Minuteman
Eversti
Venäjästä tehtiin 3 ennustetta 10 vuotta sitten – kauhuskenaario toteutui
10 vuotta sitten koostettiin Venäjän tulevaisuudesta kolme skenaariota, joista synkin osui hämmästyttävän lähelle.
Keväällä 2006 eduskunnan tulevaisuusvaltiokunta käynnisti kunnianhimoisen hankkeen, jonka tavoitteena oli ennustaa Venäjän kehitystä suomalaisten tutkijoiden ja eri alojen asiantuntijoiden avulla.
Syntyi raportti nimeltä Venäjä 2017: kolme skenaariota, joka julkaistiin lopulta tammikuussa 2007. Nykytiedon valossa onkin kutkuttavaa avata raportti ja katsoa, näyttääkö mikään skenaarioista toteutuneen lähimainkaan.
Elettiinhän Suomessa vielä 2006–2007 sitä virallisen optimismin aikaa, jolloin Venäjästä puhuttiin ainakin juhlapuheissa niin kuin se olisi oikeasti matkalla kohti demokratiaa. Ei tiedetty tulevasta Georgian sodasta 2008, ei tiedetty Vladimir Putinin ja Dmitri Medvedevin tandem-vallanvaihdoista eikä osattu tietenkään ennustaa Krimin valloitusta 2014.
Kauheinta ennustetta pehmennettiin
Raportin kakkosskenaario menee metsään niin että heilahtaa, mutta ykkösestä löytyy jotain toteutunutta. Kolmas puolestaan on hyvin lähellä sitä, miten me olemme eläneet Venäjän kanssa jo pitkään, vaikkakin nykytodellisuus on jopa sitä karumpi.
Kolmannen skenaarion nimi on Kovan vallan Venäjä. Siinä Venäjää hallitaan pelolla ja vihanlietsonnalla, siinä soditaan ”isänmaallisessa hengessä Venäjää puolustaen” ja siinä ollaan palattu lännen kanssa kylmän sodan kaltaiseen asevarustelukilpailuun.
Raportin kirjoitusprosessia kuvaa kuitenkin hyvin se, että tämä ”kauhukuvitelma” alkaa sanoilla: ”Onko tällainen skenaario edes mahdollinen?”
Raporttia koostanut tulevaisuudentutkija Osmo Kuusi myöntää nyt, että kolmatta kohtaa haluttiin tarkoituksella pehmentää tuolla alkulauseella.
– Myönnettäköön, että siinä oli ehkä jossain määrin itsesensuuria. Kyse oli kuitenkin parlamentin tekemästä raportista, jolloin piti noudattaa tietynlaista korrektiutta, Kuusi sanoo.
Raportin keskeisiin Venäjä-asiantuntijoihin kuulunut tutkija Hanna Smith hymähtää samalle alkulauseelle:
– Siihen kirjoitettiin niin sanotusti lieventäviä asianhaaroja, ettei sitä kolmatta skenaariota otettaisi niin rajusti. Kysyttiin, voiko tämä olla edes mahdollinen ja epäiltiin, etteivät edes Venäjän omat päättäjät haluaisi tämän toteutuvan.
Paljon kansainvälistä huomiota
Kyse oli eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan ensimmäisestä Venäjä-ennusteesta, joka sai paljon huomiota kansainvälisesti, sillä sellaisia oli maailmallakin laadittu vasta vähän.
– Prosessin aikana oli aika paljon sitä, että pohdittiin mitä saa sanoa ja mitä voi sanoa. Ja kun raportti tuli julki, niin jotkut arvostelivat skenaarioita liian pumpulisiksi ja jotkut eivät tykänneet yhtään, että siinä oli tällainen voimakaskin skenaario mukana, Smith muistelee.
Valtiojohto ymmärsi skenaarion mukaan jo 2000-luvun alussa, että Venäjä voi ylläpitää rauhanomaisesti vaikutusvaltaansa maailmassa energiavientinsä kautta. Vaikutusvallan ja taloudellisten etujen säilyttäminen IVY-alueella on säilynyt ensisijaisena tavoitteena myös 2017. Länsirajalla Ukrainan ja Valko-Venäjän poliittinen kehitys on ollut jatkuva ongelmien aiheuttaja, koska niiden kautta kulkevat lukuisat öljy- ja kaasuputket.
Venäjän vaikeimmat ulko- ja turvallisuuspoliittiset ongelmat ovat Kaukasiassa ja Keski-Aasiassa. Islamilaisuuden kansainvälisen ja demografisen aseman vahvistuminen on valtiojohdon jatkuvana huolenaiheena.
Venäjän asevoimien budjetti on kasvanut koko ajan. Tähän on ollut varaa, sillä tehdyistä suurista investoinneista huolimatta energian vientitulot kasvattavat edelleen valtion kassaa.
SKENAARIO 2 – MENI METSÄÄN
Skenaario 2 ennusti, että Venäjästä tulee demokraattinen, suvaitsevainen ja laajaa länsiyhteistyötä tekevä mosaiikki-Venäjä.
Erilaisuus nähdään vuonna 2017 positiivisena, ja suvaitsevaisuus kaikissa sen ilmenemismuodoissa on huomattavasti lisääntynyt. Venäjän vakaat olot ja sen liittyminen WTO-sopimukseen ovat käynnistäneet todellisen kansainvälisen investointiboomin energian ja raaka-aineiden tuotantoon ja energian säästöön.
Venäjä neuvottelee vuonna 2017 liittymisestä EU:n jäseneksi, vaikkakin liittyminen on epätodennäköistä. Venäjä ja Euroopan unioni ovat kuitenkin jo sopineet työvoiman lähes vapaasta liikkuvuudesta sekä molemminpuolisesta viisumivapaudesta.
Varsinkin Venäjän keskiluokka on päässyt vaurastumaan kansainvälisillä markkinoilla myydyillä palveluilla. Avainasemassa ovat olleet tieto- ja viestintätekniikan palvelut. On muodostettu verovapaita alueita. ICT-alan ohella osaamiskeskukset ovat toimineet vetureina high tech -alojen kehityksessä. Voimakkaasti kehittynyt ala on turismi ja siihen liittyen erityisesti junateknologia. Venäjästä on kehittynyt junaturistien ihmemaa.
Vuoteen 2017 mennessä Venäjästä on kehittynyt yksilön vapauksia kunnioittava ja niitä tehokkaasti suojeleva monipuoluedemokratia, tosin venäläisine mausteineen.
Armeijan rooli yhteiskunnassa on selkeästi vähentynyt. Sille on muodostunut muiden suurvaltojen tavoin rooli toimia ”poliisina” maailman erilaisissa kriisipesäkkeissä. Näissä tehtävissä Venäjä toimii jatkuvasti tiivistyvässä yhteistyössä Naton kanssa.
SKENAARIO 3 – OSUI TARKASTI
Skenaario 3 ennusti, että Venäjästä tulee kovan ja vahvan vallan Venäjä.
Venäjää hallitaan skenaariossa pelolla. Ulkomaisten toimijoiden tulkitaan olevan vihamielisiä Venäjälle ja jopa syitä Venäjän ongelmiin. Erityisesti epäillään humanitaaristen arvojen suojaverhossa toimivaa salaliittoa, joka uhkaa Venäjän valtiollista suvereniteettia ja alueellista eheyttä.
Valtaa pitävä eliitti muodostuu 2017 niistä, jotka hallitsevat salaista poliisia, armeijaa ja suuria energiayhtiöitä. Eliittiin kuuluvat myös julkisen vallan avainpaikoilla toimivat henkilöt.
Taloudelliset edellytykset eliitin pysymiselle vallassa tulevat ennen muuta energian viennistä. Talouden pohja ei ole monipuolistunut vuodesta 2006.
Tavallinen kansalainen voi elää varsin turvallisesti, jos hän välttää sotkeutumasta valtakoneiston vaarallisina pitämiin asioihin.
Eliitti on kääntänyt itseensä kohdistuvan kritiikin vihaksi toisia kansoja kohtaan sekä maan sisällä että ulkopuolella. Kurjuudessa elävää lohduttaa, että hän voi ylpeästi sanoa olevansa venäläinen ja halveksia muita.
Viranomaiset ruokkivat aktiivisesti epäilyjä siitä, että ulkomaalaiset kansalaisjärjestöt uhkaavat järjestystä ja venäläisyyttä. Sotia Etelä-Kaukasiassa ja muualla käydään isänmaallisessa hengessä venäläistä väestöä puolustaen. Keski-Aasiaa ja Ukrainaa pyritään salaisen poliisin operaatioin pitämään Venäjän valtapiirissä.
Tiedotusvälineet ovat eliitin hallinnassa. Myös internet on otettu tarkkaan valvontaan. Kansalaisten oikeusturva ja varsinkaan tasavertainen kohtelu oikeudessa ja henkilökohtaisessa turvallisuudessa ei toteudu lainkaan vuonna 2017.
Venäjällä ei ole toimivaa todellista oppositiota ja korruptio ulottuu valtakoneiston korkeimmille tasoille. Ainakin puheiden tasolla suurvaltasuhteissa on palattu kylmän sodan kaltaiseen asevarustelukilpaan ja molemminpuoliseen epäluottamukseen.
Venäjän asevoimat korostavat uhkakuvia, joiden vastapainoksi asevoimia kehitetään. Venäjä suhtautuu jyrkän kielteisesti Naton laajentumiseen ja pyrkii eri menetelmin painostamaan intressipiiriinsä kuuluvia maita pysyttelemään Naton ulkopuolella.
Arja Paananen
10 vuotta sitten koostettiin Venäjän tulevaisuudesta kolme skenaariota, joista synkin osui hämmästyttävän lähelle.
Keväällä 2006 eduskunnan tulevaisuusvaltiokunta käynnisti kunnianhimoisen hankkeen, jonka tavoitteena oli ennustaa Venäjän kehitystä suomalaisten tutkijoiden ja eri alojen asiantuntijoiden avulla.
Syntyi raportti nimeltä Venäjä 2017: kolme skenaariota, joka julkaistiin lopulta tammikuussa 2007. Nykytiedon valossa onkin kutkuttavaa avata raportti ja katsoa, näyttääkö mikään skenaarioista toteutuneen lähimainkaan.
Elettiinhän Suomessa vielä 2006–2007 sitä virallisen optimismin aikaa, jolloin Venäjästä puhuttiin ainakin juhlapuheissa niin kuin se olisi oikeasti matkalla kohti demokratiaa. Ei tiedetty tulevasta Georgian sodasta 2008, ei tiedetty Vladimir Putinin ja Dmitri Medvedevin tandem-vallanvaihdoista eikä osattu tietenkään ennustaa Krimin valloitusta 2014.
Kauheinta ennustetta pehmennettiin
Raportin kakkosskenaario menee metsään niin että heilahtaa, mutta ykkösestä löytyy jotain toteutunutta. Kolmas puolestaan on hyvin lähellä sitä, miten me olemme eläneet Venäjän kanssa jo pitkään, vaikkakin nykytodellisuus on jopa sitä karumpi.
Kolmannen skenaarion nimi on Kovan vallan Venäjä. Siinä Venäjää hallitaan pelolla ja vihanlietsonnalla, siinä soditaan ”isänmaallisessa hengessä Venäjää puolustaen” ja siinä ollaan palattu lännen kanssa kylmän sodan kaltaiseen asevarustelukilpailuun.
Raportin kirjoitusprosessia kuvaa kuitenkin hyvin se, että tämä ”kauhukuvitelma” alkaa sanoilla: ”Onko tällainen skenaario edes mahdollinen?”
Raporttia koostanut tulevaisuudentutkija Osmo Kuusi myöntää nyt, että kolmatta kohtaa haluttiin tarkoituksella pehmentää tuolla alkulauseella.
– Myönnettäköön, että siinä oli ehkä jossain määrin itsesensuuria. Kyse oli kuitenkin parlamentin tekemästä raportista, jolloin piti noudattaa tietynlaista korrektiutta, Kuusi sanoo.
Raportin keskeisiin Venäjä-asiantuntijoihin kuulunut tutkija Hanna Smith hymähtää samalle alkulauseelle:
– Siihen kirjoitettiin niin sanotusti lieventäviä asianhaaroja, ettei sitä kolmatta skenaariota otettaisi niin rajusti. Kysyttiin, voiko tämä olla edes mahdollinen ja epäiltiin, etteivät edes Venäjän omat päättäjät haluaisi tämän toteutuvan.
Paljon kansainvälistä huomiota
Kyse oli eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan ensimmäisestä Venäjä-ennusteesta, joka sai paljon huomiota kansainvälisesti, sillä sellaisia oli maailmallakin laadittu vasta vähän.
– Prosessin aikana oli aika paljon sitä, että pohdittiin mitä saa sanoa ja mitä voi sanoa. Ja kun raportti tuli julki, niin jotkut arvostelivat skenaarioita liian pumpulisiksi ja jotkut eivät tykänneet yhtään, että siinä oli tällainen voimakaskin skenaario mukana, Smith muistelee.
Valtiojohto ymmärsi skenaarion mukaan jo 2000-luvun alussa, että Venäjä voi ylläpitää rauhanomaisesti vaikutusvaltaansa maailmassa energiavientinsä kautta. Vaikutusvallan ja taloudellisten etujen säilyttäminen IVY-alueella on säilynyt ensisijaisena tavoitteena myös 2017. Länsirajalla Ukrainan ja Valko-Venäjän poliittinen kehitys on ollut jatkuva ongelmien aiheuttaja, koska niiden kautta kulkevat lukuisat öljy- ja kaasuputket.
Venäjän vaikeimmat ulko- ja turvallisuuspoliittiset ongelmat ovat Kaukasiassa ja Keski-Aasiassa. Islamilaisuuden kansainvälisen ja demografisen aseman vahvistuminen on valtiojohdon jatkuvana huolenaiheena.
Venäjän asevoimien budjetti on kasvanut koko ajan. Tähän on ollut varaa, sillä tehdyistä suurista investoinneista huolimatta energian vientitulot kasvattavat edelleen valtion kassaa.
SKENAARIO 2 – MENI METSÄÄN
Skenaario 2 ennusti, että Venäjästä tulee demokraattinen, suvaitsevainen ja laajaa länsiyhteistyötä tekevä mosaiikki-Venäjä.
Erilaisuus nähdään vuonna 2017 positiivisena, ja suvaitsevaisuus kaikissa sen ilmenemismuodoissa on huomattavasti lisääntynyt. Venäjän vakaat olot ja sen liittyminen WTO-sopimukseen ovat käynnistäneet todellisen kansainvälisen investointiboomin energian ja raaka-aineiden tuotantoon ja energian säästöön.
Venäjä neuvottelee vuonna 2017 liittymisestä EU:n jäseneksi, vaikkakin liittyminen on epätodennäköistä. Venäjä ja Euroopan unioni ovat kuitenkin jo sopineet työvoiman lähes vapaasta liikkuvuudesta sekä molemminpuolisesta viisumivapaudesta.
Varsinkin Venäjän keskiluokka on päässyt vaurastumaan kansainvälisillä markkinoilla myydyillä palveluilla. Avainasemassa ovat olleet tieto- ja viestintätekniikan palvelut. On muodostettu verovapaita alueita. ICT-alan ohella osaamiskeskukset ovat toimineet vetureina high tech -alojen kehityksessä. Voimakkaasti kehittynyt ala on turismi ja siihen liittyen erityisesti junateknologia. Venäjästä on kehittynyt junaturistien ihmemaa.
Vuoteen 2017 mennessä Venäjästä on kehittynyt yksilön vapauksia kunnioittava ja niitä tehokkaasti suojeleva monipuoluedemokratia, tosin venäläisine mausteineen.
Armeijan rooli yhteiskunnassa on selkeästi vähentynyt. Sille on muodostunut muiden suurvaltojen tavoin rooli toimia ”poliisina” maailman erilaisissa kriisipesäkkeissä. Näissä tehtävissä Venäjä toimii jatkuvasti tiivistyvässä yhteistyössä Naton kanssa.
SKENAARIO 3 – OSUI TARKASTI
Skenaario 3 ennusti, että Venäjästä tulee kovan ja vahvan vallan Venäjä.
Venäjää hallitaan skenaariossa pelolla. Ulkomaisten toimijoiden tulkitaan olevan vihamielisiä Venäjälle ja jopa syitä Venäjän ongelmiin. Erityisesti epäillään humanitaaristen arvojen suojaverhossa toimivaa salaliittoa, joka uhkaa Venäjän valtiollista suvereniteettia ja alueellista eheyttä.
Valtaa pitävä eliitti muodostuu 2017 niistä, jotka hallitsevat salaista poliisia, armeijaa ja suuria energiayhtiöitä. Eliittiin kuuluvat myös julkisen vallan avainpaikoilla toimivat henkilöt.
Taloudelliset edellytykset eliitin pysymiselle vallassa tulevat ennen muuta energian viennistä. Talouden pohja ei ole monipuolistunut vuodesta 2006.
Tavallinen kansalainen voi elää varsin turvallisesti, jos hän välttää sotkeutumasta valtakoneiston vaarallisina pitämiin asioihin.
Eliitti on kääntänyt itseensä kohdistuvan kritiikin vihaksi toisia kansoja kohtaan sekä maan sisällä että ulkopuolella. Kurjuudessa elävää lohduttaa, että hän voi ylpeästi sanoa olevansa venäläinen ja halveksia muita.
Viranomaiset ruokkivat aktiivisesti epäilyjä siitä, että ulkomaalaiset kansalaisjärjestöt uhkaavat järjestystä ja venäläisyyttä. Sotia Etelä-Kaukasiassa ja muualla käydään isänmaallisessa hengessä venäläistä väestöä puolustaen. Keski-Aasiaa ja Ukrainaa pyritään salaisen poliisin operaatioin pitämään Venäjän valtapiirissä.
Tiedotusvälineet ovat eliitin hallinnassa. Myös internet on otettu tarkkaan valvontaan. Kansalaisten oikeusturva ja varsinkaan tasavertainen kohtelu oikeudessa ja henkilökohtaisessa turvallisuudessa ei toteudu lainkaan vuonna 2017.
Venäjällä ei ole toimivaa todellista oppositiota ja korruptio ulottuu valtakoneiston korkeimmille tasoille. Ainakin puheiden tasolla suurvaltasuhteissa on palattu kylmän sodan kaltaiseen asevarustelukilpaan ja molemminpuoliseen epäluottamukseen.
Venäjän asevoimat korostavat uhkakuvia, joiden vastapainoksi asevoimia kehitetään. Venäjä suhtautuu jyrkän kielteisesti Naton laajentumiseen ja pyrkii eri menetelmin painostamaan intressipiiriinsä kuuluvia maita pysyttelemään Naton ulkopuolella.
Arja Paananen