Poliisitoiminta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miten niin ei ole saatu kiinni tiistaina pitkää kaahailua harrasteita herrasmiehiä ??

Tuttavani näki kilpa-ajon Kehä III:lla ja poliisin moottoripyörä oli aivan kintereillä ja pakettiauto tuli vielä senkin perässä pillit päällä.
Artikkelin mukaan monta poliisin partiota perässä. Ei ymmärretä miten voivat hävitä käsistä ???

Ovat mahdollisesti jatkaneet junalla matkaa Pukinmäen asemalta. Siitä pohjoiseen päin onkin sitten Malmi, joka on saattanut tuntua kotoisalta. :unsure:
 
Mikä siinä on ihmeellistä, että pakenija pääsee joskus karkuun?
 
Tätä olen ihmetellyt suomessa, että maastureita ei ole käytetty. Muualla todella yleisiä viranomaiskäytössä.
Mä olin muuten käsittääkseni ensimmäinen ihminen Suomessa, joka ajoi kyseistä autoa partioajossa; heinäkuun puolivälissä. Mittarissa oli silloin vähän päälle 600 km.
 
Mikä siinä on ihmeellistä, että pakenija pääsee joskus karkuun?
Taisivat olla kahden ja kolmen välillä liikkeellä, ja siinä on ehkä jouduttu harkitsemaan takaa-ajon riskejä ja annettu vähän siimaa. Näin oletan. Kehällä ja Koillis- ja Pohjois-Helsingin pikkuteillä on joka tapauksessa ollut työstäpalaajia polut täynnä.
 
Tilanne yleensä on ihmeellinen. Kansalaisen käsitys on että autolla hurjastelijat saadaan aina kiinni. Osaatko sanoa missä kohdin tuossa tapahtui jotain ratkaisevaa?
En tiedä, mutta riittää että pääsee hetkeksi nk kulman taakse että voi hylätä auton ja lähteä hyppyyn.
 
Kun asuin Englannissa niin oli julkista tietoa missa olosuhteissa poliisi luopuu takaa-ajosta ja siirtyy tekniseen tutkintaan ainoastaan.Ruuhka ja koulupaivan paatos olivat keskeiset, ja tietysti myos kausaalisesti linkattuja siella.
 
Tätä olen ihmetellyt suomessa, että maastureita ei ole käytetty. Muualla todella yleisiä viranomaiskäytössä.

Takaa-ajot lienee ainakin yksi kysymysmerkki. Lukemani perusteella USA:ssa on paikoitellen (ollut) laitosten sisäisiä käytäntöjä, joiden mukaan katumaasturilla ei saa takaa-ajaa, vaikka Crown Victorialla se olisi ihan OK. Uskoisin linjauksella olevan jotakin tekemistä takavuosina yleisten kaatumisonnettomuuksien kanssa. Tosin ajetaanhan meillä Suomessa takaa pakettiautoillakin, mutta ehkä se on mielletty POHA:ssa jotenkin turvallisemmaksi kuin "kiikkerät maasturit".

Ja on se varmaan myös rahakysymys. Maasturit maksaa ylimääräistä suhteessa Octavioihin, Mondeoihin ym. henkilöautoihin. Jos taas maasturin hinnalla saa jo Transporterin, niin olisiko se kuitenkin parempi poliisiauto kuin maasturi?

Mä olin muuten käsittääkseni ensimmäinen ihminen Suomessa, joka ajoi kyseistä autoa partioajossa; heinäkuun puolivälissä. Mittarissa oli silloin vähän päälle 600 km.

Oli hauska hetki, kun tuo (tai jokin sen sisaryksilöistä) tuli tieliikenteessä vastaan - en tunnistanut poliisiautoksi kuin vasta juuri ennen kohtaamista. Mutta onhan tuo tunnukselliseksi autoksi varsin huomaamaton etusektorista, liekö sitten tarkoituksella.
 
Takaa-ajot lienee ainakin yksi kysymysmerkki. Lukemani perusteella USA:ssa on paikoitellen (ollut) laitosten sisäisiä käytäntöjä, joiden mukaan katumaasturilla ei saa takaa-ajaa, vaikka Crown Victorialla se olisi ihan OK. Uskoisin linjauksella olevan jotakin tekemistä takavuosina yleisten kaatumisonnettomuuksien kanssa. Tosin ajetaanhan meillä Suomessa takaa pakettiautoillakin, mutta ehkä se on mielletty POHA:ssa jotenkin turvallisemmaksi kuin "kiikkerät maasturit".

Ja on se varmaan myös rahakysymys. Maasturit maksaa ylimääräistä suhteessa Octavioihin, Mondeoihin ym. henkilöautoihin. Jos taas maasturin hinnalla saa jo Transporterin, niin olisiko se kuitenkin parempi poliisiauto kuin maasturi?



Oli hauska hetki, kun tuo (tai jokin sen sisaryksilöistä) tuli tieliikenteessä vastaan - en tunnistanut poliisiautoksi kuin vasta juuri ennen kohtaamista. Mutta onhan tuo tunnukselliseksi autoksi varsin huomaamaton etusektorista, liekö sitten tarkoituksella.
Jenkeissä käytetään yleensä Chargereita kilkkaamaan rosmo pellolle. Just matalempi painopiste on turvallisempi. Sit myös Chargereissa puskurauta on puskuripalkissa kiinni, mikä on "muovipuskurin" takana piilossa ja se on sopivalla korkeudella yms.
Muutaman kerran nähnyt, kuinka isorekka kilkataan Chargerilla pellolle. Homma on hyvin yksinkertainen, tarpeeksi vauhtia ja päin eturengasta ja sinne lähtee isokin rekka perävaunuineen, kun on etupyörästä ripustukset yms solmussa 😮
 
Takaa-ajot lienee ainakin yksi kysymysmerkki. Lukemani perusteella USA:ssa on paikoitellen (ollut) laitosten sisäisiä käytäntöjä, joiden mukaan katumaasturilla ei saa takaa-ajaa, vaikka Crown Victorialla se olisi ihan OK. Uskoisin linjauksella olevan jotakin tekemistä takavuosina yleisten kaatumisonnettomuuksien kanssa. Tosin ajetaanhan meillä Suomessa takaa pakettiautoillakin, mutta ehkä se on mielletty POHA:ssa jotenkin turvallisemmaksi kuin "kiikkerät maasturit".
Ei Suomessa ole mitään tällaisia rajoituksia. En tiedä, miksi aikaisemmin ei ole kokeiltu SUVeja. Kuitenkin muita kokeiluja on tehty; mieleen on ikuisiksi ajoiksi syöpynyt Peugeot Partner, johon oli yhdistetty maijan ja henkilöauton huonot puolet. Maastoautoista on kuitenkin haaveiltu jo vuosia ja katseltu kadehtien pelastuslaitoksen Land Rovereita.

Ja on se varmaan myös rahakysymys. Maasturit maksaa ylimääräistä suhteessa Octavioihin, Mondeoihin ym. henkilöautoihin. Jos taas maasturin hinnalla saa jo Transporterin, niin olisiko se kuitenkin parempi poliisiauto kuin maasturi?
Olin yllättynyt siitä, kuinka halpa tuo on. Oli ihan selvästi halvempi kuin maija, ja muistaakseni nykyisiä henkilöautojakin halvempi. Maahantuojalta on varmaan saatu hyvä soppari, ja poliisivarusteiden asentaminen on ehkä myös halvempaa. Se muodostaa nimittäin varsin suuren osan poliisiauton hinnasta.

Sinänsä Porter on kyllä työkaluna paras, mutta Kodillac on taas henkilöautoista selvästi paras ajamistani.

Oli hauska hetki, kun tuo (tai jokin sen sisaryksilöistä) tuli tieliikenteessä vastaan - en tunnistanut poliisiautoksi kuin vasta juuri ennen kohtaamista. Mutta onhan tuo tunnukselliseksi autoksi varsin huomaamaton etusektorista, liekö sitten tatarkoituksella.
Onhan se Kodillac aika eri näköinen kuin mihin on totuttu. Hälytysvaloja on kuitenkin lisätty joten hälytysajossa pitäisi näkyä paremmin kuin aikaisemmat autot.

Noita on muuten toistaiseksi vain yksi Suomessa; syksyn aikana tulee toinen koekappale muistaakseni Ouluun.
 
Ei Suomessa ole mitään tällaisia rajoituksia. En tiedä, miksi aikaisemmin ei ole kokeiltu SUVeja. Kuitenkin muita kokeiluja on tehty; mieleen on ikuisiksi ajoiksi syöpynyt Peugeot Partner, johon oli yhdistetty maijan ja henkilöauton huonot puolet. Maastoautoista on kuitenkin haaveiltu jo vuosia ja katseltu kadehtien pelastuslaitoksen Land Rovereita.

Eikös Lapissa ole näkynyt Toyota Hilux poliisiautona?
 
Ei Suomessa ole mitään tällaisia rajoituksia. En tiedä, miksi aikaisemmin ei ole kokeiltu SUVeja. Kuitenkin muita kokeiluja on tehty; mieleen on ikuisiksi ajoiksi syöpynyt Peugeot Partner, johon oli yhdistetty maijan ja henkilöauton huonot puolet.
On maastoautoja poliisilla ollut, ei paljoa, mutta on kuitenkin ollut. 70-luvulla Range Rovereita ja 80-luvulla Toyota Land Cruisereita. Ja ihan poliisin silloisissa väreissä. Mulla oli lapsena Toyota-kaupasta saatu juliste tuollaisesta poliisi-Land Cruiserista.

Varmaan jotakin muuta haettiin kuin sähäkkää ajotuntumaa. Tuollaisen Toyota Land Cruiser HJ60:n kiihtyvyys sataseen kun oli 20 sekuntia..

Maastoautoista on kuitenkin haaveiltu jo vuosia ja katseltu kadehtien pelastuslaitoksen Land Rovereita.
Muualla Suomessa pelastuslaitokset ovat luopuneet maastureista ja tilalle on jo ysärillä tullut pakettiautopohjaiset autot. Siis jos operatiivisista palomestareiden ynnä muiden ruiskumestareiden autoista puhutaan. Kertovat johtamisen onnistuvan paljon paremmin takakontin konttorista kuin maastoauton konepellille levitettyjen karttojen ja tietokoneiden kanssa.

Hesan pelastuslaitos on sitten oma lukunsa ja mesut ovat 50 vuotta istuneet läyhyautojen kyydissä. Ensin Range Rovereita, sitten Letukoita ja nyt GLS Mersujen. Ei kuulemma ego mahdu pienemmän auton kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, erilaisia autoja on ollut sekä kokeilussa että lahjoituksina saatuja. En tiedä noista Hiluxeista ja muista; pidän varsin mahdollisena ja järkevänä että erilaisia autoja kokeillaan eri käyttöympäristöissä.

LP:llä oli se muistaakseni Tekniikan Maailman lahjoittama Jaguarkin, se tosin taisi olla siviilimallisena ja hälytysvalot oli piilotettu maskiin ym. Tekniikan Maailmahan on lahjoittanut poliisille useita autoja vuosikymmenten saatossa. Joskus mustavalko-television aikaan saatiin pari Porchea, jne.
 
Google löytää heti poliisin maastureita Flickristä:

70-luvulla näkyy olleen Jeep Wagoneer, joka varmasti ison bensakasin kanssa on liikahtanut ihan tarpeeksi:


Land Cruiser HJ61 kuvattu varmastikin 90-luvun puolella:

Toi Lantikka oli ratsupoliisilla; sillä vedettiin ainakin hevostrailereita.

Kun kirjoitin että maastoautoista on haaveiltu, niin tarkoitin siis että on haaveiltu partiokäyttöön, Mondeoiden ja muiden pikkuautojen korvaajiksi.
 
Toi Lantikka oli ratsupoliisilla; sillä vedettiin ainakin hevostrailereita.
Totta, ysärillä poliisi kuljetti hevosia tavallisella hevostrailerilla.

Nykyisin kun rahaa on liki rajattomasti niin poliisikin näkyi uusineen kuorma-auton alustalle rakennetun hevosautonsa sellaiseksi, joita ei Suomessa näe kuin miljonääreillä.

En nyt lyhyellä googlauksella löytänyt kuvaa uutukaisesta.
 
Joo, erilaisia autoja on ollut sekä kokeilussa että lahjoituksina saatuja. En tiedä noista Hiluxeista ja muista; pidän varsin mahdollisena ja järkevänä että erilaisia autoja kokeillaan eri käyttöympäristöissä.

LP:llä oli se muistaakseni Tekniikan Maailman lahjoittama Jaguarkin, se tosin taisi olla siviilimallisena ja hälytysvalot oli piilotettu maskiin ym. Tekniikan Maailmahan on lahjoittanut poliisille useita autoja vuosikymmenten saatossa. Joskus mustavalko-television aikaan saatiin pari Porchea, jne.

S-type R, joka mm. mällättiin kerran 2005.

1725046746795.webp

TM ei voinut lain puitteissa autoon ilmeisesti poliisiteippejä asennuttaa, mutta jostian syystä myös poliisi jätti sen tekemättä (täysvalkoisia pakuja vilkkupaneelilla toki on niitäkin näkynyt). Jugurtti hylättiin jo 7 vuoden käytön jälkeen, mutta on sentään museoitu. Sen jälkeen TM on lahjoittanut Mursu CLS 350 4Maticin (TM-60),jossa oli virkateippaukset:

1725046732355.webp
 
Kun kirjoitin että maastoautoista on haaveiltu, niin tarkoitin siis että on haaveiltu partiokäyttöön, Mondeoiden ja muiden pikkuautojen korvaajiksi.
Ei tuo Skoda SUV taida Mondeota suurempi olla. Mondeokin kasvoi sukupolvi sukupolvelta ja oli aina isohko auto.
 
Kuka muistaa nämä tarrat?
1725046727482.webp

Niillä Tarva lahjoitti poliisille pitkät letkat autoja

1725046856368.webp

58 auton letkaan oli liitetty vielä kaksi aiemmin lahjoitettua poliisimobiilia, joten kirkkaassa kevätauringossa kimmelsi 60 puleeratun poliisiauton armada.

Autot edustivat tuolloista merkki- ja mallikirjoa äärestä laitaan. Eniten hankittiin Volkswagen Kuplia. 1 500-kuutioisella tehomoottorilla varustettuja menopelejä ostettiin kaikkiaan 11.

Opel Rekordeja saatiin poliisikäyttöön kymmenen, samoin jo elinkaarensa illassa olleita Volvo Amazoneja. Tuoreempia Volvo 144 -malleja oli lahjoitusrivistössä viisi.

Eksoottisempaa kalustoa edustivat jenkkiautot. Hankinnassa suosittiin MoPar-mallistoa, ja suomalaissheriffien peltiratsuiksi valittiin kahdeksan Dodge Dartia sekä viisi Plymouth Valiantia.

Ajan politisoituneeseen henkeen kuului, että Suomen poliisin oli ajettava myös itäautoilla. Neuvostoliiton autoteollisuuden taidonnäytteitä, Moskvitsh Elite de Luxe -vaunuja ostettiinkin kaikkiaan kahdeksan. Vahvasti oikealle kallellaan olleen Tarvajärven mukaan Mosset junaili ostoslistalle tuolloinen 2. valtiovarainministeri, Skdl:ää edustanut Ele Alenius.

Kirsikkana kakussa Senaatintorilla nähtiin kolme upeata poliisiurheiluautoa. Wihuri Oy oli jo aiemmin lahjoittanut Liikkuvalle poliisille kaksi Porsche 1600 Super -mallia ja uutena osallistujana poliisiautojen missikisaan saatiin kuvankaunis ”Pyhimys-Volvo”, tarkemmin Volvo 1800 S.

 
Back
Top