Pioneerikalustoa maailmalta.

Oon joskus miettinyt, että mihin Suomi tarvii siltakalustoa? Sehän on kai hyökkääjän juttu? Puolustaja voi pohjustaa ylityspaikat etukäteen. Onko ne sitten oikealla paikalla, on asia erikseen, niitä vaan pitää olla riittävästi, tai sitten voi hankkia lauttoja etukäteen jos pitää tarviketoimituksia kuljettaa. Mikä sekin on aika outoa, kun ne olis voitu viedä etukäteen.

Toisinaan niitä nyt vaan tarvitaan vastahyökkäystä varten.
 
Oon joskus miettinyt, että mihin Suomi tarvii siltakalustoa? Sehän on kai hyökkääjän juttu? Puolustaja voi pohjustaa ylityspaikat etukäteen. Onko ne sitten oikealla paikalla, on asia erikseen, niitä vaan pitää olla riittävästi, tai sitten voi hankkia lauttoja etukäteen jos pitää tarviketoimituksia kuljettaa. Mikä sekin on aika outoa, kun ne olis voitu viedä etukäteen.

SJ jo toikin vastahyökkäyksen esiin.
Liikkuvuus on se juttu sodankäynnissä, jos vihollinen tuhoaa sillat ja se halvaannuttaa liikkeemme, olemme ns kusessa. Tämä koskee niin joukkoja, että niiden huoltoa.
Siltojen tuhoaminen on helppoa koska ne voidaan tarkasti tiedustella jo rauhan aikana.
 
SJ jo toikin vastahyökkäyksen esiin.
Liikkuvuus on se juttu sodankäynnissä, jos vihollinen tuhoaa sillat ja se halvaannuttaa liikkeemme, olemme ns kusessa. Tämä koskee niin joukkoja, että niiden huoltoa.
Siltojen tuhoaminen on helppoa koska ne voidaan tarkasti tiedustella jo rauhan aikana.

Eli samasta syystä jokaisen sillan lähellä voi olla etukäteen valmisteltuja kahluu-ylityspaikkoja, vai miten ?
 
Eli samasta syystä jokaisen sillan lähellä voi olla etukäteen valmisteltuja kahluu-ylityspaikkoja, vai miten ?

Voiko tuollaisen ylityspaikan tehdä helposti käyttökelvottomaksi viholliselle ja miten ne olisi käyttökelposia ympäri vuoden? Hyvin rakennettu silta säilyy käyttökelpoisena vuosikymmeniä vaatien vain hieman huoltoa, mitenkäs nuo ylityspaikat?
 
Voiko tuollaisen ylityspaikan tehdä helposti käyttökelvottomaksi viholliselle ja miten ne olisi käyttökelposia ympäri vuoden? Hyvin rakennettu silta säilyy käyttökelpoisena vuosikymmeniä vaatien vain hieman huoltoa, mitenkäs nuo ylityspaikat?

Tilannekohtaista. Ja vuodenaikakohtaista. Loppukesästä kaikki joet on matalia. Tulva-aikana eri juttu, mutta tuskin silloin edes silta-tankit voisi toimia.
Kahluupaikkoja voi pohjustaa, eikä vihollinen niitä voi käyttää, elleivät tiedä niistä.
 
Kahluupaikkoja voi pohjustaa, eikä vihollinen niitä voi käyttää, elleivät tiedä niistä.

Tuota vaan et voi mitenkään salata. Naapurin tiedustelu on hyvin suurella todennäköisyydellä tiedustellut todennäköisimmät reittinsä myös mahdollisien kahluupaikkojen varalta. Joten KUN se saa tietää, että merkittävimpiin paikkoihin on valmisteltu kahluupaikkoja, niin kuinka vaikeaa luulet olevan käydä katsomassa ne läpi?

Tilannekohtaista. Ja vuodenaikakohtaista. Loppukesästä kaikki joet on matalia. Tulva-aikana eri juttu, mutta tuskin silloin edes silta-tankit voisi toimia.

Se vaan se siltavaunu vähentää noita tilannekohtaisuuksia huomattavasti. Ja luultavasti myös halvempia.
 
Eli samasta syystä jokaisen sillan lähellä voi olla etukäteen valmisteltuja kahluu-ylityspaikkoja, vai miten ?

Kuinka monta ylityspaikkaa pitäisi rakentaa ja ylläpitää? Melkoisesti, voisi kuvitella niiden tulevan kalliimaksi kuin siltakaluston. Siltaa voi käyttää ympärivuotisesti ja liikenne sujuu nopeammin kuin kahlauspaikan kanssa.
Keinotekoinen kahluu paikka tarvitsee varsinkin virtaavassa joessa jatkuvaa huoltoa ja tarkkailua. Toisaalta vain osa silloista ylittää veden, osa vain tasoittaa reittia maaston muodoissa, mutta niiden vaikutus liikenteen sujuvuuteen ja nopeuteen on suuri.
 
No ehkä siltavaunut voisi korvata sillai että vedetään jämäkkä vaijeri joen yli ja revitään ne tankit väkisin yli.
Kevyempi kalusto veneillä ja lautoilla, jotka rakennetaan paikallisista materiaaleista, tynnyreitä, tukkeja, sisärenkaita.
 
No ehkä siltavaunut voisi korvata sillai että vedetään jämäkkä vaijeri joen yli ja revitään ne tankit väkisin yli.
Kevyempi kalusto veneillä ja lautoilla, jotka rakennetaan paikallisista materiaaleista, tynnyreitä, tukkeja, sisärenkaita.

Montako vaunua tarvitaan hinaamaan yhtä vaunua, jotta se saadaan vastarannalle? Entä miten ne hinaavat vaunut saatiin vastarannalle? Saadaanko vaunusta vesitiivis vai onko ampumatarvikkeet ja elektroniikka märkänä ylityksen jälkeen?

Lautoista nyt puhumattakaan. Saat rakentaa melkoisen lautan, jos haluat saada yli vaikkapa ammuslastissa olevan kuorma-auton, ja siinä menee tovi jos toinenkin. Eikä ole takeita, etteikö lautta keikkaa vedessä.

Kyllä hyökkäys tyrehtyy ja vetäytyessä jää kalusto rannalle, jos lähdetään sotaan noilla eväin.
 
Montako vaunua tarvitaan hinaamaan yhtä vaunua, jotta se saadaan vastarannalle? Entä miten ne hinaavat vaunut saatiin vastarannalle? Saadaanko vaunusta vesitiivis vai onko ampumatarvikkeet ja elektroniikka märkänä ylityksen jälkeen?

Lautoista nyt puhumattakaan. Saat rakentaa melkoisen lautan, jos haluat saada yli vaikkapa ammuslastissa olevan kuorma-auton, ja siinä menee tovi jos toinenkin. Eikä ole takeita, etteikö lautta keikkaa vedessä.

Kyllä hyökkäys tyrehtyy ja vetäytyessä jää kalusto rannalle, jos lähdetään sotaan noilla eväin.

Jos kyseessä on joki eikä puro ja sen pohja on tavanomaista pehmeää höttöä/liejua niin vetureita saa olla ihan valjakkona kiskomassa sitä pohjaan uppoavaa vaunua kuiville. Ongelmaksi tulee tietysti se että miten ne veturivaunut saadaa ensin yli?

Menetelmä sinällään on nerokas. Suokaan ei olisi enää este koska vaunut voidaan vain vettää väkisin siitä yli.
 
Jos kyseessä on joki eikä puro ja sen pohja on tavanomaista pehmeää höttöä/liejua niin vetureita saa olla ihan valjakkona kiskomassa sitä pohjaan uppoavaa vaunua kuiville. Ongelmaksi tulee tietysti se että miten ne veturivaunut saadaa ensin yli?

Menetelmä sinällään on nerokas. Suokaan ei olisi enää este koska vaunut voidaan vain vettää väkisin siitä yli.

Montakohan häätäjää tarvitaan saamaan tilapäinen ilmaherruus tällaiselle suonylityspaikalle?
 
Ongelmaksi tulee tietysti se että miten ne veturivaunut saadaa ensin yli?

Ostetaan Ukrainasta/Stenalta vanhoja neuvostovaunuja ja hajasijoitetaan ne valmiuteen kaikkien siltojen lähistölle. Näin meillä on veturivaunut valmiina. Innokkaat ja yli-ikäiset aktiivireserviläiset pitävät vaunut käyttökunnossa ja toimivat tarvittaessa ajajina.

P.S. Montako siltavaunua saa noiden vaunujen kustannuksella?


-TSOUKKI PÄÄTTYY-
 
No ehkä siltavaunut voisi korvata sillai että vedetään jämäkkä vaijeri joen yli ja revitään ne tankit väkisin yli.
Kevyempi kalusto veneillä ja lautoilla, jotka rakennetaan paikallisista materiaaleista, tynnyreitä, tukkeja, sisärenkaita.

Valitettavasti tämä ei onnistu, sillä vain sisävesitroolarijäänmurtajalentotukialus jaksaa vetää veden yli taistelupanssarivaunun, jonka lastina on karttaruutupommeja.

Näkemiin taas.
 
British_company_WFEL_presented_us_its_Dry_Support_Bridge_tactical_military_bridging_640_002.jpg


WFEL is presenting its Dry Support Bridge (DSB) which is the new generation of tactical military bridging. Deployable by just eight soldiers and a single launch vehicle, the DSB can get traffic moving over a 46 metre gap in less than 90 minutes.

Its primary mission is to support the momentum of attack. Its secondary mission is emplacement on main supply routes to the rear of the combat zone to help keep military and civilian traffic flowing. The DSB is made from a specially manufactured lightweight aluminium alloy under licence to WFEL.

The DSB’s military load classification (MLC) of 120 at 46 metres and width of 4.3 metres makes it one of the most advanced tactical bridging systems ever designed.

Covering wet or dry gaps up to 46 metres, the DSB offers incredible operational flexibility and has already proven itself in the field following deployment in the USA, Germany, South Korea and during Operation Iraqi Freedom.

A key requirement from the U.S Army Tank-Automotive and Armaments Command (TACOM) for the new bridging system was its ability to be deployed from an automated launch vehicle. WFEL designed, manufactured and integrated the DSB launching system onto the U.S Army’s Oshkosh M1075 10 x 10 chassis.

Subsequent design testing has shown that it can also be adapted for use on a variety of other 10 x 10 vehicles offering further flexibility to the end user.
http://www.armyrecognition.com/dsa_...idge_tactical_military_bridging_31904162.html

Linkin alla video systeemistä https://www.wfel.com/products-and-services/dry-support-bridge/

https://www.wfel.com/downloads/wfel-dsb-brochure.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Sirkushuveja Donetskissa:


Liveleakissa on videosta seuraava kuvaus:
"The KMT-6 mine roller and the BAT-2 armored tracklayer demonstration by Ministry of Emergency Situations DPR. For the show they used two anti-personnel mines PMR with additional 1.2 kg charges of TNT under each. The part of video with explosions ~ 0:36-0:54."

Mainittakoon muuten sellainen juttu, että kuten videolta voi päätellä, niin tuo raivain ei salli tiukkoja käännöksiä ja tuskin toimii erityisen hyvin loivissa käännöksissäkään.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Maailman pisin pioneerisilta sitten kylmän sodan juttujen.

75 Engineer Regiment are in Chelmno in North West Poland to take part in Exercise ANAKONDA 16. The contingent is made up of elements from 23 Amphibious Engineering Troop and Reservists from 412 Amphibious Engineering Troop, both of whom are based in Germany, together with 107 Field Squadron based in Birkenhead, England.

The troops have also been working with their counterparts from 130 Pioneer Battalion of the Bundeswher (the unified armed forces of Germany) to build the impressive structure.

Using the M3 amphibious rigs, the two nations were able to interlock these rigs together to create a stable bridging platform. This enabled American, German and Polish troops to move armoured vehicles to support Paratroopers who jumped into country yesterday.
http://www.armyrecognition.com/june...est_amphibious_bridge_ever_made_31006161.html
 
uskoisin että tämä on nyt se letkuraivainta kuljettava ajoneuvo?

122 PsH74, jossa tykin tilalla kahden raketin lähtökiskot sekä tornin sisällä letkukela. Räjähtävän letkumaisen panoksen pituus on 90 m ja vaikuttaa 3 m mol puolille eli yhteensä teoriassa raivaa kerralla
90x6 m. Mutta todellakin, teoriassa!

Tarkoitettu esim Kursk osa II kaltaiseen arolla tapahtuvaan hyökkäykseen. Ei ole mikään tarkkuusvehje; erittäin herkkä sivuttaisvoimille eli ei voi suunnata tarkasti. Jos meillä päätiet olisi tehokkaasti
sulutettu joutuu UR-77 raivaamaan pieniä mutkaisia sivutetä joiden reunalla on vielä puita. Jokainen voi kuvitella kun vahva raketti vetää paloletkua perässä kuinka tarkkaan sen saisi pienelle tielle osu-
maan. Jos räjähdeletku vielä osuu tien reunan puihin on tuloksena ainoastaan metsänhoidollista pystykarsintaa.

Venäläiset oppivat käyttämään tehokkaana tulivalmisteluaseena toisessa Tsethenian sodassa. Ammuttiin pitkin katuja jolloin kaikki rakennukset kadun varrella vaurioituvat. Siinähän räjähtää kerralla tonni
räjähdysainetta eli saman verran kun Aatun V-aseissa. Oheisvahingoista ei siellä tarvinut välittää!

Muok Yksi on löydettävissä muistomerkkinä Kannakselta Kamenkasta (Kaukjärvi), jos sattuu sinnepäin asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
122 PsH74, jossa tykin tilalla kahden raketin lähtökiskot sekä tornin sisällä letkukela. Räjähtävän letkumaisen panoksen pituus on 90 m ja vaikuttaa 3 m mol puolille eli yhteensä teoriassa raivaa kerralla
90x6 m. Mutta todellakin, teoriassa!

Tarkoitettu esim Kursk osa II kaltaiseen arolla tapahtuvaan hyökkäykseen. Ei ole mikään tarkkuusvehje; erittäin herkkä sivuttaisvoimille eli ei voi suunnata tarkasti. Jos meillä päätiet olisi tehokkaasti
sulutettu joutuu UR-77 raivaamaan pieniä mutkaisia sivutetä joiden reunalla on vielä puita. Jokainen voi kuvitella kun vahva raketti vetää paloletkua perässä kuinka tarkkaan sen saisi pienelle tielle osu-
maan. Jos räjähdeletku vielä osuu tien reunan puihin on tuloksena ainoastaan metsänhoidollista pystykarsintaa.

Venäläiset oppivat käyttämään tehokkaana tulivalmisteluaseena toisessa Tsethenian sodassa. Ammuttiin pitkin katuja jolloin kaikki rakennukset kadun varrella vaurioituvat. Siinähän räjähtää kerralla tonni
räjähdysainetta eli saman verran kun Aatun V-aseissa. Oheisvahingoista ei siellä tarvinut välittää!

Muok Yksi on löydettävissä muistomerkkinä Kannakselta Kamenkasta (Kaukjärvi), jos sattuu sinnepäin asiaa.

Tuosta olen muistaakseni laittanut videon tai pari sotasaalisketjuun. Tyyppinimestä en vaan silloin ollut varma.

Ja tuossa on video syyriasta. Huomatkaa muuten, että tuo ammutaan siten, että letku laskeutuu useita satoja metrejä ajoneuvon eteen, joten ihan ajoneuvon eteen sitä ei nähtävästi voi ampua ja sulutteet sitten kannattaa sijoittaa heti mutkan jälkeen. Tällöin vihollinen joutuu pähkäilemään enemmän, että minne sen raketin ampuu, kun se pitää ampua mutkan (ja epäilemättä tien molemmilla reunoilla olevan metsän) yli.



Ja kenenkään ei kannata edes epäillä, etteikö naapuri ampuisi tuollaista vihollisensa niskaan, jos saavat tilaisuuden. En ole ihan varma, että onko vihollisen kurittaminen vaiko liikkeen edistäminen etusijalla heidän ohjeissaan.
 
Back
Top