Pankkineuvoja käski asuntolainaa hakeneen radiojuontajan ”takaisin kotimaahansa” – Nordea: ”Asiakaspalvelutilanteessa on epäonnistuttu täysin”
Tieto Nordean rasistiselta kalskahtavasta asiakaspalvelusta levisi radiotoimittajan Twitter-profiilista nopeasti ja sai Nordean asiakaspalvelutilin reagoimaan.
Turkulainen
Yagmur Özberkan pettyi perjantaina pahasti Nordean pankkikonttorin asiakaspalveluun. Miesystävänsä kanssa asuntolaina-asioissa Nordean Kauppiaankadun konttoriin mennyt Özberkan kertoi joutuneensa vastaamaan kysymykseen, kuinka kauan hän on asunut Suomessa.
Özberkan twiittasi saamastaan kohtelusta perjantaina. Tieto Nordean rasistiselta kalskahtavasta asiakaspalvelusta levisi radiotoimittajan Twitter-profiilista nopeasti ja sai Nordean asiakaspalvelutilin reagoimaan.
Ennakkoluuloja olen kohdannut monenlaisia mutta tämä oli ylitse muiden: Hain asuntolainatarjousta Nordealta ja minun käskettiin takaisin kotimaahan. Kiitos
#Nordea hyvästä asiakaspalvelusta.
Hei! Pahoittelen suuresti, että tämmöistä on tapahtunut. Voitko olla meihin yhteydessä DM:llä ja kertoa tarkemmin tapahtuneesta, niin saadaan asia konttorinjohtajan toimesta selvitykseen. -Saara
Özberkan kertoo HS:lle, että lainaneuvotteluihin osallistunut asiakasneuvoja oli keskeyttänyt Özberkanin miesystävän, kun tämä oli aikeissa esitellä dokumentteja ostettavasta kohteesta ja palkkakuitteja.
”Hän sanoi, että ensin tarkastetaan perustiedot ja tarkastetaan, onko lainan saaminen mahdollista eli ovatko luottotiedot kunnossa”, Özberkan kertoo.
”Ajattelin hänen kysyvän, että minkälaista lainaa haluamme ja jotakin kohteesta. Sen sijaan hän kysyi, kuinka kauan olemme asuneet Suomessa.”
Asiakasneuvoja oli Özberkanin mukaan perustellut kysymystä sillä, etteivät he olleet Nordean asiakkaita. Muista pankeista vastaava ei ollut kysytty.
”Vastasin hänelle, että riittävän pitkään tai tarpeeksi kauan ja että uskoisin meidän täyttävän lainan kriteerit.”
Pankkineuvoja keskeytti pariskunnan Özberkanin mukaan kesken lauseen.
”Hän sanoi minulle, että sitten vain takaisin kotimaahan.”
Özberkan yritti tiedustella neuvojalta, kysytäänkö pankissa muiltakin asiakkailta, kuinka kauan he ovat asuneet Suomessa.
”Hän sanoi vain olettaneensa nimien perusteella. Sanoin, että se, mitä hän juuri sanoi, on pahinta mahdollista rasismia. Hän vain kikatteli eikä yhtään tajunnut asian vakavuutta.”
Helsingin Sanomat kysyi tapauksesta perjantaina Nordeasta. Liiketoimintajohtaja
Riikka Laine-Tolonen kertoi sähköpostitse antamassaan vastauksessa olevansa tietoinen tapauksesta ja pahoitteli Nordean puolesta. Hänen mukaansa asia on käyty kyseisen asiakasneuvojan kanssa läpi.
”Nordean periaatteisiin kuuluu kohdella kaikkia asiakkaitaan yhdenvertaisesti, ja torjumme syrjinnän kaikissa muodoissaan ja irtisanoudumme siitä. Edellytämme kaikilta työntekijöiltämme sitoutumista näihin periaatteisiin”, Laine-Tolonen sanoo.
”Tässä asiakaspalvelutilanteessa on epäonnistuttu täysin. Asia tullaan käsittelemään sisäisesti perin pohjin.”
Nordeasta oltiin yhteydessä tapahtuneen jälkeen myös Özberkaniin, kun tämä oli sitä vaatinut. Tunnin päästä pankkineuvojana olleen noin 50-vuotiaan naisen esimies soitti ja kertoi Özberkanin mukaan olleensa järkyttynyt ”takaisin kotimaahan” -kommentista.
Özberkan kertoo halunneensa tietää, miten Nordea toimii tällaisissa tapauksissa ja mitä toimenpiteitä he aikovat tehdä.
”Esimies sanoi, että tässähän on kyse yksittäistapauksesta.”
Özberkanilla on turkkilainen tausta, mutta hän on jo asunut Suomessa 25 vuotta. Hän juontaa Yle Puheella radio-ohjelmaa, jossa käsitellään muun muassa Suomen moninaisuutta.
Özberkan kertoo kuulleensa niin paljon vastaavanlaisista sattumuksista Suomessa, ettei tapauksessa ole hänen mielestään kyse yksittäisestä tapauksesta vaan laajemmasta ongelmasta, joka liittyy asenteisiin ja ennakkoluuloihin.