Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onhan se hyvä, että virkamiehille löytyy työtä... harkitsemista. Mistä sitä palkkansa muuten tienaisi?:cool: Eihän sitä POHAssa tyhjästä palkkaa makseta! Kait?
 
Poliiseja tarvitaan maahanmuuttajien takia ja tottakai POLAMK on se paikka josta he koulutetaan kentälle.
 
Jos reservipoliisin on oikeasti tarkoitus toimia joskus lähes itsenäisesti, pitää sen peruskoulutuksen ja vuosittaisen kertauskoulutuksen lisäksi toimia myös oikean poliisin mukana kohtuu säännöllisesti.
En usko että poliisin koulutukseen muuten sisällytettäisi niin pitkiä työharjoittelujaksoja, ellei työ olisi sellaista, jonka oppii vain tekemällä.
Käytännön harjoittelua ja kokemusta toki tarvitaan ja paljon.

Sotien jälkeisen ajan poliiseina on toiminut henkilöitä joiden peruskoulutuksen kesto tehtävään on vaihdellut olemattomasta viikkoihin tai kuukausiin. Ovatko he kaikki olleet kykenemättömiä tai vähintän epäpäteviä poliiseiksi?

Lisätään tähän vielä esimerkkinä Lontoon poliisilaitoksen konstaapelin peruskoulutus, joka kestää 12 viikkoa (Suomessa siis yli 10 kertaa kauemmin). Toimintaympäristö Lontoossa tuskin on ainakaan helpompi ja yksinkertaisempi kuin Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännön harjoittelua ja kokemusta toki tarvitaan ja paljon.

Sotien jälkeisen ajan poliiseina on toiminut henkilöitä joiden peruskoulutuksen kesto tehtävään on vaihdellut olemattomasta viikkoihin tai kuukausiin. Ovatko he kaikki olleet kykenemättömiä tai vähintän epäpäteviä poliiseiksi?

Lisätään tähän vielä esimerkkinä Lontoon poliisilaitoksen konstaapelin peruskoulutus, joka kestää 12 viikkoa (Suomessa siis yli 10 kertaa kauemmin). Toimintaympäristö Lontoossa tuskin on ainakaan helpompi ja yksinkertaisempi kuin Suomessa.

Sotien jälkeisestä ajasta on poliisin työ ja ympäröivä maailma on muuttunut moneen kertaan - ja jatkuvasti työn vaatimukset ovat nousseet. Nykyisen poliisityön vertaaminen sotien jälkeiseen työhön ei ole relevanttia.
 
Paljon on muuttunut sitten viime sotien, se ei kuitenkaan tarkoita yhden totuuden Poliisin virkatutukinnon olevan ainoa tie onneen.
Reservin poliisin ei tarkoitus olla poliisin korvike, vaan täydentäjä. Siksi kevyempikin koulutus riittää. Tämä toki täytyy muistaa kun mietitään millaisiin tehtäviin heitä suunnitellaan.
 
Sotien jälkeisestä ajasta on poliisin työ ja ympäröivä maailma on muuttunut moneen kertaan - ja jatkuvasti työn vaatimukset ovat nousseet. Nykyisen poliisityön vertaaminen sotien jälkeiseen työhön ei ole relevanttia.
Sotien jälkeistä aikaa eletään kait yhä. 1960-luvun opeilla on toimittu vielä tällä vuosituhannella.

Toinen esimerkki olkoon New Yorkin poliisilaitos, jossa poliisin peruskoulutus kestää kuusi kuukautta.
 
Sotien jälkeistä aikaa eletään kait yhä. 1960-luvun opeilla on toimittu vielä tällä vuosituhannella.

Toinen esimerkki olkoon New Yorkin poliisilaitos, jossa poliisin peruskoulutus kestää kuusi kuukautta.

Tuota tuota. Asia on niin että 60-luvun poliisitoiminnalla ei ihan hirveästi ole yhtäläisyysmerkkejä nykyajan poliisitoiminnan kanssa.

Se että jossain muualla tehdään poliiseja kuudessa kuukaudessa, ei tarkoita sitä että se olisi hyvä asia. Suomalainen peruspoliisi omaa erittäin laajan ammattitaidon ja pystyy hoitamaan tehtäviä hyvin laajalla haarukalla. Se on pitkälti hyvän ja kattavan peruskoulutuksen ansiota. Jos lähdemme karsimaan koulutusta, tulee se myös näkymään ammattitaidossa.

Mitä tulee reservipoliisiin tarpeeseen, niin toki olisi hienoa että meillä olisi heittää joku osasto hoitamaan ns helppoja hommia, mutta ne helpotkin hommat saattavat kääntyä hankalammaksi. Kuka ne hommat sitten tekee? Voidaan me toki perustaa reservipoliisi, mutta tosiasiassa me tarvitsemme oikeita poliiseja lisää.

Poliisin miekkalogo on merkki tietystä koulutuksesta ja osaamisesta. Jos merkkiä kannetaan kahden eri koulutuksen pohjalta, se ei ole omiaan lisäämään poliisin arvostusta ja uskottavuutta.
 
Joo, kuten olen todennut moneen kertaan: poliisin tehtäviä tulisi karsimisen sijasta lisätä, ja tätä kautta saataisiin huomattavasti lisää virkoja nyt vaaleissa luvattujen 800+ viran lisäksi. Sitten kun kakka iskee tuulettimeen, niin olisi sitä reserviä omasta takaa ja vähemmän tärkeistä tehtävistä voitaisiin siirtää porukkaa sinne missä painetta on.

Samalla voitaisiin saada vanheneville kenttämiehille sopivampia hommia, kun eivät enää ole huippuiskussa kun eläkeikäkin koko ajan nousee, mutta poliisin nykyisistä tehtävistä ei löydy sopivaa.
 
800+ viran lisäksi. Sitten kun kakka iskee tuulettimeen, niin olisi sitä reserviä omasta takaa ja vähemmän tärkeistä tehtävistä voitaisiin siirtää porukkaa sinne missä painetta on.

Samalla voitaisiin saada vanheneville kenttämiehille sopivampia hommia, kun eivät enää ole huippuiskussa kun eläkeikäkin koko ajan nousee, mutta poliisin nykyisistä tehtävistä ei löydy sopivaa.

Wanhenevia kenttätyöntekijöitä voisi käyttää ilman muuta valistustyöhön nyt ainakin. Monesti sellainen elämää nähnyt setämies-tätinais-poliisi, kokenut jne. on passeli hlö hoitamaan tällaisia asioita. Nämä tehtävät on sivuutettu viimeisten vuosikymmenten aikana vissiin turhakkeina. Väitän, että ennaltaehkäisevässä työssä nuo säännölliset kouluvierailut jne. ovat painonsa kultaa.

Luulen, että hyvällä suunnittelulla ja ennakkoluulottomalla toimeenpanolla vanhenevalle poliisikaartille ei tarvitse -keksiä- mitään sopivaa, niitä tehtäviä on varmasti keksimättäkin.

Miten tahansa nykyaikaisia turvallisuusuhkia pohtiikaan, niin poliisi on nimenomaan se turvallisuusorgaanin osa, johon on satsattava lisää. Täydellisessä maailmassa kaikki saavat aina paljon lisää, mutta epätäydellisessä joudutaan valitsemaan.

Poliisin lkm kun vertaa muihin pohjoismaihin, niin eroa on jopa hieman hämmentävän paljon. En kuitenkaan usko, että muut pohjoismaat ovat huvikseen mitoittaneet poliisivoimaansa.
 
Wanhenevia kenttätyöntekijöitä voisi käyttää ilman muuta valistustyöhön nyt ainakin. Monesti sellainen elämää nähnyt setämies-tätinais-poliisi, kokenut jne. on passeli hlö hoitamaan tällaisia asioita. Nämä tehtävät on sivuutettu viimeisten vuosikymmenten aikana vissiin turhakkeina. Väitän, että ennaltaehkäisevässä työssä nuo säännölliset kouluvierailut jne. ovat painonsa kultaa.

Aloittaessani nämä hommat 1900-luvulla, Helsingin rautatieasemalla oli erillinen Asemapoliisi (joka toki oli organisaatiokaaviossa Keskustan poliisipiirin alainen yksikkö). Aspossa oli paljon tällaista vanhempaa kalustoa, ja heidän päätehtävänsä oli tehdä jalkapartiointia rautatieasemalla ja Asematunnelissa sekä pyörittää poliisipäivystystä rautatieasemalla. Tätä ennen myös linja-autoasemalla oli ollut oma poliisinsa, ja uskoakseni monissa satamakaupungeissa on ollut myös satamassa oma poliisinsa - nykyäänhän edes jokaisessa kaupungissa ei ole omaa poliisilaitosta tai välttämättä edes palvelutoimistoa. Tällainen jalkapartioinnin avulla poliisin näkyvyyden lisääminen olisi käsittääkseni juuri niitä asioita joita kansalaiset haluaisivat, ja mihin kokemuksen perusteella kykenee vaikka ei olekaan aivan nuoruuden iskussa.

Poliisin lkm kun vertaa muihin pohjoismaihin, niin eroa on jopa hieman hämmentävän paljon. En kuitenkaan usko, että muut pohjoismaat ovat huvikseen mitoittaneet poliisivoimaansa.

Ja vaikka esim Ruotsissa on paljon enemmän poliiseja kuin Suomessa, niin silti sielläkin on vähän verrattuna moneen muuhun maahan.
 
Tuota tuota. Asia on niin että 60-luvun poliisitoiminnalla ei ihan hirveästi ole yhtäläisyysmerkkejä nykyajan poliisitoiminnan kanssa.

Se että jossain muualla tehdään poliiseja kuudessa kuukaudessa, ei tarkoita sitä että se olisi hyvä asia. Suomalainen peruspoliisi omaa erittäin laajan ammattitaidon ja pystyy hoitamaan tehtäviä hyvin laajalla haarukalla. Se on pitkälti hyvän ja kattavan peruskoulutuksen ansiota. Jos lähdemme karsimaan koulutusta, tulee se myös näkymään ammattitaidossa.

Mitä tulee reservipoliisiin tarpeeseen, niin toki olisi hienoa että meillä olisi heittää joku osasto hoitamaan ns helppoja hommia, mutta ne helpotkin hommat saattavat kääntyä hankalammaksi. Kuka ne hommat sitten tekee? Voidaan me toki perustaa reservipoliisi, mutta tosiasiassa me tarvitsemme oikeita poliiseja lisää.

Poliisin miekkalogo on merkki tietystä koulutuksesta ja osaamisesta. Jos merkkiä kannetaan kahden eri koulutuksen pohjalta, se ei ole omiaan lisäämään poliisin arvostusta ja uskottavuutta.
Toisaalta merkkiä kannetaan jo nyt eri koulutuksilla, korkeat poliisi johtajat eivät taida olla ns. oikeita poliiseja kuin satunnaisesti. He ovat juristeja. Korjaa jos olen väärässä.

Ymmärrän logiikkasi, mutta eihän tuo toimi, sama kun jos PV toteaisi, että tarvitaan ammattisotilaita kaikkiin tehtäviin, tai jos pelastustoimi lakkauttaisi sopimuspalokunnat. Äläkä ymmärrä väärin, lisää (ammatti)poliiseja tarvitaan kentälle ja tutkintaan, virkoja löytyy hallinnosta, jos halutaan. Reservi on mielestäni aivan johonkin muuhun kun päivittäistilanteiden hoitamiseen.
 
Joo, kuten olen todennut moneen kertaan: poliisin tehtäviä tulisi karsimisen sijasta lisätä, ja tätä kautta saataisiin huomattavasti lisää virkoja nyt vaaleissa luvattujen 800+ viran lisäksi. Sitten kun kakka iskee tuulettimeen, niin olisi sitä reserviä omasta takaa ja vähemmän tärkeistä tehtävistä voitaisiin siirtää porukkaa sinne missä painetta on.

Samalla voitaisiin saada vanheneville kenttämiehille sopivampia hommia, kun eivät enää ole huippuiskussa kun eläkeikäkin koko ajan nousee, mutta poliisin nykyisistä tehtävistä ei löydy sopivaa.
Mitä tehtäviä lisäisit poliisille?
 
Toisaalta merkkiä kannetaan jo nyt eri koulutuksilla, korkeat poliisi johtajat eivät taida olla ns. oikeita poliiseja kuin satunnaisesti. He ovat juristeja. Korjaa jos olen väärässä.

Ymmärrän logiikkasi, mutta eihän tuo toimi, sama kun jos PV toteaisi, että tarvitaan ammattisotilaita kaikkiin tehtäviin, tai jos pelastustoimi lakkauttaisi sopimuspalokunnat. Äläkä ymmärrä väärin, lisää (ammatti)poliiseja tarvitaan kentälle ja tutkintaan, virkoja löytyy hallinnosta, jos halutaan. Reservi on mielestäni aivan johonkin muuhun kun päivittäistilanteiden hoitamiseen.
Pelastuspuolella käsittääkseni on sen sopimuspalokuntalaisenkin suoritettava samat vaatimustasot esim savusukelluksen osalta kuin sen laitoksella olevankin.
 
Mitä tehtäviä lisäisit poliisille?

Minä ainakin haluaisin liikenteeseen lisää oikeita poliiseja noiden telkänpönttöjen tilalle. 90-luvulla poliisit pysäyttivät ja puhalluttivat kylillä autoillessa välilla jopa kaksi kertaa saman illan aikana. Samalla katsottiin kortti ja auton paperit. 2010-luvulla olen tainnut joutua kerran puhallusratsiaan ja korttia ei ole kysytty koko 2000-luulla.
 
Näen edelleenkin, että pv olisi vastaus reservipoliisi tarpeeseen. Jos on jonkinlainen suuri yleisötahtuma yms. Niin lakia voitaisiin muuttaa siten, että pv voisi antaa aseellista virka-apua ilman, että täytyy julistaa poikkeustila. Tarve kuitenkin on satunnainen niin en näe järkevätksi, että pieni maa jolla ei varat riitä nykyiselläänkään riittävään määrään poliiseja alkaisi luomaan jotain harmaanvyöhykkeen reservipoliisi järjestelmää joka söisi entisestää vähiä resursseja.

Voitaisiin myös miettiä olisiko poliisin nykyisissä tehtävissä jotain sellaista joka voitaisiin siirtää jollekin toiselle viranomaiselle. Kuinka paljon tehdään esim. päällekkäistä työtä jne.
Nyt vaikuttaa kovin siltä, että halutaan keksiä keksimällä keksiä syitä miksi tarvitaan reservipoliisia. Todellista tarvetta tuskin on. Ei ainakaan sellaista johon ei esim. poikkeuslainsäädännöllä voitaisi vaikuttaa. Enemmin tulisi miettiä millainen valmius puolustusvoimilla on nopeasti kehittyviin poikkeustilanteisiin ja miten sitä valmiutta voitaisiin parantaa?
 
Minä ainakin haluaisin liikenteeseen lisää oikeita poliiseja noiden telkänpönttöjen tilalle. 90-luvulla poliisit pysäyttivät ja puhalluttivat kylillä autoillessa välilla jopa kaksi kertaa saman illan aikana. Samalla katsottiin kortti ja auton paperit. 2010-luvulla olen tainnut joutua kerran puhallusratsiaan ja korttia ei ole kysytty koko 2000-luulla.
Sama on tullut huomattua. Poliisi näkyy aika paljon vähemmän ympäristössä kuin ennen. Liekö tarkoituskin kun katsoo uusien maijojen väritystä? Paljon merkitystä on varmaan silläkin kuinka kauan keskimääräinen tehtävä nykyään kestää vs. 30 vuotta sitten? Toki poliisien määrä ei ole seurannut tarvetta. Perussuomalaiset muistaakseni ajoivat vaalien aikaan 11000 poliisin määrää suomeen. Oltaisiin aika eurooppalaisessa tasossa tuolloin.
 
Toisaalta merkkiä kannetaan jo nyt eri koulutuksilla, korkeat poliisi johtajat eivät taida olla ns. oikeita poliiseja kuin satunnaisesti. He ovat juristeja. Korjaa jos olen väärässä.

Ymmärrän logiikkasi, mutta eihän tuo toimi, sama kun jos PV toteaisi, että tarvitaan ammattisotilaita kaikkiin tehtäviin, tai jos pelastustoimi lakkauttaisi sopimuspalokunnat. Äläkä ymmärrä väärin, lisää (ammatti)poliiseja tarvitaan kentälle ja tutkintaan, virkoja löytyy hallinnosta, jos halutaan. Reservi on mielestäni aivan johonkin muuhun kun päivittäistilanteiden hoitamiseen.

Varmaan voisi karkasti veikata että suhden on 50/60. Osa korkeista poliisijohtajista on myös opiskellut aikoinaan poliisin perustutkinnon. Esimerkiksi nykyinen poliisiylijohtaja on entinen moottoripyöräpoliisi ja on myös palvellut valmiusyksikössä.

Mutta se tässä koulutusasiassa on ratkaisevaa, että nämä isot viskaalit eivät työskentele asiakasrajapinnassa, vaan on ovat käytännössä puhtaasti hallintoihmisiä.
 
Mitä tehtäviä lisäisit poliisille?
Ei välttämättä niinkään mitään kokonaan uusia tehtäviä, vaan siirrettäisiin sellaisia tehtäviä takaisin poliisille jota poliisi on ennenkin hoitanut, tai mistä on siirretty painotusta pois.

Ensimmäisenä tulee mieleen Liikkuvan poliisin perustaminen uudelleen; LP:n yksi tehtävistä oli nimenomaan liikkuvana reservinä toimiminen. Jo tällä toimenpiteellä saataisiin aikaan melko paljon; liikenteenvalvonnassa palattaisiiin ihmisen tekemään valvontaan kameratolppien sijasta (tai niiden ohella), ja saataisiin aikaan tosiaan sellainen liikkuva reservi jota aikanaankin käytettiin rutiininomaisesti paikkaamaan paikallispoliisin henkilöstövajetta tarpeen vaatiessa. Jos LP oli pitämässä jotain isoa ratsiaa jossain, niin äkillisen tarpeen yllättäessä tällainen valmiiksi kentällä oleva porukka saapuu paikalle paljon nopeammin kuin sellainen porukka joka pitää ensin hälyttää kotoa.

Sitten poliisilaitoksia voisi hajauttaa entiseen malliin niin, että jokaisessa kaupungissa olisi poliisiasema - oli se organisaatiokaaviossa sitten itsenäisenä yksikkönä tai jonkin isomman laitoksen osana. Näin poliisin palvelut saataisiin paremmin ihmisten luokse.

Sitten parempaa panostamista jalkapartiointiin ja yleiseen näkyvillä olemiseen siellä, missä on ihmisiä liikkeellä.

Tarve olisi myös lisätä partioita ihan nykyisiin hommiin, koska esim pakollisia koulutuksia ei meinaa saada hoidettua koska väkeä on liian vähän. Esimerkiksi itselläni on 2-3 pakollista verkkokoulutusta suorittamatta, koska en ole saanut irrotettua edes yhtä päivää niiden suorittamiseen. Toki myös erilaista voimankäyttö- ja taktiikkakoulutusta pitäisi olla myös nykyistä enemmän, vaikka sillä saralla ollaankin menty eteenpäin. Poliisin tehtäväkenttä on niin laaja, että erillaisia koulutusaiheita on kyllä paljon.

Näen edelleenkin, että pv olisi vastaus reservipoliisi tarpeeseen. Jos on jonkinlainen suuri yleisötahtuma yms. Niin lakia voitaisiin muuttaa siten, että pv voisi antaa aseellista virka-apua ilman, että täytyy julistaa poikkeustila. Tarve kuitenkin on satunnainen niin en näe järkevätksi, että pieni maa jolla ei varat riitä nykyiselläänkään riittävään määrään poliiseja alkaisi luomaan jotain harmaanvyöhykkeen reservipoliisi järjestelmää joka söisi entisestää vähiä resursseja.
Tässä on toki se ongelma, että jos reservipoliiseja tarvittaisiin siinä harmaassa vaiheessa (tai jopa ihan sotatilassa), niin PV ei välttämättä pystyisi irrottamaan porukkaa. Ja toisaalta, onko PV:llä niin paljon joutokäyntiä että sieltä olisi irrottaa nopealla reagointiajalla? Lisäksi varuskuntia on niin vähän ja ovat usein kaukana kaupungeista, että nopea reagointi voisi senkin takia olla hidasta.

Yleisötapahtumien takia ei käsittääkseni reservipoliisia tarvittaisi, koska järjestäjä hoitaa paikalle riittävän määrän JV:tä. Toki aina näin ei ole ja mielenosoitukset ovat asia erikseen, mutta niiden takia ei varmaan tarvitsisi reservipoliisia perustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä niinkään mitään kokonaan uusia tehtäviä, vaan siirrettäisiin sellaisia tehtäviä takaisin poliisille jota poliisi on ennenkin hoitanut, tai mistä on siirretty painotusta pois.

Ensimmäisenä tulee mieleen Liikkuvan poliisin perustaminen uudelleen; LP:n yksi tehtävistä oli nimenomaan liikkuvana reservinä toimiminen. Jo tällä toimenpiteellä saataisiin aikaan melko paljon; liikenteenvalvonnassa palattaisiiin ihmisen tekemään valvontaan kameratolppien sijasta (tai niiden ohella), ja saataisiin aikaan tosiaan sellainen liikkuva reservi jota aikanaankin käytettiin rutiininomaisesti paikkaamaan paikallispoliisin henkilöstövajetta tarpeen vaatiessa. Jos LP oli pitämässä jotain isoa ratsiaa jossain, niin äkillisen tarpeen yllättäessä tällainen valmiiksi kentällä oleva porukka saapuu paikalle paljon nopeammin kuin sellainen porukka joka pitää ensin hälyttää kotoa.

Sitten poliisilaitoksia voisi hajauttaa entiseen malliin niin, että jokaisessa kaupungissa olisi poliisiasema - oli se organisaatiokaaviossa sitten itsenäisenä yksikkönä tai jonkin isomman laitoksen osana. Näin poliisin palvelut saataisiin paremmin ihmisten luokse.

Sitten parempaa panostamista jalkapartiointiin ja yleiseen näkyvillä olemiseen siellä, missä on ihmisiä liikkeellä.

Tarve olisi myös lisätä partioita ihan nykyisiin hommiin, koska esim pakollisia koulutuksia ei meinaa saada hoidettua koska väkeä on liian vähän. Esimerkiksi itselläni on 2-3 pakollista verkkokoulutusta suorittamatta, koska en ole saanut irrotettua edes yhtä päivää niiden suorittamiseen. Toki myös erilaista voimankäyttö- ja taktiikkakoulutusta pitäisi olla myös nykyistä enemmän, vaikka sillä saralla ollaankin menty eteenpäin. Poliisin tehtäväkenttä on niin laaja, että erillaisia koulutusaiheita on kyllä paljon.


Tässä on toki se ongelma, että jos reservipoliiseja tarvittaisiin siinä harmaassa vaiheessa (tai jopa ihan sotatilassa), niin PV ei välttämättä pystyisi irrottamaan porukkaa. Ja toisaalta, onko PV:llä niin paljon joutokäyntiä että sieltä olisi irrottaa nopealla reagointiajalla? Lisäksi varuskuntia on niin vähän ja ovat usein kaukana kaupungeista, että nopea reagointi voisi senkin takia olla hidasta.

Yleisötapahtumien takia ei käsittääkseni reservipoliisia tarvittaisi, koska järjestäjä hoitaa paikalle riittävän määrän JV:tä. Toki aina näin ei ole ja mielenosoitukset ovat asia erikseen, mutta niiden takia ei varmaan tarvitsisi reservipoliisia perustaa.
PV:llä on sata varmasti irroittaa muutama tuhat miestä poliisin avuksi. Todennäköisesti poliisi olisi siinä vaiheessa se avustava organisaatio. PV:n etu on siinä että sillä on koko hoito valmiina. Ei tarvitse luoda mitään "uutta" tai korjata vanhaa. PV joutuu joka tapauksessa kehittämään toimintaansa tulevaisuuden uhkuvia vastaaviksi ja tähän on jo nyt vastauksena nopean toiminnan joukot. Uskon, että tulevaisuudessa puhutaan pataljoona-prikaati tasoisesta joukosta joka on laitettavissa liikkeelle muutaman tunnin varo-ajalla. Poliisi puolelle ei ole järkeä lähteä luomaan omaa reserviä tai poikkeusoloissa käytettävää joukkoa. PV vastaa joka tapauksessa poikkeusoloissa isossa määrin myös sisäisestä turvallisuudesta. Sellaista poliisivoimaa ei ole ehkä kuin venäjällä jossa järjestelmä on hyvin toisen näköinen, että poliisi voisi ajatella pärjäävän ilman puolustusvoimia poikkeusoloissa. Samahan se on euroopassa jossa poliiseja on tuplamäärä suhteessa suomeen. Sielläkin armeijalle on jaettu järjestyksenpidollisia ja turvallisuus tehtäviä.
 
Back
Top