Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Keskustelu on jo sivulla viisi.

En todellakaan usko, että 10 vuoden päästä reservipoliisit tekee kotikeikkaa itsenäisesti tai edes poliisin työparina. Hyvässä tapauksessa rauhanaikana eristetään onnettomuuspaikkoja, ohjataan liikennettä ja huippukokouksien aikana osallistutaan kokousalueiden vartiointiin.

Hybridi levähti vähän ikävästi polisiin kasvoille. 90-luvulta lähtien poliisi on pyrkinyt olemaan siviiliorganisaatio. Aikoinaan voitiin sanoa, että puolustusvoimat oli sirkus ja poliisi oli tivoli. Poliisit olivat järjestäään vähintään reservin aliupseereita. Oli sulkeisia poliisikouluissa, ilmoituksia tehtiin kouluttajille ja päivystäjille. Nykyisin esimerkiksi ampumakoulutuksessa on melko tavallista, että koulutettavasta porukasta jopa puolet ei ole ampunut pistoolilla ja niitäkin löytyy yhden käden sormia enemmän, jotka eivät ole tuliasetta koskaan kädessä pitäneet. Kouluttajat myös törmäävät yhä useammin siihen, että koulutuksena aikana tatuoitu ja lävistetty poliisikokelas kokonaan kyseenalaistaa esimerkiksi pampun tai käsirautojen käytön poliisin työssä ja perustelee sen ihmisoikeusnäkökohdilla.

Toki edelleenkin löytyy poliiseja joilla on erinomainen sotilaskoulutus taustalla, mikään itsestään selvyys tai edellytys poliisin uralle se ei todellakaan ole. Vielä 10 vuotta sitten sisäasianministeriö korosti, että he ovat humanitaarinen siviiliorganisaatio myös poikkeusoloissa. Jos esimerkiksi Lappeenrantaa ei pystytä sotatilanteessa evakuoimaan, niin paikkakunnalle jätetään poliisin ja palokunnan yksiköitä jatkamaan toimintaansa.

Poliisi on siviiliorganisaatio joka on mitoittanut toimintansa rauhanajan uhkakuvien mukaan. Se on asia jota ei muuteta vuodessa tai edes parissa. Jos ylipäätänsä mitään todellista tahtotilaa asioiden muuttamiseen edes on. Kyllä valtion organisaatioille raha ja valta aina kelpaa, se miten asia perustellaan on resurssien kahmijoille usein samantekevää.

Ainakin noista selvityksen alkusanoista sai käsityksen, että reservipoliisin käyttökohde on pääasiassa poikkeusolot. Toki toivon, että hommaa koeponnistetaan myös rauhan aikana, että nähdään vähän mistä puusta ressut on veistetty. Poliisikin varmasti ottaa mielellään poliisiressun esimerkiksi tarkastamaan kulkulupia huippukokous hotellin tavarantoimitusovelle. Nykyisin noissa hommissa käytetään yksityiseltä puolelta vuokrattuja vartijoita, joille pitää maksaa tuntipalkkaa ja sunnuntai lisiä. Reserviläispalkkaa saava poliisiressu on halpa vaihtoehto.

Sen sijaan ajatukseen, että poliisiressut voisivat hoitaa jotain keveämpiä hommia poikkeusoloissa suhtaudun vähän skeptisesti. Kuten jo aikaisemmin kerroin käytän paljon aikaani tornitouhuissa ja saan säännöllisesti koulutusta jolla varaudutaan erikoisjoukkojen muodostamaa uhkaa vastaan. Tarkempaa tietoa uhkakuvista ei voi antaa.

Ajatuksena se, että erikoisjoukot taistelisivat erikoisjoukkoja vastaan on Suomen oloissa utopistinen. Hyökkääjä valitsee ajan ja paikan. Tiesululla täytyy osata tietyt kuviot oli siellä miehistönä sotilaspoliiseja, suojausmiehiä, rajajääkäreitä, maakuntataistelijoita tai vaikka reserviläispoliiseja. Sama juttu kohteiden suojaamisessa, vihollispartion jäljittämisessä yms. kuvioissa.

Poliisi voi toki reivata toimintaansa siihen suuntaan, että se on entistä toimintakykyisempi organisaatio poikkeusoloissa. Se taas tarkoittaisi sitä, että kehitystä pitäisi kääntää aivan toiseen suuntaan kuin mitä on tehty viimeiset 25 vuotta.

Yksi vaihtoehto on, että poliisia ei tulla kehittämään puolisotilaallisempaan suuntaan. Sivarit, lipilaarit ja kynäniska juristit olisivat edelleenkin tervetulleita. Hybrisodankäynnin sijaan saataisiin opetusta vuosittain esimerkiksi transihmisten kohtaamisesta ja vaikka muslimien sekä sikhien kunnioittamisesta. Imaami ojentaisi poliiseille kunniamaininnan siitä, että ottivat kengät pois jalasta kun etsivät murtovarasta moskeijasta yms.. Suurin osa suomalaisista haluaa, että poliisi on kohtelias, humaani, empaattinen ja aina saatavilla paikalle selvittämään mopoteinien huligaaniterroria. Aika harva näkee puutteeksi sen, että Lahden poliisilla on heikko kyky vastasissitoimintaan.

Toisen maailmansodan aikana ei Suomessa ei luotu poliisireserviä. Itse asiassa poliiseja oli jopa tavallista vähemmän, kun puolustusvoimat tarvitsi ammattimiehiä sotapoliiseiksi ja valvonta-upseereiksi. Suurempaan poliisien tarpeeseen vastattiin lähinnä työaikajärjestelyin. Pieni määrä poliisireserviläisä otettiin kirjoille, mutta heitä ei käytetty. Koko poliisireservi ajettiin salamannopeasti alas, kun vasemmisto kiinnostui asiasta ja ehdotteli omaa osallistumistaan järjestelmään syksyllä 1944.

Kannattaa muistaa, että meillä on puolisotilaallinen sisäisen turvallisuuden organisaatio - sen nimi on rajavartiolaitos.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi asia. En tunne kaupunkivepareita, mutta suurissa kaupungeissa yksi ongelma saattaa olla keikkarutiinin puute verrattuna "maalaisserkkuihin". Ammattipalokunnat hoitavat tehtäviä ja VPK:illa on lähtöjä pahimmillaan todella harvoin.

Toinen asia, on reservi. VPK:t kun ovat oman alueensa päivittäistoimintojen pelastusreserviä niin VPK:n siirtäminen toiselle alueella saattaa tarkoittaa omasta reservistä luopumista. Sen tiedän, että valmiussiirtoja tehdään eri kuntien välillä päivittäistoimintojen turvaamiseksi, jotka ovat saman päivystävän palomestasrin alaisuudessa.

Pelastustoimi ei ole enää kunnallinen organisaatio, joten siinä ei ole enää kuntarajoja. Vastealueita on, mutta ne koskee pääasiallisesti 1-lähdön palokuntia. Tuki- ja reservipalokunnat on koko alueen käytössä.
Pelastustoimi kun siirtyy maakunnalliseksi, mikäli KEPU saa maakuntamallinsa runnottua läpi, niin yksittäisen pelastuslaitoksen maantieteellinen vastuualue kasvaa lisää.
 
Vastealueita on, mutta ne koskee pääasiallisesti 1-lähdön palokuntia. Tuki- ja reservipalokunnat on koko alueen käytössä.

Juuri tätä tarkoitin edellisessä postissani, 1-portaan valmiussiirtoja eri kuntien ja kaupunkien välillä. Helppo totetuttaa, koska ovat kuitenkin saman pelastusorganisaation ja johdon alla.
 
Sen sijaan ajatukseen, että poliisiressut voisivat hoitaa jotain keveämpiä hommia poikkeusoloissa suhtaudun vähän skeptisesti. Kuten jo aikaisemmin kerroin käytän paljon aikaani tornitouhuissa ja saan säännöllisesti koulutusta jolla varaudutaan erikoisjoukkojen muodostamaa uhkaa vastaan. Tarkempaa tietoa uhkakuvista ei voi antaa.

Ajatuksena se, että erikoisjoukot taistelisivat erikoisjoukkoja vastaan on Suomen oloissa utopistinen. Hyökkääjä valitsee ajan ja paikan. Tiesululla täytyy osata tietyt kuviot oli siellä miehistönä sotilaspoliiseja, suojausmiehiä, rajajääkäreitä, maakuntataistelijoita tai vaikka reserviläispoliiseja. Sama juttu kohteiden suojaamisessa, vihollispartion jäljittämisessä yms. kuvioissa.

Hyvä posti. Eriävä mielipide tuosta ylläolevasta perustuu siihen että katsomme asiaa eri katsantokannalta. Minä katson sivililuontoisten päivittäistehtävien kannalta, sinä liität mukaan sotilaallisen aspektin.

Jos kyse on sotilaallisen yllätyshyökkäyksen, "sabotöörioperaation" tai strategisen iskun torjunnasta, niin silloin voi olla huono valita ketä ja mitä joukkoja ja millä koulutustaustalla sinne tuleen heitetään jos meidät päästään yllättämään.

Se että poliisireserviläiset hoitaisivat sotilaallisen kontekstin ulkopuolella matalamman riskitason vähemmän vaativia tehtäviä, on mielestäni ihan perusteltu. Olisi mielestäni perin outoa, että reservipoliisit osallistuisivat VATI:n osana esimerkiksi aseistetun moottoripyöräjengin kerhotilan piiritykseen ja rynnäköintiin, ja samaan aikaan koulutetut ammattipoliisit ajaisivat juoppokeikkaa kylillä ja hätistelisivät matkoihinsa kaljoittelevia teinejä hajoittamasta lasten leikkipaikkaa ja estämästä piirtelemästä pillunkuvia seiniin.

Päivittäistehtävien hoidossa aivan varmasti otettaisiin huomioon partioiden koulutus- ja osaamistausta valtuuksien ohella jos meillä olisi kentällä hommissa ammattipoliisien lisäksi poliisireserviläisiä. Näin sen ainakin omasta mielestäni pitäisi mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Poikkeusoloihin ja vaalean harmaisiin sävyihin tämän reservi ilmeisesti oli suunniteltu, eli ihan paikallaan miettiä enemmän tuota sotilaallista tulokulmaa. Tarkoituksena näille ressupoliiseille ei ollut ajaa juoppotaksia sairaslomalla olevan konstaapelin sijasta.

Se tässä vaan mietityttää, että mitä lisäarvoa tämä tuo suhteessa maakuntakomppanioihin tai nykyiseen täydennyspoliisiin. Maakuntakomppanioilla olisi jo organisaatio valmiina ja varmasti halua löytyisi myös vähemmän sotaisiin tehtäviin, liikaa hommia näillä ei ilmeisesti kuitenkaan ole ja lisäkoulutus ja satunnaiset keikat vaikka liikennettä ohjaamassa tai kulunvalvonnassa varmasti auttaisivat sitoutumaan paremmin. Tällainen reservin santarmi saisi harjoittelua ja kokemusta näistä helpommista tehtävistä ja olisi valmis tilanteen kiristyessä siirtymään kovempaan paikkaan. Ja kun mukana olisi koko ajan myös se sotilaallinen koulutus niin heillä olisi ainakin jonkinlainen valmius yllättäviin vihreisiin miehiin.
 
Poikkeusoloihin ja vaalean harmaisiin sävyihin tämän reservi ilmeisesti oli suunniteltu, eli ihan paikallaan miettiä enemmän tuota sotilaallista tulokulmaa. Tarkoituksena näille ressupoliiseille ei ollut ajaa juoppotaksia sairaslomalla olevan konstaapelin sijasta.

Ei, mutta kun ne tänäkin hetkenä ajettavat poliisin päivittäistehtävät eivät mihinkään lopu kun kriisi alkaa, niin jonkun nekin keikat ja tehtävät on ajettava. Ja jos käytettävissä on ammattimiehiä ja reserviläisiä niin jako on aika selvä. Vaativammat poliisitehtävät ammattimiehille ja helpommat hommat poliisireserviläisille.

Ja mitä sotilaallisten uhkien torjuntaan tulee, niin kyllä ne tehtävät tullaan myös priorisoimaan sotilaille ja erikoisjoukoille jos tähän on mahdollisuus. Tuskin ja toivottavasti ei poliisille tai reservipoliisille.
 
Maakuntakomppanioilla olisi jo organisaatio valmiina ja varmasti halua löytyisi myös vähemmän sotaisiin tehtäviin, liikaa hommia näillä ei ilmeisesti kuitenkaan ole ja lisäkoulutus ja satunnaiset keikat vaikka liikennettä ohjaamassa tai kulunvalvonnassa varmasti auttaisivat sitoutumaan paremmin. Tällainen reservin santarmi saisi harjoittelua ja kokemusta näistä helpommista tehtävistä ja olisi valmis tilanteen kiristyessä siirtymään kovempaan paikkaan. Ja kun mukana olisi koko ajan myös se sotilaallinen koulutus niin heillä olisi ainakin jonkinlainen valmius yllättäviin vihreisiin miehiin.
Ensinnäkin hommia voi olla enemmän kuin tarpeeksi jos tilanne eskaloituu kunnolla.
Toisekseen kuka maksaa laskun?
Ei sisäministeriö ole ennenkään osoittanut kummoista halua rahoittaa VA-harjoittelua.
Kolmanneksi VA-joukkueella ei ole samanlaista mandaattia kuin täydennyspoliisilla koska suojeluskunta traumat.
 
Tupla
 
Poikkeusoloihin ja vaalean harmaisiin sävyihin tämän reservi ilmeisesti oli suunniteltu, eli ihan paikallaan miettiä enemmän tuota sotilaallista tulokulmaa. Tarkoituksena näille ressupoliiseille ei ollut ajaa juoppotaksia sairaslomalla olevan konstaapelin sijasta.

Se tässä vaan mietityttää, että mitä lisäarvoa tämä tuo suhteessa maakuntakomppanioihin tai nykyiseen täydennyspoliisiin. Maakuntakomppanioilla olisi jo organisaatio valmiina ja varmasti halua löytyisi myös vähemmän sotaisiin tehtäviin, liikaa hommia näillä ei ilmeisesti kuitenkaan ole ja lisäkoulutus ja satunnaiset keikat vaikka liikennettä ohjaamassa tai kulunvalvonnassa varmasti auttaisivat sitoutumaan paremmin. Tällainen reservin santarmi saisi harjoittelua ja kokemusta näistä helpommista tehtävistä ja olisi valmis tilanteen kiristyessä siirtymään kovempaan paikkaan. Ja kun mukana olisi koko ajan myös se sotilaallinen koulutus niin heillä olisi ainakin jonkinlainen valmius yllättäviin vihreisiin miehiin.

PuMi on tarjonnut poliisille sijoitusta vaille jääviä sotilaspoliiseja, se on ainoa konkreettinen tieto toistaiseksi.
Maakuntakomppanioilla on jo oma poikkeusolojen tehtävä, ei sieltä voi joukkoja noin vain irrottaa, enempää sitä asiaa ei varmaan tarvitse avata julkisella foorumilla. Ehkä parempi että maakuntakomppaniat keskittyvät siihen omaan tehtäväänsä ja siinä harjaantumiseen.
 
Sinivuokkoja ei ole liiaksi asti edes syvän rauhan aikana. Esim jo kansaivälisten konferenssien aikana vedetään poliisiresurssit maakunnista minimiin ja ne kestävät vain muutamia vuorokausia.

Jos vaaleanharmaa vaihe imee poliiseja vaikkapa Tyrnävälle viikko toisensa perään, muodostuu muualle Suomen tyhjiö jonka ihan kotoiset venkulat mielellään täyttävät. Silloin olisi kävevää jos normipartointiin olis käytettävissä suomalaisia "spesiaaleja" kunnes tilanne rauhoittuu tai kuumenee siihen pisteeseen että poikkeustila otetaan käyttöön ja armeijan resurssit astuu kuvaan.
 
Keskustelu on jo sivulla viisi.

En todellakaan usko, että 10 vuoden päästä reservipoliisit tekee kotikeikkaa itsenäisesti tai edes poliisin työparina. Hyvässä tapauksessa rauhanaikana eristetään onnettomuuspaikkoja, ohjataan liikennettä ja huippukokouksien aikana osallistutaan kokousalueiden vartiointiin.

Hybridi levähti vähän ikävästi polisiin kasvoille. 90-luvulta lähtien poliisi on pyrkinyt olemaan siviiliorganisaatio. Aikoinaan voitiin sanoa, että puolustusvoimat oli sirkus ja poliisi oli tivoli. Poliisit olivat järjestäään vähintään reservin aliupseereita. Oli sulkeisia poliisikouluissa, ilmoituksia tehtiin kouluttajille ja päivystäjille. Nykyisin esimerkiksi ampumakoulutuksessa on melko tavallista, että koulutettavasta porukasta jopa puolet ei ole ampunut pistoolilla ja niitäkin löytyy yhden käden sormia enemmän, jotka eivät ole tuliasetta koskaan kädessä pitäneet. Kouluttajat myös törmäävät yhä useammin siihen, että koulutuksena aikana tatuoitu ja lävistetty poliisikokelas kokonaan kyseenalaistaa esimerkiksi pampun tai käsirautojen käytön poliisin työssä ja perustelee sen ihmisoikeusnäkökohdilla.

Toki edelleenkin löytyy poliiseja joilla on erinomainen sotilaskoulutus taustalla, mikään itsestään selvyys tai edellytys poliisin uralle se ei todellakaan ole. Vielä 10 vuotta sitten sisäasianministeriö korosti, että he ovat humanitaarinen siviiliorganisaatio myös poikkeusoloissa. Jos esimerkiksi Lappeenrantaa ei pystytä sotatilanteessa evakuoimaan, niin paikkakunnalle jätetään poliisin ja palokunnan yksiköitä jatkamaan toimintaansa.

Poliisi on siviiliorganisaatio joka on mitoittanut toimintansa rauhanajan uhkakuvien mukaan. Se on asia jota ei muuteta vuodessa tai edes parissa. Jos ylipäätänsä mitään todellista tahtotilaa asioiden muuttamiseen edes on. Kyllä valtion organisaatioille raha ja valta aina kelpaa, se miten asia perustellaan on resurssien kahmijoille usein samantekevää.

Ainakin noista selvityksen alkusanoista sai käsityksen, että reservipoliisin käyttökohde on pääasiassa poikkeusolot. Toki toivon, että hommaa koeponnistetaan myös rauhan aikana, että nähdään vähän mistä puusta ressut on veistetty. Poliisikin varmasti ottaa mielellään poliisiressun esimerkiksi tarkastamaan kulkulupia huippukokous hotellin tavarantoimitusovelle. Nykyisin noissa hommissa käytetään yksityiseltä puolelta vuokrattuja vartijoita, joille pitää maksaa tuntipalkkaa ja sunnuntai lisiä. Reserviläispalkkaa saava poliisiressu on halpa vaihtoehto.

Sen sijaan ajatukseen, että poliisiressut voisivat hoitaa jotain keveämpiä hommia poikkeusoloissa suhtaudun vähän skeptisesti. Kuten jo aikaisemmin kerroin käytän paljon aikaani tornitouhuissa ja saan säännöllisesti koulutusta jolla varaudutaan erikoisjoukkojen muodostamaa uhkaa vastaan. Tarkempaa tietoa uhkakuvista ei voi antaa.

Ajatuksena se, että erikoisjoukot taistelisivat erikoisjoukkoja vastaan on Suomen oloissa utopistinen. Hyökkääjä valitsee ajan ja paikan. Tiesululla täytyy osata tietyt kuviot oli siellä miehistönä sotilaspoliiseja, suojausmiehiä, rajajääkäreitä, maakuntataistelijoita tai vaikka reserviläispoliiseja. Sama juttu kohteiden suojaamisessa, vihollispartion jäljittämisessä yms. kuvioissa.

Poliisi voi toki reivata toimintaansa siihen suuntaan, että se on entistä toimintakykyisempi organisaatio poikkeusoloissa. Se taas tarkoittaisi sitä, että kehitystä pitäisi kääntää aivan toiseen suuntaan kuin mitä on tehty viimeiset 25 vuotta.

Yksi vaihtoehto on, että poliisia ei tulla kehittämään puolisotilaallisempaan suuntaan. Sivarit, lipilaarit ja kynäniska juristit olisivat edelleenkin tervetulleita. Hybrisodankäynnin sijaan saataisiin opetusta vuosittain esimerkiksi transihmisten kohtaamisesta ja vaikka muslimien sekä sikhien kunnioittamisesta. Imaami ojentaisi poliiseille kunniamaininnan siitä, että ottivat kengät pois jalasta kun etsivät murtovarasta moskeijasta yms.. Suurin osa suomalaisista haluaa, että poliisi on kohtelias, humaani, empaattinen ja aina saatavilla paikalle selvittämään mopoteinien huligaaniterroria. Aika harva näkee puutteeksi sen, että Lahden poliisilla on heikko kyky vastasissitoimintaan.

Toisen maailmansodan aikana ei Suomessa ei luotu poliisireserviä. Itse asiassa poliiseja oli jopa tavallista vähemmän, kun puolustusvoimat tarvitsi ammattimiehiä sotapoliiseiksi ja valvonta-upseereiksi. Suurempaan poliisien tarpeeseen vastattiin lähinnä työaikajärjestelyin. Pieni määrä poliisireserviläisä otettiin kirjoille, mutta heitä ei käytetty. Koko poliisireservi ajettiin salamannopeasti alas, kun vasemmisto kiinnostui asiasta ja ehdotteli omaa osallistumistaan järjestelmään syksyllä 1944.

Kannattaa muistaa, että meillä on puolisotilaallinen sisäisen turvallisuuden organisaatio - sen nimi on rajavartiolaitos.

Onko Lahden poliisilla tarvetta olla kykyä vastasissitoimintaan?
Toisaalta mikä on paikallisen VATI-ryhmän kyky verrattuna reservin joukkoihin?

Jenkeissä poliisia on moitittu sotalaallistumisesta ja kun verrataan ampumavälikohtauksia täällä ja siellä, ei voi välttyä ajatukselta, että onko sotilaallisuus hyve poliisitoiminnassa.
Asia ei tietysti ole mustavalkoinen, mutta PV:n tehtävä on taistella ulkoista vihollista vastaan ja poliisin ylläpitää järjestystä. Jos poliisin resursseja halutaan PV:n tontille, ovat ammattilaiset huomattavasti parempi apu vaativiin tehtäviin kuin reserviläiset. Reserviläisiähän PV:llä riittää itselläkin.
Poliisi tarvitsee kuitenkin omaan perustehtäväänsä lisää miehiä, koska KARHU-, VATI- ja TEPO-miehillä riittää puuhaa omilla erikoisaloillaan jos kakka osuu tuulettimeen.
 
Onko Lahden poliisilla tarvetta olla kykyä vastasissitoimintaan?

Tätä kanssa itse mietin. Eli siis pitäisi saada poliisin avuksi reservipoliiseja, jotka hoitaisivat sotilaallisiin uhkakuviin liittyviä tehtäviä?

Nurinkurista omasta mielestäni.

Poliisi hoitaa poliisihommia, reservipoliisi hoitaa heille sopivia hommia kykynsä mukaan ja sotilaallisiin uhkiin vastaavat sotilaat ja PV. En ensinnäkään usko että PV haluaa omalle tontilleen hääräämään poliisireserviläisiä, enkä toiseksi usko että poliisiorganisaatiollakaan on tippaakaan intoa ja hinkua hoitaa sotilaallisia tehtäviä. Sitä varten kun jo on siihen erikoistunut organisaatio, eli PV.
 
Onko Lahden poliisilla tarvetta olla kykyä vastasissitoimintaan?
Toisaalta mikä on paikallisen VATI-ryhmän kyky verrattuna reservin joukkoihin?

Jenkeissä poliisia on moitittu sotalaallistumisesta ja kun verrataan ampumavälikohtauksia täällä ja siellä, ei voi välttyä ajatukselta, että onko sotilaallisuus hyve poliisitoiminnassa.
Asia ei tietysti ole mustavalkoinen, mutta PV:n tehtävä on taistella ulkoista vihollista vastaan ja poliisin ylläpitää järjestystä. Jos poliisin resursseja halutaan PV:n tontille, ovat ammattilaiset huomattavasti parempi apu vaativiin tehtäviin kuin reserviläiset. Reserviläisiähän PV:llä riittää itselläkin.
Poliisi tarvitsee kuitenkin omaan perustehtäväänsä lisää miehiä, koska KARHU-, VATI- ja TEPO-miehillä riittää puuhaa omilla erikoisaloillaan jos kakka osuu tuulettimeen.

Tätä kanssa itse mietin. Eli siis pitäisi saada poliisin avuksi reservipoliiseja, jotka hoitaisivat sotilaallisiin uhkakuviin liittyviä tehtäviä?

Nurinkurista omasta mielestäni.

Poliisi hoitaa poliisihommia, reservipoliisi hoitaa heille sopivia hommia kykynsä mukaan ja sotilaallisiin uhkiin vastaavat sotilaat ja PV. En ensinnäkään usko että PV haluaa omalle tontilleen hääräämään poliisireserviläisiä, enkä toiseksi usko että poliisiorganisaatiollakaan on tippaakaan intoa ja hinkua hoitaa sotilaallisia tehtäviä. Sitä varten kun jo on siihen erikoistunut organisaatio, eli PV.
Mandaatin puolesta sopivat kyllä sotilasalueen ulkopuolella paljon paremmin vastasissitoimintaan kuin samoina aikoina liikkelle laitettavat reserviläiset;

Puolustusvoimat voi käyttää muissa kuin 4 §:ssä tarkoitetuissa virka-aputehtävissä vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetussa laissa (556/2007) tarkoitettuja henkilöitä.

4 § (15.7.2005/522)
Poliisilla on oikeus saada puolustusvoimilta voimakeinojen käyttöä edellyttävää virka-apua rikoslain 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 2–7 kohdassa tai 2 momentissa tarkoitetun rikoksen estämiseksi tai keskeyttämiseksi, jos estäminen tai keskeyttäminen ei ole mahdollista poliisin omalla välineistöllä ja henkilöstöllä.

Virka-apu voi sisältää virkamiehen henkilökohtaisen aseen käyttöä voimakkaampaa sotavarustein tapahtuvaa ja poliisitehtävän suorittamiseen soveltuvaa asevoiman käyttöä, jos se on välttämätöntä suuren ihmismäärän henkeä tai terveyttä välittömästi uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi eikä vaaraa ole mahdollista torjua lievemmillä keinoilla. (28.6.2017/422)

3 momentti on kumottu L:lla 28.6.2017/422.

Voimakeinojen on oltava puolustettavia suhteessa tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen, vastarinnan vaarallisuuteen, käytettävissä oleviin voimavaroihin sekä muihin tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttaviin seikkoihin. Erityisesti on otettava huomioon sivullisten oikeudet ja heidän turvallisuutensa. Ennen voimakeinojen käyttöä on niiden käytöstä mahdollisuuksien mukaan varoitettava.

Poliisi päättää tässä pykälässä tarkoitettujen voimakeinojen käyttämisestä ja johtaa niiden käyttöä. Voimakeinoja saa käyttää vain puolustusvoimien sotilasvirassa palveleva sekä se, joka on nimitetty puolustusvoimien virkamieheksi määräaikaiseen virkasuhteeseen määrättynä sotilastehtävään.

No ainakin on porukkaa suojaamaan jotain tutka-asemaa.
 
Mandaatin puolesta sopivat kyllä sotilasalueen ulkopuolella paljon paremmin vastasissitoimintaan kuin samoina aikoina liikkelle laitettavat reserviläiset;

Jos poliisi tarvitsee vastasissitoimintaan joukkoja, niin sehän niitä saa virka-apupyynnöllä RVL:ltä tai PV:ltä.

Joukkoja moneen tarpeeseen on jo olemassa ja niitä voi varmasti käyttää monipuolisesti kriisiaikana vaikka virka-apuna olemassaolevan lainsäädännön turvin. Ei tässäkään asiassa kannattaisi tehdä asioita monimutkaiseksi. Tuntuu olevan ilmassa halua keksiä ensin mieluisia joukkoja ja sitten vasta toiseksi perustella niiden tarvetta. Jos kohteliaita vihreitä miehiä alkaa metsissä vilistä niin aivan varmasti siihen kuka tahansa valtiollinen toimija saa toisiltaan apua ja tukea virka-avun muodossa, eikä turvallisuusuhkaan vastaaminen tule jäämään kiinni mistään semanttisista lillukanvarsista.

Edelleen, suutari pysyköön lestissään.

Jos reservipoliiseja kutsutaan palvelukseen, on perustelluinta laittaa heidät hoitamaan yksinkertaisimpia ja matalimman riskitason poliisitehtäviä eli oman sektorinsa hommia. Muut hoitavat vastaavasti omansa. Ja sama analogiahan menee muissakin hommissa. Vähiten kokemusta ja osaamista = iiseimmät hommat kontolle.
 
Jos poliisi tarvitsee vastasissitoimintaan joukkoja, niin sehän niitä saa virka-apupyynnöllä RVL:ltä tai PV:ltä.

Joukkoja moneen tarpeeseen on jo olemassa ja niitä voi varmasti käyttää monipuolisesti kriisiaikana vaikka virka-apuna olemassaolevan lainsäädännön turvin. Ei tässäkään asiassa kannattaisi tehdä asioita monimutkaiseksi. Tuntuu olevan ilmassa halua keksiä ensin mieluisia joukkoja ja sitten vasta toiseksi perustella niiden tarvetta. Jos kohteliaita vihreitä miehiä alkaa metsissä vilistä niin aivan varmasti siihen kuka tahansa valtiollinen toimija saa toisiltaan apua ja tukea virka-avun muodossa, eikä turvallisuusuhkaan vastaaminen tule jäämään kiinni mistään semanttisista lillukanvarsista.

Edelleen, suutari pysyköön lestissään.

Jos reservipoliiseja kutsutaan palvelukseen, on perustelluinta laittaa heidät hoitamaan yksinkertaisimpia ja matalimman riskitason poliisitehtäviä eli oman sektorinsa hommia. Muut hoitavat vastaavasti omansa. Ja sama analogiahan menee muissakin hommissa. Vähiten kokemusta ja osaamista = iiseimmät hommat kontolle.
Ei voida lähteä siitä että lakia kyllä tarvittaessa rikotaan.
Vihreiden miesten suhteen ongelma ei ehkä ole niin paha koska näiden pitäminen sotilasalueiden ulkopuolella on jo positiivista mutta ongelmana on jos terot pistävät ison vaihteen silmään.
 
Ei voida lähteä siitä että lakia kyllä tarvittaessa rikotaan.
Vihreiden miesten suhteen ongelma ei ehkä ole niin paha koska näiden pitäminen sotilasalueiden ulkopuolella on jo positiivista mutta ongelmana on jos terot pistävät ison vaihteen silmään.

Ei siinä tarvitse lakia rikkoa. Senkun pyytää vaan. Tuossa ylemmässä linkissä on jo finlex-lainaus valmiina koskien virka-avun saamista. :)

§ (15.7.2005/522)
Poliisilla on oikeus saada puolustusvoimilta voimakeinojen käyttöä edellyttävää virka-apua rikoslain 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 2–7 kohdassa tai 2 momentissa tarkoitetun rikoksen estämiseksi tai keskeyttämiseksi, jos estäminen tai keskeyttäminen ei ole mahdollista poliisin omalla välineistöllä ja henkilöstöllä.

Virka-apu voi sisältää virkamiehen henkilökohtaisen aseen käyttöä voimakkaampaa sotavarustein tapahtuvaa ja poliisitehtävän suorittamiseen soveltuvaa asevoiman käyttöä, jos se on välttämätöntä suuren ihmismäärän henkeä tai terveyttä välittömästi uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi eikä vaaraa ole mahdollista torjua lievemmillä keinoilla. (28.6.2017/422)
 
Ei siinä tarvitse lakia rikkoa. Senkun pyytää vaan. Tuossa ylemmässä linkissä on jo finlex-lainaus valmiina koskien virka-avun saamista. :)

§ (15.7.2005/522)
Poliisilla on oikeus saada puolustusvoimilta voimakeinojen käyttöä edellyttävää virka-apua rikoslain 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 2–7 kohdassa tai 2 momentissa tarkoitetun rikoksen estämiseksi tai keskeyttämiseksi, jos estäminen tai keskeyttäminen ei ole mahdollista poliisin omalla välineistöllä ja henkilöstöllä.

Virka-apu voi sisältää virkamiehen henkilökohtaisen aseen käyttöä voimakkaampaa sotavarustein tapahtuvaa ja poliisitehtävän suorittamiseen soveltuvaa asevoiman käyttöä, jos se on välttämätöntä suuren ihmismäärän henkeä tai terveyttä välittömästi uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi eikä vaaraa ole mahdollista torjua lievemmillä keinoilla. (28.6.2017/422)
Niin pitkään kuin tavalliset rauhan ajan resurssit riittävät, mutta aiheena onkin reservipoliisi jota voisi käytää vaativammissa tehtävissä kuin Pv:n reserviä ennen kuin puolustustilalaki astuu voimaan.
Kuten esimerkiksi voivat puolustaa muuta kuin Pv:n lentokenttää vihollisen erikoisjoukoilta.
 
Niin pitkään kuin tavalliset rauhan ajan resurssit riittävät, mutta aiheena onkin reservipoliisi jota voisi käytää vaativammissa tehtävissä kuin Pv:n reserviä ennen kuin puolustustilalaki astuu voimaan.
Kuten esimerkiksi voivat puolustaa muuta kuin Pv:n lentokenttää vihollisen erikoisjoukoilta.

Hyviä pointteja. Veikkaan kuitenkin, että kun rauhanajan resurssit uhkaavat loppua, nostetaan sotilaallista valmiutta ja poolista aletaan tarpeen mukaan perustamaan joukkoja joita sitten osoitetaan mainitsemiisi tehtäviin. En usko reservipoliisijärjestelmän kautta saataisiin luotua sotilaalliseen kontekstiin mitään sellaista uutta joukkoa tai valmiutta, jota jo joko ei olisi olemassa tai jota ei helpommin saataisi perustettua jo olemassaolevien joukkojen ja organisaatioiden alle.

Omasta mielestäni, jos reservipoliisi perustetaan, se kannattaa perustaa nimenomaisesti niitä yksinkertaisimpia poliisin päivittäistehtäviä varten ja siten vapauttaa ammattipoliiseja vaativimpiin tehtäviin.
 
Respot juoppokuskeiksi, liikenteen valvontaan, kaduille näyttäytymään, papereita kirjoittamaan. Jos voimankäyttö on hallussa, niin miksei baaritappeluihin, kotiväkivaltaan jne hommiin. Ja syvän rauhan aikana. RVL:n ja PV:n avulla hoituu Sepot ja terot.
 
Hyviä pointteja. Veikkaan kuitenkin, että kun rauhanajan resurssit uhkaavat loppua, nostetaan sotilaallista valmiutta ja poolista aletaan tarpeen mukaan perustamaan joukkoja joita sitten osoitetaan mainitsemiisi tehtäviin. En usko reservipoliisijärjestelmän kautta saataisiin luotua sotilaalliseen kontekstiin mitään sellaista uutta joukkoa tai valmiutta, jota jo joko ei olisi olemassa tai jota ei helpommin saataisi perustettua jo olemassaolevien joukkojen ja organisaatioiden alle.
Periaatteessa kyllä mutta aikaviiveellä. Reservipoliisi voidaan laittaa liikkeelle ennakoidusti siinä missä Pv toimii vielä rauhanajan mandaatilla.
 
Back
Top