Suoritettuani itse laajan aiheeseen liittyvän nettihaun, olen samaa mieltä, ettei itse asiassa ole mitään sellaista uutta, joka ei olisi jo aiemmin ollut esillä. Uutta on lähinnä aiempaa selväsanaisempi Venäjän uhan toteaminen ja sehän on vain totta. Ulkomainen media on tosin repinyt aiheesta raflaavia otsikoita. Niitä löytyy helposti eri kielillä esimerkiksi hakusanoilla Nordic defence ministers 10.4.2015 .
PS. Eivät "isot pojat" pelaa mitään sooloa tai pasianssia. Kyllä ne kortit on kaverille näytetty!
Iltasanomat
Kotimaa
Haglund puhui artikkelista presidentti Niinistön kanssa tänään: ”Ei kai tästä ole ollut näreissään”
Puolustusministeri Carl Haglund. (KUVA: Jussi Nukari)
Julkaistu: 10.4. 17:36
Puolustusministerin mukaan pohjoismaisten kollegoiden kanssa laaditussa artikkelissa ei ollut mitään uutta, ja Haglund puhui asiasta Niinistön kanssa tänään.
Puolustusministeri
Carl Haglund (r) ihmettelee syntynyttä kohua pohjoismaisten puolustusministereiden yhteiskirjoituksesta puolustusyhteistyöstä.
Turun Sanomat kertoi, että
Haglund ei kertonut etukäteen presidentti Sauli Niinistölle artikkelista.
– Jos siinä olisi jotain uutta, tietenkin olisin kertonut. Siinä ei ollut mitään uusia linjauksia, Haglund sanoi IS:lle.
– Presidentti ei kai tästä ole ollut näreissään. Turun Sanomat kysyi presidentin kanslialta, että oliko presidentti tietoinen artikkelista. Sisällöstä presidentti tietenkin tietää. Siinä ei ole mitään uusia asioita. Siinä kerrotaan, mitä pohjoismaisessa yhteistyössä tapahtuu, ja ne on käyty läpi presidentin kanssa ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa moneen kertaan, Haglund jatkoi.
Haglundin mukaan artikkeli piti julkaista huomenna, mutta norjalainen
Aftenposten meni julkaisemaan sen tänään. Haglund kertoo puhuneensa asiasta Niinistön kanssa tänään.
Tässä ei tosiaan ole mitään uusia linjauksia, ja kerrataan pohjoismaisen yhteistyön hankkeet.
– Ministerit kertovat omasta hallinnonalastaan. Tässä ei tosiaan ole mitään uusia linjauksia, ja kerrataan pohjoismaisen yhteistyön hankkeet. En toimi tässä itse, vaan kerron, mitä pohjoismaisesta yhteistyöstä on sovittu.
– Kerroin tästä presidentti Niinistölle presidentin esittelyssä tänä aamuna. Kerroin, että huomenna tulee tällainen artikkeli ja mitä siinä lukee, Haglund totesi IS:lle.
Aftenpostenissa julkaistussa kirjoituksessa Pohjoismaiden puolustusministerit kertoivat että
maiden puolustusyhteistyötä tiivistetään Venäjän aggressioiden takia. Sopimus sisältää muun muassa sotaharjoituksia, varautumista kyberhyökkäyksiin, puolustussektorin materiaaliyhteistyötä ja tiedustelutiedon vaihtamista. Yhteistyötä syvennetään myös Baltian maiden kanssa.
Pohjoismaat aikovat kehittää myös meri- ja ilma-alueidensa valvontaa. Tietoja vaihdetaan aktiivisesti, jotta mahdollisiin uhkiin pystytään varautumaan ajoissa.
Mika Lehto