Pikku-uutisia Suomesta

Oletan, että kaksi hengissä selvinnyttä merivartijaa ovat olleet kannella ja satimeen jäänyt on ollut kuljettamassa venettä sisällä ohjaamossa. Mitenköhän vaikeata on poistua veneen ohjaamosta, jos vene uppoaa? Onkohan tässä ajonopeudella ollut suuri vaikutus esim. kuljettaja lyönyt päänsä, kun kolari on sattunut, ja siksi ei ole pystynyt poistumaan? Mahtaako olla turvavöitä? Mietin vain, että jos ajettaisiin hitaasti ja ohjaamo täyttyisi yhtäkkiä vedellä, niin arvelisin, että sieltä voisi päästä pois? Ei kai ohjaamon ovi vain aukea ulospäin? Silloinhan vedenpaine estäisi oven avaamisen, jos ohjaamossa on ilmakupla. Kuvittelisin, että näissä olisi pakko oven aueta sisään päin, jotta sen saa auki poistumista varten.
Nyt saatan pahoittaa monien mielet yms. Mutta iskikö kaksikolle selviytymisvaistot päälle ja 3 jäi veneeseen. Sen sijaan, että olisi varmistuttu, että kaikki pääsee ulos ja yhdessä pelastuslautalle. Joku Merivartioston pomo sano, että veneessä on useita poistumisreittejä, keulassa luukku, katossa yms.
 
Nyt saatan pahoittaa monien mielet yms. Mutta iskikö kaksikolle selviytymisvaistot päälle ja 3 jäi veneeseen. Sen sijaan, että olisi varmistuttu, että kaikki pääsee ulos ja yhdessä pelastuslautalle. Joku Merivartioston pomo sano, että veneessä on useita poistumisreittejä, keulassa luukku, katossa yms.
Jos ne on kajauttanut 40 solmua tiimassa kivelle niin on saattanut lyödä päänsä tjms. Mutta oikeassa olet, ammattimiehiä ja silti kaveri jätettiin. Eikä vettä ollut ton enempää. Ehkä saivat kaikki aika tällin siinä? Noi on kovan tason ammattilaisia, joten joku järkevä selitys tähän löytynee.
Todella kurja juttu kaiken kaikkiaan, ja noi on petollisia vesiä, vaikken ole itse Porvoota idempänä veneillyt Suomenlahdella.
 
Jos ne on kajauttanut 40 solmua tiimassa kivelle niin on saattanut lyödä päänsä tjms. Mutta oikeassa olet, ammattimiehiä ja silti kaveri jätettiin. Eikä vettä ollut ton enempää. Ehkä saivat kaikki aika tällin siinä? Noi on kovan tason ammattilaisia, joten joku järkevä selitys tähän löytynee.
Todella kurja juttu kaiken kaikkiaan, ja noi on petollisia vesiä, vaikken ole itse Porvoota idempänä veneillyt Suomenlahdella.
Jos ne kaksi olivat kannella ja käy moinen rysäys, niin eikös ne silloin lennä metrien päähän itse paatista? Ja mahdollisesti vielä loukkaantuneina?
Samalla laakilla kuljettajalta lähtee taju(kenties suoraan jopa henki?) pois, ja pohjassa iso repeämä. Eipä siinä nopeassa tilanteessa kelluntaliivit päällä lähdetä ihan heti ketään hätäsukeltamaan, varsinkin kun väkisinkin kestää hetken tajuata, että mitä vittua juuri edes tapahtui.
En usko, että tässä ketään on jätetty, vaan tilanne on yksinkertaisesti ollut sellainen, että mitään ei ollut tehtävissä ennen kuin oli jo myöhäistä.
 
Jos ne kaksi olivat kannella ja käy moinen rysäys, niin eikös ne silloin lennä metrien päähän itse paatista? Ja mahdollisesti vielä loukkaantuneina?
Samalla laakilla kuljettajalta lähtee taju(kenties suoraan jopa henki?) pois, ja pohjassa iso repeämä. Eipä siinä nopeassa tilanteessa kelluntaliivit päällä lähdetä ihan heti ketään hätäsukeltamaan, varsinkin kun väkisinkin kestää hetken tajuata, että mitä vittua juuri edes tapahtui.
En usko, että tässä ketään on jätetty, vaan tilanne on yksinkertaisesti ollut sellainen, että mitään ei ollut tehtävissä ennen kuin oli jo myöhäistä.
Nimenomaan jotain tuollaista tapahtumainkulkua itselläkin kävi mielessä. Nämä kaverit ovat kirjaimellisesti ammattilaisia, eikä siellä todellakaan miestä jätetä jos ei ole taju kankaalla itselläkin, tai hyvin lähellä sitä. Nyt on jo jotain viitteitä ollut että kyseessä on usein käytetty "oikopolku" saaristossa, jossa pienikin navigaatiovirhe voi olla fataali. Lisäksi ovat mahdollisesti jahdanneet toista venettä täydellä nopeudella... noh, Onnettomuustutkintakeskus kampaa tämän, ja toivottavasti eloonjääneet merivartijamme voivat kertoa lisää.
Missään tapauksessa en usko että he jättivät kollegansa kuolemaan, jos jotain oli tehtävissä.
Mutta ilmeisesti ei ollut, tai olivat pelastustoimiin kykenemättömiä johtuen suurenergia-impaktista
 
Oletan, että kaksi hengissä selvinnyttä merivartijaa ovat olleet kannella ja satimeen jäänyt on ollut kuljettamassa venettä sisällä ohjaamossa. Mitenköhän vaikeata on poistua veneen ohjaamosta, jos vene uppoaa? Onkohan tässä ajonopeudella ollut suuri vaikutus esim. kuljettaja lyönyt päänsä, kun kolari on sattunut, ja siksi ei ole pystynyt poistumaan? Mahtaako olla turvavöitä? Mietin vain, että jos ajettaisiin hitaasti ja ohjaamo täyttyisi yhtäkkiä vedellä, niin arvelisin, että sieltä voisi päästä pois? Ei kai ohjaamon ovi vain aukea ulospäin? Silloinhan vedenpaine estäisi oven avaamisen, jos ohjaamossa on ilmakupla. Kuvittelisin, että näissä olisi pakko oven aueta sisään päin, jotta sen saa auki poistumista varten.


Vastaavankokoisessa luotsiveneessä ovet ja luukut aukesivat ulospäin. Kaksi hukkui syksyllä -18. Olisikohan sama juttu?

Veneen nostokuvissa oikealla pohjassa oli vekki/ reikä. Jokusen metrin pitkä, mutta kapea. Vuotaa toki paljon, mutta ei kyllä sen vertaa, että sekunneissa uppoaisi?

Olisiko tosiaan kaksi ollut kannella ja lentäneet törmäyksessä kyydistä?

Kuski loukannut ohjaamossa itsensä/ tajuttomaksi? Ja uponnut veneen mukana joissain minuuteissa/ vartissa?

Miten pitkälle vene eteni törmäyksen jälkeen?

Jotain ihmeellistä tässä on, että joku hukkuu pohjakosketuksen seurauksena?

Onko vene voinut pyörähtää osumasta ympäri kuin se luotsivene? Kannella olleet lentäneet veteen ja kuski jäänyt koukkuun ohjaamoon, kuin jäivät siinä luotsiveneessä?
Ovet ja luukut aukeavat ulospäin. Vedenpaine estää niiden avaamisen?

Jos noin on, aika karu tapa kuolla. Vie minuutteja. Ja aika karua kollegoille seurata ulkoa. :(
 
Partioveneessä oli kolmen hengen miehistö, joista kahden onnistui pelastautua. Yksi merivartija jäi sisään vedellä täyttyvään veneeseen.

Merivartija saatiin lopulta pois veneestä ja kuljetettiin Rajavartiolaitoksen helikopterilla Meilahden sairaalaan.

Suomenlahden merivartioston johtokeskuksen päällikkön Petteri Blomvallin mukaan merivartija todettiin kuolleeksi sairaalassa.
 
Vene oli ilmeisesti tämän tyylinen?

 
Se oli just tämä (kirjaimellisesti) PV 183-vene.

LSA_0166.jpg
 
Jos ne kaksi olivat kannella ja käy moinen rysäys, niin eikös ne silloin lennä metrien päähän itse paatista? Ja mahdollisesti vielä loukkaantuneina?
Samalla laakilla kuljettajalta lähtee taju(kenties suoraan jopa henki?) pois, ja pohjassa iso repeämä. Eipä siinä nopeassa tilanteessa kelluntaliivit päällä lähdetä ihan heti ketään hätäsukeltamaan, varsinkin kun väkisinkin kestää hetken tajuata, että mitä vittua juuri edes tapahtui.
En usko, että tässä ketään on jätetty, vaan tilanne on yksinkertaisesti ollut sellainen, että mitään ei ollut tehtävissä ennen kuin oli jo myöhäistä.
Rysäys on varmasti käynyt, mutta ei nyt pohjaan tulleesta aukosta päätellen sentään samanlainen kuin jos vetäisi autolla 35 solmun vauhtia päin seinää. Mutta minäkin mietin sitä, että jos kaksi merivartijaa on istunut vaikkapa naama menosuuntaan omilla jakkaroillaan ja kolmas ollut kajuutassa selkä menosuuntaan niin on saattanut mennä selkä/pää edellä päin seiniä kun on rysähtänyt.

Todistin kerran Kehä I:llä ruuhkabussissa mitä tapahtuu, kun seisoo keskikäytävällä selkä menosuuntaan pitämättä kiinni mistään ja kuski tekee äkkijarrutuksen. Kyseessä oli pienikokoinen nainen, mutta näytti sitä kuin iso käsi olisi tarttunut niskasta ja ilmalento taaksepäin oli ehkä kaksi metriä. Siinä sitten autoin naista ylös bussin lattialta ja keräsimme yhdessä huulipunia ja kajaleita bussin lattialta. Jäimme pois kyydistä heti seuraavalla pysäkillä ja vasta siellä nainen alkoi katselemaan, että tuleeko jostain verta tai onko joku paikka rikki. Ei välttämättä olisi ollut ihan heti "uintikunnossa".
 
Viimeksi muokattu:
Ei mielestäni mikään noista, vaan Turvalle räätälöity yksittäiskappale.

Katso liite: 41334

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006551622.html
En tarkoita olla viisas maissa. Kyseiset rajavartijat ovat varmasti ammattilaisia. Mutta olosuhteet ovat voineet tässä tapauksessa yllättää ja äärimmäisen nopeasti.

Toisekseen onkohan tämä alus niitä samanlaisia surmanloukkuja kuin muutama vuosi sitten uponnut luotsivene?
- kun se jostain syystä kääntyy katolleen se ei enää oikene eikä palaa normaaliin asentoon..
- tällöin kaikki ulospääsytiet ovat välittömästi veden alla.
- joissain tilanteissa veden paine jopa estää luukujen avaamisen.

Tietämättä sen tarkemmin tapauksesta on varsin mahdollista että kovaa vauhtia karille ajanut alus on keikahtanut törmäyksen voimasta ympäri.
Jos lisäksi ohjaamon takaovi on ollut auki (esim. lämpimän kelin vuoksi) niin uppoaminen tapahtuu välittömästi, ovesta sisään tulviva vesi haittaa oleellisesti pelastautumista..
- myös ikkunat saattavat pettää äkkirysähdyksessä, luukuistakin joku on voinut olla ajon aikana auki jne.
- täydessä "kuperkeikassa" miehistö voi saada tärskyjä ja loukkaantua jne.
- jokainen voi kuvitella miten hankalaa täysin ylösalaisin olevasta ja veden täyttämästä (koko ajan täyttyvästä) tilasta on yleensäkään mahdollista löytää tietä ulos.

Luotsit lienee ainakin osittain luopumassa omista "surmanloukuistaan"..Ainakin niitä on ollut poistomyynnissä jne..
 
Vene oli ilmeisesti tämän tyylinen?

Pituus ja uppouma ei käynyt yksiin uponneen kanssa. Onnettomuusvene oli 11 metriä pitkä ja painoi jutun mukaan 8.7 tonnia, ja jutun vene 14.65 ja 13 tonnia.

PV 08 on samaa kokoluokkaa kuin 06 https://core.ac.uk/download/pdf/39949457.pdf

PV 82 on pituudeltaan samaa luokkaa mutta uppouma on suurempi, toisaalta paino kuivana tai työvalmiina voisi erota tuon verran. https://www.raja.fi/download/17897_pv06e-pv82.pdf?0e1015300580d488
 
Back
Top