Polkupyörä sotilaskäytössä - menneen haikailua vai mahdollisuus

Alan tuntijat varmasti valitsevat välineensä tilanteen mukaan. Moottoroidussa joukossa mainitsinkin jo pyörän olevan vain tiellä. Se on kuitenkin käyttökelpoinen kampe, jota kannattaa hyödyntää silloin kun se on saatavilla.
 
Alan tuntijat varmasti valitsevat välineensä tilanteen mukaan. Moottoroidussa joukossa mainitsinkin jo pyörän olevan vain tiellä. Se on kuitenkin käyttökelpoinen kampe, jota kannattaa hyödyntää silloin kun se on saatavilla.

Tiedustelua voi tehdä jalan tai siihen sensoreilla varustetulla ajoneuvolla.

Kyseessä on kaksi eri asiaa, ei ole mitään hyvää välimallia vaikka sitä tehdään monissa armeijoissa ajoneuvoilla jotka eivät siihen itseasiassa sovellu.

Ajoneuvoilla tiedustellaan moottoroidulle joukolle joka on sidottu uriin, silloin nopeus on arvioitu tärkeämmäksi kuin toiminnan parempi salaaminen.
Kyseessä on laskelmoitu riski omien joukkojen operatiivisen tempon mahdollistamiseksi.
Tällöinkin ajoneuvot tulisi olla parhaalla mahdollisella tavalla suojattu vihollisen tähystystä ja tulta vastaan sekä kantaa sensoreja jotka mahdollistavat vihollisen havaitsemisen mahdollisimman pitkiltä etäisyyksiltä.
Myös nämä tiedustelijat pystyvät tarvittaessa jalkautumaan ja siirtymään "perinteiseen" tiedusteluun.

Jalkautuneet tiedustelijat eivät kulje mitään uria pitkin, ojaa korkeintaan.
Jopa urien ylitystä vältetään, samoin kaikkia aukeita.

tiedustelu2_440x300.jpg


PV:n oma kuva.

Tämäkin on väärin jos ei ole joku aivan perseessä kiinni, ylityspaikka huono, neljä miestä näkyvissä joista kaksi ylittää uraa kerralla.

Suojainen paikka, suojaus molempiin suuntiin, yksi mies kerrallaan yli ja jälkien häivytys.

Kun tiedustelija on jalkautunut hänen ainoa suojansa on välttää havaituksi tuleminen.

Pyörällä, mönkijällä, henkilöautolla etc ei voi suorittaa tiedustelua, niillä voi suorittaa tunnustelua johon suosittelen käytettäväksi muita kun tiedustelijoita.
 
Itse en suostuisi tiedustelemaan pyörällä.

Tiedustelijat voivat siirtyä toimintalueelle vaikka potkukelkoilla mutta tiedustelu tapahtuu jalkaisin, siitä ei jätetä jälkiä eikä siitä lähde ääntä.

Harvassa on tilanteet jossa siirtyminen alueelle pitäisi tehdä pyörillä kun valittavissa on kaikki kulkupelit mitä yhteiskunnasta ja armeijasta löytyy.
Ei kukaan varmaan tiedustele tai taistele lähtökohtaisesti suksien/pyörän päältä. Vaan kyseiset välineet ovat siirtymisiä varten ja tällä siirtymisellä en tarkoita perustamispaikka - tukeutumisalue väliä.
 
Ei kukaan varmaan tiedustele tai taistele lähtökohtaisesti suksien/pyörän päältä. Vaan kyseiset välineet ovat siirtymisiä varten ja tällä siirtymisellä en tarkoita perustamispaikka - tukeutumisalue väliä.

Suksia ei voi verrata pyöriin koska ne auttavat salaamaan omaa toimintaa toisin kuin pyörät, suksien päältä tiedustellaan kyllä.
 
Kyllä polkupyörä on antiikkia. Joukkoja on niin vähän, että kyllä pitäisi löytyä joko se otto-Hiace tai mönkijä käyttöön vähintään. Ei fillarilla kuitenkaan pääse kuin tiellä etenemään ja siellä voisi sitten jo ajaa aivan hyvin autolla. Polkuja voi ajaa mönkijällä tai mopolla. Jos ei niitäkään ole, sitten jalkapatikka on ainoa vaihtoehto. En näe polkupyörää käyttökelpoisena.
 
Kyllä polkupyörä on antiikkia. Joukkoja on niin vähän, että kyllä pitäisi löytyä joko se otto-Hiace tai mönkijä käyttöön vähintään. Ei fillarilla kuitenkaan pääse kuin tiellä etenemään ja siellä voisi sitten jo ajaa aivan hyvin autolla. Polkuja voi ajaa mönkijällä tai mopolla. Jos ei niitäkään ole, sitten jalkapatikka on ainoa vaihtoehto. En näe polkupyörää käyttökelpoisena.

Avaa silmät jos et näe pyörää käyttökelpoisena. Polkupyörää olen kokeillut harjoituksissa ja hyväksi todennut. Millään ei lähde mies komentojoukkueesta niin nopeasti ja äänettömästi puolen kilometrin päähän kuin fillarilla. Siinä ajassa kun availee auton ovet ja vekslaa sen ympäri on pyörällä jo perillä. Ja matkalla toimii aistit.

Siitä uskallan olla samaa mieltä, että joukkojen ajoneuvo polkupyörä ei enää ole.

Miettikää nyt kuitenkin sellainen tilanne, jossa ollaan oltu 2 vuotta sodassa ja kauppasaarrossa. Polkupyörä voi silloin päihittää kaikki moottoriajoneuvot...
 
Avaa silmät jos et näe pyörää käyttökelpoisena. Polkupyörää olen kokeillut harjoituksissa ja hyväksi todennut. Millään ei lähde mies komentojoukkueesta niin nopeasti ja äänettömästi puolen kilometrin päähän kuin fillarilla. Siinä ajassa kun availee auton ovet ja vekslaa sen ympäri on pyörällä jo perillä. Ja matkalla toimii aistit.

Siitä uskallan olla samaa mieltä, että joukkojen ajoneuvo polkupyörä ei enää ole.

Miettikää nyt kuitenkin sellainen tilanne, jossa ollaan oltu 2 vuotta sodassa ja kauppasaarrossa. Polkupyörä voi silloin päihittää kaikki moottoriajoneuvot...

Joo, ja siellä komentopaikalla ole kuitenkaan niin montaa niitä ajoneuvoja, että se "joutaisi" joka ikiseen hyppäämiseen. Eli pitäisikö se ukko lähettää kävelemään sinne naapuriyksikön komentopaikalle?
 
Avaa silmät jos et näe pyörää käyttökelpoisena. Polkupyörää olen kokeillut harjoituksissa ja hyväksi todennut. Millään ei lähde mies komentojoukkueesta niin nopeasti ja äänettömästi puolen kilometrin päähän kuin fillarilla. Siinä ajassa kun availee auton ovet ja vekslaa sen ympäri on pyörällä jo perillä. Ja matkalla toimii aistit.

Siitä uskallan olla samaa mieltä, että joukkojen ajoneuvo polkupyörä ei enää ole.

Miettikää nyt kuitenkin sellainen tilanne, jossa ollaan oltu 2 vuotta sodassa ja kauppasaarrossa. Polkupyörä voi silloin päihittää kaikki moottoriajoneuvot...

Varmasti tuollaiseen sopii mutta tosiaan mönkijöitä on kymmenin tuhansin käytössä, ei niiden kulutus ole niin isoa että se romauttaa mitään huoltoa.

Jos polttonesteitä mitä jakaa ei ole ollenkaan niin sitten olemme todella syvällä.


vedettava_tankkaussailio-800x600.jpg



bensiinisailio.jpg


nostolaitesailio-300x243.jpg
 
Ei fillarilla kuitenkaan pääse kuin tiellä etenemään ja siellä voisi sitten jo ajaa aivan hyvin autolla. Polkuja voi ajaa mönkijällä tai mopolla. Jos ei niitäkään ole, sitten jalkapatikka on ainoa vaihtoehto. En näe polkupyörää käyttökelpoisena.
Eli tiellä ajetaan autolla, polulla ajetaan mopolla tai sitten ei ajeta millään:D. Mikä siinä pyöräilyssä niin vastenmielistä on?
 
Avaa silmät jos et näe pyörää käyttökelpoisena. Polkupyörää olen kokeillut harjoituksissa ja hyväksi todennut. Millään ei lähde mies komentojoukkueesta niin nopeasti ja äänettömästi puolen kilometrin päähän kuin fillarilla. Siinä ajassa kun availee auton ovet ja vekslaa sen ympäri on pyörällä jo perillä. Ja matkalla toimii aistit.

Siitä uskallan olla samaa mieltä, että joukkojen ajoneuvo polkupyörä ei enää ole.

Polkupyörä ei tosiaan ole operatiivisen tai strategisen liikkuvuuden väline, kuten jatkosodassa.

Mutta se on todellakin hyödyllinen asioiden toimittamiseen, kun ollaan esimerkiksi puolustusryhmityksessä. Moottoriajoneuvojen käyttö ei ole tarkoituksenmukaista liikkumiseen ja asioimiseen lähietäisyydellä. Jalkapelissä kiertämiseen menee kallisarvoista aikaa tuntitolkulla ja sitten ihmetellään, miten aika ei riitä lepoon ja huoltoon.

Sitäpaitsi ylempiarvoiset vahtivat autojen käyttöä. Itsekin sain joskus järjestellä kouluttajille salaa autokyytejä joukkueidensa luo, kun komppanian päällikkö kyttäsi "turhaa" autoilua.
 
Mönkijä on nykyaikaisen taistelukentän hevonen, jolla on tarkoitus vähentää joukon kantamaa raskasta kuormaa. Se tuo jo kummasti liikkuvuutta joukolle, kun ei tarvitse kaikkea raskasta kantaa kädessä/selässä. Esimerkiksi haavoittuneen evakuointiin tai ITKK:n liikuttamiseen.
 
Mönkijä on nykyaikaisen taistelukentän hevonen, jolla on tarkoitus vähentää joukon kantamaa raskasta kuormaa. Se tuo jo kummasti liikkuvuutta joukolle, kun ei tarvitse kaikkea raskasta kantaa kädessä/selässä. Esimerkiksi haavoittuneen evakuointiin tai ITKK:n liikuttamiseen.

Kyllä. Mönkijä on hyvä, mutta ei tee korvaa fillaria. Mönkijä korvaa tosiaan hevosen ja osin moottorikelkkaa ja osin ratkoria ja osin autoa.

En tiedä, mutta pelkään mönkijöitä olevan kuitenkin kovin vähän. Vähäinen määrä ylläpitää mönkijäkateutta. Arvatkaas kytätäänkö sillä ajoa jos autojakin jo kytätään?

Mustaksi maalattua Jopoa ei kukaan kadehdi. Toivottavasti.
 
Tuskinpa takalinjoilla tms. muutama maastopyörä ainakaan haitaksi olisi.
 
Ja jos jokamiehen kulkupelinä olisi mopo/mönkijä/moottoripyörä/maastoauto, niin mahtaisi jääkärikomppanian huoltojoukkueen kunnossapitoryhmällä kiireitä. Ja jääkärijoukkueen huolto perustuu kätköihin paitsi lääkintähuolto. Ja jos joku kuvittelee, että noita edellä mainittuja kulkuneuvoja kasvaa puussa SA-tilanteessa, niin on väärässä. Ja ne mitä tällä hetkellä on varattu SA-tilanteessa käyttöön ovat juuri näitä ottokaöustoa. PVllä on ainoastaan kyseistä kalustoa RA-koulutukseen ja siihenkin niukasti. Sekä varmasti niillä mönkkäreillä on enemmän käyttöä esim. IT-olkapääohjuspartioilla, kuin jääkäripartioilla.
 
Suksia ei voi verrata pyöriin koska ne auttavat salaamaan omaa toimintaa toisin kuin pyörät, suksien päältä tiedustellaan kyllä.

komppaan tätä viestiä.

Sukset jalassa pystyy taistelemaan (esim ampumaan) ja likkumaan ja tiedustelemaan ihan hyvin.

Kyllä se vähän ketteryyttä, tasapainoa ja kehonhallintaa vaatii

mutta ei se nyt mikään amerikan temppu ole...
 
Ja jos jokamiehen kulkupelinä olisi mopo/mönkijä/moottoripyörä/maastoauto, niin mahtaisi jääkärikomppanian huoltojoukkueen kunnossapitoryhmällä kiireitä.
Vaatisivat melkoisen raskaan huoltoinfran. Hieman samaa ongelmaa kuin aikoinaan ratsuväellä ja samaa olisi myös ajoneuvojen parkkeeraaminen ja niistä huolehtiminen joukon toimiessa jalkautettuna. En toki kaipaile mitään polkupyöräpataljoonien paluuta eikä se pyörä mikään taisteluajoneuvo ole, mutta on se kuitenkin aivan näppärä väline tiettyihin siirtymisiin.
 
Ja jos jokamiehen kulkupelinä olisi mopo/mönkijä/moottoripyörä/maastoauto, niin mahtaisi jääkärikomppanian huoltojoukkueen kunnossapitoryhmällä kiireitä. Ja jääkärijoukkueen huolto perustuu kätköihin paitsi lääkintähuolto. Ja jos joku kuvittelee, että noita edellä mainittuja kulkuneuvoja kasvaa puussa SA-tilanteessa, niin on väärässä. Ja ne mitä tällä hetkellä on varattu SA-tilanteessa käyttöön ovat juuri näitä ottokaöustoa. PVllä on ainoastaan kyseistä kalustoa RA-koulutukseen ja siihenkin niukasti. Sekä varmasti niillä mönkkäreillä on enemmän käyttöä esim. IT-olkapääohjuspartioilla, kuin jääkäripartioilla.

Minua tympii sellainen joko - tai-ajattelu, jonka mukaan kiväärimiehillä pitää olla joko CV90-vaunut tai sitten ei mitään.
 
Minua tympii sellainen joko - tai-ajattelu, jonka mukaan kiväärimiehillä pitää olla joko CV90-vaunut tai sitten ei mitään.

Ei tuo sitä olekaan. Hän arvatenkin tarkoittaa, että joukkoja kulkisi edelleenkin kuorma- ja paketti- autoissa (tai traktorilla). Noiden lisäksi komppaniassa voisi olla vaikkapa tusinan verran mönkijöitä tai maastoautoja, joita käytettäisiin vaikkapa itkojen roudaamiseen. Ja tietenkin joitakin polkupyöriä. Esim. komppanian esikunnalla voisi olla pp. Lääkintä ja huoltoporukalla voisi olla pyörät ja varmaankin ainakin joukkueiden johtopartiolla voisi olla polkupyörä saatavilla.

Tällä takoitan sitä, että jälleen kerran tarkoitus ei ole korvata vanhaa, vaan lisätä siihen uutta.
 
Minua tympii sellainen joko - tai-ajattelu, jonka mukaan kiväärimiehillä pitää olla joko CV90-vaunut tai sitten ei mitään.
Itse kannatan juuri tätä polkupyörää jokamiehen kulkuvälineenä ALJO:ssa. Ja vastustan ajatusta, että moottoriajoneuvo olisi jokamiehen henkilökohtainen kulkuneuvo.
 
Montakohan aikuisten kokoista polkupyörää suomessa on?
Entä montako henkilöautoa ja henkilöauton istuinpaikkaa?
Näistä en tunne tilastoja, mutta oletan henkilöautojen istuinpaikkoja olevan yli 5 miljoonaa.
 
Back
Top