Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

21.02.2018 Sisäministeriössä on parhaillaan lainsäädäntöhanke joka luo pohjan reservin käytölle

https://www.verkkouutiset.fi/suomeen-halutaan-kouluttaa-2000-reservipoliisia/

09.12.2017 Poliisit nihkeitä reservi poliisin perustamiselle.

https://www.hameensanomat.fi/uutise...iisit-nihkeita-reservipoliisin-perustamiselle

12.04.2017 http://www.reservilainen.fi/uutiset/poliisi_haluaa_reservipoliisit_kayttoon


Eli noin 2000 josta 500 ns operatiivistä kärkeä. Kuulostaa kyllä pieneltä vahvuudelta.

Kaikki on suhteellista. Poliisien määrä on n. 7000 paikkeilla. Jos siihen tulee päälle 2000 reservipoliisia, niin onhan se suhteellisen paljon, melkein 30 prosenttia lisää. 500 miehen ja naisen kärki on tietysti vähemmän, mutta sekin parantaa mahdollisuuksia olla läsnä keskeisimmissä/suurimmissa kohteissa esim. terrori-iskun uhan ollessa korkea.
 
Kaikki on suhteellista. Poliisien määrä on n. 7000 paikkeilla. Jos siihen tulee päälle 2000 reservipoliisia, niin onhan se suhteellisen paljon, melkein 30 prosenttia lisää. 500 miehen ja naisen kärki on tietysti vähemmän, mutta sekin parantaa mahdollisuuksia olla läsnä keskeisimmissä/suurimmissa kohteissa esim. terrori-iskun uhan ollessa korkea.


No onhan se niiinkin , ja tietysti tehtävistä voidaan skekuloida loputtomasti.
 
Mitä jos lukisit koko ketjun, ennen kuin hyppäät mukaan keskusteluihin. Asiasta on keskusteltu jo yhdeksän sivun verran ja jos luet ajatuksella huomaat kyllä kenellä on homma mietittynä ja perusteltuja tietoon sekä osaamiseen perustuvia mielipiteitä.

Taidat itse olla melko sinisilmäinen ja auktoriteettiuskoinen kun pitää viranomaisten touhuissa nähdä joku syvällinen viisaus ja tarkoitus - jopa silloin kun sieltä löytyy vain hätäratkaisuja ja sähläämistä.

Noin esimerkkkinä sisäasianministeriön tavasta hoitaa asioita (ja liippaa taas tätäkin aihetta kun järjestyksenvalvoja ihmepilleriä syötetiin siinäkin). Sisäasianministeriö suurella tohinalla ajoi läpi sen, että järjestyksenvalvojat saavat toimia vastaanottokeskuksessa. Tähän mennessä yhdessäkään vastaanottokeskuksessa ei ole järjestyksenvalvojia. Syy koska järjestyksenvalvojan oikeudet eivät anna mitään lisäarvoa työtehtävien suorittamiseen ja paikallinen poliisilaitos saisi järjestyksenvalvojia käytettäessä päättää kuinka monta vokki niitä tarvitsee. Eli edelleenkin vastaanottokeskusten turvallisuudesta huolehtivat vartijat ja jokamiehenoikeuksin toimivat eri nimikkeillä toimivat valvojat.

Myöhemmin on sitten ministeriöstä kyselty, että mikähän järki tässäkin jv:t vokkiin projektissa oli. Vastaus oli sanatarkasti "Vastaanottokeskusten turvallisuutta piti parantaa ja emme keksineet mitään muuta."
Mitä jos ottaisit iisisti. Ketjuun "hypätään" kun siltä tuntuu. Ei se vaadi koko ketjun läpilukemista.

Taidat olla, en viitsi sanoa, jos lähtökohtaisesti on pidettävä viranomaisten touhuja typeränä. Se on vähän kuin laiffia, joskus menee hyvin ja joskus ei.

Mitä tulee "esimerkkiisi", en lähde arvioimaan sen totuudenmukaisuutta tai johtopäätöstäsi, mutta ei anekdoottiargumentointi mitään todista.

Lopputulemana oli, että oli täysin turha postaus sinulta joka sisälsi ainoastaan henkilöhyökkäyksen ja täysin irrelevantin "todistelun", joka ei lisännyt mitään järkevää keskusteluun.
 
Suomen Poliisijärjestöjen Liiton (SPJL) puheenjohtaja: – Tällaisella uudistuksella ei missään nimessä voi paikata normaalin rauhantilan akuuttia poliisipulaa, eikä kenellekään pidä syntyä sellaista käsitystä.
Millainen käsitys sitten on syntynyt SPJL:n piirissä? Ainakin ennakkokäsitys.
Tällaisille hankkeille on kuitenkin tyypillistä että turvallisuuden tilannetta katsotaan ensin ylhäältä päin ja vasta suunnitelman valmistuttua tiedotetaan päätöksestä. Kaikki spekulaatio sitä ennen on turhaa, myös työnsuorittajien keskusjärjestössäkin. On jotenkin vaikeaa kuvitella, että reservipoliisi-mallilla edes tavoiteltaisiin ammattipoliisin osaamisen tasoa. Juuri tämän takia en näe tässä minkäänlaista uhkaa ammattilaisille.
Veronmaksajan näkökulmasta on vaan fiksua että korkean ammattitason omaavat virkamiehet kohdistavat työpanoksensa vaativiin alansa poliisitehtäviin ja tätä reservissä olevaa "tykinruokaa" voidaan työntää sitten sellaisiin simppelimpiin bulkkihommiin.

Kannattaisiko SPJL odottaa hieman valmiimpaa tietoa ennen kuin ajatusta ammutaan alas?

.
 
Mitä jos ottaisit iisisti. Ketjuun "hypätään" kun siltä tuntuu. Ei se vaadi koko ketjun läpilukemista.

Taidat olla, en viitsi sanoa, jos lähtökohtaisesti on pidettävä viranomaisten touhuja typeränä. Se on vähän kuin laiffia, joskus menee hyvin ja joskus ei.

Mitä tulee "esimerkkiisi", en lähde arvioimaan sen totuudenmukaisuutta tai johtopäätöstäsi, mutta ei anekdoottiargumentointi mitään todista.

Lopputulemana oli, että oli täysin turha postaus sinulta joka sisälsi ainoastaan henkilöhyökkäyksen ja täysin irrelevantin "todistelun", joka ei lisännyt mitään järkevää keskusteluun.

Mitä jos menisit vaikka twitteriin?

Keskustelujen sotkeminen ilman, että tuottaa itse mitään sisältöä on turhaa touhua.

Huomaa kyllä, että et tiedä aiheesta juuri mitään. Lopputuloksena on sitten metakeskustelu toisten kirjoittajien motiiveista.
 
Kannattaisiko SPJL odottaa hieman valmiimpaa tietoa ennen kuin ajatusta ammutaan alas?

Poliisijärjestöjen edustaja on osallistunut siihen työryhmään joka on reservipoliisin käyttöönottoa suunnitellut.

Asiaa on jo käsitelty tässä ketjussa viestissä #122.
 
Mitä jos menisit vaikka twitteriin?

Keskustelujen sotkeminen ilman, että tuottaa itse mitään sisältöä on turhaa touhua.

Huomaa kyllä, että et tiedä aiheesta juuri mitään. Lopputuloksena on sitten metakeskustelu toisten kirjoittajien motiiveista.
Hahaa, kuka aloitti ;)

Keskity nyt ihan oikeaan argumentointiin aiheesta sensijaan että alat harrastemoderoimaan minua täältä, niin saamme edistettyä keskustelua.
 
Minusta kun tuntuu vähän siltä, että ei kannata tästäkään asiasta riehaantua, odotellaan ihan rauhassa. Kyllä edellinen täydennyspoliisihanke oli sellainen, että piti siitä jo edes vähän kunkin oppia, mitä ovat virka-apparaatin kiireet ja tahti, kun luodaan ns. uutta. Siinä ehtii vielä monen ukon kynnet pehmetä, kunnes joku apupoliisipataljoona mennä kyntää Hesan kaduilla.

En putoa tältä saatanan huonolta Ikean tuolilta, jos tämäkin kehitystehtävä jää vaiheeseen.
 
Poliisijärjestöjen edustaja on osallistunut siihen työryhmään joka on reservipoliisin käyttöönottoa suunnitellut.
Asiaa on jo käsitelty tässä ketjussa viestissä #122.
Niinhän tuossa lehtiartikkelissakin osallistumisesta kerrotaan.
Viesti 122 oli elokuussa, SPJL antoi lehdelle lausunnon joulukuussa, eikä sitä ole vielä kauheesti kommentoitu, siksi kommentoin.

.
 
Mulle on edelleen epäselvää, mitä tehtäviä ko. apupoliisit hoitaisivat?

Jos toimenkuva on liikenteenohjausta, parkkipaikkojen valvontaa ja kässästelyä, niin eikö sellaiset voi hoitaa ihan täystolkkuinen res.ups. kerho kussakin pitäjässä ilman mitään immelmanneja. Panee vaikka muutaman kurssiviikonlopun ja nimet lappuun: olen käytettävissä. Kerhot ovat pullollaan parasta ennen ikäisiä äijiä, joita sota ei enää kaipaa. Ja pistää yhden vanh.konstan johtamaan orkkaa, jos on tarve.

Jos taas apupoliisilta edellytetään todellista poliisiosaamista, kouluttautumista ja sitoutumista, niin näinköhän rulliin saadaan tuhatmäärin täystolkkusia osallistujia, joista on lähtökohtaisesti enemmän hyötyä kuin haittaa tehtäviä hoidettaessa? Tuskin. Joitain satoja kenties, mutta tuhansia, unohtakaa.

Onhan yksi mahdollisuus sekin, että tässä hipihiljaa pedataan jollekin isolle yritykselle bisnes. Eli ulkoistetaan koko show. Yritys kouluttaa, valmentaa, rekryää, valitsee ja paimentaa puoli-ilmaisen osallistujan -tarpeen mukaan- vahventamaan poliisia. Hei, me tienataan...tälläkin! Lainsäädäntöä hipaisten rukkaamalla toi sujuu.

Mihin tosiolevaan toimenkuvaan apupoliisikarjaa halutaan? Foorumin wanhimmat wekkulit jo arvaavat, että minun harmaantuvan tukkani alla muhii arvaus, jota en tohdi lausua, koska se sotii tiettyä kirkasotsaista isämmmaallisuutta vastaan.

1519802666363.png
 
Spekuloitua arvailua
Että respol tehtävissä ei kanneta ampuma-asetta rauhan aikana. Pamppu ja kaasu mahdollisesti tehtäväkohtaisesti mukana. Tehtäviin kuuluisi juurikin liikenteenohjausta, ja ns mummojen etsimistä. Poliisin tukena esim tapahtumissa, normi järjestyksenvalvojien rinnalla.
Mikäli koulutukseen sisältyy jokin siviili puolen turvallisuus alan koulutus saadaan tällä jonkinlaiset toimivalmiudet toimia rauhan aikana, toisin kuin esim normi ressusotilailla.
Koska poliisi on mukana tässä saadaan ressulle juurikin rauhan ajan poliisia hyödyntävä koulutus. Ja tietysti sitoutunut aktiivinen porukka nopealla valmiudella.
Sota-aikana menis tehtävien vaatimus Maakki tasolle.
Saas nähdä paljonko arvaus menee pieleen :D[/QUOTE]
 
Pienenä kevennyksenä,mutta osa innokkaimmista varmaan jo maalailee mielessään tälläistä mielikuvaa16france-web1-master768.jpg
 
Mulle on edelleen epäselvää, mitä tehtäviä ko. apupoliisit hoitaisivat?

Jos toimenkuva on liikenteenohjausta, parkkipaikkojen valvontaa ja kässästelyä, niin eikö sellaiset voi hoitaa ihan täystolkkuinen res.ups. kerho kussakin pitäjässä ilman mitään immelmanneja. Panee vaikka muutaman kurssiviikonlopun ja nimet lappuun: olen käytettävissä. Kerhot ovat pullollaan parasta ennen ikäisiä äijiä, joita sota ei enää kaipaa. Ja pistää yhden vanh.konstan johtamaan orkkaa, jos on tarve.

Jos taas apupoliisilta edellytetään todellista poliisiosaamista, kouluttautumista ja sitoutumista, niin näinköhän rulliin saadaan tuhatmäärin täystolkkusia osallistujia, joista on lähtökohtaisesti enemmän hyötyä kuin haittaa tehtäviä hoidettaessa? Tuskin. Joitain satoja kenties, mutta tuhansia, unohtakaa.

Onhan yksi mahdollisuus sekin, että tässä hipihiljaa pedataan jollekin isolle yritykselle bisnes. Eli ulkoistetaan koko show. Yritys kouluttaa, valmentaa, rekryää, valitsee ja paimentaa puoli-ilmaisen osallistujan -tarpeen mukaan- vahventamaan poliisia. Hei, me tienataan...tälläkin! Lainsäädäntöä hipaisten rukkaamalla toi sujuu.

Mihin tosiolevaan toimenkuvaan apupoliisikarjaa halutaan? Foorumin wanhimmat wekkulit jo arvaavat, että minun harmaantuvan tukkani alla muhii arvaus, jota en tohdi lausua, koska se sotii tiettyä kirkasotsaista isämmmaallisuutta vastaan.

Katso liite: 19739

Eihän resups:it tuollaiseen lähde, kun siinä ei saa Johtaa ja Päälliköidä.

Kouluttajan alhaiseen tehtäväänkin saattaa olla kynnys, kun siinä ei aina olla Suuria Johtajia.
 
Mulle on edelleen epäselvää, mitä tehtäviä ko. apupoliisit hoitaisivat?

Jos toimenkuva on liikenteenohjausta, parkkipaikkojen valvontaa ja kässästelyä, niin eikö sellaiset voi hoitaa ihan täystolkkuinen res.ups. kerho kussakin pitäjässä ilman mitään immelmanneja. Panee vaikka muutaman kurssiviikonlopun ja nimet lappuun: olen käytettävissä. Kerhot ovat pullollaan parasta ennen ikäisiä äijiä, joita sota ei enää kaipaa. Ja pistää yhden vanh.konstan johtamaan orkkaa, jos on tarve.

Jos taas apupoliisilta edellytetään todellista poliisiosaamista, kouluttautumista ja sitoutumista, niin näinköhän rulliin saadaan tuhatmäärin täystolkkusia osallistujia, joista on lähtökohtaisesti enemmän hyötyä kuin haittaa tehtäviä hoidettaessa? Tuskin. Joitain satoja kenties, mutta tuhansia, unohtakaa.

Onhan yksi mahdollisuus sekin, että tässä hipihiljaa pedataan jollekin isolle yritykselle bisnes. Eli ulkoistetaan koko show. Yritys kouluttaa, valmentaa, rekryää, valitsee ja paimentaa puoli-ilmaisen osallistujan -tarpeen mukaan- vahventamaan poliisia. Hei, me tienataan...tälläkin! Lainsäädäntöä hipaisten rukkaamalla toi sujuu.

Mihin tosiolevaan toimenkuvaan apupoliisikarjaa halutaan? Foorumin wanhimmat wekkulit jo arvaavat, että minun harmaantuvan tukkani alla muhii arvaus, jota en tohdi lausua, koska se sotii tiettyä kirkasotsaista isämmmaallisuutta vastaan.
/QUOTE]

Poliisi ei halua PV:n reserviläisiä joiden kokoon kutsu ei ole poliisin peukalon alla, vaan oman järjestelmän, jossa poliisi kehittää ja hallitsee sitä itsenäisesti.
Voitaisiin ajatella, että Rajavartioston reserviläisten käyttöä sisäisen turvallisuuden hoitamisen tehtäviin voitasiin soveltaa, mutta tätäkään ei haluta, vaan poliisin omat "joukot".
 

NIH-touhua (NIH=not invented here).
 
Oma suositukseni on, että tuohon hommaan ei kannata lähteä jos on sijoitus puolustusvoimien reservissä.

Epäilemättä reservipoliisin ensisijainen käyttökohde on poikkeusolot. Suomessa ei oikeastaan ole mitään reservipoliisin mentävää reikää rauhan ajan oloissa.

On esitetty, että reservipoliisit toimisivat erilaisissa suurtapahtumissa. Suomessa kuitenkin järjestäjä vastaa tilaisuuksien turvallisuudesta ja nykyisin on saatavilla sekä ammattimaisia että puoliammattimaisia järjestyksenvalvojia. En näe reservipoliisilla mitään roolia festareilla tai muissakaan yleisötilaisuuksissa.

Suomessa järjestetään ajoittain myös huippukokouksia, joihin tarvitaan merkittävä määrä henkilöstöä turvallisuustehtäviin. Näissä tapauksissa sitten siirretään poliisin henkilöstöä muilta paikkakunnilta, rajavartiosto osoittaa henkilöstöä tehtävään, puolustusvoimat (ml. maakuntaoperaattorit) voivat tarjota virka-apua ja lisäksi yksityiset palveluntuottajat ovat käytettävissä. Se yksityisen puolen vartija voi vallan mainiosti tarkastaa kulkulupia kongressikeskuksen sivuovella, siihen ei tarvita reservipoliisia. Lisäksi esimerkiksi lentokenttäturvallisuuteen erikoistuneilla firmoilla on siirrettäviä läpivalaisulaitteita ja niiden käyttämiseen koulutettua henkilökuntaa.

Mahdollisissa poikkeusoloissa sitten taas ongelmaksi muodostuu vähäinen koulutus ja se, että joukkoa ei ole voitu millään tavoin koeponnistaa vähäisemmissä rauhanajan tehtävissä tai edes viikon mittaisessa "sotaharjoituksessa".

Ei Suomessakaan ollut toisen maailmansodan aikana mitään reservipoliisia. Suomessa 1939-1944 poliisi teki ylitöitä ja puolustusvoimilla oli sotapoliiseja. Merivartioston meripoliisikomppaniat suorittivat yjt-tehtäviä saaristossa ja rannikolla. Maailmalta on myös vaikea löytää kriisejä joissa reservipoliisi olisi kunnostautunut. Oikeastaan ainoa poikkeus on Rhodesian BSAP, mutta siellä määrättiin asevelvollisiakin tuohon puolisotilaalliseen poliisivoimaan ja siellä poliisireservi oli valmiiksi toimiva sekä hyvin resursoitu osa poliisia. Euroopassa nämä Jugoslavian reservipoliisit ovat olleet lähinnä syytettyjen penkillä Haagissa.
 
Viimeksi muokattu:
Oma suositukseni on, että tuohon hommaan ei kannata lähteä jos on sijoitus puolustusvoimien reservissä.

Epäilemättä reservipoliisin ensisijainen käyttökohde on poikkeusolot. Suomessa ei oikeastaan ole mitään reservipoliisin mentävää reikää rauhan ajan oloissa.

On esitetty, että reservipoliisit toimisivat erilaisissa suurtapahtumissa. Suomessa kuitenkin järjestäjä vastaa tilaisuuksien turvallisuudesta ja nykyisin on saatavilla sekä ammattimaisia että puoliammattimaisia järjestyksenvalvojia. En näe reservipoliisilla mitään roolia festareilla tai muissakaan yleisötilaisuuksissa.

Suomessa järjestetään ajoittain myös huippukokouksia, joihin tarvitaan merkittävä määrä henkilöstöä turvallisuustehtäviin. Näissä tapauksissa sitten siirretään poliisin henkilöstöä muilta paikkakunnilta, rajavartiosto osoittaa henkilöstöä tehtävään, puolustusvoimat (ml. maakuntaoperaattorit) voivat tarjota virka-apua ja lisäksi yksityiset palveluntuottajat ovat käytettävissä. Se yksityisen puolen vartija voi vallan mainiosti tarkastaa kulkulupia kongressikeskuksen sivuovella, siihen ei tarvita reservipoliisia. Lisäksi esimerkiksi lentokenttäturvallisuuteen erikoistuneilla firmoilla on siirrettäviä läpivalaisulaitteita ja niiden käyttämiseen koulutettua henkilökuntaa.

Mahdollisissa poikkeusoloissa sitten taas ongelmaksi muodostuu vähäinen koulutus ja se, että joukkoa ei ole voitu millään tavoin koeponnistaa vähäisemmissä rauhanajan tehtävissä tai edes viikon mittaisessa "sotaharjoituksessa".

Ei Suomessakaan ollut toisen maailmansodan aikana mitään reservipoliisia. Suomessa 1939-1944 poliisi teki ylitöitä ja puolustusvoimilla oli sotapoliiseja. Merivartioston meripoliisikomppaniat suorittivat yjt-tehtäviä saaristossa ja rannikolla. Maailmalta on myös vaikea löytää kriisejä joissa reservipoliisi olisi kunnostautunut. Oikeastaan ainoa poikkeus on Rhodesian BSAP, mutta siellä määrättiin asevelvollisiakin tuohon puolisotilaalliseen poliisivoimaan ja siellä poliisireservi oli valmiiksi toimiva sekä hyvin resursoitu osa poliisia. Euroopassa nämä Jugoslavian reservipoliisit ovat olleet lähinnä syytettyjen penkillä Haagissa.

Miksi sijoituksen omaava reserviläinen ei lähtisi res.poliisiksi? Jos kokee tuollaisen motivoivammaksi ja ns. kelpaa/PV päästää, niin miksei menisi.

Siitä mikä olisi reservinpoliisin käyttökohde on sitten keskustelun alainen asia. PV:n reserviläisten käyttöön on hyvin korkea kynnys. Jotta reservin poliisin käyttö olisi järkevää ja tarpeeksi joustavaa, ei sille voida asettaa vastaavia kynnyksiä. Lisäksi syvän rauhan aikainen käyttö luo joukolle monia positiivisia asioita, kuten yhteenkuuluvuutta, ns, keikka kokemustaja mikä tärkeintä tunteen, että omalla toiminnalla on merkitystä ja siitä on hyötyä yhteiskunnalle.
Koulutus on tosiaan ydinkysymys, jos se jää heikoksi, eikä kohdistu oikeisiin asioihin, se tekee helposti reservinpoliiseista käyttökelvottomia suurinpaan osaan tehtävistä. Tämä riski on kuitenkin kaikissa reservin joukoissa, myös PV:llä. Tätä on mielestäni tarkoitus parantaa
Olen samaa mieltä koko hankkeen epäonnistumisesta, jos toistetaan aikasemman hankkeen virheet. Mutta poliisin johto haluaa ilmeisesti korjata nuo virheet ja luoda jotain parempaa. PV:n malli reservistä ei ole se jota kannattaa kopioida jos halutaan onnistua.

Puolustusvoimien reservin osoittaminen (virka-apuna) on taas hyppy tehtäviin johon niiden ei pitäisi kouluttautua.

Argumentti mitä tapahtui toisen maailmansodan aikana, ei oikein kohdistu tämän päivän yhteiskuntaan. Reservinpoliisin ajatus on käsittääkseni juuri olla jotain muuta kuin PV:n reservi, sille on ilmeisesti suunniteltu muutakin roolia, kuin nykyisen reservinpoliisin (sodanajan) rooli.
 
Miksi sijoituksen omaava reserviläinen ei lähtisi res.poliisiksi? Jos kokee tuollaisen motivoivammaksi ja ns. kelpaa/PV päästää, niin miksei menisi.

Kaikki tuntemani täydennyspoliisit olivat erittäin pettyneitä toimintaan. Jokainen toki tekee omat valintansa.

Siitä mikä olisi reservinpoliisin käyttökohde on sitten keskustelun alainen asia. PV:n reserviläisten käyttöön on hyvin korkea kynnys. Jotta reservin poliisin käyttö olisi järkevää ja tarpeeksi joustavaa, ei sille voida asettaa vastaavia kynnyksiä. Lisäksi syvän rauhan aikainen käyttö luo joukolle monia positiivisia asioita, kuten yhteenkuuluvuutta, ns, keikka kokemustaja mikä tärkeintä tunteen, että omalla toiminnalla on merkitystä ja siitä on hyötyä yhteiskunnalle.
Koulutus on tosiaan ydinkysymys, jos se jää heikoksi, eikä kohdistu oikeisiin asioihin, se tekee helposti reservinpoliiseista käyttökelvottomia suurinpaan osaan tehtävistä.

Kyllä rauhanaikaiset tehtävät ovat oikeastaan edellytys yksikön yhteen hitsautumiselle ja epäsopivien henkilöiden karsimiselle. Puolustusvoimissa varusmiepalvelus ja kertausharjoitukset ajavat tuon asian.

Auki jää täysin mitä tuo rauhanaikainen toiminta voisi olla? Ei oikein löydy sopivia tehtäviä. Harjoitteluun tarvitaan paljon resursseja ja ne otetaan mistä? Poliisin päivittäisestä työstä?

Toiminnan uskottavuutta ei myöskään lisää, että tähän mennessä ei ole saatu hahmoteltua edes koulutusohjelman runkoa.

Puolustusvoimien reservin osoittaminen (virka-apuna) on taas hyppy tehtäviin johon niiden ei pitäisi kouluttautua.

Virka-apu siviiliviranomaisille on tehtävä jota maakuntajoukot ja muut paikallisjoukot harjoittelevat säännöllisesti.

Argumentti mitä tapahtui toisen maailmansodan aikana, ei oikein kohdistu tämän päivän yhteiskuntaan. Reservinpoliisin ajatus on käsittääkseni juuri olla jotain muuta kuin PV:n reservi, sille on ilmeisesti suunniteltu muutakin roolia, kuin nykyisen reservinpoliisin (sodanajan) rooli.

Selvää on, että reservipoliisijärjestelmä on tarkoitettu pääosin poikkeusoloihin.

Reservipoliisien onnistunut käyttö nykyaikaisissa kriiseissä on enemmän poikkeus kuin sääntö. Epäonnistumisia on sitten paljon enemmän.
 
En tiedä millä sitten reservipoliisin mielenkiintoa pysyä joukossa pidetään yllä...en oikein jaksa uskoa, että rahoitusta kovin tiiviiseen harjoitustoimintaan löytyy. Ja kun ne tehtävät rauhanaikana olisivat melko rajattuja.
 
Kaikki tuntemani täydennyspoliisit olivat erittäin pettyneitä toimintaan. Jokainen toki tekee omat valintansa.



Kyllä rauhanaikaiset tehtävät ovat oikeastaan edellytys yksikön yhteen hitsautumiselle ja epäsopivien henkilöiden karsimiselle. Puolustusvoimissa varusmiepalvelus ja kertausharjoitukset ajavat tuon asian.

Auki jää täysin mitä tuo rauhanaikainen toiminta voisi olla? Ei oikein löydy sopivia tehtäviä. Harjoitteluun tarvitaan paljon resursseja ja ne otetaan mistä? Poliisin päivittäisestä työstä?

Toiminnan uskottavuutta ei myöskään lisää, että tähän mennessä ei ole saatu hahmoteltua edes koulutusohjelman runkoa.



Virka-apu siviiliviranomaisille on tehtävä jota maakuntajoukot ja muut paikallisjoukot harjoittelevat säännöllisesti.



Selvää on, että reservipoliisijärjestelmä on tarkoitettu pääosin poikkeusoloihin.

Reservipoliisien onnistunut käyttö nykyaikaisissa kriiseissä on enemmän poikkeus kuin sääntö. Epäonnistumisia on sitten paljon enemmän.

Kyllä myös minun tuntemani reservinpoliisi on ollut pettynyt.
On kuitenkin mielestäni selvää, että myös poliisin johto on pettynyt reservinpoliisijärjestelmään ja siksi nyt halutaan luoda uusi järjestelmä, joka olisi parempi kuin nykyinen järjestelmä.

Olen samaa mieltä rauhanaikaisten tehtävien tärkeydestä, mutta kun sinä puhut poikkeusolosuhteista, tunnut tarkoittavan sotaa, tai sen kaltaista tilannetta. Itse kuitenkin näen termin laajemmin, eikä vähiten länsimaita vaivaavan terrorismin takia. Olen myös samaa mieltä, että järkevä koulutusohjelma on ehdottoman tärkeä ja siihen on sijoitettava resursseja, mutta ilman tätä investointia koko ajatus on hyödytön ja valitettavasti on täysin mahdollista, että se jää torsoksi.
Maakuntajoukkojen käyttö virka-apuun on mielekästä vain kun käytetään sellaista kalustoa jota ei järkevästi löydy, esimerkkinä voisi pitää kuljetustehtäviä. Ihmisten etsintä ja muut selkeästi poliisille kuuluvat tehtävät olisivat aivan hyvää käyttöä reservinpoliisille.
Mitä tulee reserviläisten onnistumisiin, ei niitä taida löytyä muutenkaan. Ammattilaiset ovat pesseet reserviläiset. Mutta koko maanpuolustus perustuu reserviin, joten jos emme voi uskoa reserviin, voidaan koko maanpuolustus lakkauttaa. Nykyinen reservinpoliisijärjestelmä epäonnistui pitkälti, koska sen haluttiin epäonnistuvan ja syyt eivät olleet yleistäturvallisuutta edistävät, vaan ideologiset ja edunvalvontaan liittyviä.
Lisäksi huomautan, että pelastustoimi luottaa (pakosta) voimakkaasti vapaaehtoisiin, joita voi hyvin kuvata reserviksi. Reservinpoliisin malleja etsiessä kääntyisinkin sopimus/puolivakinaisen palokunnan puoleen ennenmin kuin PV:n.
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Back
Top