Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Virossahan oli mahdollista suorittaa varusmiespalvelus palokunnassa ja poliisissa vielä 90-luvulla.

Todettiin, että kyseinen järjestely ei mitenkään ajanut Viron tarpeita.

Ja tosiaankin siviilipalvelusta ei voida järjestää puhtaalta pöydältä ja sen nykyinen tarkoitus ei ole tukea poikkeusolojen ei sotilaallista turvallisuuspuolta, vaan järjestää työtoimintaa niille jotka eivät halua varusmiespalvelusta suorittamaan. Useimmat sivarit ovat sitä ihmistyyppiä jota poikkeusoloissa kutsutaan rasitteeksi.

Sveitsissä taas on mahdollista, että joutuu asevelvollisuutta suorittamaan väestönsuojeluun. Kyllä kysymys on nimenomaan joutumisesta, sille Sveitsissä asevelvollinen ei itse päätä suorittaako hän kansalaisvelvollisuutensa väestönsuojelussa vai maan asevoimissa. Sveitsissä sivarikin on sivari eikä mikään kynäniska hinttareiden pelastuskoulu.

Missään nimessä nykyisessä tilanteessa ei tule lisätä sivarin houkuttelevuutta tarjoamalla lisäpisteitä esimerkiksi poliisin tai palomiehen ammattiin. Itse asiassa pitäisi palata vanhan hyvään järjestelmään missä rämehomoilla ei ollut mitään asiaa poliisiksi tai palokuntaan. Nykytilanteessa tämä voidaan hyvin perustella esimerkiksi hybridiuhkalla. Vaatimustasona pitäisi paremminkin olla vähintään aliupseerikoulutus, sotilaspoliisikoulutus tai esimerkillinen miehistöpalvelus.
 
Eli olenko nyt ainoa, joka ei ole pätkääkään hajulla, mihin tehtäviin apupoliisia ollaan kehittämässä tai jätetään kehittämättä?
Onhan tämä jo kohtuu selvästi kerrottu:
tarkoituksena on tukea poliisitoimintaa sellaisissa normaaliajan häiriötilanteissa tai poikkeusolojen tilanteessa, joissa poliisin resurssit ovat riittämättömiä tehtävien hoitamiseen.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/24...aehtoista-uutta-reservipoliisia-voisi-kayttaa

Halpa valmiuslisä? Joka todennäköisesti ei konkretisoidu, mutta ompahan jotain. Ja onko joku tietty objekti, jolle halutaan tarvittaessa lisäsuojaa? Parituhatta apupoliisia hajallaan pitkin kotimaata ei paljon kesää ei talvea tee, jos oikein tulee tuulettimeen. Mutta keskitettynä sillä voi olla jo virkaa. Mikä tai mitkä?
Olisi sillä hajautetullakin poliisilla merkitystä kuten tuolla vahvuudella voisi esimerkiksi ylläpitää noin 600 KVP:ta jotka on vahvistettu suojausosastolla, julkisilla teillä 24/7.
Tai voisihan koko paletin heittää Ahvenanmaalle, tai sitten näillä voidaan paikata varsinaisten poliisien kärsimiä tappioita, jne.

Asiaa pitää katsoa kokonaisuudessa ja jos homma hoidetaan kohtuullisesti niin tästä saadaan yksi pelimerkki lisää käytettäväksi seuraavaan laajempaan kriisiin.
 
Äläs nyt @Benelli ! Raati on jo päättänyt, että näkemättä paska ja vähän kummallisia tajunnanvirtaisia juhlapuheitakin on asian tiimoilta tässä pidetty ja keulittu pappatunturilla jotain sivareista. Näin on hyvä.

(Sivuhuomiona tosin allekirjoitan täysin sen, ettei sivareista kyllä mitään turvallisuusviranomaisten reserviläisiä tms. nykysysteemissä saa millään. Siviilipalvelukseen ohjautuva aines ei nähdäkseni valtaosin ole henkilöltään kokonaisvaltaisesti noihin tehtäviin sopivaa. Eri asia toki sitten jos palveluskelpoisista ja halukkaista osa ohjattaisiin näihin koulutusputkiin.)
 
Äläs nyt @Benelli ! Raati on jo päättänyt, että näkemättä paska ja vähän kummallisia tajunnanvirtaisia juhlapuheitakin on asian tiimoilta tässä pidetty ja keulittu pappatunturilla jotain sivareista. Näin on hyvä.

Istuin sattumalta juuri männä viikonlopun turvallisuuteen liittyvillä kursseilla, joka nyt ei liittynyt poliisiin siinä mielessä kuin topikin otsikko tarkoittaa. Istun vielä monta viikonloppua tänä keväänä.

Ja kyllä minä aidosti mietin, mihin tehtäviin viikonloppuisin koulutetut apupoliisit sijoittuvat? Kyllä, minulla on tästä omintakeinen nokkavainu, joka vain vahvistui viikonloppuna. Kunhan tarkastelen vielä niiden neuvottelukuntien kokoonpanoja, joita apupoliisihankkeen taustalla on, niin todennäköisesti sanon bingo.

Tää meidänkin yhteiskunta on ohjautumassa malliin, jossa koetaan tai ollaan kokevinaan, että -lähiyhteisö- hoitaa. Minäkin olen koulutuspolulla ja aion palvella kykyjeni ja voimieni mukaan jotain pikkupalaa. Mutta en ole sokea, kyllä olen tajuavinani, mihin suuntaan kokonaisuus kulkea rallattaa.

Jos ketä kiinnostaa minua enemmän apupoliisien tulevat tehtävät, niin neuvon paneutumaan hankkeen taustaneuvottelukuntien kokoonpanoihin ja lamppu pitäisi syttyä. Mutta ei siitä sen enempää.
 
VPK:t maksavat tai eivät maksa sammutustunneista korvausta. Moni jos kukaan ei tee VPK hommaa rahan takia. VPK on yleisön palvelemista ja oman lähialueen turvallisuuden tuottamista parhaimmillaan.
Reservipoliisin tehtävät ovat tyystin toisenlaiset, samoin tehtäväkohtaiset riskit. Moniko haluaa lähteä painimaan ilmaiseksi? Ehkä joku psykopaatti joka haluaa vahingoittaa muita.

Reservipoliisien ongelma on mielestäni se, että siihen tulee olemaan vaikeaa saada pätevää ja sitoutunutta porukkaa jos hommaa on tarkoitus teettää ilmaiseksi. Jos hommat on sellaisia jotka poliisille ei kelpaa tai johon sen resurssit ei riitä. Koulutus on jotain JV koulutuksen tyyppistä ja taustalla sotilaspoliisikoulutus. Antaa eväitä mutta kovin vähän on karvoja koirassa tuolla tyylillä.
 
Mahdollisuudet, joissa reservipoliisia voisi hyödyntää, ovat lähes rajattomat. Tähän kuuluisivat luonnollisesti yhteiskuntaa vaarantavat tilanteet, luonnonkatastrofit, mahdollinen ydinvoimalaonnettomuus tai vaikka suuret yleisötilaisuudet, jossa tarvitaan paljon liikenteenohjaamista, Kolehmainen nostaa esimerkkejä

Ylijohtaja Kolehmaiselle tiedoksi, että yllämainittuihin asioihin on jo väkeä muissa organisaatioissa vaikka ja kuinka. Poliisi on hyvä ja pyytää. Vai eikö poliisi pyydä koska ylenkatsoo vapaaehtoisia puuhastelijoita?

Rauhan aikana MAAKKit ovat käytettävissä mahdollisen ruudinkäryn ja pamputtamisen tilanteissa. Poliisi on hyvä ja tarttuu puhelimeen, PV:n numero on 1-800-TORNI.

Juoppokuskailu ja liikenteenvalvonta, sekä stevarityyppinen citizens on patrol jäävät jäljelle. Kaikki tarpeellisia, ei siinä mitään. Mieluusti ottaisin pari sataa poliisia lisää töihin.
 
Ylijohtaja Kolehmaiselle tiedoksi, että yllämainittuihin asioihin on jo väkeä muissa organisaatioissa vaikka ja kuinka. Poliisi on hyvä ja pyytää. Vai eikö poliisi pyydä koska ylenkatsoo vapaaehtoisia puuhastelijoita?

Rauhan aikana MAAKKit ovat käytettävissä mahdollisen ruudinkäryn ja pamputtamisen tilanteissa. Poliisi on hyvä ja tarttuu puhelimeen, PV:n numero on 1-800-TORNI.

Juoppokuskailu ja liikenteenvalvonta, sekä stevarityyppinen citizens on patrol jäävät jäljelle. Kaikki tarpeellisia, ei siinä mitään. Mieluusti ottaisin pari sataa poliisia lisää töihin.
Yleisötilaisuuksissa aika usein järkkärit hoitavat noita hommia ja järjestäjä maksaa. Vai onko nyt tarkoitus, että järjestäjä maksaa poliisille joka käyttää ilmaiseksi hommia tekeviä reservipoliiseja? Ydinvoimalaonnettomuus on sen luokan onnettomuus, että sitä hoitaa sitten jo koulutettu henkilöstö ja taho jolla oikeasti riittää resurssit sen hoitamiseen. Vaatii jo aika specifistä osaamista ja varusteita. Luonnonkatastrofitkaan eivät sinänsä vaadi poliisia. Armeijan reserviläiset, johdetut vapaaehtoiset sekä palokunnan voivat hoitaa sen.

Jotenkin vaikuttaa siltä, että halutaan reservipoliisit joille yritetään väkisin keksiä kolo jossa ne voisivat toimia. Ei oikein muuta keksi syyksi. Tulee mieleen lääkeyhtiöt jotka keksivät ensin sairauden ja sitten lääkkeen jolla sitä voi hoitaa.
 
Olisi todella kiinnostava kuulla mitä baikalilla on mielessä, hän kun nyt ilmaisee itsensä hieman kryptisesti. ;)
 
Entäs jos VPK:t perustettaisiin nyt? Minkälainen olisi keskustelu?
 
Ammattilaiset vastustaisivat todennäköisesti. Se kun voisi syödä näiden hommia. Rahaa palaisi myös ihan järkyttäviä määriä. Kaluston, varusteiden ja paloasemien hankintaa sekä luonnollisesti koulutukseen. Käytännössä jäisi kustannusten vuoksi varmasti perustamatta. Nythän VPK:t on hienosti viritetty kone jolla pelastuspalveluja tuotetaan todella kustannustehokkaasti. Ongelma on se, että henkilöstöä on vaikea saada tänäpäivänä rekrytoitua. VPK:n nuoriso-osastot kilpailevat nuorten vapaa-ajasta ja nuoria on vaikea saada pysymään toiminnassa mukana.

Homma ei houkuta taloudellisella puolella senkään vertaa. Sammutustunti korvaus on pieni jos sitä VPK edes maksaa miehistölle. Jotkut palokunnat käyttävät sen kalusto ja varuste hankintaan tai sitten huveihin. Kutsumus"ammattihan" tuo VPKlaisen elämä on.

Jos joku kuvittelee, että reservipoliisi järjestelmä on halpa lyödä pystyy ja ylläpitää niin veikkaan, että erehtyy raskaasti. 2000 henkilön kouluttaminen, sen koulutuksen ylläpitäminen sekä palkiot maksavat. Ilmaiseksi tuollaista hommaa en usko, että kukaan rupeaa tekemään enkä tiedä onko se edes mahdollista. Lisäksi siinä tulee vastaan sama mitä VPK puolella eli voiko henkilö poistua työaikana keikalle? Palkkaa siltä ajalta tuskin maksetaan vaikka voisikin. Lisäksi on työtehtäviä joista ei pysty poistumaan kovin nopeasti. 2000 reservipoliisia niin mikä tuosta voisi olla sellainen käytännön resurssi? 2h varoajalla varmaankin joistakin kymmenistä maksimissaan joihinkin satoihin. Vuorokaudessa voisi päästä jo sitten 50% saakka. Tuon yli tuskin kovinkaan helposti päästään koska osa porukasta on sairaana, lomalla, jossain tavoittamattomissa, jne. Varusteet ja välineet täytyy kuitenkin varata koko poppoolle. Lisäksi maantiede tulee mukaan kuvioihin eli etäisyydet.

En usko, että reservipoliisi järjestelmä on ratkaisu nopeisiin tilanteisiin joiden olettava kesto on alle 24h. Tuota pidemmissä tapahtumissa niistä voisi olla hyötyä. hyöty on mielestäni samankaltainen mitä PV ja eri instanssit pystyvät jo nykyisellään tarjoamaan ilman, että täytyy perustaa uusi järjestelmä josta syntyy kiinteitä kustannuksia.

Aikaisemminkin olen kirjoittanut, että mielummin sitä näkisi, että uttin porukkaa kehittäisiin entistä enemmän ja laajemmin. Sinne voisi luoda nopeaan toimintaan kykenevän ammattilaisista koostuvan osaston joka oikeasti pystyy vastaamaan niin rauhanajan kuin poikkeusolojenkin aiheuttamiin uhkiin tai sitten niiden välissä olevaan harmaaseen aikaan.

Ei pienellä maalla kuten Suomella ole varaa luoda päällekkäisiä järjestelmiä, siinä ei vaan ole mitään järkeä. Resurssit joita on käytössä on käytettävä viisaasti ja jo olemassa olevista kyettävä saamaan kaikki irti mahdollisimman tehokkaasti.

Nyt poliisi jostain syystä haluaa luoda omat puolisotilaalliset miliisijoukot joita perustellaan milloin terrorismilla, milloin poikkeusoloilla tai luonnonkatastrofeilla. Ei mene ainakaan allekirjoittaneelta nuo perusteet läpi. Jokin muu syy siellä taustalla on.
 
Olisi todella kiinnostava kuulla mitä baikalilla on mielessä, hän kun nyt ilmaisee itsensä hieman kryptisesti. ;)

Ei ole tarkoitus olla kryptinen. Yleensä tällaisten asioiden perustavat neuvottelukunnat tms. ja niiden kokoonpano kertoo melko puhtaasti sen, mitä toiminnalta aiotaan haluta. Hlökoht. en aio ryhtyä asiaa setvimään, tässä on taas setvimistä muutenkin kystaa kyllin.
 
Jos joku kuvittelee, että reservipoliisi järjestelmä on halpa lyödä pystyy ja ylläpitää niin veikkaan, että erehtyy raskaasti. 2000 henkilön kouluttaminen, sen koulutuksen ylläpitäminen sekä palkiot maksavat. Ilmaiseksi tuollaista hommaa en usko, että kukaan rupeaa tekemään enkä tiedä onko se edes mahdollista

Tjuu. Tätä ei kannata monestakaan syystä verrata MPKYn toimintaan, joka pyörii pv:n viinabudjetin suuruisella panostuksella. :ROFLMAO:
 
Ylijohtaja Kolehmaiselle tiedoksi, että yllämainittuihin asioihin on jo väkeä muissa organisaatioissa vaikka ja kuinka. Poliisi on hyvä ja pyytää. Vai eikö poliisi pyydä koska ylenkatsoo vapaaehtoisia puuhastelijoita?

Rauhan aikana MAAKKit ovat käytettävissä mahdollisen ruudinkäryn ja pamputtamisen tilanteissa. Poliisi on hyvä ja tarttuu puhelimeen, PV:n numero on 1-800-TORNI.
Ensinnäkin nuo harmaan vaiheen resurssit on aika nopeasti sidottu ja sitten on mandaatti. Siinä missä maakkilaiset voivat tiedustella epäilyttävän hallin aidan ulkopuolelta ja kuvata ajoneuvot niin poliisi voi käydä sisällä ja tutkia ketä ja mitä ajoneuvoissa kulkee.

Tjuu. Tätä ei kannata monestakaan syystä verrata MPKYn toimintaan, joka pyörii pv:n viinabudjetin suuruisella panostuksella. :ROFLMAO:
No on sitä vähän muutenkin tuettu logistisesti mm tiloilla ja kalustolla. Vastaavasti ressupoliisit saanevat käytettyjä Glock 17 pistooleita joita korvataan Walther P99Q pistooleilla, sekä jotain vanhoja Remington 887 haulikoita.
 
Nyt poliisi jostain syystä haluaa luoda omat puolisotilaalliset miliisijoukot joita perustellaan milloin terrorismilla, milloin poikkeusoloilla tai luonnonkatastrofeilla. Ei mene ainakaan allekirjoittaneelta nuo perusteet läpi. Jokin muu syy siellä taustalla on.

Hybridi siellä poliisijohtoa himottaa. Täydennyspoliisitoimintaa perusteltiin 90-luvulla ties millä mummonetsinnöillä, liikenteenohjauksella, poliisin työparina toimimisella ja vangittujen huollolla. Kylmä totuus oli se, että täydennyspoliisit olivat poliisin omia vartioyksiköitä. Kriisitilanteessa poliisin suojattavaksi tulee välittömästi tiettyjä kriiittisiä kohteita. Puolustusvoimien liikekannallepanon edetessä suojausvastuu siirtyy puolustusvoimille.

Resurssitaistelussa hybridi on päivän sana ja mikä sellainen poliisilaitos on jolla ei ole muutamaa reservipoliisijoukkuetta? Näyttää helvetin komealta paperilla. Täydennyspoliisit oli 90-luvulla mitä oli. Sopivuus oli kirjavan taustan takia heikohko kohteensuojaukseen. Sen takia tässä nyt himostellaan puolustusvoimien sotilaspoliisi reservin ja turvallisuusalan ihmisten suuntaan.

Jos taas haettaisiin oikeasti poikkeusolojen tukitoimintaan henkilöstöä, niin haluttaisiin sairaanhoitajia pidätettyjen huoltoon, soppatykkimiehiä poliisin ruokkimiseen, autonasentajia ajoneuvoja huoltamaan jne..

Ei pienellä maalla kuten Suomella ole varaa luoda päällekkäisiä järjestelmiä, siinä ei vaan ole mitään järkeä. Resurssit joita on käytössä on käytettävä viisaasti ja jo olemassa olevista kyettävä saamaan kaikki irti mahdollisimman tehokkaasti.

Aamen.

Erilaiset toimijat kilpailee keskenään. Ensimmäisessä persianlahden sodassa yhdysvaltain ilmavoimat veti onnistuneita CSAR tehtäviä. Armeija halusi kanssa kunniaa alasammuttujen pelastamisesta. Koottiin sitten Ad Hoc porukka ja laitettiin kuljetuskopterilla vihollisen selustaan. Kone ammuttiin alas ja naispuolinen lääkintäjoukkojen sotilas joukkoraiskattiin irakilaisten toimesta. Piti näyttää, että osataan ihan yhtä hyvin, vaikka tiedettiin, että ilmavoimilla oli tehtävään räätälöityjä koneita ja CSAR toimintaan koulutettuja erikoisjoukkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo hallituksen esitys on sellainen dokumentti, joka kannattaa lukea.

Reservipoliisi olisi osa poliisin varautumista ja apuna yllättävissä tilanteissa
Täydennyspoliisijärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön uudistettuna ja siitä ryhdytään samalla käyttämään nimitystä reservipoliisi. Järjestelmällä pyrittäisiin varmistamaan kansalaisten turvallisuus myös niissä tilanteissa kun jotain poliisin resursseja sitovaa ennakoimatonta ja yllättävää tapahtuu.

Sisäministeriö on lähettänyt lausunnolle lakiluonnoksen reservipoliisijärjestelmän uudistamisesta. Lakiesityksen tavoitteena on saada lainsäädäntö vastaamaan paremmin muuttunutta turvallisuustilannetta ja uudenlaisia uhkia sekä vahvistaa poliisin toimintakykyä yllättävissä tai laajoissa yhteiskunnan häiriö- tai turvallisuustilanteissa.

- Ydinkysymys Suomessa on se, miten me varaudumme normaaliolojen äkillisiin häiriöihin. Tässä varautumisessa reservipoliisijärjestelmä on tärkeä askel oikeaan suuntaan, sisäministeri Kai Mykkänen valottaa esityksen taustoja.

Reservipoliisi toimisi aina poliisin välittömässä ohjauksessa

Reservipoliisi olisi osa poliisin varautumista ja toimisi poliisin reservinä yllättävissä, poikkeuksellisissa ja tilapäisissä tilanteissa. Reservipoliisien tarkoituksena olisi vapauttaa ammattipoliiseja poliisin ydintehtäviin. Reservipoliisit eivät toimisi itsenäisesti vaan ammattipoliisin apuna ja välittömässä ohjauksessa. Reservipoliisihenkilöstön käyttöönotosta päättäisi aina valtioneuvosto.

Nykyinen sääntely täydennyspoliisista kumottaisiin ja tilalle tulisi laki reservipoliisista. Lain soveltamisalan piiriin kuuluisi poikkeusolojen ja puolustustilan lisäksi normaaliolojen häiriötilanteet. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi yllättävä laajan maahanmuuton tilanne, jolloin poliisin voimavaroja täytyy vahvistaa tai kun esimerkiksi terrorismin uhka-arviota on nostettu väliaikaisesti sellaiselle tasolle, että poliisin voimavarat ovat koetuksella.

Laissa säädettäisiin reservipoliisihenkilöstön tehtävistä, toimivaltuuksista, velvollisuuksista sekä oikeudesta käyttää voimakeinoja normaaliolojen häiriötilanteissa sekä poikkeustilan ja puolustustilan aikana. Reservipoliisin kelpoisuusvaatimuksista säädettäisiin laissa ja hänet nimitettäisiin virkasuhteeseen valtioneuvoston käyttöönottopäätöksen jälkeen. Lisäksi hänen tulisi suorittaa vaadittava peruskoulutus ja myös ylläpitää osaamistaan koulutuksilla reservissä ollessaan.

Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä reservipoliisihenkilöstön varustuksesta, koulutuksesta ja palvelukseen kutsumisesta sekä sitoumuksen ehdoista.

- Reservipoliisijärjestelmä on kustannustehokas lisä poliisin toimintakykyyn normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Samaan aikaan on selvää, ettei järjestelmä korvaa poliiseja, joiden määrää ja resursseja on tarpeen ylläpitää jatkossakin, ministeri Mykkänen painottaa.

Reservipoliisijärjestelmän kustannuksiksi on arvioitu kertaluontoisena materiaalihankintoina ja järjestelykustannuksina 3,4 miljoonaa euroa. Järjestelmän vuosittainen ylläpitokustannus olisi noin 0,5 miljoonaa.
http://intermin.fi/artikkeli/-/asse...arautumista-ja-apuna-yllattavissa-tilanteissa

Hallituksen esityksen luonnos!
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...59c92296762/LAUSUNTOPYYNTO_20180314124051.pdf

Täydennyspoliisia koskevan lainsäädännön kehittäminen
http://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM008:00/2016

Usein kysytyt kysymykset reservipoliisista
http://intermin.fi/poliisiasiat/toimijat-ja-vastuut/usein-kysytyt-kysymykset-reservipoliisista
 
Viimeksi muokattu:
Tuo hallituksen esitys on sellainen dokumentti, joka kannattaa lukea.

Reservipoliisi olisi osa poliisin varautumista ja apuna yllättävissä tilanteissa

http://intermin.fi/artikkeli/-/asse...arautumista-ja-apuna-yllattavissa-tilanteissa

Hallituksen esityksen luonnos!
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...59c92296762/LAUSUNTOPYYNTO_20180314124051.pdf

Täydennyspoliisia koskevan lainsäädännön kehittäminen
http://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM008:00/2016

Usein kysytyt kysymykset reservipoliisista
http://intermin.fi/poliisiasiat/toimijat-ja-vastuut/usein-kysytyt-kysymykset-reservipoliisista
No vasta luonnos hallituksen esitykseksi, mutta aika valmis.

Se mikä kiinnitti huomioni, on että kynnys on aika korkea kun päätöksen tekee valtioneuvosto. Samalla puhutaan yleisötilaisuuksista ja liikenteenohjauksesta.
 
No vasta luonnos hallituksen esitykseksi, mutta aika valmis.

Se mikä kiinnitti huomioni, on että kynnys on aika korkea kun päätöksen tekee valtioneuvosto. Samalla puhutaan yleisötilaisuuksista ja liikenteenohjauksesta.

Toisaalta, mikä muu taho tekisi päätöksen reservipoliisin käytöstä jollei juuri valtioneuvosto. Ja ei valtioneuvostolta vaadita siihen kovin kummoisia toimenpiteitä. Päätös syntyy vaikka puhelinkokouksessa.
 
Luonnoshan se vielä on mutta sieltä löytynee vastaus aika moneen asiaan, jota täällä on mietitty.
 
Laissa säädettäisiin niistä tilanteista, joissa reservipoliisijärjestelmä voitaisiin ottaa käyttöön. Normaaliolojen häiriötilanteilla tarkoitettaisiin sellaisia poikkeuksellisia tilapäisiä tilanteita, joissa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen ei ole mahdollista poliisin olemassa olevin voimavaroin.

Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi yllättävä laajan maahanmuuton tilanne, jolloin poliisin voimavaroja täytyy vahvistaa tai kun esimerkiksi terrorismin uhka-arviota on nostettu väliaikaisesti sellaiselle tasolle, että poliisin voimavarat ovat koetuksella. Tilanteen tulisi kuitenkin olla siinä määrin tilapäinen, ettei ole perusteita vahvistaa poliisien lukumäärää kokoaikaisesti.



Apinat alkaa keksimään konsteja omien tohelointien paikkaamiseksi, hienoa apinat, älkää vaan miettikö syitä. T: Arwo Pohja
 
Back
Top