Pizzatäytteet

Omaan täyterepertuaariin kuuluu käytännössa aina sipuli tai punasipuli. Sitten yksi lihatäyte ja kasvispuolelta vielä yksi tai kaksi lisäksi. Siinä mulla on aika laaja valikoima ja oikeastaan oliivi on kielletyllä listalla. Säilyketonnikala ei uppoa, mutta jotain muuta kypsennettyä kalaa voisi laittaakin.
Jos tekee itse pohjan, niin se pitäisi valmistaa jo edellisenä päivänä ja antaa huilata jääkaapissa. Maku ei muutu, mutta sitkoon ja käsittelyn helppouteen sillä on vaikutusta. Teollisessa prosessissa taikinapallot ajetaan vajaaksi tunniksi pakastimeen ja sitten pidetään jääkaappilämmössä seuraavaan päivään ennen kuin ne lähtevät pizzerioihin.
 
Punasipulista ja ylipäätään sipulista pitäville suosittelen pikkelöidyn punasipulin kokeilua. Kiekkokisojen aikana kotilätystä sai ylämummo -pizzoja, joissa oli nyhtönautaa, pikkelöityä punasipulia ja majoneesia.

Marttojen sivuilla tarkempi selonteko, ohessa tiivistelmä:
  1. Kuori ja viipaloi punasipulit.
  2. Laita punasipuliviipaleet puhtaaseen purkkiin.
  3. Sekoita keskenään 1 osa väkiviinaetikkaa, 2 osa sokeria ja kolme osaa kiehuvaa vettä sekä mahdolliset mausteet. Sekoita niin, että sokeri sulaa.
  4. Kaada kuuma pikkeliliemi sipuleiden päälle ja anna teketyä yön yli jääkaapissa.
  5. Säilytä jääkaapissa.
https://www.martat.fi/reseptit/pikkeloity-punasipuli/
 
Oma lemppari on plagiaatti kotipizzan mexicanasta helkkarin yksinkertaisella tortillalätty-pohjalla.
Lätyn päälle kastikkeeksi blenderissä 50/50 mutti ja santamaria taco hot, kastikkeen päälle mozzarellapizza - juustoa, pepperonimakkara, ananas ja jalapeno + auramuru. Päälle ripaus vielä juustoa.
Uuni täysillä ja lätty ritilälle tai pizzakivelle, about 3 min ja syömään 😋
Edit: kuva
72b9075e-8ad4-47be-94da-357d2ad75bb3.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Haaveeni on vielä jonain päivänä päästä käymään Italiassa. Siellä menisin paikalliseen pitseriaan ja tilaisin pizzan kebablihalla, ananaksella, kebabkastikkeella ja kananmunalla.
 
Punasipulista ja ylipäätään sipulista pitäville suosittelen pikkelöidyn punasipulin kokeilua. Kiekkokisojen aikana kotilätystä sai ylämummo -pizzoja, joissa oli nyhtönautaa, pikkelöityä punasipulia ja majoneesia.

Marttojen sivuilla tarkempi selonteko, ohessa tiivistelmä:
  1. Kuori ja viipaloi punasipulit.
  2. Laita punasipuliviipaleet puhtaaseen purkkiin.
  3. Sekoita keskenään 1 osa väkiviinaetikkaa, 2 osa sokeria ja kolme osaa kiehuvaa vettä sekä mahdolliset mausteet. Sekoita niin, että sokeri sulaa.
  4. Kaada kuuma pikkeliliemi sipuleiden päälle ja anna teketyä yön yli jääkaapissa.
  5. Säilytä jääkaapissa.
https://www.martat.fi/reseptit/pikkeloity-punasipuli/
Itse laittaisin balsamiviinietikkaa ja ehkä soijan.
 
Tuleeko tortilla lätystä kova uunissa vai säilyykö pehmeänä?

Mä pidän ohut pohjaisesta pizzasta. Pika pizzat tulee helpolla juurikin tortilla pohjista. Reunat siinä toki kärähtää niin kuin ohut pohjaisessa kuuluukin. Muuten pohjaa tietty suojelee palamiselta se pohjalla oleva tomatti kastike Sekä tietty täytteet ja juusto.
Sitä reunan määrää voi tietty säädellä miten haluaa.
Tomatti kastikken mä teen seuraavasti. Heinz ketsuppia, öljyä, viinietikkaa, pippurirouhetta ja oregaanoa.
Kastike saa vartin verran muhia ja sitten vaan levittämään se isolla lusikalla tortillan päälle ja eikun pizzaa tekemään maun mukaan.
Noilla pohjilla tulee näppärästi muutkin pizza versiot.
Joten voin suositella.

ps.
Niin eihän tuo tortilla oikeaa hyvin tehtyä pizza pohjaa vastaa. Jos sellaista vaan osaa tehdä.

pps.
Niin mun pizzojen teko tortilla pohjista lähti siitä kun ensin tein Enchiladoja. Eli rullalle käärittyjä maissi tortilloja jossa on erillasia täytteitä. Pizza juttu vaan tulee nopeemmin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EK
Sitten jos ei halua tehdä pohjia itse, niin oikeita pizzapohjia löytyy valmiina sekä pakastealtaasta että kylmähyllystä (mukana tulee usein myös tomaattikastike).
 
Tortillan lisäksi myös rieskoista saa käteviä minipizza-aihioita.
Noissa kannattaa panostaa ohuisiin rieskoihin. Tuli joskus enemmänkin käytettyä, kun lapset olivat pienempiä.
 
Haaveeni on vielä jonain päivänä päästä käymään Italiassa. Siellä menisin paikalliseen pitseriaan ja tilaisin pizzan kebablihalla, ananaksella, kebabkastikkeella ja kananmunalla.
Vähemmästäkin on kansainvälisiä selkkauksia syntynyt. :LOL:
 
Tuleeko tortilla lätystä kova uunissa vai säilyykö pehmeänä?
Oikeastaan just hyvän rapeat laidat tulee, keskeltä tietty pehmeämpi täytteiden alla. Itse käytän ritilää tai pizzakiveä jolloin paistuu nopeammin ja tasaisemmin, kiertoilmauunia mulla ei ole. Makuasioita, toiset tykkää täysjyvätortilloista, itselle maistuu vehnätortilla pohjassa isommassa koossa 🙏 Kätevää ja helppoa pikaruokaa 😋
 
Haaveeni on vielä jonain päivänä päästä käymään Italiassa. Siellä menisin paikalliseen pitseriaan ja tilaisin pizzan kebablihalla, ananaksella, kebabkastikkeella ja kananmunalla.

Sen verran Italiassa käyneenä vois veikata että tuollainenkin Pizza löytyy. Aito Italialainen Pizza kun ei ole vain yhdenlainen vaan niitä erillaisia versioita eri alueet huomioiden taitaa olla tuhansia erillaisia. Joista jokainen on aito Italian Pizza.
Jos Italialaisilta kysyy mistä löytyy parhaat Pizzat niin ne on aina oman Äidin tekemiä.
Joten monenlaista Pizzaa löytyy ja kaikki on aina aitoa Italian Pizzaa. :)

Esimerkkinä ananas Pizzasta. Anhony Bourdainin ohjelmasta :
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Tämä on aika hyvä tortillalätty pizzan tekoon. Ei tietenkään vastaa oikeaa pizzaa, mutta näistä saa helppoja pizzapohjia pikaiseen pizzaruokailuun. Taitavat olla hieman normaalia tortillaa paksumpia.
1690276300204.png

Pakastepizzapuolelta suosittelen kokeilemaan kotimaisia Pizza Backenin känkkyjä. Mielestäni ovat paljon lähempänä oikeaa pizzaa kuin mikään muu kaupasta valmiina saatava. Hyvin paistettuna parempi kuin moni ravintolasta saatu pizza.

1690276448693.png
 

Itse käytän paljon näitä valmiita pohjia, kun oon laiska itse tekemään pohjia.
Mielestäni erinomainen hintalaatusuhde.

Kanttarellipitsa on yks oma suosikki, pitäisikin jalkautua metsään katsomaan onko jo kanttarellia noussut, täällä vain ollut erittäin kuiva kesä.

Kanttarellipitsan teen seuraavasti.
Paistan kanttarelleista liiat nesteet pois. Kanttarellit sivuun,pannulle pekonikuutiota ja kinkkukuutioita, kun kypsiä sekoitan sienet sekaan.
Pohjan päälle pitsajuustoa ja sinihomejuustomurua, kauhon kanttarelli/pekoni/kinkku sekoituksen pohjien päälle ja vielä ripaus normi juustoa. Uunissa tasan 10min 220c noilla pohjilla ja ei voi epäonnistua.

Kinkun voi jättää pois ja ripaus ananasta.

Oma suosikki pitsa, jos ulkona syön Opera Spesial ananaksella ja homejuustolla.
 
Tilasin eilen Pizza automaatista pizzan. 3 minuuttia ja uunituore pizza oli valmis. Eipä maistunut pakastepizzalta lainkaan.
 
Back
Top