Pikku-uutisia Suomesta

No niin. kuka luuli että sähköautolla pääsee halvalla. Tämä on vain alkua veikkaan.

Aijai kuinka makeata luettavaa. Näin sitä pitää! Täsmälleen samaa mieltä!
Onneksi ehdin ostaa minun Teslan ajoissa jolloin pääsin luiskahtamaan tästä korotuksesta. Kaupan päälle tuli vielä elinikäiset ilmaiset lataukset. Eukon Tesla ei tuohon ehtinyt vaan joutuu maksamaan pari satkua (?) vuotuista ajoneuvoveroa...noh, onneksi siinäkin on elinikäiset ilmaiset lataukset kaupan päälle niin saa pikkaisen kuitattua tuota vuotuista veroa. Onneksi tuli oltua ajoissa liikkeellä...
 
Nyt olisi selityksen paikka. Miten tämmönen on mahdollista, firmako maksaa sun lataukset?
Ei kun Tesla maksaa. Ei tarvi maksaa Teslan omilla latureilla mitään latauksista. Ja noita latureita alkaa olla jo "joka paikassa" jopa meidän kyläpahasessa niin ei kannattanut jättää hyödyntämättä. Ja ilmaiset koko maailmassa joten ilman pennin kunaa polttoaineisiin on meidän ulkomaanreissut tehty. Ja olisikohan palttiarallaa parisataatuhatta kilometriä ilmaista ajoa takana jo. Laskin että odotettu ajokorttiaikani noilla laskettelen. En ole viitsinyt laskea kuin paljon on rahaa säästynyt aikaisempiin bensarosvoihin vaan tuostahan tuon voi jokainen itse laskea. Tiedä nyt sitten onko tuo viidenkympin autoon sijoitus sitten kuitenkaan niin paha kun kilometrejä vuodessa se 60-80 tuhatta tulee.
 
Ei kun Tesla maksaa. Ei tarvi maksaa Teslan omilla latureilla mitään latauksista. Ja noita latureita alkaa olla jo "joka paikassa" jopa meidän kyläpahasessa niin ei kannattanut jättää hyödyntämättä. Ja ilmaiset koko maailmassa joten ilman pennin kunaa polttoaineisiin on meidän ulkomaanreissut tehty. Ja olisikohan palttiarallaa parisataatuhatta kilometriä ilmaista ajoa takana jo. Laskin että odotettu ajokorttiaikani noilla laskettelen. En ole viitsinyt laskea kuin paljon on rahaa säästynyt aikaisempiin bensarosvoihin vaan tuostahan tuon voi jokainen itse laskea. Tiedä nyt sitten onko tuo viidenkympin autoon sijoitus sitten kuitenkaan niin paha kun kilometrejä vuodessa se 60-80 tuhatta tulee.
Ja sitten jenkeissä tesla tuntuu maksavan aika nihkeästi niille joiden tontilla noita latuteita on...
 
Ja sitten jenkeissä tesla tuntuu maksavan aika nihkeästi niille joiden tontilla noita latuteita on...
Tämä onkin aika mielenkiintoinen tieto. Mitenkäs ne tuolla jenkeissä sijoittelee noita latureita? Täällä euroopassahan on oltava palvelujen yhteydessä eli käytännössä kauppakeskusten ja huoltoasemien parkkipaikoilla. Siis onkos jenkkilässä joku pakkolunastusperiaate vai mitä haet takaa?
 
Tämä onkin aika mielenkiintoinen tieto. Mitenkäs ne tuolla jenkeissä sijoittelee noita latureita? Täällä euroopassahan on oltava palvelujen yhteydessä eli käytännössä kauppakeskusten ja huoltoasemien parkkipaikoilla. Siis onkos jenkkilässä joku pakkolunastusperiaate vai mitä haet takaa?
Taitavat olla vuokralla sillä tontilla + en tiedä miten maksavat sähköstä...
 
Ei ole. Noita löytyy kymmeniä vuosittain. Ihmiset heittelee dekoja, vanhoja sotamuistoja yms metallikierrätykseen ja sit niitä päätyy Stenalle yms. Onneksi nykyaikana ovat valveutuneita noissa, ettei päädy murskaimeen tai sulattoon :D
 
Upseerit nousevat, jos ei kapinaan, niin ainakin napinaan työehtojen puolesta:


Virallisesti 8 tuntia, tosiasiassa 24 tuntia töissä – näin työaika ja palkka puolustusvoimissa oikeasti muodostuvat​

Upseeriliiton Merivoimien alueellinen pääluottamusmies komentaja Klaus Ericssonin mielestä puolustusvoimien harjoitusten työaikamerkinnöissä on suuri, kuormitusta aiheuttava epäkohta.
Sotaharjoitukset ja lisääntyneet kertausharjoitukset kerryttävät puolustusvoimien henkilöstön työtaakkaa.
Sotaharjoitukset ja lisääntyneet kertausharjoitukset kerryttävät puolustusvoimien henkilöstön työtaakkaa.

Sotaharjoitukset ja lisääntyneet kertausharjoitukset kerryttävät puolustusvoimien henkilöstön työtaakkaa. Jassu Hertsmann
Tekijän kuva
Sirri Rimppi
[email protected]
Eilen klo 19:48
Merioperaatiokeskuksessa sektorinjohtajana toimiva komentaja Klaus Ericsson työskentelee Suomen puolustusvalmiuden parissa päivittäin. Hän toimii myös Upseeriliiton Merivoimien alueellisena pääluottamusmiehenä ja huomaa jatkuvasti työn kuormittavuuden aiheuttaman väsymyksen liiton jäsenissä.

– Isoin asia tällä hetkellä on nimenomaan jaksaminen. Henkilöstö ei ole vaatimassa lisää rahaa, vaan tosiasiallisen mahdollisuuden palautua.

Mistä palkka muodostuu?​

Ericsson on kulkenut perinteisen matkan meriupseeriksi, joten hän tuntee sotilasuran erinäisten tehtävien vaatimukset. Hän palveli useissa tehtävissä taistelualuksilla ohjusviirikön päälliköksi saakka ja toimi kansainvälisissä kriisinhallintatehtävissä esimerkiksi Libyan ja Somalian rannikoilla ennen siirtymistä toimistotyöpainotteiseen johtamistyöhön Merioperaatiokeskuksessa.
Komentaja Klaus Ericssonin mielestä jopa muutaman päivittäisen lisätunnin kirjaamien pitkien, ympärivuorokautisten harjoitusjaksojen ajalta toisi tarvittua palautumisaikaa.
Komentaja Klaus Ericssonin mielestä jopa muutaman päivittäisen lisätunnin kirjaamien pitkien, ympärivuorokautisten harjoitusjaksojen ajalta toisi tarvittua palautumisaikaa.

Komentaja Klaus Ericssonin mielestä jopa muutaman päivittäisen lisätunnin kirjaamien pitkien, ympärivuorokautisten harjoitusjaksojen ajalta toisi tarvittua palautumisaikaa.
Nykyisessä toimessaan Merioperaatiokeskuksessa Ericssonin tehtäväkohtainen palkka on hieman alle 4000 euroa. Siihen päälle tulee kuitenkin henkilökohtainen palkanosa, joka määrittyy vuosittain.
Samanlainen palkkarakenne on upseereiden lisäksi myös aliupseereilla, opistoupseereilla ja kaikilla puolustusvoimien palkkalistoilla olevilla. Tehtäväkohtainen palkanosa perustuu tehtävän vaativuuteen ja henkilökohtainen palkanosa suoriutumiseen. Henkilökohtaisen palkanosan suuruus on 0–37 prosenttia tehtäväkohtaisesta palkasta, usein siinä 17 prosentin paikkeilla. Näiden lisäksi voidaan maksaa lisiä.
– Uran edetessä peruspalkka nousee tehtävien muuttuessa vaativammiksi, mutta vastaavasti lisien suhteellinen osuus pienenee työn muuttuessa toimistotyöpainotteiseksi, Ericsson kertoo.

Mikä Merioperaatiokeskus?​

Merioperaatiokeskuksella on aluksia valmiudessa ympäri vuoden ja se johtaa merellä käytäviä operatiivisia harjoituksia. Keskuksessa myös kootaan meritilannekuva, jossa kartoitetaan meriliikenne yhteistyössä Ruotsin ja Baltian maiden kanssa. Yhteistyötä tehdään myös kansallisten toimijoiden kanssa.
– Jos esimerkiksi merialueella tunnistetaan vieras alus, voimme pyytää maavoimien helikopteria tai lähistöllä olevaa Rajavartiolaitoksen laivaa tarkistamaan asian, komentaja Klaus Ericsson kertoo.

Lue myös​

IL selvitti: Näin Suomen puolustuksesta vastaaville maksetaan


Palautumista ei huomioida​

Tietyissä Puolustusvoimien tehtävissä voidaan maksaa meripalvelu- ja lentolisiä, sotaharjoituskorvauksia ja erilaisia vaarallisen työnlisiä, kuten sukellusrahaa. Ericssonin mielestä lisien maksaminen ei aina riitä tasapainottamaan työn kuormittavuutta.
– Lisät nostavat ansiotasoa, mutta niiden maksaminen tarkoittaa pääsääntöisesti 5–7 vuorokauden yhtämittaisia poissaoloja merellä tai maasto-olosuhteissa.
Jos esimerkiksi työntekijä osallistuu sotaharjoitukseen viideksi vuorokaudeksi, saa hän joka päivältä kiinteän korvauksen, mutta työajaksi merkitään vain kahdeksan tuntia päivältä.
– Sotilaallisesta harjoituksesta maksetaan harjoituskorvauksena vain 131,02 euroa vuorokaudelta tehtävästä riippumatta, vaikka työtunnit tehtäisiin keskellä yötä maastossa tai merellä.
– Koska työaikaa ei merkitä pidemmäksi, ei muodostu ylityötunteja, jotka voisi käyttää palautumiseen.
Tällaisia harjoituksia voi siis olla vaikka kahtena viikkona peräkkäin, sillä virallisten työtuntien mukaan viiden päivän aikana tehdään normaaliaika töitä.

Kuormitus kasvaa​

Ericsson kertoo, että vuoden aikana merivoimien valmiusaluksilla palvelevalle henkilöstölle muodostuu lähes poikkeuksetta yli 100 meripalveluvuorokautta ja kouluttajille, jotka antavat varusmieskoulutusta valmiusjoukoissa, muodostuu keskimäärin 70–90 sotaharjoitusvuorokautta.
– Krimin miehityksestä vuodesta 2014 saakka, volyymi on kasvanut huomattavasti, Ericsson kertoo.
Esimerkiksi vuosisuunnitelman ulkopuolisia kertausharjoituksia on entistä enemmän. Lisättyjä kertausharjoituksia varten ei ole erillistä henkilöstöä, joten työtaakka lisääntyy entisestään. Sairauspoissaolot yleistyvät. Tämän takia henkilöstölle toivotaan lisää palautumisaikaa eikä niinkään rahallista korvausta.
– Toistaiseksi työnantaja ei ole ollut halukas neuvottelemaan tästä muutoksesta, joten ainoa tie on vaikuttaa suoraan lainsäädäntöön.
 
Vanha tapa velvoittaa, eli kerrotaan vain osatotuus. "Poliisi epäilee minua rattijuopumuksesta..." Unohtui mainita, että polisii epäilee törkeästä rattijuopumuksesta.


Kommenteissa oli hyvä huomio, että hyvä kun napattiin ajoissa, ei tulleet ne Kaiuksen bussin alle heittämät toimittajat kahteen kertaan yliajetuiksi. Muuten oli kommenttiketju täynnä surkuttelua Kaius-paran puolesta. Alla sentään yksi ryhdikäs.

 

Näköjää pyrkinyt siis ulos parkkihallista mut estetty ilkeiden ihmisten toimesta. Hyvä näin.
Mutta Hesari tapansa mukaan kertoo omaa totuuttaan. Vastuullistapa hyvinkin.

STT:n tietojen mukaan HS:n sisäisessä infossa on kerrottu, että Niemi oli siirtänyt autoa parkkihallissa seitsemän aikaan aamulla. Vahtimestarit huomasivat tilanteen ja soittivat poliisille.

Vaksit pisti portin kiinni ja oli kolmeen kertaan hakenut vauhtia, kun yritti ulos. Peruutti hallissa jotakin päin, ja vaksit kävi kiskomassa äijän ulos autosta. Että semmonen siirto.

Mutta minkäpä koira karvoilleen hesari tavoilleen mahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäänpä vielä, kun jäin aihetta pläräämään.

Vastuuton päätoimittaja saanee syyttäjäkseen Jukka Rapen. Kuvitteellinen keskustelu:

"Vaadin oikeudessa 40 päiväsakkoa... ymmärräthän että minun on pakko. Mutta aika huimapää, aika huimapää..."

 
Lisäänpä vielä, kun jäin aihetta pläräämään.

Vastuuton päätoimittaja saanee syyttäjäkseen Jukka Rapen. Kuvitteellinen keskustelu:

"Vaadin oikeudessa 40 päiväsakkoa... ymmärräthän että minun on pakko. Mutta aika huimapää, aika huimapää..."


Kuuluuks noi molemmat samaan looshiin? Tämä on ihan vakava kysymys, ei läppä.
 
Back
Top