Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Puhumattakaan että reservipoliisit eivät ole virkamiehiä, eivät ole vannoneet virkavalaa, ainoastaan sotilasvalan, eikä ole kiinnostusta/ huolta tulevasta urasta jos tulee turpaanlyöntikilpailu.

Virkavala ei liity tähän oikein mitenkään, kun sellaisen vannovat vain ministerit ja valtion ylimpään johtoon kuuluvat virkamiehet.

Ainoat vähänkin kuraportaaseen viittaavat virkavalan vannovat ovat sotilasviroissa ja tuomarinviroissa työskentelevät. He edustavat joukkoja, joiden oletaaan seisovan järkähtämättä valtiojohdon takana. Heidät nimittääkin virkaan tasavallan presidentti.

Poliisit eivät vanno virkavalaa, niin olisi outoa vaatia sitä ressupoliiseiltakaan.

Poliisihallintoahan tuo tilanne on tunnetusti veetuttanut, kun eivät kuulukaan joukkoon, jolta valtiovalta odottaa erityistä uskollisuutta kruunua kohtaan. Siksi poliisissa on kehitetty eettinen vakuutus, jonka poliisi-amk:sta valmistuvat antavat. Varmaankin ihan kaunis perinne, mutta ei vaikuta yhtään mihinkään, eikä sido juridisesti mitenkään.
 
Poliisihallintoahan tuo tilanne on tunnetusti veetuttanut, kun eivät kuulukaan joukkoon, jolta valtiovalta odottaa erityistä uskollisuutta kruunua kohtaan.

Kyllä tämäkin kiusallinen veetutuksen aihe poistunee, kun sentään on jo AKAVAlaisesta duunarijoukosta kyse. :p
 
Kun kaikkeen turhaan riittää rahaa, niin miksei turvallisuustason nostoon palkkaamalla lisää poliiseja?
Kokeillaanko, että mennään eduskuntaan ja sanotaan "asylum"? Luulisi pauttiarallaa miljardin järjestyvän siltä seisomalta.
Puoli miljardiakin kävisi. Eihän niiltä tärkeimmiltä kohteilta voi viedä tikkaria suusta...:rolleyes:

Poliisijohtaja MTV:lle: Poliisin toimintaympäristö muuttunut dramaattisesti parissa vuodessa

Poliisijohtaja Tomi Vuori Poliisihallituksesta kuvailee Kymmenen Uutisten haastattelussa poliisin toimintaympäristön muuttuneen dramaattisesti parin viime vuoden aikana.
Hänen mukaansa turvallisuustilanne vaatisi pikemminkin poliisien lisäämistä kuin vähentämistä.
– Meidän tiedossamme olevat kehykset ovat miinusmerkkisiä, kun pikemminkin pitäisi olla päinvastainen kehitys.
Poliisi joutuu muun muassa varautumaan muualla Euroopassa tapahtuneiden terrori-iskujen kaltaisiin tekoihin myös Suomessa. Terrorismin uhka on kasvanut Suomessakin.
– Yritämme tehdä sen mahdollisimman viisaalla tavalla ja analysoida kaiken sen tiedon, mitä olemme onnistuneet keräämään. Ja kohdentaa toimenpiteet juuri sinne, missä todennäköisin uhka on.
Vain noin kaksi viidestä suomalaisesta uskoo, että poliisi pystyy nykyisillä resursseilla turvaamaan kansalaisten arkea.

Eläkeläispoliisit töihin?
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen haluaisi korvata täydennyspoliisijärjestelmän uudella reservipoliisijärjestelmällä, kertoi Reserviläinen-lehti tänään.
Vuoren mukaan reserviläisjärjestelmällä ei ratkaistaisi poliisipulaa, mutta reserviläiset voisi pyytää poliisin avuksi, jos turvallisuustilanne muuttuisi nopeasti.
– Voimme hyvin nopeasti tarvita lisävoimaa, joka voi koostua myös eläkkeellä olevista poliisimiehistä. Muun muassa vartiointiin liikenteen solmukohtiin ja vartiointitehtäviin.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-dramaattisesti-silti-pitaisi-saastaa/6388888
 
Kun kaikkeen turhaan riittää rahaa, niin miksei turvallisuustason nostoon palkkaamalla lisää poliiseja?

Tämä kun ei vielä tapahdu kovin nopeasti. Tarkoitan jos meilläkin kunnolla pamahtaisi ja tarvittaisiin niitä kp:n kantajia niin vuosia kuluisi ennenkuin ensimmäiset kävelee ulos ammattikorkeakoulusta. Vuonna 2015 kun tarvittiin
reserviä haastattelemman pakolaisia (siihen aikaan vain poliisi kelpasi) niin henkilöt löytyivät lopettamalla huippuajaksi kokonaan talousrikostutkinta. Ei siis ollut ainakaan valtion varoja säästävä ratkaisu.
 
Tämä kun ei vielä tapahdu kovin nopeasti. Tarkoitan jos meilläkin kunnolla pamahtaisi ja tarvittaisiin niitä kp:n kantajia niin vuosia kuluisi ennenkuin ensimmäiset kävelee ulos ammattikorkeakoulusta. Vuonna 2015 kun tarvittiin
reserviä haastattelemman pakolaisia (siihen aikaan vain poliisi kelpasi) niin henkilöt löytyivät lopettamalla huippuajaksi kokonaan talousrikostutkinta. Ei siis ollut ainakaan valtion varoja säästävä ratkaisu.
Tiedän ainakin sata eräästä Kivapuhe-yksiköstä, jotka olisivat heti nostettavissa oikeisiin hommiin...:)
 
Ja suojeluskunnat ratkaisisivat monta ongelmaa pelkällä olemassa olollaan...

Tuota noin...eihän mitään moista nykyisen lainsäädännön mukaisesti voisi olla. Kyllä se on PV joka
Virkavala ei liity tähän oikein mitenkään, kun sellaisen vannovat vain ministerit ja valtion ylimpään johtoon kuuluvat virkamiehet.

Ainoat vähänkin kuraportaaseen viittaavat virkavalan vannovat ovat sotilasviroissa ja tuomarinviroissa työskentelevät. He edustavat joukkoja, joiden oletaaan seisovan järkähtämättä valtiojohdon takana. Heidät nimittääkin virkaan tasavallan presidentti.

Poliisit eivät vanno virkavalaa, niin olisi outoa vaatia sitä ressupoliiseiltakaan.

Poliisihallintoahan tuo tilanne on tunnetusti veetuttanut, kun eivät kuulukaan joukkoon, jolta valtiovalta odottaa erityistä uskollisuutta kruunua kohtaan. Siksi poliisissa on kehitetty eettinen vakuutus, jonka poliisi-amk:sta valmistuvat antavat. Varmaankin ihan kaunis perinne, mutta ei vaikuta yhtään mihinkään, eikä sido juridisesti mitenkään.

Ei nyt ihan pidä paikkaansa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Virkavala

Virkavala tai -vakuutus on lupaus, jonka tietyt valtion korkeimpaan johtoon, oikeuslaitokseen tai voimankäyttöorganisaatioon kuuluvat virkamiehet ovat velvollisia antamaan.[1]Aiemmin kyseisen valan vannoivat lähes kaikki valtion virkamiehet. Valan tai vakuutuksen tarkoituksena on sitoa yksilö eettisesti valtioon; valan nojalla yksilö pystyy ja uskaltaa toimia oikein.[2]

Poliisit eivät vanno virkavalaa, mutta kaikki sotilasvirassa toimivat kyllä. Itsekin olen virkavakuutuksen antanut (kun en kuulu kirkkoon).

Ulosottomiehet, avustavat ulosottomiehet, poliisimiehet sekä vankeinhoidon laitoshallinnon muut virkamiehet antavat kirjallisen vakuutuksen.

Käytännössä miltei sama asia.
 
Ulosottomiehet, avustavat ulosottomiehet, poliisimiehet sekä vankeinhoidon laitoshallinnon muut virkamiehet antavat kirjallisen vakuutuksen.

Käytännössä miltei sama asia.

Tuosta voidaan olla eri mieltä, mutta mitäs virkavala tai kirjallinen vakuutus käytännössä tarkoittaa?

Eipä juuri mitään. Vain virkamiehelle voidaan antaa rangaistuksena varoitus. Muut palkolliset ovat siinä vaiheessa saaneet jo potkut..
 
Nykyinen puolustusministeri "tarjosi" aikanaan poliisille, sijoituksesta putoavia sotilaspoliisiyksiköitä.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...ri-reservilaisista-taydennyspoliiseja/5577832

Sotilaspoliiskoulutus on kehittynyt 2000 luvulla paljon, siitä mitä se oli ennen nykyistä lakia Puolustusvoimista.
Voimankäyttökoulutus ja -ohjeistus on yhteneväistetty kaikilla viranomaisilla samanlaiseksi, samoin vaatimukset oikeuksiin. Lakeihin ja asetuksiin on tulossa lisää yhteneväistäviä viilauksia.

Reservissä on paljon vanhoja sotilaspoliiseja, jotka ovat suorittaneet vm-palveluksensa aikanaan ennen koulutuksen muuttumista. Läheskään kaikkia aikanaan spol-tehtävissä vm-palveluksen suorittaneita ei olla sijoitettu SA spol-yksiköihin, koska niitä yksiköitä ei ollut aikanaan niin paljoa kuin ra-vartiotehtäviin tarvittiin spol-varusmiehiä. Näiden henkilöiden vm spol-taustalla ei ole mielestäni mitään arvoa tänä päivänä, ilman SA-sijoituksen mukaista säännöllistä tehtävän mukaista kertausta.

Oma näkemykseni poliisille luovutettavista yksiköistä on, että ne on pitänyt joukkotuottaa 2000 luvun loppupuolella, kertausharjoitettu, nyt korvattu tuoreemmalla jotu-yksiköllä ja PV:lla ei ole enää jatkosijoitusta kyseiselle yksikölle. Jatkosijoitus poliisin käyttöön kun tiedettäisiin yksikön viimeisessä kh:ssa, niin poliisi voisi olla paikalla kertomassa asiasta ja siitä miten koulutus tapahtuu yksikön siirttyä poliisin reserviksi.

Jos MPK olisi jossain roolissa poliisin reservin kouluttajana, minun näkemys olisi vain puitteiden luominen koulutustapahtumille. Kouluttajina tulee olla poliisit ja ehkä valikoidut ammattisotilaat.
Poliisi, oli se virassa oleva tai reserviä, käyttää merkittävää julkista valtaa kansalaisiin nähden, jolloin kansalaisten oikeusturva pitää taata jokaisen reservistä poliisin tehtävään koulutettavan osaamisen varmistamisella.

Jos PV ja poliisi päättävät lainsäätäjien siunauksella tehdä asiassa yhteistyötä, tuo poliisin reserviksi siirtyminen voitaisiin ottaa huomioon jo vm-palveluksen aikana ja aloittaa koulutus j-kaudella, jolloin sotilaspoliisit harjoittelevat muutenkin poliisin kanssa yhteistyötä. Sen jälkeen asiaan voisi uhrata kertausharjoituksissa aina muutaman tunnin, jolloin poliisi vastaisi koulutuksesta.

Toinen vaihtoehto, joka ei sulje pois poliisijohdon ja pumin esittämiä, koulutetaan siviilipalvelusmiehistä poliisille ja pelastustoimelle reserviä. Siellä on joutilasta sakkia, joille pitää keksiä mielekästä tekemistä vuodeksi. Aineksesta pitäisi tietty valita sopivimmat. Sivareita on aikanaan koulutettu ainakin lentokentille palomiehiksi.
Mahdollisuus kouluttautua poliisin reserviksi sivarina, voisi tietty pikkasen viedä potentiaalista ainesta vm-palveluksen suorittajista.
Silloin koulutus voisi tapahtua ainakin osittain poliisi amk:lla muiden oppilaiden kanssa yhtäaikaa. Reserviin koulutettavat kun ei tarvitse niitä amk yleissivistäviä opintoja, työharjoittelunkin voisi hoittaa työelämään tutustumisen kaltaisena toimintana, lähinnä sellaisissa tehtävissä joihin poliisin reserviä on tarkoitus käyttää.
Pelastustoimella on reservinä omat vapaaehtoiset, mutta käsittääkseni läheskään kaikille ei ole saatu VAP:ia SA-sijoituksen takia.

AY liitto-oravat varmasti pistävät hanttiin, mutta tuskin kaatavat poliisin reservin muodostusta, joka pitää kuitenkin jollain tavalla hoitaa.


Tämä vain tällaisen "kesäkessun" ajatuksena asioista, josta on joskus puhuttu kahvipöydässä ja samalla lauteella poliisien kanssakin.
 
Eipä juuri mitään. Vain virkamiehelle voidaan antaa rangaistuksena varoitus. Muut palkolliset ovat siinä vaiheessa saaneet jo potkut..

Tuo varoitus on kyllä ihan käytössä oleva menettelytapa myös ei-virkamiehillä jos on aihetta kurinpidollisiin toimiin. Se ei ole mitenkään sidoksissa siihen, onko henkilö työsopimus- vai virkasuhteinen.
Minäkin olen ollut todistamassa kun varoituksia jaetaan.

Työsopimuslaki
2 §
Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet


"Työntekijää, joka on laiminlyönyt työsuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut niitä, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Varoitus ennen irtisanomista
Työsopimuslain mukaan työnantajan on varoitettava aluksi työntekijää. Varoituksen tarkoitus on antaa työntekijälle mahdollisuus korjata moitittavaa menettelyään ennen irtisanomista. Irtisanomisperuste on yleensä esillä, jos työntekijä varoituksen jälkeen menettelee jälleen varoituksessa yksilöidyn mukaisesti. Annetulla varoituksella ja uudella työntekijän rikkeellä tulisi olla asiallinen yhteys. Täysin eri asiasta annettu varoitus ei lähtökohtaisesti oikeuta irtisanomiseen jos uusi moitittava menettely koskee kokonaan eri asiaa. Myös jos annetusta varoituksesta on kulunut pitkähkö aika, sillä ei ole enää välttämättä asian arvioinnissa suurta merkitystä.

Työsopimuslaissa on poikkeus varoituksen antamisvelvollisuudesta koskien työntekijän vakavia rikkeitä. Jos irtisanomisen perusteina ovat olleet niin vakavat työsuhteeseen liittyvät rikkomukset, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista, ei varoitusta tarvitse työsopimuslain mukaan antaa ennen irtisanomista.

http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/irtisanominen/
 
Tuo varoitus on kyllä ihan käytössä oleva menettelytapa myös ei-virkamiehillä jos on aihetta kurinpidollisiin toimiin. Se ei ole mitenkään sidoksissa siihen, onko henkilö työsopimus- vai virkasuhteinen.
Minäkin olen ollut todistamassa kun varoituksia jaetaan.

Työsopimuslaki
2 §
Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet


"Työntekijää, joka on laiminlyönyt työsuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut niitä, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Varoitus ennen irtisanomista
Työsopimuslain mukaan työnantajan on varoitettava aluksi työntekijää. Varoituksen tarkoitus on antaa työntekijälle mahdollisuus korjata moitittavaa menettelyään ennen irtisanomista. Irtisanomisperuste on yleensä esillä, jos työntekijä varoituksen jälkeen menettelee jälleen varoituksessa yksilöidyn mukaisesti. Annetulla varoituksella ja uudella työntekijän rikkeellä tulisi olla asiallinen yhteys. Täysin eri asiasta annettu varoitus ei lähtökohtaisesti oikeuta irtisanomiseen jos uusi moitittava menettely koskee kokonaan eri asiaa. Myös jos annetusta varoituksesta on kulunut pitkähkö aika, sillä ei ole enää välttämättä asian arvioinnissa suurta merkitystä.

Työsopimuslaissa on poikkeus varoituksen antamisvelvollisuudesta koskien työntekijän vakavia rikkeitä. Jos irtisanomisen perusteina ovat olleet niin vakavat työsuhteeseen liittyvät rikkomukset, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista, ei varoitusta tarvitse työsopimuslain mukaan antaa ennen irtisanomista.

http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/irtisanominen/


Virkamiehen varoitus on RANGAISTUS, joka voidaan vahvistaa tarvittaessa oikeudessa (vaatii valituksen oikeuteen, jossa tuomio voi muuttua molempiin suuntiin). PV:ssa se ainakin vaikuttaa henkilön mahdollisuuksiin edetä "uralla", estäen kursseille ja muuhun koulutukseen komentamisen, ylennykset, vaativampaan tehtävään nimittämisen.
 
Tuo varoitus on kyllä ihan käytössä oleva menettelytapa myös ei-virkamiehillä jos on aihetta kurinpidollisiin toimiin. Se ei ole mitenkään sidoksissa siihen, onko henkilö työsopimus- vai virkasuhteinen.
Minäkin olen ollut todistamassa kun varoituksia jaetaan.

Nyt ei puhuttu mistään työsuhteen penalteista vaan rikoslain mukaisista rangaistuksista, kuten Valmius tuossa jo kertoikin.

Virkatehtävistä tötöilystä voidaan virkamiehelle käräjillä tuomita a) varoitus, b) sakkoa tai c) vankeutta. Meille ei-virkamiehille käräjillä on jaossa vain b:tä tai c:tä.
 
niin henkilöt löytyivät lopettamalla huippuajaksi kokonaan talousrikostutkinta

Taitaa muutenkin olla enemmän sellaista silmänlumeeksi toimitettavaa hommaa. Kuuden euron pitsojen perässä juoksemisessa ollaan hyviä...siitä kun yli menee, niin ompa jo vaikeeta.

Selasin taannoin wincapita-julkisia oikeusasiakirjoja, kun siellä muutamia tuttuja on kunnostautunut. Hoohhoijjaa....kun tuntee henkilöt ja samaan yhteyteen sovitetaan tuomionluvussa käsitteet "vilpittömässä mielessä" tai " vailla hyötymistarkoitusta" tai lopun viimein "ei ollut tarkoitus erehdyttää osapuolta"....ohhoijjaa.

Parasta, kun ette rupea niitä lukemaan...säilyy tietty kirkasotsainen usko ja luottamus edes jollain tasolla oikeudenjakoon.

Anteeksi ot, mutta ilman muuta on kansakunnanedunmukaista riisua talousrikostutqinta ekana, kun pitää alkaa kantamaan maahanmuuttajien laukkuja ja ghettoämyreitä uuteen osoitteeseen.
 
Tunnen tasan kaksi aktiivi reserviläistä, jotka aikoinaan meni mukaan tuohon reservipoliisitouhuun.

Kumpikin katuu, että tuli mentyä touhuun mukaan. Aktiivinen reserviläistoiminta vaihtui kahteen MPK:n kurssiin ja sen jälkeen homma meni odotteluksi. Poliisistakin tuli sellaista viestiä, että heitä ei oikein haluta sinne ja mitään varusteita tai edes vaatteita ei ole poliisin ressukoille varattu.

Toiselta alkoi lupa-asioista huolehtiva kärttää SRA-ammunnassa käytettäviä aseita. Naputus oli sen suuntaista, että "Sulla ei ole puolustusvoimien sijoitusta, niin ei tarvi SRA:ta harrastaa!". No onneksi SRA on urheilua ja aseet sai pitää. Kuvaa kuitenkin hyvin laitoksen asennetta reserveihinsä.

Poliisin ystävyys ja huoran rakkaus häviää saman tien kun selkänsä kääntää!
 
Sisäministerikin ottaa kantaa aiheeseen:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...n-armeijataustaisen-taydennyspoliisin/6442784
Sisäministeri Paula Risikon (kok.) mielestä olisi hyvä, että poliisi saisi reservikseen valmius- tai täydennyspoliiseja, jotka voisivat olla esimerkiksi reservissä olevia sotilaspoliiseja, muuten armeijataustaisia ihmisiä tai eläkkeelle jääneitä poliiseja.
Vaan milloin pistetään töpinäksi tämän ehdottomasti tarpeellisen asian kanssa?
 
Vaan milloin pistetään töpinäksi tämän ehdottomasti tarpeellisen asian kanssa?

Eiköhän tuumata kuitenkin 25 vuotta, kuten "viime kerrallakin". :rolleyes:

Aika vakavasti pitää ottaa tämä asia, kaiketi, kun sitä ylimmän poliisijohdon toimesta on muutamaan kertaan lyhyellä aikaa nostettu framille. Tuossa yllä koponen koroitti esille kysymyksen, jota on varmaan monikin pohtinut vuosien mittaan. Niin, miksi?

Olisi kiintoisaa tietää, mitä virkapoliisien enemmistö tästä aiheesta miettii? Heilläkin on varmasti mielipide asiasta ja olipa se mikä tahansa, sitä pitäisi kuunnella. Ylijohdon suorittama ylikävely kentän duunareiden päältä ei yleensä johda sekään mihinkään hienoon.
 
Eiköhän tuumata kuitenkin 25 vuotta, kuten "viime kerrallakin". :rolleyes:

Aika vakavasti pitää ottaa tämä asia, kaiketi, kun sitä ylimmän poliisijohdon toimesta on muutamaan kertaan lyhyellä aikaa nostettu framille. Tuossa yllä koponen koroitti esille kysymyksen, jota on varmaan monikin pohtinut vuosien mittaan. Niin, miksi?

Olisi kiintoisaa tietää, mitä virkapoliisien enemmistö tästä aiheesta miettii? Heilläkin on varmasti mielipide asiasta ja olipa se mikä tahansa, sitä pitäisi kuunnella. Ylijohdon suorittama ylikävely kentän duunareiden päältä ei yleensä johda sekään mihinkään hienoon.
Ehkä ylijohdolla poliisissa on sellaista tilannekuvaa käytössään, jota ay-siivellä ei ole, eikä ehkä tulekaan olemaan.
Tuossa juuri kuuntelin päivällä Radio Kipinän Merisodankäynti-podcastin. Siinä ihan lopussa komentaja merivoimista toteaa käsityksenään, että viime vuonna Suomen valtiojohtoa kohtaan harjoitettiin sellaista painostusta, jolla pyrittiin saamaan johto muuttamaan päätöksiään, mitä ne sitten lieneekään. Eli painostusoperaatiot ovat olleet käynnissä, tästä käytiin viime vuonna spekulaatiota, naapuri yrittää omalla toiminnnallaan vaikuttaa meidän päätöksentekoon. 41.00 minuutista alkaen.
Miten tämä liittyy reservipoliiseihin? No, kun vain harva uskaltaa sanoa ääneen, että ei, se ei ollut myrskyrintama, mikä lennätti venäläisten koneet meidän rajan tuntumaan :rolleyes:, niin sama tauti vaivaa reservipoliisien kohdalla. Sitä oikeaa tarvetta ei voida sanoa ihan suoraan ääneen. Turvallisuustilanteen muutos lähialueilla = lue: on todellinen tarve nostaa Venäjän kynnystä hybridisotaoperaatioon maatamme kohtaan.
Näin minä tämän tulkitsen.
 
Ehkä ylijohdolla poliisissa on sellaista tilannekuvaa käytössään, jota ay-siivellä ei ole, eikä ehkä tulekaan olemaan.
Tuossa juuri kuuntelin päivällä Radio Kipinän Merisodankäynti-podcastin. Siinä ihan lopussa komentaja merivoimista toteaa käsityksenään, että viime vuonna Suomen valtiojohtoa kohtaan harjoitettiin sellaista painostusta, jolla pyrittiin saamaan johto muuttamaan päätöksiään, mitä ne sitten lieneekään. Eli painostusoperaatiot ovat olleet käynnissä, tästä käytiin viime vuonna spekulaatiota, naapuri yrittää omalla toiminnnallaan vaikuttaa meidän päätöksentekoon. 41.00 minuutista alkaen.
Miten tämä liittyy reservipoliiseihin? No, kun vain harva uskaltaa sanoa ääneen, että ei, se ei ollut myrskyrintama, mikä lennätti venäläisten koneet meidän rajan tuntumaan :rolleyes:, niin sama tauti vaivaa reservipoliisien kohdalla. Sitä oikeaa tarvetta ei voida sanoa ihan suoraan ääneen. Turvallisuustilanteen muutos lähialueilla = lue: on todellinen tarve nostaa Venäjän kynnystä hybridisotaoperaatioon maatamme kohtaan.
Näin minä tämän tulkitsen.

Hs.fi palstalla sitkeimmämmät kremlistit varmasti ottaa tämänkin asian käsittelyyn
 
Back
Top