessä yhtään mitään, ei isokaan ukko.
Kuolettavan vaarallinen, jos se katsoo, että joku tai jokin uhkaa sen laumaa. Maaseudun asukkaat tämän tietävät ja eivät mene aitaukseen.
 
Hitto sonniaitaukseen minua maaseudun poikaa ei saisi. Lehmäaitauksessakin pitäisin silmät selässä.
Mutta jälkiviisautta tämäkin, emme tiedä tarkalleen miten on asiaa ajateltu.

Itsellä on sellainen kokemus lehmistä, että erään kerran opiskeluaikoina jouduin korjaamaan erästä sähkölaitetta lehmäaitaukseen. Lehmät oli nimellisesti ahdistettu toiseen reunaan aitausta ja siihen välille laitettiin "aita" väliin, niin saisi rauhassa työskennellä. Ja paskat se "aita" niitä pidätellyt, yllytti vain uteliaisuutta. Koeta siinä sitten työskennellä, kun lehmä tulee turvallaan tönimään ja ottamaan selvää, että mitä se ihminen tekee aitauksessa. Ja samalla tietää, että lehmä on tarpeeksi iso eläin, että se voi vahinoittaa sinua tietämättään.
 
On hirvimetsällä mennyt joskus takavuosina joku hevonenkin, aisojen väliin ammuttuna.:oops:
Ainakin yksi tarina minulla on tiedossa, joka on tosi. Sumuinen syysaamu, hirvimetsällä oltiin, koira hakkui sorkkaeläintä metsän keskellä olevalla aukealla.
Isäntä puuajossa hevosella.

Tuossa! Hirvi! Onneksi mukana oli kaveri, jolla oli oli nopeat hoksottimet. Älä ammu, sillä on aisat!:D

Miksi hirvimiehellä on jakoavain mukana jahdissa? No että saa laskettua öljyt traktorista onnistuneen laukauksen jälkeen :rolleyes:
 
Itsellä on sellainen kokemus lehmistä, että erään kerran opiskeluaikoina jouduin korjaamaan erästä sähkölaitetta lehmäaitaukseen. Lehmät oli nimellisesti ahdistettu toiseen reunaan aitausta ja siihen välille laitettiin "aita" väliin, niin saisi rauhassa työskennellä. Ja paskat se "aita" niitä pidätellyt, yllytti vain uteliaisuutta. Koeta siinä sitten työskennellä, kun lehmä tulee turvallaan tönimään ja ottamaan selvää, että mitä se ihminen tekee aitauksessa. Ja samalla tietää, että lehmä on tarpeeksi iso eläin, että se voi vahinoittaa sinua tietämättään.
Voin hyvin kuvitella sitä uteliaisuuden määrä. Vähäeleinen työskentelytapa on vain lisännyt kiinnostusta.:) Toista olisi, jos olisit kironnut kuten se metsäkonetta korjaava kaveri :D
 
Back
Top