Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En näe polkupyörää järkevänä kulkupelinä millään isommalla porukalla. Sen sijaan joillakin ryhmän tai jopa yksittäisen miehen käyttämänä pelinä muutaman kilometrin pikaiseen siirtymään jossain kohteensuojaustehtävässä oikein hyvä. Tai kaupunkialueen lähetillä tai tiedustelijalla.
Jos nyt ihan normi komppaniaa ajattelee niin paremminkin komento- ja/tai huoltojoukkueessa voisi olla polkupyörällä käyttöä. Ja joskus joukkueiden läheteillä.
Minä olen fillaria kokeillut harjoituksissa ja nykyään se kuuluu kotoa mukaan otettavaan varustukseen. Oma kisapyörä tulee saamaan tänään ja huomenna taas liikuntaa, eli tiedän jotakin maastopyöräilystä ja sen soveltuvuudesta liikkumiseen.
Läskirengaspyörää en ole kokeillut, mutta en oikein usko siihen sotilaskäytössä ennen kuin joku pari ajaa sillä top kolmoseen Endurance Questissa.
Taitaa olla alle 1 bar, joten epäilen vahvasti 5 barin kestoa.Millaiset paineet läskipyörien kumeissa on? Eivät varmaan kestä tavallisen hybridin/maastopyörän viittä baaria?
Millaiset paineet läskipyörien kumeissa on? Eivät varmaan kestä tavallisen hybridin/maastopyörän viittä baaria?
Kuvan perusteella kuviointi näyttää huonolta:
Omaan makuuni keskellä ei saa olla nastoja tai muita pykäliä. Hidastavat suotta kovalla maalla ajaessa. Tuollaisesta ei tosin ole kokemusta, vaan ainoastaan tavallisista fillareista.
Näen tuolle huomattavan paljon käyttöä, jos tuolla oikeasti voi liikkua kohtuudella maastossa.
Googlettamalla läskien paineeksi 0,5-1bar.
Millaiset paineet läskipyörien kumeissa on? Eivät varmaan kestä tavallisen hybridin/maastopyörän viittä baaria?
Kuvan perusteella kuviointi näyttää huonolta:
Omaan makuuni keskellä ei saa olla nastoja tai muita pykäliä. Hidastavat suotta kovalla maalla ajaessa. Tuollaisesta ei tosin ole kokemusta, vaan ainoastaan tavallisista fillareista.
Näen tuolle huomattavan paljon käyttöä, jos tuolla oikeasti voi liikkua kohtuudella maastossa.
Aika vähän. Eivät taida pitää kovin hyvin muotoansa pyöriessään. Epäilisin jatkossa tulevan suurempia paineita kestäviä kumeja. Pitänee tutustua aihepiiriin tarkemmin pyörien hinnan pudottua järkevämmälle tasolle.
Mönkijä on tämän päivän polkupyörä, niitä voidaan myös sijoittaa toiminta-alueille valtavia määriä.
Logistinen rasitus on suurempi ja havaitseminen on helpompaa.
Fillarit ovat parhaimmillaan laajoilla puolityhjillä alueilla. Joukot kykenevät kohtuudella liikkumaan alueensa puitteissa. Viholliselle ei muodostu selkeitä maaleja varsinkaan täsmäaseille. Vihollisen tiedustelu ei saa selvää kuvaa tilanteesta edes suurilla resursseilla. Oma huolto ei kuormitu tyhjyyden keskellä jurnuttavan kuljetuskaluston ylläpidon takia. Tämä viimeinen on asia jota ei saa aliarvioida. Huollon kapasiteettia syövistä sivupuroista muodostuu nopeasti koko organisaation lamauttava taakka.
Mä korostaisin kevytmetallisia hybridipyöriä. Mulla on ollut nyt viitisen vuotta alla kevyt ja näppärä perusmankeli Trek 4200, enkä koskisi vaihteettomaan armeijan valurautatanko(no okei, kyllä ne valssattua teräsputkea varmasti ovat)-kuntopyörään ilman suoraa uhkausta sotaoikeudella.
Tälleen laajemmassa kontekstissa, pyörä on erittäin hyvä väline. Kaikki osaavat sitä käyttää, se on äänetön, eikä kuluta polttoainetta. Sitä osaa vähän vähemmälläkin älyllä korjata. En perustaisi esmes jääkärijoukkuetta niiden varaan, vaan esmes partio voi niillä kattaa isomman alueen kuin jalan. Läheteille ja tiedustelijoille vekotin on selviö.
Sen sijaan moottoroidussa joukossa ne ovat nopeasti vain tiellä. Pyöriin tukeutumisen pitää tapahtua jostain tukikohdasta, sanon minä.