Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näkisin mielummin kaksisataa hyvää, vuosittain kertautettua, reservipoliisia kuin tuhat asiaa ymmärtämätöntä.

Kun nyt uutta rakennetaan, niin ensin pitää olla järkevä laki joka antaa oikeat työkalut toiminna pyöritykseen. Sitten resurssi kouluttaa ja lopuksi vielä rahaa kertauttaa. Vuosien työstämisen jälkeen saatamme olla siinä tilanteessa että reserviä pystytään ja ehkä jopa halutaan käyttää. Mutta jos joku noista palikoista ei ole kohdallaan niin tuloksena on samanlainen pannukakku kuin on jo nähty. Mielummin siis niin, että satsataan oikeasti pieneen porukkaan kunnolla, kuin että meillä on iso joukko heikkotaitoista poliisireserviä jota kukaan virkapoliisi ei halua nähdä tositoimissa.

Avainsanat on laki, raha, koulutus, luottamus ja valmius.
 
2000-luvun alussa tuli pari viikonloppua "pyörittyä" erään poliisilaitoksen silloisten täydennyspoliisien kanssa. Osalla oli joku käsitys, mitä heiltä edes vaaditaan ("evp poliiseja") ja osa luuli suurinpiirtein, että parin viikonlopun kurssin jälkeen he saavat virkamerkin, siniset haalarit ja reukun vyölle. Sille porukalle ilmeisesti tarjottiin ilmainen JV-kurssi sen jälkeen ja unohdettiin koko asia.

Maakuntakomppanioilla taitaa olla rekrytointiongelmaa Oulun seudun ulkopuolellakin, mutta eihän se nykyisen lainsäädännön aikana ole enää ongelma, kun ilman sitoumustakin sijoitetut voidaan kutsua tarvittaessa "kertaamaan" nopealla aikataululla. Ennen viimeistä asevelilain päivitystä sitoumuksen tehneiden määrällä oli merkitystäkin.
 
Reserviä suomella kyllä riittää.

Sen sijaan kelvollisista vapaaehtoisista on huutava pula. Esimerkiksi Oulun seudulla maakuntakomppaniassa on vain joukkueen verran vapaaehtoisia.

Täydennyspoliiseja värvättiin aikoinaan 2000 henkeä. Koska poliisilla ei oikein ollut mitään validia kokemusta vapaaehtoisten värväämisestä, niin valinnat eivät aina menneet nappiin ja varsinkin asevelvollisuutta suorittamattomien naisten kohdalla ainoa pääsyvaatimus oli se, että rekisterimerkintöjä ei löytynyt ja haastattelun ajan vaikutti täysijärkiseltä. Joukkon kelpuutettiin myös kiilusilmäressuja, joita kiinnosti lähinnä pumppuhaulikot ja konepistoolit. Kuvaus kiilusilmistä ei ole aivan oikeudenmukainen sillä monia kiinnosti myös kiväärit, pistoolit ja rynkyt.:D

Maakuntajoukoista kaavailtiin alunperin jopa 50 000 hengen joukkoa ja oltiin huolissaan siitä, että se imee varsinkin hyvät sotilaat muista yksiköistä ja sekoittavan siten puolustusvoimien sijoitusjärjestelmän. Tämä pelko on osoittautunut perusteettomaksi ja nykyisin nuoretkin kelpuutetaan maakuntajoukkoihin.

Viranomaisten kyky ymmärtää vapaaehtoisuuden syitä ja eteenpäin ajavia asioita vaikuttaa hyvin heikolta. Toisaalta joskus mieleen nousee pakostakin ajatus, ettei oikeasti edes haluta vapaaehtoisia.
Joidenkin virkamiehen maailmassa vapaaehtoiset ovat pahasta, eikä pelastustoimi ei ole tässä ainoa, vaan PV ja Poliisi tuntuvat jakavat tämän inhon.

Nousee väistämättä mieleen, että ajatus vapaaehtoisuudesta kumpuaa poliitikoista ja virkamiehet vain tehokkaasti torppaavat nämä päätökset.
 
Nousee väistämättä mieleen, että ajatus vapaaehtoisuudesta kumpuaa poliitikoista ja virkamiehet vain tehokkaasti torppaavat nämä päätökset.

Katos länsimaissa on kansalaisia ja sinne vapaaehtoistoiminta soveltuu, mutta Suomessa on alamaisia joihin ei näissä asioissa voi luottaa.
 
Viranomaisten kyky ymmärtää vapaaehtoisuuden syitä ja eteenpäin ajavia asioita vaikuttaa hyvin heikolta. Toisaalta joskus mieleen nousee pakostakin ajatus, ettei oikeasti edes haluta vapaaehtoisia.
Joidenkin virkamiehen maailmassa vapaaehtoiset ovat pahasta, eikä pelastustoimi ei ole tässä ainoa, vaan PV ja Poliisi tuntuvat jakavat tämän inhon.

Nousee väistämättä mieleen, että ajatus vapaaehtoisuudesta kumpuaa poliitikoista ja virkamiehet vain tehokkaasti torppaavat nämä päätökset.

Rajaan nyt tämän puheenvuoron koskemaan puolustusvoimia, koska poliisin tai pelastuspuolen palveluksessa en ole koskaan ollut.

Puolustusvoimat on itseään uusintava laitos. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että upseerit valitsevat ketkä koulutetaan ammattiupseereiksi ja heidät muokataan tiettyyn muottiin suljetussa sisäoppilaitoksessa. Kun tavallisessa varusmieskomppaniassa on noin 20 persoonallisuustyyppiä niin heidän, upseerinsa koostuu pääosin kolmesta.

Käytännössä kehitys on ajanut puolustusvoimia siihen, että toiminta on traditionaalista ja asiat pyritään hoitamaan niin kuin ennenkin tai koulutusoppaiden sekä ohjesääntöjen neuvomalla tavalla. Luova ajattelu ei erityisesti kukoista. Kasarmi elää tavallaan ja ressu tulee ajallaan!

Ennen kuin kukaan alkaa möykkäämään omaa loukkaantumistaan ilmoilleen, niin saanen kertoa, että tilanne on huomattavasti parantunut 20 vuoden aikana. Kantahenkilökunta pyrkii koulutuksessaan ilmaisemaan asiat selvästi ja paljon täysin turhaa apinamöykkäämistä on jäänyt pois. Uusi aliupseeristokin vaikuttaa fiksulta ja motivoituneelta porukalta.

Vapaaehtoiseen maanpuolustukseen tulee jatkuvasti uusia ihmisiä, jotka jäävät kuitenkin melko nopeasti pois. Keskeinen syy on se, että toiminnasta ei saatu sitä mitä haettiin. Se mikä saa ihmisen lopettamaan touhun on varmaan lopettaneen ihmisen päänsisäinen asia. Monelle on kuitenkin tiukka paikka se, että he joutuvat aloittamaan armeijassa uudelleen alusta. Monille tuo juttu on yllätys koska kuvitellaan olevansa tuollaisen yläpuolella, kun on sentään luutnantin tai kersantin arvomerkit tms. Totuus on kuitenkin se, että yksilö joutuu aina sopeutumaan joukkoon eikä päinvastoin. Kantahenkilökunta ja muut aktiivireserviläiset vaativat aluksi tietyn sotilaallisen ideaalin noudattamista. Arvostus on edelleenkin ansaittava.
 
Vapaaehtoiseen maanpuolustukseen tulee jatkuvasti uusia ihmisiä, jotka jäävät kuitenkin melko nopeasti pois. Keskeinen syy on se, että toiminnasta ei saatu sitä mitä haettiin. Se mikä saa ihmisen lopettamaan touhun on varmaan lopettaneen ihmisen päänsisäinen asia. Monelle on kuitenkin tiukka paikka se, että he joutuvat aloittamaan armeijassa uudelleen alusta. Monille tuo juttu on yllätys koska kuvitellaan olevansa tuollaisen yläpuolella, kun on sentään luutnantin tai kersantin arvomerkit tms. Totuus on kuitenkin se, että yksilö joutuu aina sopeutumaan joukkoon eikä päinvastoin. Kantahenkilökunta ja muut aktiivireserviläiset vaativat aluksi tietyn sotilaallisen ideaalin noudattamista. Arvostus on edelleenkin ansaittava.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä keskiverto kersantti tai luutnantti odottaa vapaaehtoiselta maanpuolustuskoulutukselta, varsinkin jos omasta vm-palveluksesta ja viimeisestä kertausharjoitukset on jo useampi vuosi.
Samoin mitkä ovat ne suurimmat pettymysten aiheet, jotka aiheuttavat kiinnostuksen nopean lopahtamisen, onko ne juurikin noita asioiden uudelleen opettelemisia, uusien asioiden opettelemista edes perusteiden tasolla vai suuria kuvitelmia, jotka romuttuvat.
Nämä samat asiat tulevat varmasti eteen poliisin reserviä koulutettaessa.
 
Rajaan nyt tämän puheenvuoron koskemaan puolustusvoimia, koska poliisin tai pelastuspuolen palveluksessa en ole koskaan ollut.

Puolustusvoimat on itseään uusintava laitos. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että upseerit valitsevat ketkä koulutetaan ammattiupseereiksi ja heidät muokataan tiettyyn muottiin suljetussa sisäoppilaitoksessa. Kun tavallisessa varusmieskomppaniassa on noin 20 persoonallisuustyyppiä niin heidän, upseerinsa koostuu pääosin kolmesta.

Käytännössä kehitys on ajanut puolustusvoimia siihen, että toiminta on traditionaalista ja asiat pyritään hoitamaan niin kuin ennenkin tai koulutusoppaiden sekä ohjesääntöjen neuvomalla tavalla. Luova ajattelu ei erityisesti kukoista. Kasarmi elää tavallaan ja ressu tulee ajallaan!

Ennen kuin kukaan alkaa möykkäämään omaa loukkaantumistaan ilmoilleen, niin saanen kertoa, että tilanne on huomattavasti parantunut 20 vuoden aikana. Kantahenkilökunta pyrkii koulutuksessaan ilmaisemaan asiat selvästi ja paljon täysin turhaa apinamöykkäämistä on jäänyt pois. Uusi aliupseeristokin vaikuttaa fiksulta ja motivoituneelta porukalta.

Vapaaehtoiseen maanpuolustukseen tulee jatkuvasti uusia ihmisiä, jotka jäävät kuitenkin melko nopeasti pois. Keskeinen syy on se, että toiminnasta ei saatu sitä mitä haettiin. Se mikä saa ihmisen lopettamaan touhun on varmaan lopettaneen ihmisen päänsisäinen asia. Monelle on kuitenkin tiukka paikka se, että he joutuvat aloittamaan armeijassa uudelleen alusta. Monille tuo juttu on yllätys koska kuvitellaan olevansa tuollaisen yläpuolella, kun on sentään luutnantin tai kersantin arvomerkit tms. Totuus on kuitenkin se, että yksilö joutuu aina sopeutumaan joukkoon eikä päinvastoin. Kantahenkilökunta ja muut aktiivireserviläiset vaativat aluksi tietyn sotilaallisen ideaalin noudattamista. Arvostus on edelleenkin ansaittava.

Hyvä kirjoitus.

Tuo itseään uusintava laitos kyllä toteutuu myös pelastusalalla ja ehkä jopa poliisissa.
Pelastusalan oppilaitoksia on Suomessa kaksi, joista toinen kouluttaa Helsingin Pelastuslaitoksen tarpeisiin pelastajia ja Pelastusopisto Kuopiossa. Viimeinen on sisäoppilaitos, mutta molemmissa "alan miehet" hoitavat varsinaisen oppilasvalinnan. Kuinka paljon se vaikuttaa asiaan on toinen asia.

Ainakin sopimuspalokunta puolella moni turhautuu jatkuviin vaatimuksiin kunnosta, koulutuksesta ja viikkotreenien määrästä, kun vastineena näiden täyttämisestä sinua pidetään aina huonona, tai epäpätevänä. Eli virallinen järjestelmä vaatii, mutta epävirallisesti sortaa.
 
Erinäköisissä kriiseissä poliisin suojausvastuulle (välittömästi suojattaviin kohteisiin) kuuluu valtionhallintoa, voimalaitoksia yms. kriittistä infraa sekä henkilöitä. Sen jälkeen kun puolustusvoimat on saanut omat joukkonsa liikkeelle noi poliisiyksiköt lopettaa kohteiden vartioinnin ja suojausvastuu siirtyy puolustusvoimille.

Noin lähtökohtaisesti poliisireserviläisiä käytetään varmaankin myös tulevaisuudessa noiden kohteiden suojaamiseen ja kotikeikat, rattijuoppojen takaa-ajo yms. keikat jäävät vakinaiselle henkilöstölle. (Näin ainakin 90-luvun lopussa kun tuttavapiiriin kuului noita täydennyspoliiseja mm. öljynjalostamon läheltä ja eräältä keskeiseltä voimalaitospaikkakunnalta.)

Eli yksinkertaisesti sanottuna täydennyspoliisi - vartioi, kuljettaa vankeja, ohjaa liikennettä, partioi, tarkastaa papereita, tarkasta ajoneuvoja tiesuluilla ja suojaa. Eli toimitaan useinmiten ryhmänä tai joukkueena jota johtaa "oikea poliisi". (Noihin tehtäviin koulutettiin 90-luvun täydennyspoliisi.)

Tässä kohtaa nyt sitten pitää muistaa, että se junanradan vartta jalkaisin partioiva neljän miehen täydennyspoliisipartio ei voi valita kenen kanssa se joutuu tekemisiin. Vastaan voi tulla känninen mummo tai sitten vaikka vihollisen erikoisjoukkopartio.

Vakituinen henkilöstö sitten jatkaa hälytyksillä käymistä, onnettomuuksien ja rikosten tutkintaa.

Tässä kohtaa pamahtaa niin sanottu ressurealismi kehiin.

Miksi nuo erinomaiset sotilaspoliisit eivät sitten nykyään liity vaikka maakuntajoukkoihin tai vaikka kaikki suojelumiehet vapaapalokuntiin ja lämärit SPR:n ensiapuryhmiin?

Vastaus koska useimpia ihmisiä ei vapaaehtoisuus kiinnosta.

Tietenkin voidaan säätä laki jolla ikääntyvät spollarit pakotetaan reservipoliiseiksi. Voi sitä riemun määrää kun 35 vuotislahjaksi pamahtaa käsky tulla parin viikon kertausharjoituksiin jossa harjoitellaan poliisin hommia. Luonnollisesti seuraava vuonna jatketaan vielä pari viikkoa ja sitten vuosittain vielä mm. itsenäisyyspäivänä ollaan pari päivää palveluksessa mielenosoitusten takia tai ohjailemassa Porin jatseissa liikennettä.


Näinpä pääpiirteittäin. Ensisijaisesti täydennyspoliiseja haluttaisiin helppoihin tehtäviin, mihin tarvitaan uskottava aseellinen tai aseeton mies. Luultavasti nämä olisivat juurikin joko yleisen turvallisuuden valvontaa ja kulkijoiden tsekkailua harmaassa tai muunvärisessä uhkatilanteessa (väriä ei lie kannata tässä jälkimmäiselle antaa), tai sitten toisaalta tapahtumia mihin tarvitaan apukäsiä taustatehtäviin, kuten itsenäisyyspäivänä koulutettujen poliisien taustalle. En usko että tämä tapahtuisi maastopuvussa, vaan jonkinlaisen sinisen haalarin jantterit pukisivat päällensä. Toisaalta, muualla Euroopassa kyllä käytetään säännöllisesti armeijan miehistöä julkisen tilan valvontaan, esimerkiksi Briteissä, Ranskassa ja Italiassa - sinänsä ei siis maastopuku ja rynchester miestä pahenna, paitsi tietenkin vihervasemmiston silmässä. Mutta kenties johonkin harmaan vaiheen varautumiseen on hieman poliisillakin mielenkiintoa, ainakin nämä alkuvuoden paikallispuolustusharjoitukset siihen vähän viittasivat, kun SpolK:t antoivat virka-apua poliisille, poliisin johtamina. Periaatteessa reservipoliisit ja harmaan vaiheen virka-avut liene voidaan nähdä osana samaa jatkumoa, vaaleammanharmaasta tummempaan.

Jos jotain motivoivaa tekemistä halutaan ko. reserville, niin se voisi olla konkreettinen keskustoissa partiointi näkyvyyden lisäämiseksi, jollakin tapaa kokeneiden poliisien talutushihnassa tietenkin. Mutta osaamisen suhteen, pitää muistaa että meillä on poliisien ulkopuolisista toimijoista esimerkkinä varsin lyhyellä koulutuksella liikenteessä oleva vartijakunta, joka päivittäin kyllä selvittää tuommoisia 'kohtaamistilanteita' ammatissansa, eli ottaa kiinni näpistelijöitä ja paimentaa juoppoja ja reuhaajia - ja poliisi mielellään näille kyseisen tehtävän jättääkin. Sinänsä varmasti jokainen yhtään pitkähermoisempi kaveri osaa jotenkin perustilanteet akuutisti hoitaa, ilman että alkaa rynkyn liipasimella sormi syyhytä.
 
Viranomaisten kyky ymmärtää vapaaehtoisuuden syitä ja eteenpäin ajavia asioita vaikuttaa hyvin heikolta. Toisaalta joskus mieleen nousee pakostakin ajatus, ettei oikeasti edes haluta vapaaehtoisia.
Joidenkin virkamiehen maailmassa vapaaehtoiset ovat pahasta, eikä pelastustoimi ei ole tässä ainoa, vaan PV ja Poliisi tuntuvat jakavat tämän inhon.

Ainakin ay-aktiivit katsovat kaikenlaisen vapaaehtoisuuden olevan pahasta, eikä siinä paina viranomaisen tai johtajien tarpeet ja toiveet.

Vapaaehtoisuus on selvä uhka virkarälssille ja siihen myyräntyöhön on miehistöhuoneessa helppo agitoida kollegoja. Toisinajattelijatkin ymmärtävät olla hiljaa.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä keskiverto kersantti tai luutnantti odottaa vapaaehtoiselta maanpuolustuskoulutukselta, varsinkin jos omasta vm-palveluksesta ja viimeisestä kertausharjoitukset on jo useampi vuosi.
Samoin mitkä ovat ne suurimmat pettymysten aiheet, jotka aiheuttavat kiinnostuksen nopean lopahtamisen, onko ne juurikin noita asioiden uudelleen opettelemisia, uusien asioiden opettelemista edes perusteiden tasolla vai suuria kuvitelmia, jotka romuttuvat.
Nämä samat asiat tulevat varmasti eteen poliisin reserviä koulutettaessa.

Perusteiden kertausta ja vaativia case-rasteja joissa joutuu testaamaan oppimansa?
 
Rajaan nyt tämän puheenvuoron koskemaan puolustusvoimia, koska poliisin tai pelastuspuolen palveluksessa en ole koskaan ollut.

Puolustusvoimat on itseään uusintava laitos. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että upseerit valitsevat ketkä koulutetaan ammattiupseereiksi ja heidät muokataan tiettyyn muottiin suljetussa sisäoppilaitoksessa. Kun tavallisessa varusmieskomppaniassa on noin 20 persoonallisuustyyppiä niin heidän, upseerinsa koostuu pääosin kolmesta.

Käytännössä kehitys on ajanut puolustusvoimia siihen, että toiminta on traditionaalista ja asiat pyritään hoitamaan niin kuin ennenkin tai koulutusoppaiden sekä ohjesääntöjen neuvomalla tavalla. Luova ajattelu ei erityisesti kukoista. Kasarmi elää tavallaan ja ressu tulee ajallaan!

Ennen kuin kukaan alkaa möykkäämään omaa loukkaantumistaan ilmoilleen, niin saanen kertoa, että tilanne on huomattavasti parantunut 20 vuoden aikana. Kantahenkilökunta pyrkii koulutuksessaan ilmaisemaan asiat selvästi ja paljon täysin turhaa apinamöykkäämistä on jäänyt pois. Uusi aliupseeristokin vaikuttaa fiksulta ja motivoituneelta porukalta.

Vapaaehtoiseen maanpuolustukseen tulee jatkuvasti uusia ihmisiä, jotka jäävät kuitenkin melko nopeasti pois. Keskeinen syy on se, että toiminnasta ei saatu sitä mitä haettiin. Se mikä saa ihmisen lopettamaan touhun on varmaan lopettaneen ihmisen päänsisäinen asia. Monelle on kuitenkin tiukka paikka se, että he joutuvat aloittamaan armeijassa uudelleen alusta. Monille tuo juttu on yllätys koska kuvitellaan olevansa tuollaisen yläpuolella, kun on sentään luutnantin tai kersantin arvomerkit tms. Totuus on kuitenkin se, että yksilö joutuu aina sopeutumaan joukkoon eikä päinvastoin. Kantahenkilökunta ja muut aktiivireserviläiset vaativat aluksi tietyn sotilaallisen ideaalin noudattamista. Arvostus on edelleenkin ansaittava.
Uskoisin reservipoliisin riittävän väkeä. Jos ei muusta niin niistä jotka eivät päässeet polamkkiin. Onhan tuollaisen CV:ssä mukava lisä.
 
Uskoisin reservipoliisin riittävän väkeä. Jos ei muusta niin niistä jotka eivät päässeet polamkkiin. Onhan tuollaisen CV:ssä mukava lisä.

No on olemassa sellainen ihmisryhmä jolla suorastaan suu vettyy mahdollisuudesta saada poliisi tekstillä varustettuja kamppeita päälle.

Puolustusvoimilla sentään on osaamista jolla armotta karsitaan fetissi homot ja larppaajat pois vapaaehtoisten porukasta.

Enkä nyt oikein tiedä keneen tuollainen nyt kaavailtu reservipoliisikoulutus tekisi vaikutuksen? 160 tuntia sisältäen järjestyksenvalvojakurssin ja ilmeisesti jotain liikenteenohjausharjoittelua. Ilmeisesti jotain muutakin olisi tarpeen kouluttaa, että saataisiin 160 tuntia täyteen? Kertoo jotain hankkeen vakavuudesta, että edes alustavaa koulutusohjelmaa ei ole edes hahmoteltu! Enkä nyt oikein ymmärrä mikä rooli tuolla järjestyksenvalvojakurssilla sitten olisi. Kyseessähän on vahvasti teoriapainotteinen kurssi jolla kerrotaan mitä järjestyksenvalvoja saa valtuuksillaan tehdä. Kurssin tietojen omaksuminen tuo lähinnä pohjaa ammatin juridisen osaamsien vaatimukselle. Kurssi vastaa kysymykseen saako päihtyneen poistaa ravintolasta - ei siihen miten se tehdään.

Liikennettä pääsee ohjaamaan nykyisinkin jopa 15 vuotias poika/tyttö jos on mopokortti suoritettuna ja ihan palkkaa vastaan vaikka kesätapahtumissa. Järjestyksenvalvojakurssille pääsee muutamalla satasella ja kortinkin saa jos ei ole isommin sikaillut tai täysi juoppo. Ja korttihan todistaa osaamista aivan samalla tavalla kuin vaikka nokkahuilun omistaminen todistaa muusikon kyvyistä tai vanhan datsunin omistaminen henkilön rallikuskin taidoista.
 
Viimeksi muokattu:
No on olemassa sellainen ihmisryhmä jolla suorastaan suu vettyy mahdollisuudesta saada poliisi tekstillä varustettuja kamppeita päälle.

Puolustusvoimilla sentään on osaamista jolla armotta karsitaan fetissi homot ja larppaajat pois vapaaehtoisten porukasta.
Hienoa että tuo ymmärrys on kehittynyt noin mahtavaksi (y)

Et ole ilmeisesti lukenut että PV ja polizei aikoo tehdä tässä yhteistyötä? Mitä luulet sen tarkoittavan? Olisikohan sivareiden raijjaaminen homobaareista reservipoliiseiksi?

Enkä nyt oikein tiedä keneen tuollainen nyt kaavailtu reservipoliisikoulutus tekisi vaikutuksen? 160 tuntia sisältäen järjestyksenvalvojakurssin ja ilmeisesti jotain liikenteenohjausharjoittelua. Ilmeisesti jotain muutakin olisi tarpeen kouluttaa, että saataisiin 160 tuntia täyteen? Kertoo jotain hankkeen vakavuudesta, että edes alustavaa koulutusohjelmaa ei ole edes hahmoteltu! Enkä nyt oikein ymmärrä mikä rooli tuolla järjestyksenvalvojakurssilla sitten olisi. Kyseessähän on vahvasti teoriapainotteinen kurssi jolla kerrotaan mitä järjestyksenvalvoja saa valtuuksillaan tehdä. Kurssin tietojen omaksuminen tuo lähinnä pohjaa ammatin juridisen osaamsien vaatimukselle. Kurssi vastaa kysymykseen saako päihtyneen poistaa ravintolasta - ei siihen miten se tehdään.

Liikennettä pääsee ohjaamaan nykyisinkin jopa 15 vuotias poika/tyttö jos on mopokortti suoritettuna ja ihan palkkaa vastaan vaikka kesätapahtumissa. Järjestyksenvalvojakurssille pääsee muutamalla satasella ja kortinkin saa jos ei ole isommin sikaillut tai täysi juoppo. Ja korttihan todistaa osaamista aivan samalla tavalla kuin vaikka nokkahuilun omistaminen todistaa muusikon kyvyistä tai vanhan datsunin omistaminen henkilön rallikuskin taidoista.
Enpä nyt oikein ymmärrä mikä on ongelmana jos reservipoliiseille opetetaan homman lainsäädännöllistä pohjaa.

Pitäis ilmeisesti sun "ajatuksen" mukaan opettaa miten parhaiten pamputetaan, vai?

Ehkä nyt kuitenkin teoria ja käytäntö olekin ollut jonkun ammattilaisen mielessä? #retorinenkysymys
 
Lainauksessa on virhe... en ole kirjoittanut noin.
 
Itse näkisin paljon kannatettavampana, että yhteistyötä PV:n kanssa parannettaisiin ja kehitettäisiin. Ei tarvita reservipoliisi järjestelmää jos meillä on toimivat joukot pv:n puolesta jotka pystyvät vastaamaan samantyyppiseen tarpeeseen. PV joutuu joka tapauksessa pitämään valmiutta yllä toisinsanoen käyttämään rahaa. Näkisin siinä vaiheessa kokonaisturvallisuuden kannalta parempana, että esimerkiksi puolustusvoimille luotaisiin pysyvä resurssi avustaa ja antaa poliisille esim. vaativaa virka-apua. Tämä palvelisi myös harmaassa vaiheessa ja eriasteisissa kriiseissä omasta mielestäni paremmin kuin heikosti koulutetun ja arvatenkin myös tästä johtuen varustetun reservipoliisi järjestelmä. Jos taas tarkoitus on vahvistaa poliisia niin se täytyy tapahtua lisäämällä oikeiden poliisien määrää eikä luomalla "lelu"poliisi järjestelmää. 500 -1000 uutta suorittavaa poliisin virkaa niin sisäinen turvallisuus kokee aikamoisen kasvojen kohotuksen. Väitän myös, että se maksaa itseään takaisin koska pystytään paremmin puuttumaan keskustojen pahoinpiteilyihin, riskialueiden ongelmiin ja omaisuus rikoksiin. Poliisi olisi paremmpin näkyvillä ja nopeammin saavutettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä nyt oikein ymmärrä mikä on ongelmana jos reservipoliiseille opetetaan homman lainsäädännöllistä pohjaa.

Pitäis ilmeisesti sun "ajatuksen" mukaan opettaa miten parhaiten pamputetaan, vai?

Ehkä nyt kuitenkin teoria ja käytäntö olekin ollut jonkun ammattilaisen mielessä? #retorinenkysymys

Mitä jos lukisit koko ketjun, ennen kuin hyppäät mukaan keskusteluihin. Asiasta on keskusteltu jo yhdeksän sivun verran ja jos luet ajatuksella huomaat kyllä kenellä on homma mietittynä ja perusteltuja tietoon sekä osaamiseen perustuvia mielipiteitä.

Taidat itse olla melko sinisilmäinen ja auktoriteettiuskoinen kun pitää viranomaisten touhuissa nähdä joku syvällinen viisaus ja tarkoitus - jopa silloin kun sieltä löytyy vain hätäratkaisuja ja sähläämistä.

Noin esimerkkkinä sisäasianministeriön tavasta hoitaa asioita (ja liippaa taas tätäkin aihetta kun järjestyksenvalvoja ihmepilleriä syötetiin siinäkin). Sisäasianministeriö suurella tohinalla ajoi läpi sen, että järjestyksenvalvojat saavat toimia vastaanottokeskuksessa. Tähän mennessä yhdessäkään vastaanottokeskuksessa ei ole järjestyksenvalvojia. Syy koska järjestyksenvalvojan oikeudet eivät anna mitään lisäarvoa työtehtävien suorittamiseen ja paikallinen poliisilaitos saisi järjestyksenvalvojia käytettäessä päättää kuinka monta vokki niitä tarvitsee. Eli edelleenkin vastaanottokeskusten turvallisuudesta huolehtivat vartijat ja jokamiehenoikeuksin toimivat eri nimikkeillä toimivat valvojat.

Myöhemmin on sitten ministeriöstä kyselty, että mikähän järki tässäkin jv:t vokkiin projektissa oli. Vastaus oli sanatarkasti "Vastaanottokeskusten turvallisuutta piti parantaa ja emme keksineet mitään muuta."
 
21.02.2018 Sisäministeriössä on parhaillaan lainsäädäntöhanke joka luo pohjan reservin käytölle

https://www.verkkouutiset.fi/suomeen-halutaan-kouluttaa-2000-reservipoliisia/

09.12.2017 Poliisit nihkeitä reservi poliisin perustamiselle.

https://www.hameensanomat.fi/uutise...iisit-nihkeita-reservipoliisin-perustamiselle

12.04.2017 http://www.reservilainen.fi/uutiset/poliisi_haluaa_reservipoliisit_kayttoon


Eli noin 2000 josta 500 ns operatiivistä kärkeä. Kuulostaa kyllä pieneltä vahvuudelta.
 
Back
Top