Poliisitoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Poliisi pahoinpiteli poliisin kuulustellessaan häntä epäiltynä liiallisesta voimankäytöstä ja pahoinpitelystä.

Valtiolta on tullut sovintoesitys; liitot käsittelevät sen huomenna, mutta vaikuttaa siltä että yleisen linjan mukainen korotus olisi tulossa. Asiasta tiedotetaan tarkemmin, kun kaikki liitot ovat käsitelleet asian, eli ilmeisesti huomenna.

Poliisi pahoinpiteli poliisin kuulustellessaan häntä epäiltynä liiallisesta voimankäytöstä ja pahoinpitelystä.

Tämä kyseinen tuomion saanut poliisirikostutkija on kuulemani mukaan muutenkin jo pitkään käyttänyt varsin erikoisia menetelmiä ja toiminta ei monelta osin kestäisi päivänvaloa. Nyt on siirretty toisiin tehtäviin.

Tämä kyseinen tuomion saanut poliisirikostutkija on kuulemani mukaan muutenkin jo pitkään käyttänyt varsin erikoisia menetelmiä ja toiminta ei monelta osin kestäisi päivänvaloa. Nyt on siirretty toisiin tehtäviin.
Oli kuitenkin poliisi. Kuinka pitkälle poliisit tutkivat toisiaan? Eikö näissä poliisin tekemissä rikoksissa syyttäjä toimi tutkinnanjohtajana?

Kinaporinkatu, Alppiharju. Veitsimies ei totellut poliisin käskyjä ja alkoi tulla puukon kanssa poliisia kohti, jolloin poliisi käytti etälamautinta. Kun sekään ei pysäyttänyt miestä, poliisi käytti asetta ja mies kuoli paikan päällä.

Voimia kyseiselle poliisimiehelle, nyt käynnistyy melkoinen hässäkkä.
Lukemani peruteella, perusteltu aseenkäyttö ja varmasti paras lopputulos tilanteelle.

Ilta-Sanomien lukija näki, kuinka poliisipartio peruutti mopoilijaa päin Riihimäellä.

Tilanteen nähnyt nainen kertoo, että kolari tapahtui Hämeenkadun ja Keskuskadun risteyksessä keskiviikkona noin kello 19.40.

Silminnäkijä kertoo ajaneensa Keskuskatua pitkin, kun hän huomasi poliisin pakettiauton. Poliisiauton perässä ajoi noin 15-vuotias tyttö mopolla.

Nainen arvelee, että partio sai hälytyksen kesken ajon, koska poliisit näyttivät aikovan tehdä tiellä u-käännöksen. Poliisiauton kuski vaihtoi pakin päälle ja lähti peruuttamaan.

– He laittoivat suoraan pakin päälle ja peruuttivat täysin tämän mopoilijan päälle. He ajoivat ihan todella kovaa. Tytön jalat ja toinen rengas olivat hetken ihan tämän poliisiauton alla.

Ikävämpi keissi.
Mikä mahtoi sitten tehtävän kiireellisyysaste ollakaan, nyt sen hoitaminen viivästyi liiallisen kiireen takia.

Toivottavasti nuorelle ei jää pysyviä vammoja. Kesä lienee pilalla.

Ilta-Sanomien lukija näki, kuinka poliisipartio peruutti mopoilijaa päin Riihimäellä.

Tilanteen nähnyt nainen kertoo, että kolari tapahtui Hämeenkadun ja Keskuskadun risteyksessä keskiviikkona noin kello 19.40.

Silminnäkijä kertoo ajaneensa Keskuskatua pitkin, kun hän huomasi poliisin pakettiauton. Poliisiauton perässä ajoi noin 15-vuotias tyttö mopolla.

Nainen arvelee, että partio sai hälytyksen kesken ajon, koska poliisit näyttivät aikovan tehdä tiellä u-käännöksen. Poliisiauton kuski vaihtoi pakin päälle ja lähti peruuttamaan.

– He laittoivat suoraan pakin päälle ja peruuttivat täysin tämän mopoilijan päälle. He ajoivat ihan todella kovaa. Tytön jalat ja toinen rengas olivat hetken ihan tämän poliisiauton alla.

Ikävämpi keissi.
Mikä mahtoi sitten tehtävän kiireellisyysaste ollakaan, nyt sen hoitaminen viivästyi liiallisen kiireen takia.

Toivottavasti nuorelle ei jää pysyviä vammoja. Kesä lienee pilalla.
Miten on mahtanut olla turvavälin kanssa? Ettei olisi ollut auton takana katveessa?

Miten on mahtanut olla turvavälin kanssa? Ettei olisi ollut auton takana katveessa?
Ilmiselvää on, että konstaapeli tiesi peruuttavansa tyhjällä tiellä. Eli syystä tai toisesta ei havainnut toista tienkäyttäjää.

Lehden tietojen varassa toki ollaan, mutta näillä pohjatiedoilla ei vahingon syyllistä oikein muualta voi löytää, kuin maijan ratista. Tahaton virhe tietysti.

Turvavälistä on hankala sanoa, kun tapauksesta ei ole niitä tarkempia tietoja. Silminnäkijä arvioi sen olleen riittävä. Jos on käynyt niin, että auto on ollut liikkeessä eteenpäin nopeudella x, pysähtynyt, ja ehtinyt vielä kiihdyttää rivakkaan peruutusvauhtiin, niin tuskin takana tulija aivan puskurissa on ollut.

Tuo Alppilan juttu ei kyllä ihmetytä kun miettii tosiaan minkälaista päihdekoukussa elävää porukkaa siellä hengaa ja jopa ilmeisesti asuu. Katurikolliset varmasti kantavat astaloita mukanaan hommiensa luonteen vuoksi ihan iästä riippumattakin nykyään.

Tuo "peukun" ilmaantuminen kuvioihin varmasti myös tulee johtamaan siihen että tällaista tullaan näkemään enemmän muuallakin.

Ilmiselvää on, että konstaapeli tiesi peruuttavansa tyhjällä tiellä. Eli syystä tai toisesta ei havainnut toista tienkäyttäjää.

Lehden tietojen varassa toki ollaan, mutta näillä pohjatiedoilla ei vahingon syyllistä oikein muualta voi löytää, kuin maijan ratista. Tahaton virhe tietysti.

Turvavälistä on hankala sanoa, kun tapauksesta ei ole niitä tarkempia tietoja. Silminnäkijä arvioi sen olleen riittävä. Jos on käynyt niin, että auto on ollut liikkeessä eteenpäin nopeudella x, pysähtynyt, ja ehtinyt vielä kiihdyttää rivakkaan peruutusvauhtiin, niin tuskin takana tulija aivan puskurissa on ollut.
Maijan kuski kämmäsi. Minä kun ajan jatkuvasti kaksipyöräistä, voin taata, että jos edellä oleva pysähtyy ja alkaa äkisti peruuttaa, siinä hyväkin turvaväli on äkkiä syöty. Reagointi ja jarrutusmatka pitää vielä miinustaa.

Turvaväli on ollut ihan riittävä, koska skootteri ei ole ollut vaikeuksissa pysähtyneen ajoneuvon kanssa, vaan peruuttavan ajoneuvon kanssa.

Tässä ei käynyt ihan pahimmalla tavalla. Ylästössä joku aika sitten bussi peruutti skobatytön hengiltä. Siinä kohdassa pysäkillä ei ole levikettä, vaan muu liikenne odottaa takana. Kuljettaja lähti jo liikkeelle, kun huomasi, että yksi matkustaja oli vielä tulossa. Tuli joku aivopieru ja hän pysäytti ja lähti peruuttamaan.

Sainpa seurata mielenkiintoista murtokeissiä sivusta. Vanhaan teollisuushalliin murtauduttiin. Yhdestä kämpästä vietiin esineistöä ja turmeltiin kastelemalla ne, mitä eivät jaksaneet tai halunneet kantaa. Kiinteistöön sisään yöllä menneet havaittiin kiinteistön omistajan toimesta, ja valvontakameroista näki, että jo päivällä yksi nuorista tekijöistä kävi tutustumassa paikkaan etukäteen. Myös nimi saatiin.

Kuultavaksi nuori meni massivanhempiensa ja kallispalkkaisen asianajajan kanssa. Päätös joitakin kuukausia myöhemmin: tutkinnan keskeyttäminen, koska "varmaa tunnistusta ei ollut". Vakuutusyhtiö korvasi esineistön ja kiinteistön vahingot.

Normipäivä Länsi-Uuudellamaalla.

Mä olin tilanteessa jossa muutama henkilö pisti ranttaliksi bussissa. Poliisi paikalle ja vartijat osoittivat tekijät, joita otettin sitten kiinni. Painiksi meni, mulla vartalokamera kuvasi painikaverin naamaa alle 50 cm päästä. Annoin kaasuakin tilanteessa ukolle. No, isännät koppiin ja aamulla sakko kouraan. Eipä siinä. No, mulla alkoi hauiksen kiinnityskohta kipuilemaan ja kipuili varmaan puoli vuotta; joku pieni revähdys.

No, tämä mun painikaveri valitti sakosta ja lähes vuosi tapahtuman jälkeen juttu meni käräjille. Olisin vaatinut korvauksia vammasta joka ilmaantui viiveellä. Syyttäjä sanoi että enää ei voi vaatia kun ei alun perin oltu vaadittu. Se, että vamma ei ollut tiedossani tuolloin, ei vaikuttanut. Ja juttu meni nahkaksi, kun vartijat eivät enää vuoden päästä pystyneet varmuudella tunnistamaan henkilöä. Vartalokameratallenne ei yksin riittänyt, kun ei ollut ihmistä tunnistamassa. Tämä siitä huolimatta että ukko oli viety koppiin ja olin vielä merkannutkin sen punaisella OC-sumuttimella. Mua ei kuultu todistajana eikä kutsuttu käräjille, joten en voinut vaikuttaa tunnistamiseen.

Mä olin tilanteessa jossa muutama henkilö pisti ranttaliksi bussissa. Poliisi paikalle ja vartijat osoittivat tekijät, joita otettin sitten kiinni. Painiksi meni, mulla vartalokamera kuvasi painikaverin naamaa alle 50 cm päästä. Annoin kaasuakin tilanteessa ukolle. No, isännät koppiin ja aamulla sakko kouraan. Eipä siinä. No, mulla alkoi hauiksen kiinnityskohta kipuilemaan ja kipuili varmaan puoli vuotta; joku pieni revähdys.

No, tämä mun painikaveri valitti sakosta ja lähes vuosi tapahtuman jälkeen juttu meni käräjille. Olisin vaatinut korvauksia vammasta joka ilmaantui viiveellä. Syyttäjä sanoi että enää ei voi vaatia kun ei alun perin oltu vaadittu. Se, että vamma ei ollut tiedossani tuolloin, ei vaikuttanut. Ja juttu meni nahkaksi, kun vartijat eivät enää vuoden päästä pystyneet varmuudella tunnistamaan henkilöä. Vartalokameratallenne ei yksin riittänyt, kun ei ollut ihmistä tunnistamassa. Tämä siitä huolimatta että ukko oli viety koppiin ja olin vielä merkannutkin sen punaisella OC-sumuttimella. Mua ei kuultu todistajana eikä kutsuttu käräjille, joten en voinut vaikuttaa tunnistamiseen.
Olisi järkevämpää, jos poliisipäällikkö toimisi samalla syyttäjänä, kuten entisaikana nimismiehet. Keskustelin asiasta muutaman juristikaverini kanssa, ja taannoin järjestelmän muuttamista tosiaan perusteltiin kansainvälisillä vertailumailla ja Suomen EY-jäsenyydellä, kun monissa vertailuimaissa vastaavaa kaksoisroolia ei nimismiehillä tutkinnanjohtajina ja syyttäjinä ollut, mutta asialle ei siis ollut mitään EU:n tai kansainvälisten sopimusten velvoitetta. Aiempikin järjestelmämme oli täysin kansainvälisten velvoitteidemme mukainen.

Nykyinen järjestelmä, jossa syyttäjä on erillinen, on hidas ja kallis verrattuna aiempaan. Tältäkin osin paluu vanhaan olisi sekä nopeuttava että kustannuksia laskeva juttu, ja todennäköisesti nämä yllä kuvaillut tapaukset saataisiin oikeussaliin.

Olisi järkevämpää, jos poliisipäällikkö toimisi samalla syyttäjänä, kuten entisaikana nimismiehet. Keskustelin asiasta muutaman juristikaverini kanssa, ja taannoin järjestelmän muuttamista tosiaan perusteltiin kansainvälisillä vertailumailla ja Suomen EY-jäsenyydellä, kun monissa vertailuimaissa vastaavaa kaksoisroolia ei nimismiehillä tutkinnanjohtajina ja syyttäjinä ollut, mutta asialle ei siis ollut mitään EU:n tai kansainvälisten sopimusten velvoitetta. Aiempikin järjestelmämme oli täysin kansainvälisten velvoitteidemme mukainen.

Nykyinen järjestelmä, jossa syyttäjä on erillinen, on hidas ja kallis verrattuna aiempaan. Tältäkin osin paluu vanhaan olisi sekä nopeuttava että kustannuksia laskeva juttu, ja todennäköisesti nämä yllä kuvaillut tapaukset saataisiin oikeussaliin.
Eipä ole enää kihlakunnanoikeuksiakaan jokaisessa kihlakunnassa, siinä heti nimismiehenkanslian seinän takana..

Monessa maakunnassa on tasan yksi käräjäoikeuden istuntopaikka.

Toiseksi poliisipäälliköinä on kaikenlaisia hallintotieteilijöitä ja ylemmän amk:n suorittaneita. Nimismiehillä oli juristitutkinto. Tutkinnanjohtajina toimii pääosin muut kuin poliisipäälliköt.

Aika entinen ei koskaan palaa pätee tässäkin.

Eipä ole enää kihlakunnanoikeuksiakaan jokaisessa kihlakunnassa, siinä heti nimismiehenkanslian seinän takana..

Monessa maakunnassa on tasan yksi käräjäoikeuden istuntopaikka.

Toiseksi poliisipäälliköinä on kaikenlaisia hallintotieteilijöitä ja ylemmän amk:n suorittaneita. Nimismiehillä oli juristitutkinto. Tutkinnanjohtajina toimii pääosin muut kuin poliisipäälliköt.

Aika entinen ei koskaan palaa pätee tässäkin.
Niin kuin ikävän monessa muussakin hallinnon uudistamista koskeneessa asiassa, tästäkin tuli vähän sellainen hillotolppien rakennusmeiningin haisu kun asiasta keskustelin juristikavereideni kanssa. Luotiin raskasta yläportaan hallintoa ja kustannukset paisuivat, ja julkisuuteen esitetyt perusteet eivät pitäneet täysin paikkaansakaan.

Ja ainakin oikeusjärjestelmän muutos, jossa kihlakunnan- ja raastuvanoikeuksista siirryttiin nykymallisiin käräjäoikeuksiin ja kansalaisvelvollisuutena valitut lautamiehet alettiin valita kunnanvaltuustojen esityksistä, siis poliittisesti, oli selkeää hillotolppien rakentamista. Aiemminhan valtuustot valitsivat vain raastuvanoikeuksiin edustajat vanhoissa kaupungeissa, ja näissä oli herrasmiessopimuksena se, että valittavan edustajan tulee olla lainopillisen koulutuksen käynyt.

Viimeksi muokattu:

En sano, että oikein oikein olisi mennyt. Mutta kyllä tuo reagointi jos oikein ymmärsin, lähes vuosi tapahtumasta(?) --> sen tekee että hyvin vaikeaa tuolta on enää tuomiota aikaan saada.
Vamma kuitenkin ilmoitteli itsestään ennen tuota jatkokäräjöintiä.

Poliiseilla taitaa jonkinmoista koulutusta nykyään olla oman oikeusturvan ymmärrykseen käytäntöön vietynä ja lakiapuun.

Tunnistamisen epääminen perusteena kuulostaa oudolta, tallenteet riittävällä laadulla kyllä pääsääntöisesti näytöksi lasketaan.

Muutaman kerran rosiksessa käyneenä silloisten asiakkaiden tehtailemien syytöksien kautta, hieman laittaisi polvia tärisyttämään jos käytössä ei olisi ollut asiallista oikeusapua. Kyllä tuossa prosessissa väistämättä myös jonkinlaista lottoamista tapahtuu, vaikka oma perusluottamus järjestelmään melko korkealla onkin.

Joo, en olisi lähtenyt käräjöimään vahingonkorvauksista,mutta ajattelin että kun nyt mennään käräjille niin mennään sitten.... mutta se mahdollisuus hakea korvauksia meni käytännössä siinä, kun ukolle kirjoitettiin sakko, eikä tehty rikosilmoitusta. Tai olisi niitä korvauksia voinut lähteä hakemaan erikseen, mutta ei syyttäjän ajamana.

Back