Kikkailu parantaa poliisin tilastoja
30.12.2012 4:00
Etelä-Saimaan pääkirjoituksessa 27.12. Markku Espo kirjoitti poliisiylijohtaja Mikko Paateron ajatuksista poliisin tulevaisuudesta. Apupoliiseihin en ota enempää kantaa, totean vain, että eipä taida olla toteuttamiskelpoinen.
Ylijohtajan lausuntoon, että muutoksista olisi selvitty kunnialla, ei kenttätasolla usko monikaan. Varsinkin, kun tietää, millaisella tilastokikkailulla sitä yritetään perustella.
Rikosten selvitysprosentit ovat nousseet. Vai ovatko sittenkään, oikeasti? Valtakunnansyyttäjä on tiettävästi ohjeistanut syyttäjiä tekemään yhä enemmän syyttämättä jättämisiä ja kun p...lla on taipumus valua alaspäin, tekee poliisi yhä enemmän omatoimisia tutkinnan rajoittamisia nk. pienemmissä jutuissa.
Yhä useamman rikoksen hoitaa vakuutusyhtiö, ei poliisi. Esimerkiksi: ennen mentiin automurroille aina, nyt ei juuri koskaan.
Entäpä muut toiminnan tulokset? Suomenniemellä, Lemin perukoilla, Ylämaalla, Savitaipaleella, Parikkalassa, Rautjärvellä, Uukuniemellä ja Luumäellä on rattijuoppous saatu loppumaan lähes kokonaan. Näin ainakin, jos tilastoja katsotaan. Tosin todellisuudessa se johtuu siitä, ettei poliisia siellä enää näy, ellei joku aja kolaria.
Poliisi on mennyt tässä itsepetoksessaan niin pitkälle, että hälytyskeskuksen antamia A-luokan tehtäviä muutetaan kenttäjohtajan päätöksellä B- tai C-luokan kiireellisyyteen, koska ei ole partiota paikalla lähettää. Alemman tason tehtäville kun ei ole likikään niin kiire. Toinen tapa on laittaa tehtävä odotukselle, että saadaan jostain partio irti. Suoritusaika alkaa juosta vasta, kun partio ilmoittaa olevansa matkalla kohteelle.
Suunnitelmien mukaan poliisiautoista tulee liikkuvia toimistoja, joissa konstaapelit viettävät koko 12-tuntisen työvuoronsa. Lappeenrannassa on kehotettu välttämään autojen käsijarrun käyttöäkin, koska ulkona, pakkasten armoilla värjöttelevistä autoista jumiutuvat takajarrut. Tietotekniikka tökkii jatkuvasti, eikä pimeässä, heiluvassa autossa, irtonaisella näppiksellä kykene fakiirikaan tekemään ilmoituksia. Puoliakaan paperitöistä ei partioautoissa yksinkertaisesti pysty tekemään.
Autoja ei ole edes voitu pestä, koska ei ole aikaa kuivattaa ja sulattaa niitä välillä tallissa. Poliisihallituksessa sanotaan, etteivät poliisiautot tarvitse tallia, nehän ovat liikkeessä 24/7. Ajatus kuvastaa täydellistä vieraantumista kenttätyöstä.
Tervetuloa ylijohto ja sisäministeri istumaan 12 tunnin vuoro kanssani partioautoon viikonloppuna, putoavat suomut silmiltä.
Teuvo Piironen
Ylikonstaapeli
Etelä-Karjalan poliisilaitos