Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
TOIMINTO
Täydennyspoliisijärjestelmän jatkaminen
EHDOTUS
Säilytetään
TOIMINTO
Käyttöalue
EHDOTUS
1) Valmius- ja puolustustilalaissa tarkoitetut poikkeusolot
2) Muut tilanteet, joissa valtion turvallisuus sitä edellyttää
3) Normaalioloissa järjestyksenpito kokoon-tumislaissa tarkoitetuissa tilaisuuksissa sekä tieliikennelaissa tarkoitetut liikenteen ohjaustehtävät
TOIMINTO
Palvelussuhteen muoto
EHDOTUS
Päätöksentekijänä valtioneuvosto => poliisimiehen määräaikainen virkasuhde
Päätöksentekijänä poliisilaitos => vapaa-ehtoisuuteen perustuva sopimussuhde
TOIMINTO
Peruskoulutus
EHDOTUS
160 tunnin pakollinen peruskoulutus kaikille täydennyspoliisihenkilöstöön rekrytoitaville (peruskoulutus käsittäisi järjestyksen-valvoja- ja liikenteenohjaajakoulutuksen)
TOIMINTO
Lisä- ja täydennyskoulutus
EHDOTUS
3 päivän vuosittainen täydennyskouluttau-tumisvelvollisuus, joka voisi koulutuksen lisäksi olla myös palvelua järjestyksen-valvonta- ja liikenteenohjaustehtävissä
TOIMINTO
Koulutuksen antaja
EHDOTUS
Peruskoulutus: poliisilaitos, jonka lukuun koulutusta antaisivat Poliisiammatti-korkeakoulussa koulutetut kouluttajat
Lisä- ja täydennyskoulutus: kouluttajakoulutettujen antama koulutus, koulutusyhteistyö Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen kanssa
TOIMINTO
Toimivaltuudet
EHDOTUS
Jos päätöksentekijänä valtioneuvosto ja kyseessä virkasuhde => poliisivaltuudet
Jos päätöksentekijänä poliisilaitos ja kyseessä muu palvelussuhde => järjestyksenvalvojan tai liikenteen ohjaajan valtuudet
TOIMINTO
Rekrytointipohja
EHDOTUS
Olemassa oleva täydennyspoliisihenkilöstö
Eläkkeellä olevat poliisimiehet
Sotilaspoliisikoulutuksen saaneet reserviläiset
Yksityisen turvallisuusalan työntekijät
Aktiiviset reserviläiset
Poliisin tilannekuva, poliisin näkyvyys ja poliisin kuvan parantaminen instituutiona tulee hoitaa riittävällä poliisimäärällä, eikä keinotekoisesti täydennyspoliisin valtuuksia lisäämällä. Kansalaisten pitää voida luottaa siihen, että poliisivaltuuksia normaalioloissa käyttää asianmukaisen koulutuksen ja kokemuksen omaava oikea poliisimies.
Täydennyspoliisien tulee harjoitella mahdollista poikkeustilannetta varten, mutta tarvittavana koulutuksena 3 vrk/ vuosi on aivan liian paljon niin sen aiheuttamien kustannusten kuin sitovuuden takia.
Täydennyspoliisityöryhmän loppuraportissa esitetään täydennyspoliisin peruskoulutukseksi 160 tunnin, siis neljän viikon kokonaisuutta. Täydennyspoliisiin liittyvien kustannusten arvioinnissa raportti laskee ainoastaan päiväraha- ja matkakustannuksia. Kokonaan huomiotta jää se, millä edellytyksillä ja korvauksilla täydennyspoliisiin rekrytoitavat henkilöt saavat vapautusta heidän normaaleista työtehtävistään. On vaikea uskoa, että tänä päivänä yksikään työnantaja on valmis antamaan työvoimaansa täydennyspoliisitehtäviin, heille samalla täyden palkan maksaen. Palkattomankin vapaan saaminen näihin tehtäviin on käytännössä mahdotonta.
Vapaa-ajan harrasteena toteutettuna täydennyspoliisi ei tulisi onnistumaan. Pelkästään taas eläkeläisten varaan järjestelmää ei pidä eikä kannata lähteä rakentamaan.
Poliisin rahatilanne on erittäin heikko ja rahoitus on tiedossa olevien kehysten mukaan edelleen vähenemässä. Tässä tilanteessa poliisin menoja ei tule lisätä mittavilla täydennyspoliisikuluilla. Käytettävissä oleva rahoitus tulee kohdentaa siihen, että maassa saadaan säilytettyä riittävä määrä ammattiinsa koulutettuja poliisimiehiä. Poliisityö ei ole talkoolla tehtävää kansanhuvia, se on ammattilaisten vaativa tehtävä.
Option rakentaminen lakiin mahdollistaa toiminnan aloittamisen jollain tasolla jossain vaiheessa.
Paikallispataljooniakin on rakennettu yli 10 vuotta nykyisen tason saavuttamiseksi.
Option rakentaminen lakiin mahdollistaa toiminnan aloittamisen jollain tasolla jossain vaiheessa.
Paikallispataljooniakin on rakennettu yli 10 vuotta nykyisen tason saavuttamiseksi.
Eikä vieläkään olla saavutettu juuri mitään...
Enkä yhtään ihmettele, miksi et kuulu ko. organisaatioihin tai tiedä niistä mitään...
Sisäministeriö sanoo: "Loistava idea, kunhan siihen ei käytetä rahaa."
Poliisihallitus sanoo: "Loistava idea, kunhan siihen ei käytetä aikaa tai resursseja."
Eduskunta sanoo: "Loistava idea, kunhan sitä ei vain ikinä käytetä."
Täydennyspoliisi v2.0 on valmis
Tai muut lakivalmistelut poikkeustilaa varten.Tämäkin on kaukonäköisesti totta. Ikäänkuin "pöytälaatikkofirma" joka otettaisiin käyttöön tarvittaessa?
Ja sitten sanotaan että ressut eivät osaa pitää suutaan kiinni.Eikä vieläkään olla saavutettu juuri mitään...
Jokin Pv:n nykyiseen kertausjärjestelmään verrattavissa oleva järjestelmä pitäisi olla ressupoliiseille ja miksi ei myös tietyille muille kriisiaikana kriittisille tehtäville.Kuka työssäkäyvä ihminen repii neljä viikkoa vapaata koulutukseen alkaakseen apupoliisiksi? Käyttää siihen kesälomansa? Jee. Mitä arvelette työnantajan noin yleensä sanovan, jos käytte kysymässä lohkeaako palkallista vapaata tähän tarkoitukseen? Höh, ei tipu edes palkatonta.
Onko apupoliisi jatkossa sitten valmistuttuaan ilmaista työvoimaa? Apupoliisi, joka meloo liikenteen seassa ja näyttää stop-merkkiä tai ohjaa parkkipaikalla autoja ruutuun tai toimii sinipukuisena järkkärinä PoriJatsissa.
Ketähän mahtaa napata? Haluja pitää olla ainakin, toiseksi pitää olla joutilasta aikaa ja mielellään vielä rahaa, jotta voi kustantaa uuden harrastuksensa.
Tässä ei vielä edes pohdita sitä, mihin 4 viikon koulutus apupoliisin valmistaa?
Jaa. Tämä on totta vain silloin kun a) ensihämmentäjiksi tulevat tunnuksettomat joukot on perustettu jostakin muualta kuin naapurin erikoisjoukoista ja b) poliiisi ei em. tuhoamiseksi pyydä virka-apuun PVn erikoisjoukkoja.Ajatuksena se, että erikoisjoukot taistelisivat erikoisjoukkoja vastaan on Suomen oloissa utopistinen.
Onko asevelvollisuuslain muutos (32§) tuttu? Ei ole salaisuus että Suomessa on tuhansia PV ressuja joiden perse nousee saman tien kun nykyaikaisessa muodossa tuleva viesti saavuttaa. Enkä tarkoita maakkeja. Tällä tavalla saadaan aikaan kohtuullinen potentiaali esimerkiksi virka-apuun poliisille, mukaan lukien tyrmäkämmän kaluston käyttö. Kyse on vain siitä että ovatko virkamiehemme hereillä ja kulkeeko tieto siilojen välillä. Itse jaksan uskoa että meidän apparaatti toimii. Summa summarum: reservipoliisille ei oikein ole roolia tehtävissä jotka vivahtavat sotilaalliseen toimintaan. Koska PV:lla on kalusto ja tuoreemmat ressut.Periaatteessa kyllä mutta aikaviiveellä. Reservipoliisi voidaan laittaa liikkeelle ennakoidusti siinä missä Pv toimii vielä rauhanajan mandaatilla.
Mistä lähtien kertausharjoituksessa olevaa joukkoa on saanut käyttää virka-apuun rauhan aikana?Onko asevelvollisuuslain muutos (32§) tuttu? Ei ole salaisuus että Suomessa on tuhansia PV ressuja joiden perse nousee saman tien kun nykyaikaisessa muodossa tuleva viesti saavuttaa. Enkä tarkoita maakkeja. Tällä tavalla saadaan aikaan kohtuullinen potentiaali esimerkiksi virka-apuun poliisille, mukaan lukien tyrmäkämmän kaluston käyttö. Kyse on vain siitä että ovatko virkamiehemme hereillä ja kulkeeko tieto siilojen välillä. Itse jaksan uskoa että meidän apparaatti toimii. Summa summarum: reservipoliisille ei oikein ole roolia tehtävissä jotka vivahtavat sotilaalliseen toimintaan. Koska PV:lla on kalusto ja tuoreemmat ressut.
32 §
Kertausharjoitukseen määrääminen
Kertausharjoitukseen voidaan määrätä reserviin kuuluva asevelvollinen.
Määräys osallistua kertausharjoitukseen lähetetään asevelvolliselle vähintään kolme kuukautta ennen harjoituksen alkamista. Määräajasta voidaan asevelvollisen suostumuksella poiketa.
Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevän välttämättömän tarpeen sitä edellyttäessä voidaan reserviin kuuluvia asevelvollisia määrätä 48 §:n 4 kohdassa tarkoitettuun kertausharjoitukseen 2 momentissa säädetystä määräajasta poiketen. Määräys kertausharjoitukseen annetaan kunkin asevelvollisen osalta enintään 30 päiväksi kerrallaan. (29.6.2016/500)
Päätöksen 3 momentissa tarkoitetusta kertausharjoituksesta tekee tasavallan presidentti puolustusvoimain komentajan esittelystä puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 2 momentissa tarkoitetussa päätöksentekomenettelyssä siten, että puolustusministerin tulee olla läsnä ja lausua käsityksensä asiasta. Lisäksi pääministeri voi olla läsnä ja lausua käsityksensä asiasta. Tasavallan presidentin päätös ja sen nojalla annetut määräykset on peruutettava, kun kertausharjoitukseen johtanut tilanne sen sallii. Sotilaskäskyasian siirtämisestä presidentin valtioneuvostossa ratkaistavaksi säädetään puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 3 momentissa. (29.6.2016/500)
Mistä lähtien kertausharjoituksessa olevaa joukkoa on saanut käyttää virka-apuun rauhan aikana?
Jaa. Tämä on totta vain silloin kun a) ensihämmentäjiksi tulevat tunnuksettomat joukot on perustettu jostakin muualta kuin naapurin erikoisjoukoista ja b) poliiisi ei em. tuhoamiseksi pyydä virka-apuun PVn erikoisjoukkoja.
Kuitenkin Uttilaiset harjoittelevat tällaisia MA (military assistance) tehtäviä. Veikkaan että päätös tällaisen kyvyn luomiseksi on tehty korkeammalla kuin kyseisen rykmentin komentajan tasalla. Esmes tässä julkisessa gradussa on viitettä asiaan http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/102419/SM 799.pdf?sequence=2
Mistä lähtien kertausharjoituksessa olevaa joukkoa on saanut käyttää virka-apuun rauhan aikana?
Hyvä kysymys toveri Benelliltä. Se että ei ole käytetty, ei välttämättä vielä tarkoita että ei saisi. Onko muuten juridista estettä sille että kertsissä olevaa joukkoa ei saisi käyttää virka-apu tehtäviin?
Toisaalta, määrätään ne @Paavo :n mainitsemat ukot tarvittaessa kertausharjoituksen sijasta samalla mandaatilla hommiin, kun millä maakuntakomppanian virka-apu osasto käskettäisiin hommiin. Ei siinä kai sen kummempaa ole?
Sen mitä oma työkokemus on itselleni osoittanut, niin meillä on suomessa hyvin joustava ja monipuolinen lainsäädäntö koskemaan poikkeusolosuhteissa ja yllättävissä tilanteissa toimimista ja toiminnan mahdollistamista. Otetaan esimerkiksi omalta alalta laki väliaikaisena pelastusjohtajana toimimisesta kaikkine pakkokeinoineen ja valtuuksineen. Lain mukaan, väliaikaisena pelastustoimen johtajana voi toimia (kuka tahansa) pelastuslaitoksen työntekijä. Esimerkiksi palotarkastaja, palkanlaskija, osastosihteeri tai vahtimestari.
Pelastuslaki
29.4.2011/379
34 §
Pelastustoiminnan johtaminen
Pelastustoiminnan johtaja on siltä pelastustoimen alueelta, jossa onnettomuus tai vaaratilanne on saanut alkunsa, jollei toisin ole sovittu. Pelastustoimintaa johtaa pelastusviranomainen. Pelastustoimintaa voi kuitenkin tilapäisesti johtaa muu pelastuslaitoksen palveluksessa oleva tai sopimuspalokuntaan kuuluva siihen saakka, kun toimivaltainen pelastusviranomainen ottaa pelastustoiminnan johtaakseen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110379
Samaa henkeä ja analogiaa noudattaen, uskon että sotilaallista virka-apua koskeva lainsäädäntö erilaisine vaihtoehtoineen on muokattu sellaiseksi että tarvittaessa yllättäviinkin uhkiin pystytään vastaamaan joustavasti ja tarpeiden mukaan lakia rikkomatta. Eli jos homma menee puihin, se ei todennäköisesti mene puihin mandaatteihin ja lakeihin vaan miesten ja kaluston saatavuuteen juuri sillä hetkellä sillä tietyllä paikalla.
Jos viitsisit lisätä lainaukseen yhden lauseen sijaan sen asiakokonaisuuden niin tuokin asia selviää alkuperäisestä viestistä.
Ajatuksena se, että erikoisjoukot taistelisivat erikoisjoukkoja vastaan on Suomen oloissa utopistinen. Hyökkääjä valitsee ajan ja paikan. Tiesululla täytyy osata tietyt kuviot oli siellä miehistönä sotilaspoliiseja, suojausmiehiä, rajajääkäreitä, maakuntataistelijoita tai vaikka reserviläispoliiseja. Sama juttu kohteiden suojaamisessa, vihollispartion jäljittämisessä yms. kuvioissa.
Varmasti myös erikoisjoukot toimivat erikoisjoukkoja vastaan, mutta Suomen vähät erikoisjoukot tuskin voivat suojata jokaista kohdetta.
Osa täällä hellii jotain ihmeellistä kuvaa, että erikoisjoukkoja hätistelemään voitaisiin useinmiten käyttää erikoisjoukkoja, joka ei vastaa mitenkään nykyistä erikoisjoukkojen muodostamaa uhkaa.
Jos reservipoliisijoukkue määrätään suojaamaan vaikka tärkeää voimalaitosta, niin sen täytyy osata kohteensuojaamiseen liittyvät tehtävät. Ja nykyaikainen kohteensuojaaminen perustuu johonkin ihan muuhun kuin, että seistään asennossa kivääri selässä portilla ja että kierretään kohdetta ympäröivä aita kaksi kertaa tunnissa.
Kohteensuojaustehtäviin kouluttamaton yksikkö ei havaitse erikoisjoukkojen tiedustelua, ei pysty kunnolla suojaamaan kohdetta, eikä pysty iskun jälkeen aloittamaan erikoisjoukkojen takaa-ajoa.
Hybridiympäristöön tuskin tarvitaan jotain heikosti koulutettuja apupoliiseja, joilla ei ole todellisuudessa edes kykyä suojata omaa toimintaansa.