Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pohjoisessa strategisina tavoitteina ensisijainen olisi varmaan 'Lapin katkaisu' reittiä (Alakurtti-)Salla-Rovaniemi-Kemi, jolla aikaansaataisiin Rovaniemen lennoston haltuunotto, satama Pohjanlahdelle, maareitti Ruotsiin ja Norjaan poikki sekä voitaisiin painostaa Ruotsia maajoukoilla. Samalla tämä loisi leveän rintaman Oulu-Kajaani -tasalle.
Itse olen mieltänyt että todennäköisin Suomea vastaan kohdistuva skenaario olisi halu näpäyttää länsimaita, että kyllä Venäjä kehtaa käydä myös länkkärien kimppuun halutessaan. Jos haluttaisiin 'läntinen Krim' jostakin, niin siihen varmaan sopisi parhaiten Suomi ja täällä Murmanskista Ivalo-Utsjoki -alueelle tapahtuva provinssinvaltaus. Kyseinen alue on lähinnä erämaata, mutta siinä olisi poliittinen viesti sekä NATOn norjalaisasemien uhkaaminen samassa paketissa.
Jos nyt unohdetaan lapinmiesten omat pyssyt kaapeissaan niin olen samoilla linjoilla tuosta muuten että edes millään Alakurtin 3000 miehen arktisella poppoolla et tuota haltuusi ota. Hankalaa seutua huollollisesti, maasto todellakin rajaa liikettä ja talvi hankineen tekee temput monelle muuten toimivalle tavalle toimia. Silkkaa Raatteentietä tähän päivään päivitettynä tulijalle tarjolla edelleen. Itse pitäisin tuota operaatiosuuntaa sellaisena että sieltä koitettaisiin mennä kovaa läpi koukkaamaan Norjan kylkeen mutta olosuhteet kyllä millekään isommalle offensiiville vs mitä siellä on jaossa ei täsmää. Jolloin kiila Sallasta Suomen halki ja pääpaino LPR-Kouvola-Lahti suuntaan tuntuisi minusta vieläkin käypäsimmältä tavalta tulla Venäjänmaalta tänne pahantekoon. En lähtisi itse koittamaan mutta minä en olekaan naapurimme pomomies.No hyvät veljet, ei nyt vielä etukäteen antauduta Jos on tullut kuljettua Lapin erämaissa Levin keskustaa syvemmällä ymmärtää miten vitukseen vaikeaa siellä on operoida moottoroidulla joukoilla tiealueiden ulkopuolella. Ei onnistunut taannoin sakemanneilta eikä venäläisiltä ja yllätys yllätys: olosuhteet eivät sen jälkeen ole parantuneet hyökkääjän kannalta. Puolustajan kannalta tilanne on taas helpottunut merkittävästi, tietä pitkin kulkevia joukkoja vastaan on muutakin kuin halkoja telojen väliin...
Ja sitten nämä "suomenvenäläiset", Lapissa periaattessa joka ukko rovakadun ulkopuolelta osaa liikkua ja elää korvessa, lisäksi kaapista löytyy omasta takaa kättäpitempää jota myös osataan käyttää. Sitten on vielä paikallistuntemus jota on kertynyt kehdosta saakka, ei ole helppo homma "suomenvenäläisillä" edessä.
Jos on tullut kuljettua Lapin erämaissa Levin keskustaa syvemmällä ymmärtää miten vitukseen vaikeaa siellä on operoida moottoroidulla joukoilla tiealueiden ulkopuolella. Ei onnistunut taannoin sakemanneilta eikä venäläisiltä ja yllätys yllätys: olosuhteet eivät sen jälkeen ole parantuneet hyökkääjän kannalta.
Kuva isoimmista teistä yleiskuvan saamiseksi, kyllä ne venäläiset pääsevät esim Sallan seudulta aika moneen suuntaan teitä pitkin.Tieverkko on parantunut uskomattoman paljon viime sodista.
Tämän oulu järven eteläpuolen puollustsminen olisi kyllä aika helvettiä, mutta valtatrille 27 ja 28 pääsemiseksi pitäisi vartiuksessa tullessa saada kajaani haltuun ja pohjois karjalan inarista tullessa iisalmi. Väitän että tekemätön paikka niille voimille mitä venäjällä on asettaa pohjoiseen.Tieverkko on parantunut uskomattoman paljon viime sodista. Ei hyökkääjällä ole tarvetta lähteä Lapin erämaihin. Senkun ajellaan teitä pitkin eteenpäin.
Nurmes etelärajana mennään, Ouluun kun pääsee tosi näppärästi Oulujärven eteläpuoltakin. Ja kun etelästä päin edetään niin puolustajilla on toivoton homma edessä, jos ja kun ei ole mekki Oulussa vastassa. Tulee traktorimiehille kiirus, kun vihollinen on motittanut 150 km päässä selän puolelta.
Jokin hässäkkä pohjoisessa Suomessa sitoo jonkin verran joukkojamme ja huomiotamme paljon pohjoiseen ja samalla onkin mahdollista toteuttaa varsinaista ehkä sanoisko "päätapahtumaa" etelässä vaikka kaakonkulmalla.
= 2 x Krim ?
Kuva isoimmista teistä yleiskuvan saamiseksi, kyllä ne venäläiset pääsevät esim Sallan seudulta aika moneen suuntaan teitä pitkin.
Tämän pohjoisen puolustus on mielestäni tärkeä asia ja siksi haluaisin
K9 ja Leo 2A6 kalustoa Kajaaniin
Höpsis. Ei se kajaani niin likellä ole.Minä en, Kajaani on aivan liian lähellä rajaa.
Tuo kaluston pitäisi olla 24/7 valmiudessa koko ajan Kajaanissa.
Ja siihen ei ole rahaa/halua.
Koko varuskunta pitäisi ”siirtää länteen” jotta sitä ei menetettäisi heti ”ensimmäisinä tunteina”.
Totta tämä, Suomen kannattaa lopettaa puolustusvoimat kokonaan, kun ei sille A2 keltaiselle mahda yhtään mitään, kun meillä ei ole miehiä eikä aseita, joilla vaikuttaa tilanteeseen. Sen kuin vain kävelevät Ouluun.Tieverkko on parantunut uskomattoman paljon viime sodista. Ei hyökkääjällä ole tarvetta lähteä Lapin erämaihin. Senkun ajellaan teitä pitkin eteenpäin.
Nurmes etelärajana mennään, Ouluun kun pääsee tosi näppärästi Oulujärven eteläpuoltakin. Ja kun etelästä päin edetään niin puolustajilla on toivoton homma edessä, jos ja kun ei ole mekki Oulussa vastassa. Tulee traktorimiehille kiirus, kun vihollinen on motittanut 150 km päässä selän puolelta.