Polkupyörä sotilaskäytössä - menneen haikailua vai mahdollisuus

Montakohan aikuisten kokoista polkupyörää suomessa on?
Entä montako henkilöautoa ja henkilöauton istuinpaikkaa?
Näistä en tunne tilastoja, mutta oletan henkilöautojen istuinpaikkoja olevan yli 5 miljoonaa.

Liikennekäytössä oli vuoden 2012 lopussa 4,91 miljoonaa ajoneuvoa. Henkilöautoja liikentessä oli 2,56 miljoonaa.
- Trafi
 
Itse kannatan juuri tätä polkupyörää jokamiehen kulkuvälineenä ALJO:ssa. Ja vastustan ajatusta, että moottoriajoneuvo olisi jokamiehen henkilökohtainen kulkuneuvo.

Aha. No kokeile nyt siviilissä ensin puolikin vuotta kulkea polkupyörällä ja kävellen kaikki siirtymät joihin olet aikaisemmin käyttänyt henkilö- tai linja-autoa. Tuu sitte uudestaan kertomaan mielipiteesi polkupyöristä kun on kokemusta. Minulla ei ole kokemusta kuin kuukaudesta jolloin ajoin päivittäin 80 kilometrin työmatkat. Ei kyllä huvittanut enää iltaisin ja viikonloppuisin pyöräillä, vaan pummasin vaimolta ja lapsilta autokyytejä. (olin täräyttänyt Daimlerilla tutkaan aikas reipasta vauhtia).
 
Liikennekäytössä oli vuoden 2012 lopussa 4,91 miljoonaa ajoneuvoa. Henkilöautoja liikentessä oli 2,56 miljoonaa.
- Trafi

Eli henkilöautoissa on siis istuinpaikkoja käytettävissä n. 12,5 miljoonaa. Ja siihen vielä rekkojen lavat ja hytit. Ja pakettiautot, linja-autot, mopot, mönkijät ja moottoripyörät. Eli liikennekäytössä on suomalaisille sotilaille n. 20 miljoonaa pyllynsijaa. Eli joku 90 paikkaa/sotilas.

Moottoriahoneuvolla kulkeminen ei siis ole ainakaan ajoneuvojen määrästä kiinni. Komppaniaan ei vaan kannata ottaa määräänsä enempää moottoriajoneuvoja. Ne ei mahdu mihinkään ja pitäisi olla pari armeijaa vekslaamassa niitä paikasta toiseen sekä korjaamassa ja irrottamassa kivikoista.
 
Kyllä. Mönkijä on hyvä, mutta ei tee korvaa fillaria. Mönkijä korvaa tosiaan hevosen ja osin moottorikelkkaa ja osin ratkoria ja osin autoa.

En tiedä, mutta pelkään mönkijöitä olevan kuitenkin kovin vähän. Vähäinen määrä ylläpitää mönkijäkateutta. Arvatkaas kytätäänkö sillä ajoa jos autojakin jo kytätään?

Mustaksi maalattua Jopoa ei kukaan kadehdi. Toivottavasti.


Suomessa on melkein 200.000 mönkijää ja niitä myös valmistetaan maassa.
Jos oletetaan että 10% eli 20.000 soveltuu kuntonsa ja mallinsa puolesta PV:n käyttöön ne eivät ihan heti lopu.
Mönkijän ei tarvitse olla henkilökohtainen, useimmiten se on partion tai ryhmän kulkuneuvo.
Sillä kulkee myös raskaammat aseet kuten heitin, musti ja sergei sekä iso osa huoltoa.
 
Suomessa on melkein 200.000 mönkijää ja niitä myös valmistetaan maassa.
Jos oletetaan että 10% eli 20.000 soveltuu kuntonsa ja mallinsa puolesta PV:n käyttöön ne eivät ihan heti lopu.
Mönkijän ei tarvitse olla henkilökohtainen, useimmiten se on partion tai ryhmän kulkuneuvo.
Sillä kulkee myös raskaammat aseet kuten heitin, musti ja sergei sekä iso osa huoltoa.

Mitenköhän noiden 20000:n mönkijän kerääminen onnistuu? Niistä ehkä 10000 löydetään ja 5000 kpl avaimilla. Aika pitkä peräkärry nosturilla tarvitaan jotta nuo saadaan kerättyä. No onhan niitä hevosia ja autojakin kerätty. Joku joka on perehtynyt aiheeseen voisi aloittaa uuden keskustelun.
 
Mitenköhän noiden 20000:n mönkijän kerääminen onnistuu? Niistä ehkä 10000 löydetään ja 5000 kpl avaimilla. Aika pitkä peräkärry nosturilla tarvitaan jotta nuo saadaan kerättyä. No onhan niitä hevosia ja autojakin kerätty. Joku joka on perehtynyt aiheeseen voisi aloittaa uuden keskustelun.

Ne saadaan kerättyä mutta yksityiskohtiin ei varmasti tarvitse mennä minkään kaluston keräilyn osalta.
 
Otetaan nykyaikainen teräsrunkoinen pyörä paksuilla renkailla, sen kantavuus on n 200 kiloa eli keskimäärin 80 kiloisen taistelijan ja 20 kilon perustaisteluvarustuksen päälle on teroreettisesti mahdollista kantaa 100 kilon hyötykuorma.

3 viikon muona ~ 25-30 kg

voimme kasata päälle vielä 25-30 kg varustusta/mies ja pyörä kuormattu vasta 75% kantavuudestaan. Maastokelppoisuus ei sanottavasti kärsi jos pyörät kuormataan järkevämmine kuin pv:n perinteiset munamankelit.

Oletetaan että PP joukko liikkuisi itsenäisesti ryhmittäin pääasiassa kuunnellen ohjeita radiolla, uuden taistelutavan mukaisesti. Oletetaan että ryhmiää olisi hajautettu esim komppanian verran 20 km säteelle. Ukkoja olisi 0,12/neliökilometri. Liikkumiseen alueella ei tarvita lenkkipolkua kummoisempaa tossu-uraa, kantavuusvaatimukset ovat naurettavat.

Määrättyyn pisteeseen voitaisiin koota n 2-3 tunnissa 160 ukkoa ja neljä tonnia joukkokohtaista materiaalia. Tuo porukka odottaessa voisi ylläpitää itse itseään viikkoja ja sen huoltoon tarvittaisiin traktori tai pari jotka toimittavat näkkäriä ja hyvää tulta.
 
Otetaan nykyaikainen teräsrunkoinen pyörä paksuilla renkailla, sen kantavuus on n 200 kiloa eli keskimäärin 80 kiloisen taistelijan ja 20 kilon perustaisteluvarustuksen päälle on teroreettisesti mahdollista kantaa 100 kilon hyötykuorma.

3 viikon muona ~ 25-30 kg

voimme kasata päälle vielä 25-30 kg varustusta/mies ja pyörä kuormattu vasta 75% kantavuudestaan. Maastokelppoisuus ei sanottavasti kärsi jos pyörät kuormataan järkevämmine kuin pv:n perinteiset munamankelit.

Oletetaan että PP joukko liikkuisi itsenäisesti ryhmittäin pääasiassa kuunnellen ohjeita radiolla, uuden taistelutavan mukaisesti. Oletetaan että ryhmiää olisi hajautettu esim komppanian verran 20 km säteelle. Ukkoja olisi 0,12/neliökilometri. Liikkumiseen alueella ei tarvita lenkkipolkua kummoisempaa tossu-uraa, kantavuusvaatimukset ovat naurettavat.

Määrättyyn pisteeseen voitaisiin koota n 2-3 tunnissa 160 ukkoa ja neljä tonnia joukkokohtaista materiaalia. Tuo porukka odottaessa voisi ylläpitää itse itseään viikkoja ja sen huoltoon tarvittaisiin traktori tai pari jotka toimittavat näkkäriä ja hyvää tulta.

Mikä olisi etu mönkijöihin nähden? Niillä kulkee vielä enemmän tavaraa mukana ja niiden liikuvuus on parempi kaikissa oloissa.
 
Mikä olisi etu mönkijöihin nähden? Niillä kulkee vielä enemmän tavaraa mukana ja niiden liikuvuus on parempi kaikissa oloissa.

Huollon keveyshän se on se etu. Tottakai moottoroiduilla joukoilla on pareempi liikkuvuus se on moottoroinnin idea, mutta moottoroidun joukon huollon tarve on saatujen kokemusten mukaan 10% miesten huoltoa ja 90% ajoneuvojen huoltoa, polttoainetta, varaosia.

Polkupyöräjoukon ajoneuvohuollon tarve on suurempi kuin jalkamiesten mutta ihan tasolla kuin moottoroidun porukan varsinkin jos jokainen taistelija on erikseen moottoritu.
 
Huollon keveyshän se on se etu. Tottakai moottoroiduilla joukoilla on pareempi liikkuvuus se on moottoroinnin idea, mutta moottoroidun joukon huollon tarve on saatujen kokemusten mukaan 10% miesten huoltoa ja 90% ajoneuvojen huoltoa, polttoainetta, varaosia.

Polkupyöräjoukon ajoneuvohuollon tarve on suurempi kuin jalkamiesten mutta ihan tasolla kuin moottoroidun porukan varsinkin jos jokainen taistelija on erikseen moottoritu.

Mönkijä ei ole yleensä henkilökohtainen, se on partion tai ryhmän kulkupeli.
 
Mönkijä ei ole yleensä henkilökohtainen, se on partion tai ryhmän kulkupeli.

Ja kuorma-auto on joukkueen kulkupeli, tästä huolimatta huollon tonnimäärästä 10% on miehille ja 90% ajoneuvoille.
 
Ja kuorma-auto on joukkueen kulkupeli, tästä huolimatta huollon tonnimäärästä 10% on miehille ja 90% ajoneuvoille.

En oikein usko tuohon mönkijöiden osalta, olisi kiinnostava aihe tutkia.

Laskin karkeasti että komppania varustettuna mönkijöillä huolletaan yhdellä tukkirekalla eikä sen tarvitse käydä joka päivä jos kulutusta ei juuri ole.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top