Poliisitoiminta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tosiaan, tuo Tarvan kampanja. Muistelinkin että joku iso satsi olisi tullut jossain vaiheessa, mutta sekoitin sen noihin lahoitus-Porcheihin. Onhan niitä lahjoitusautoja tosiaan ollut aika paljonkin.

Autojen teippauksesta kun oli puhetta, niin poliisilla on koko ajan käytössä teippaamattomia, irrotettavalla hälytyspaneelilla varustettuja autoja, ja sitten on vielä sellaisia joissa on piilotetut hälytyslaitteet mutta johon ei saa paneelia, ja sitten luonnollisesti myös täysin siviiliautoja.
 
Google löytää heti poliisin maastureita Flickristä:

70-luvulla näkyy olleen Jeep Wagoneer, joka varmasti ison bensakasin kanssa on liikahtanut ihan tarpeeksi:


Land Cruiser HJ61 kuvattu varmastikin 90-luvun puolella:

Immolassa Rajajääkärikomppaniassa -97 oli vielä noita samoja, vähän vaaleampi sininen värikoodina. Liekö sisäasiainministeriö tilannut noita aikoinaan paljonkin?
 
Mosse poliisiautona. Tuon olin onnellisesti unohtanut.
On siinä poliisimiehet olleet onnellisia kun on sanottu että saatte uuden auton.
Sekä järkyttävä pettymys kun näki mossen.
Tais olla lyhyt aikaisin automalli mikä on koskaan ollut Poliisin käytössä. Mitkähän mahtoivat olla sijoitus paikat ?

1725093934789.webp
 
Immolassa Rajajääkärikomppaniassa -97 oli vielä noita samoja, vähän vaaleampi sininen värikoodina. Liekö sisäasiainministeriö tilannut noita aikoinaan paljonkin?
Sitä vaaleampia sinistä oli myös Transiteissa yhteen aikaan; joku selitti että autoa ei ollut saatavilla oikean värisenä ja maalaaminen olisi tullut liian kalliiksi. En tiedä, pitääkö paikkaansa.

Transitissahan paras puoli oli se, että sitä ei jäänyt kaipaamaan kun siirryttiin Transportereihin.
 
Vitsipalstalla ollutkin, mutta laitetaan tähänkin.

Oli tylsä partiovuoro, ja toinen ehdotti että kuunnellaan musiikkia.

- Ok, mitä laitan?
- Pistä maija vilkkumaa
 
Sitä vaaleampia sinistä oli myös Transiteissa yhteen aikaan; joku selitti että autoa ei ollut saatavilla oikean värisenä ja maalaaminen olisi tullut liian kalliiksi. En tiedä, pitääkö paikkaansa.
Näitä ei kaiketi ollut missään muualla kuin Hesassa. Muistan kun maalta tultiin isolle kirkolle niin hämmästytti kun poliisiautotkin olivat erilaisia kuin muualla Suomessa.

Huomatkaa takatilan akvaarioikkunat ja pitkittäiset reinikais-mallin penkit. Sinne mahtui väkeä enemmänkin kun kaduilta keräilivät kyytiin. Ei tarvinnut alvariinsa putkalle käydä kippaamassa.

 
Viimeksi muokattu:
Mosse poliisiautona. Tuon olin onnellisesti unohtanut.
On siinä poliisimiehet olleet onnellisia kun on sanottu että saatte uuden auton.
Sekä järkyttävä pettymys kun näki mossen.
Tais olla lyhyt aikaisin automalli mikä on koskaan ollut Poliisin käytössä. Mitkähän mahtoivat olla sijoitus paikat ?

Katso liite: 103471
Veikkaan että on ollut liikkuvalla poliisilla.

Eihän se Mosse hyvän auton maineessa ole ikinä ollut, mutta ennen vanhaan autot ylipäätään eivät olleet kovin hienoja joten ero johonkin länsiautoon ei välttämättä ollut niin iso. Vaikka toki legenda kertoo että Mossea mainostettiin aikanaan lauseella: "Moskvitsh on maamme maanteille eniten levinnyt auto"...
 
Transitissahan paras puoli oli se, että sitä ei jäänyt kaipaamaan kun siirryttiin Transportereihin.
Ei varmaan, mutta eipä T4 Transporteriakaan aiemmin ollut saatavilla. Edeltäjä T3 oli takamoottorinen, josta hyppy T4:een oli poikkeuksellisen suuri.

Miten lienee poliisiautojen tulevaisuus, kun uusi T7 Transporter on oikeasti Ford Transit. Vain merkit vaihdettu Volkkariksi. Valmistetaan Turkissa Fordin tehtailla.
 
Näitä ei kaiketi ollut missään muualla kuin Hesassa. Muistan kun maalta tultiin isolle kirkolle niin hämmästytti kun poliisiautotkin olivat erilaisia kuin muualla Suomessa.

Huomatkaa takatilan akvaarioikkunat ja pitkittäiset reinikais-mallin penkit. Sinne mahtui väkeä enemmänkin kun kaduilta keräilivät kyytiin. Ei tarvinnut alvariinsa putkalle käydä kippaamassa.

Oli noita preriferiassakin. Tollasessa transitissa oli takaovissa sisäpuolella hätäaukasuna sellanen lukko, mihin kävi kolmiomallinen avain. Nuoruuden paikkakunnalla aikoinaan Poliisit keräsi nuoria putkaan urakalla. Niin äkkiä rupes olemaan kaikilla siihen sopiva avain ja sinne meni vaivalla kerätyt asiakkaat.
 
1980-luvun alussa ajoin kaupungin Transitilla kesän. Se oli yhtä näppärä kuin Zil-kuorma-auto. Kun sitten tuli kolmannen sukupolven Hiace, voi ilon päivää.

Poliisikaluston suhteen olen aina ollut kiinnostunut moottoripyöristä. Poliisin ensi kalustossa oli Harley Davidsoneita 1920-luvulla. Sitten tulivat DKW:t ja Zündapp. 1950-luvun lopulla BMW 60 R omasi jo alkeelliset hälytysvalot ja radion.

Tässä artikkelissa mainitaan Moto Guzzi 850 GT, joka valittiin pyöräksi vuonna 1972. Artikkeli tässä linkissä kertoo ongelmista. Tosiasiassa näitä on muutama vieläkin liikenteessä! Ensinnäkin, huolto-ohjeita ei noudatettu. Lisäksi Helsingissä oli talli kellarissa, ja sieltä piti heti startin jälkeen ryykästä luiskaa pitkin ulos kadulle hommiin. MG:n öljy olisi pitänyt lämmittää. Niitä ajettiin ja huollettiin kirjan ohjeiden vastaisesti. Siksi niitä särkyi. MG 850 GT oli tuohon aikaa hienoimpia koneita, kulkikin 180, mikä riitti hyvin 50 vuotta sitten.

1000003452.webp
 
Viimeksi muokattu:
Mosse poliisiautona. Tuon olin onnellisesti unohtanut.
On siinä poliisimiehet olleet onnellisia kun on sanottu että saatte uuden auton.
Sekä järkyttävä pettymys kun näki mossen.
Tais olla lyhyt aikaisin automalli mikä on koskaan ollut Poliisin käytössä. Mitkähän mahtoivat olla sijoitus paikat ?

Katso liite: 103471
Jossain poliisin muistelmissa kerrottin, kunika partio kaahasi pankkiryöstöpaikalle mossella tms. idänihmeellä. Taakaa-ajo katkesi alkuunsa, kun pankin eteen äkkijarrutuksen tehneen auton moottori irtosi rungosta ja puski jäähdyttimen rikki. Iivana oli tehtaalla unohtanut kiristää pultit. Sen jälkeen ei itäautoja enää poliisiautoiksi paljon tilailtu.
 
Jossain poliisin muistelmissa kerrottin, kunika partio kaahasi pankkiryöstöpaikalle mossella tms. idänihmeellä. Taakaa-ajo katkesi alkuunsa, kun pankin eteen äkkijarrutuksen tehneen auton moottori irtosi rungosta ja puski jäähdyttimen rikki. Iivana oli tehtaalla unohtanut kiristää pultit. Sen jälkeen ei itäautoja enää poliisiautoiksi paljon tilailtu.
Ei se aivan tiukka banni tainnut olla. Me kasarin lapset muistamme poliisilla olleen paljon Ladoja. Tunnuksettomia kylläkin.

Taisi Ladat kuitenkin olla laatuautoja Mosseen verrattuna?
 
Viimeksi muokattu:
Me kasarin lapset muistamme poliisilla olleen paljon Ladoja. Tunnuksettomia kylläkin.
Eikös eräs konstaapeli käyttänyt sellaista keikka-autonakin. Kävi ruokatunnilla ryöstämässä pankin! Taisi vielä olla silloisen ATARI:n miehiä.
 
Back
Top