Pikku-uutisia Suomesta

Ei muuta kuin vähän karhennusta kaarteeseen(ei edes tätäkään välttämättä). Sillanpäätyihin vain HELVETIN ISO KYLTTI, että yrittäminen omalla vastuulla, sekä tästä aiheutuneet tapaturmat/kuolemantapaukset täysin itse kustannettava. Korvauksia EI sitten tipu senttiäkään yhteiskunnalta, vaan kaikki jää velaksi mikäli ei heti ole maksaa!

Kaikkea typeryyttä kun ei millään voida estää toteutumasta ja holhoaminen on jo nyt mennyt aivan liian pitkälle, niin voitaisiin kerrankin kokeilla sellaista, että ihmiset ottaisivat oikeasti itse vastuun omista typeryyksistänsä.

Mr. Darwin kiittäisi sekä varmaan muukin kansa, sillä tällöin kukaan ulkopuolinen ei voisi olla vastuussa jonkun idiootin huonoista valinnoista.
 

Mahtavia ideoita. Kun hiljalleen hivutetaan niin ei kansa ratkea liitoksistaan. Eipä paljoa muuta ole tehtykkään?
 
Jopa Huopalahdessa vanha merenpohja oikuttelee.

Perustukset pettivät ja päiväkodin piha vajoaa Pikku Huopalahdessa – Päiväkodin työntekijä humahti yhtäkkiä 1,5 metrin syvyyteen

 

Raivaajille töitä.
Olikin onneksi vaan harjoitusmiina.
Sipoon merimiinaepäily paljastui vaarattomaksi harjoitusmiinaksi
Veneily voi jatkua taas normaalisti Norrkullandetin ympäristössä..Merimiina
21.6.2020 klo 14.49 päivitetty 21.6.2020 klo 20.18

Näkymä Hangon Högholmenilta merelle.

Harjoitusmiina löytyi Sipoon Norrkullalandetin eteläpuolelta. Kuvituskuva.Petteri Bülow / Yle

Sipoon merialueelta löytynyt, merimiinaksi epäilty esine paljastui vaarattomaksi harjoitusmiinaksi, tiedotti Itä-Uudenmaan poliisi sunnuntaina illalla Twitterissä.

Poliisin mukaan Puolustusvoimat suoritti raivaustyöt ja esine "kerättiin pois vedestä kellumasta".

Myös eristys purettiin saman tien, ja poliisi ilmoitti veneilyn alueella voivan jatkua normaalisti.

Poliisi tiedotti sunnuntaina iltapäivällä veneilijöiden havainneen kelluvan esineen, jonka epäiltiin olevan merimiina. Esine löytyi Sipoon Norrkullalandetin eteläpuolelta.
Poliisi pyysi veneilijöitä välttämään liikkumista alueella ja suuntaamaan vaihtoehtoisille reiteille, ja Rajavartiolaitoksen alukset eristivät aluetta.

Norrkullalandetin saari on suosittu retkeilykohde ja virkistysalue Sipoossa.

Merimiinoja löytyy aika ajoin Suomen merialueelta. Esimerkiksi joulun alla Merivoimat raivasi Ahvenanmaalla vanhan merimiinan. Miinoja ei enää nykyisin aktiivisesti etsitä, mutta paikannuksia ja raivaamisia tehdään vuosittain.

 
Loviisan sanomat NEW ARTICLES 21.6.2020 12:31

Onnettomuus: Merivartioston PV183 oikaisi merimerkin väärältä puolelta päin kivikkoa - katso video uppoamispaikalta

Uponnut partiovene PV183 oli oikaissut kuvassa näkyvän reimarin pohjoispuolelta ja törmännyt kovalla nopeudella pinnan läheisyydessä olleeseen kiveen. Hylky oli sunnuntaiaamuna onnettomuuspaikalla, jossa aluksen keula näkyi osin pinnalla.

Arto Henriksson

Merivartioston uponnut partiovene PV 183 oikaisi eteläviitan pohjoispuolelta eli väärältä puolelta ja törmäsi kovalla nopeudella noin 15 sentin syvyydellä olevaan kiveen viime yönä Keipsalon koillispuolella Loviisassa. Törmäyksen voimasta noin 11 metriä pitkään ja 3 metriä leveään veneeseen tuli suuri repeämä, jonka vuoksi vene upposi nopeasti ja vei mukanaan yhden merivartijan.

Kaksi merivartijaa pelastautui automaattisesti avautuneelle pelastuslautalle. Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut tapauksen alustava tutkinnan. Alus makaa edelleen matalikolla keula pinnassa ja perä kiinni pohjassa.

Onnettomuus tapahtui Keipsalonselällä paikassa, josta paikalliset veneilijät usein oikaisevat matalikon keskellä olevan epävirallisen väylän kautta. Eteläviitan lähistöllä on kuitenkin petollinen kivi, johon merivartioston PV183 ilmeisesti törmäsi suurella nopeudella. Syytä, miksi partiovene oikaisi väylältä ei toistaiseksi tiedetä.



Läheisessä Lindholmenin saaressa olleen silminnäkijän mukaan kyseessä saattoi olla takaa-ajotilanne, jossa paikallinen veneilijä oli ajanut karikon keskeltä kulkevaa epävirallista reittiä pitkin ja partiovene kohtalokkaasti siitä hieman sivussa. Merivartioston apulaiskomentaja, komentaja Mikko Simola ei kiistä eikä myönnä.Hänen mukaansa heillä ei ainakaan toistaiseksi ole tietoa, että kyse olisi ollut takaa-ajosta. Hänen mukaansa Otkes selvittää onnettomuuden syitä.

Loviisan Sanomat lähetti onnettomuuspaikalta sunnuntaina aamulla livestriimiä, jossa partioveneen PV183 keula näkyi osin pinnalla, ja aluksen peräosa oli pohjassa hiekkasärkän päällä.

Viime yönä paikalle hälytettiin yhteensä yli kymmenen pelastusyksikköä Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen palokunnista sekä merivartiostosta. Ensimmäisenä paikalle ehti rajavartiolaitoksen helikopteri, joka haki kaksi rajavartiolaitoksen sukeltajaa Valkon satamasta.

Sukeltajat löysivät uponneeseen veneeseen jääneen henkilön nopeasti. Henkilö nostettiin merivartioston Rib-veneeseen ja siirrettiin suurempaan merivartioveneeseen, josta hänet nostettiin helikopteriin ja kiidätettiin elvytettynä Meilahden sairaalaan, jossa hänet todettiin myöhemmin kuolleeksi.

Kaksi pelastettua kuljetettiin merivartioaluksella Valkon satamaan, jossa Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoitoyksiköt tarkastivat miesten kunnon.


Sukeltajat kuljetettiin Valkon VPK:n aluksella takaisin Valkon satamaan, jossa ulkovartioalus Turva oli odottamassa. Onnettomuustutkintakeskus Otkes on aloittanut haverin alustavan tutkinnan. Itä-Uudenmaan poliisi tekee menehtyneen merivartijan kuolinsyyn tutkinnan.




Onnettomuuspaikalla on pinnan tuntumassa noin 15 sentin syvyydellä iso kivi ja sen ympärillä vettä noin 1-9 metriä.
ARTO HENRIKSSON

Valkon satamassa yöllä otetussa kuvassa näkyy kahden ensihoitoyksikön oikealla puolella avautunut punainen pelastuslautta ja maassa kahdet märät haalarit.
HELMI HENRIKSSON

Ulkovartioalus Turvan apuvene upposi Loviisassa Keipsalon ja Lindholman saarten välisellä alueella ajettuaan eteläviitan väärältä puolelta päin kiveä. Yksi henkilö menehtyi turmassa.
HELMI HENRIKSSON
 
Loviisan sanomat NEW ARTICLES 21.6.2020 12:31


Onnettomuuspaikalla on pinnan tuntumassa noin 15 sentin syvyydellä iso kivi ja sen ympärillä vettä noin 1-9 metriä.
ARTO HENRIKSSON



Ulkovartioalus Turvan apuvene upposi Loviisassa Keipsalon ja Lindholman saarten välisellä alueella ajettuaan eteläviitan väärältä puolelta päin kiveä. Yksi henkilö menehtyi turmassa.
HELMI HENRIKSSON

Nuo on viheliäisiä vesiä. Irtolohkareet meressä ovat aika satunnaisissa paikoissa ja ne ovat isoja ja niitä on paljon. Kartoista ja korteistakin puuttuu pinnan alla/päällä olevia kiviä ja usein isompina ryhminä olevista kivistä on merkittynä vain osa. Kolautin kerran prutkun keskellä merkittyä(!) väylää olleeseen kiveen, jota ei löytynyt mistään kartoista.
 
Nuo on viheliäisiä vesiä. Irtolohkareet meressä ovat aika satunnaisissa paikoissa ja ne ovat isoja ja niitä on paljon. Kartoista ja korteistakin puuttuu pinnan alla/päällä olevia kiviä ja usein isompina ryhminä olevista kivistä on merkittynä vain osa. Kolautin kerran prutkun keskellä merkittyä(!) väylää olleeseen kiveen, jota ei löytynyt mistään kartoista.

Miten tuo on mahdollista? Väylä ei ole juuri käytössä?
 
Merikortin mukaankin tuossa on alle metri vettä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200622-134043_0100100 Merell.jpg
    Screenshot_20200622-134043_0100100 Merell.jpg
    618.9 KB · Luettu: 20
  • Screenshot_20200622-134236_0100100 Merell.jpg
    Screenshot_20200622-134236_0100100 Merell.jpg
    178.9 KB · Luettu: 19
Uponnut partiovene PV183 oli oikaissut kuvassa näkyvän reimarin pohjoispuolelta ja törmännyt kovalla nopeudella pinnan läheisyydessä olleeseen kiveen.
Jos tuo pitää paikkansa niin ei voi syyttää muita kuin veneen ohjaajaa. Ne merkit ovat missä ovat syystä ja välillä kari voi olla hyvinkin lähellä väylämerkkiä kuten tässä tapauksessa. Meidän mökkiväylällä on semmoinen paikka. Merkki kiinni veden alla olevassa kivessä. Oikealla puolella on muutaman metrin levyinen ja tarpeeksi syvä väylä mutta jos menet merkin väärää puolta niin kiven päällä istut veneelläsi.
 
Mitenkäs se tarina menikään siitä koirasta ja kalikasta?
Tulee väkisin mieleen, että mitä tarvetta puolustusvoimilla on kenttä-imaamin viralle vai olisiko rahoille muuta käyttöä? Yksityishenkilöna Särkiö saa tietenkin kirjoittaa mitä lystää.
 
Tulee väkisin mieleen, että mitä tarvetta puolustusvoimilla on kenttä-imaamin viralle vai olisiko rahoille muuta käyttöä? Yksityishenkilöna Särkiö saa tietenkin kirjoittaa mitä lystää.
PV:n sotilaspapisto vastaa etiikasta ja moraalisten asioiden sekä henkisen jaksamisen, taistelustressin ym. asioista PV:ssa.
 
Loviisan sanomat NEW ARTICLES 21.6.2020 12:31

Onnettomuus: Merivartioston PV183 oikaisi merimerkin väärältä puolelta päin kivikkoa - katso video uppoamispaikalta

Uponnut partiovene PV183 oli oikaissut kuvassa näkyvän reimarin pohjoispuolelta ja törmännyt kovalla nopeudella pinnan läheisyydessä olleeseen kiveen. Hylky oli sunnuntaiaamuna onnettomuuspaikalla, jossa aluksen keula näkyi osin pinnalla.

Arto Henriksson

Merivartioston uponnut partiovene PV 183 oikaisi eteläviitan pohjoispuolelta eli väärältä puolelta ja törmäsi kovalla nopeudella noin 15 sentin syvyydellä olevaan kiveen viime yönä Keipsalon koillispuolella Loviisassa. Törmäyksen voimasta noin 11 metriä pitkään ja 3 metriä leveään veneeseen tuli suuri repeämä, jonka vuoksi vene upposi nopeasti ja vei mukanaan yhden merivartijan.

Kaksi merivartijaa pelastautui automaattisesti avautuneelle pelastuslautalle. Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut tapauksen alustava tutkinnan. Alus makaa edelleen matalikolla keula pinnassa ja perä kiinni pohjassa.

Onnettomuus tapahtui Keipsalonselällä paikassa, josta paikalliset veneilijät usein oikaisevat matalikon keskellä olevan epävirallisen väylän kautta. Eteläviitan lähistöllä on kuitenkin petollinen kivi, johon merivartioston PV183 ilmeisesti törmäsi suurella nopeudella. Syytä, miksi partiovene oikaisi väylältä ei toistaiseksi tiedetä.



Läheisessä Lindholmenin saaressa olleen silminnäkijän mukaan kyseessä saattoi olla takaa-ajotilanne, jossa paikallinen veneilijä oli ajanut karikon keskeltä kulkevaa epävirallista reittiä pitkin ja partiovene kohtalokkaasti siitä hieman sivussa. Merivartioston apulaiskomentaja, komentaja Mikko Simola ei kiistä eikä myönnä.Hänen mukaansa heillä ei ainakaan toistaiseksi ole tietoa, että kyse olisi ollut takaa-ajosta. Hänen mukaansa Otkes selvittää onnettomuuden syitä.

Loviisan Sanomat lähetti onnettomuuspaikalta sunnuntaina aamulla livestriimiä, jossa partioveneen PV183 keula näkyi osin pinnalla, ja aluksen peräosa oli pohjassa hiekkasärkän päällä.

Viime yönä paikalle hälytettiin yhteensä yli kymmenen pelastusyksikköä Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen palokunnista sekä merivartiostosta. Ensimmäisenä paikalle ehti rajavartiolaitoksen helikopteri, joka haki kaksi rajavartiolaitoksen sukeltajaa Valkon satamasta.

Sukeltajat löysivät uponneeseen veneeseen jääneen henkilön nopeasti. Henkilö nostettiin merivartioston Rib-veneeseen ja siirrettiin suurempaan merivartioveneeseen, josta hänet nostettiin helikopteriin ja kiidätettiin elvytettynä Meilahden sairaalaan, jossa hänet todettiin myöhemmin kuolleeksi.

Kaksi pelastettua kuljetettiin merivartioaluksella Valkon satamaan, jossa Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoitoyksiköt tarkastivat miesten kunnon.


Sukeltajat kuljetettiin Valkon VPK:n aluksella takaisin Valkon satamaan, jossa ulkovartioalus Turva oli odottamassa. Onnettomuustutkintakeskus Otkes on aloittanut haverin alustavan tutkinnan. Itä-Uudenmaan poliisi tekee menehtyneen merivartijan kuolinsyyn tutkinnan.




Onnettomuuspaikalla on pinnan tuntumassa noin 15 sentin syvyydellä iso kivi ja sen ympärillä vettä noin 1-9 metriä.
ARTO HENRIKSSON

Valkon satamassa yöllä otetussa kuvassa näkyy kahden ensihoitoyksikön oikealla puolella avautunut punainen pelastuslautta ja maassa kahdet märät haalarit.
HELMI HENRIKSSON

Ulkovartioalus Turvan apuvene upposi Loviisassa Keipsalon ja Lindholman saarten välisellä alueella ajettuaan eteläviitan väärältä puolelta päin kiveä. Yksi henkilö menehtyi turmassa.
HELMI HENRIKSSON

Oletan, että kaksi hengissä selvinnyttä merivartijaa ovat olleet kannella ja satimeen jäänyt on ollut kuljettamassa venettä sisällä ohjaamossa. Mitenköhän vaikeata on poistua veneen ohjaamosta, jos vene uppoaa? Onkohan tässä ajonopeudella ollut suuri vaikutus esim. kuljettaja lyönyt päänsä, kun kolari on sattunut, ja siksi ei ole pystynyt poistumaan? Mahtaako olla turvavöitä? Mietin vain, että jos ajettaisiin hitaasti ja ohjaamo täyttyisi yhtäkkiä vedellä, niin arvelisin, että sieltä voisi päästä pois? Ei kai ohjaamon ovi vain aukea ulospäin? Silloinhan vedenpaine estäisi oven avaamisen, jos ohjaamossa on ilmakupla. Kuvittelisin, että näissä olisi pakko oven aueta sisään päin, jotta sen saa auki poistumista varten.
 
Back
Top