Samovarius
Ylipäällikkö
Alan tuntijat varmasti valitsevat välineensä tilanteen mukaan. Moottoroidussa joukossa mainitsinkin jo pyörän olevan vain tiellä. Se on kuitenkin käyttökelpoinen kampe, jota kannattaa hyödyntää silloin kun se on saatavilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alan tuntijat varmasti valitsevat välineensä tilanteen mukaan. Moottoroidussa joukossa mainitsinkin jo pyörän olevan vain tiellä. Se on kuitenkin käyttökelpoinen kampe, jota kannattaa hyödyntää silloin kun se on saatavilla.
Ei kukaan varmaan tiedustele tai taistele lähtökohtaisesti suksien/pyörän päältä. Vaan kyseiset välineet ovat siirtymisiä varten ja tällä siirtymisellä en tarkoita perustamispaikka - tukeutumisalue väliä.Itse en suostuisi tiedustelemaan pyörällä.
Tiedustelijat voivat siirtyä toimintalueelle vaikka potkukelkoilla mutta tiedustelu tapahtuu jalkaisin, siitä ei jätetä jälkiä eikä siitä lähde ääntä.
Harvassa on tilanteet jossa siirtyminen alueelle pitäisi tehdä pyörillä kun valittavissa on kaikki kulkupelit mitä yhteiskunnasta ja armeijasta löytyy.
Ei kukaan varmaan tiedustele tai taistele lähtökohtaisesti suksien/pyörän päältä. Vaan kyseiset välineet ovat siirtymisiä varten ja tällä siirtymisellä en tarkoita perustamispaikka - tukeutumisalue väliä.
Kyllä polkupyörä on antiikkia. Joukkoja on niin vähän, että kyllä pitäisi löytyä joko se otto-Hiace tai mönkijä käyttöön vähintään. Ei fillarilla kuitenkaan pääse kuin tiellä etenemään ja siellä voisi sitten jo ajaa aivan hyvin autolla. Polkuja voi ajaa mönkijällä tai mopolla. Jos ei niitäkään ole, sitten jalkapatikka on ainoa vaihtoehto. En näe polkupyörää käyttökelpoisena.
Avaa silmät jos et näe pyörää käyttökelpoisena. Polkupyörää olen kokeillut harjoituksissa ja hyväksi todennut. Millään ei lähde mies komentojoukkueesta niin nopeasti ja äänettömästi puolen kilometrin päähän kuin fillarilla. Siinä ajassa kun availee auton ovet ja vekslaa sen ympäri on pyörällä jo perillä. Ja matkalla toimii aistit.
Siitä uskallan olla samaa mieltä, että joukkojen ajoneuvo polkupyörä ei enää ole.
Miettikää nyt kuitenkin sellainen tilanne, jossa ollaan oltu 2 vuotta sodassa ja kauppasaarrossa. Polkupyörä voi silloin päihittää kaikki moottoriajoneuvot...
Avaa silmät jos et näe pyörää käyttökelpoisena. Polkupyörää olen kokeillut harjoituksissa ja hyväksi todennut. Millään ei lähde mies komentojoukkueesta niin nopeasti ja äänettömästi puolen kilometrin päähän kuin fillarilla. Siinä ajassa kun availee auton ovet ja vekslaa sen ympäri on pyörällä jo perillä. Ja matkalla toimii aistit.
Siitä uskallan olla samaa mieltä, että joukkojen ajoneuvo polkupyörä ei enää ole.
Miettikää nyt kuitenkin sellainen tilanne, jossa ollaan oltu 2 vuotta sodassa ja kauppasaarrossa. Polkupyörä voi silloin päihittää kaikki moottoriajoneuvot...
Eli tiellä ajetaan autolla, polulla ajetaan mopolla tai sitten ei ajeta millään. Mikä siinä pyöräilyssä niin vastenmielistä on?Ei fillarilla kuitenkaan pääse kuin tiellä etenemään ja siellä voisi sitten jo ajaa aivan hyvin autolla. Polkuja voi ajaa mönkijällä tai mopolla. Jos ei niitäkään ole, sitten jalkapatikka on ainoa vaihtoehto. En näe polkupyörää käyttökelpoisena.
Avaa silmät jos et näe pyörää käyttökelpoisena. Polkupyörää olen kokeillut harjoituksissa ja hyväksi todennut. Millään ei lähde mies komentojoukkueesta niin nopeasti ja äänettömästi puolen kilometrin päähän kuin fillarilla. Siinä ajassa kun availee auton ovet ja vekslaa sen ympäri on pyörällä jo perillä. Ja matkalla toimii aistit.
Siitä uskallan olla samaa mieltä, että joukkojen ajoneuvo polkupyörä ei enää ole.
Mönkijä on nykyaikaisen taistelukentän hevonen, jolla on tarkoitus vähentää joukon kantamaa raskasta kuormaa. Se tuo jo kummasti liikkuvuutta joukolle, kun ei tarvitse kaikkea raskasta kantaa kädessä/selässä. Esimerkiksi haavoittuneen evakuointiin tai ITKK:n liikuttamiseen.
Suksia ei voi verrata pyöriin koska ne auttavat salaamaan omaa toimintaa toisin kuin pyörät, suksien päältä tiedustellaan kyllä.
Vaatisivat melkoisen raskaan huoltoinfran. Hieman samaa ongelmaa kuin aikoinaan ratsuväellä ja samaa olisi myös ajoneuvojen parkkeeraaminen ja niistä huolehtiminen joukon toimiessa jalkautettuna. En toki kaipaile mitään polkupyöräpataljoonien paluuta eikä se pyörä mikään taisteluajoneuvo ole, mutta on se kuitenkin aivan näppärä väline tiettyihin siirtymisiin.Ja jos jokamiehen kulkupelinä olisi mopo/mönkijä/moottoripyörä/maastoauto, niin mahtaisi jääkärikomppanian huoltojoukkueen kunnossapitoryhmällä kiireitä.
Ja jos jokamiehen kulkupelinä olisi mopo/mönkijä/moottoripyörä/maastoauto, niin mahtaisi jääkärikomppanian huoltojoukkueen kunnossapitoryhmällä kiireitä. Ja jääkärijoukkueen huolto perustuu kätköihin paitsi lääkintähuolto. Ja jos joku kuvittelee, että noita edellä mainittuja kulkuneuvoja kasvaa puussa SA-tilanteessa, niin on väärässä. Ja ne mitä tällä hetkellä on varattu SA-tilanteessa käyttöön ovat juuri näitä ottokaöustoa. PVllä on ainoastaan kyseistä kalustoa RA-koulutukseen ja siihenkin niukasti. Sekä varmasti niillä mönkkäreillä on enemmän käyttöä esim. IT-olkapääohjuspartioilla, kuin jääkäripartioilla.
Minua tympii sellainen joko - tai-ajattelu, jonka mukaan kiväärimiehillä pitää olla joko CV90-vaunut tai sitten ei mitään.
Itse kannatan juuri tätä polkupyörää jokamiehen kulkuvälineenä ALJO:ssa. Ja vastustan ajatusta, että moottoriajoneuvo olisi jokamiehen henkilökohtainen kulkuneuvo.Minua tympii sellainen joko - tai-ajattelu, jonka mukaan kiväärimiehillä pitää olla joko CV90-vaunut tai sitten ei mitään.