Polkupyörä sotilaskäytössä - menneen haikailua vai mahdollisuus

suksisissi

Kersantti
Vieläkö polikupyörälle on sotilaskäyttöä?

Mielestäni on, ei toki enää operatiivisissa joukoissa 40-70-luvun jääkäripataljoonien tapaan, mutta alueellisissa ja paikallisjoukoissa kyllä:

Kohteensuojaus: Vartioyksikkö hajautetaan usein kohteille joukkueittain tai ryhmittäin. Polkupyörin varustettu joukkue siirtyy joukkuekohtainen kalusto (nelivetoisessa) pakettiautossa tunnissa 15-20km päähän vaikka uudelle kohteelle suojaisia uria pitkin.

Myös hajautetussa sissitoiminnassa fillareille voisi olla käyttöä ainakin sulan maan aikana Etelä-Suomessa, jossa metsäautoteitä on tiheässä. Pyörillä kulkeva partio liikkuu aika äänettömästi, kuulee moottoroitua partiota paremmin hekot ym ja pyörät on helppo kätkeä.
 
Tehometsänhoidon seurauksena on vaikeaa löytää Suomesta korpea johon ei johda jonkinlaista uraa. Ne urat ovat useinmiten kovin kapeita, eikä edes maataloustraktoireilla liikkuva joukko pysty käyttämään niitä pakkautumatta sopivaksi maaliksi epäreilulle tulelle esim. ilmasta.

Mutta laitetaanpa asialle polkupyörin liikkuva joukko niin johan homma muuttuu. Polkupyörä liikkuu "nopeasti". Joukko kykenee siirtymään polkupyörin 50 km ja on vielä taistelukykyinen saavuttuaan perille. Asiallisesti kuormattuna pystyy pyörä kuljettamaan 60 kg:n kuorman.

Eli, hajautetusti liikkuva joukko, joka kykenee liikkumaan kevyemmillä urilla nopeamin kuin moottoroitu ja kuljettamaan riittävästi materiaalia että sillä saadaan vahinkoa aikaiseksi, mikäli se ryhtyy taisteluun. Pannaan mukaan vielä tulenjohtajia jotka ohjaavat MLRS:n (olemattomat) ammukset maaliinsa niin vot. Ei se A2 keltaisen kärkeä pysäytä mutta saa iskettyä aika nasevasti kylkiluihin.
 
Sekä Svitsi että Yhdysvallat on ainakin hankkineet ihan viime vuosinakin joukkojensa kalustoon pyöriä enkä usko että niitä on siellä pelkkään lähettiajoon suunniteltu. Varsinkaan kun on mukana malleja, jotka ovat kokoontaitettavia ja laskuvarjolla toimittamiskelpoisia.
 
Polkupyörällä varustetulla joukolla on myös varsin hyvä tieltäpoistumiskyky, joka pääosalla moottoroitua joukkoa on rajallinen. Oletetusti vallitsevissa ilmauhkaoloissa pidän itse tätä erityisen tärkeänä.

Sitä paitsi, pyörällä liikkuminen kuluttaa joukkoa vähemmän kuin jalan marssiminen, joka eskalaatiovaiheessa on enemmän kuin olennainen juttu.
 
suksisissi kirjoitti:
Vieläkö polikupyörälle on sotilaskäyttöä?

Mielestäni on, ei toki enää operatiivisissa joukoissa 40-70-luvun jääkäripataljoonien tapaan, mutta alueellisissa ja paikallisjoukoissa kyllä:

Kohteensuojaus: Vartioyksikkö hajautetaan usein kohteille joukkueittain tai ryhmittäin. Polkupyörin varustettu joukkue siirtyy joukkuekohtainen kalusto (nelivetoisessa) pakettiautossa tunnissa 15-20km päähän vaikka uudelle kohteelle suojaisia uria pitkin.

Myös hajautetussa sissitoiminnassa fillareille voisi olla käyttöä ainakin sulan maan aikana Etelä-Suomessa, jossa metsäautoteitä on tiheässä. Pyörillä kulkeva partio liikkuu aika äänettömästi, kuulee moottoroitua partiota paremmin hekot ym ja pyörät on helppo kätkeä.


Liian halpa ja hyvä. Ei voida käyttää.
 
Sama tuli mieleen tästä; http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14427

2 moottorinen kone olisi mahdollinen jolla mies lentää 2:lla tällasella. 299:99 kpl... hinnat usd:na.

Voisiko kenttäolosuhteissa ladata agregaatilla sähköä tollaseen sähkölentimeen ( kuten esim Cri Cri ) ?

Vielä lisäkysymys...voisiko siihen ladata virtaa kenttäolosuhteissa polkupyörään asennettavalla agrekaatilla/generaattorilla ( kauramoottori ) ?.
 
Oiskohan tollanen järjestelmä hyvä sotilaskäytössä talvella/hankalemmissa keliolosuhteissa? :)
11956d1250566340-snow-bike-ktrak.jpg
 
Iivo kirjoitti:
Oiskohan tollanen järjestelmä hyvä sotilaskäytössä talvella/hankalemmissa keliolosuhteissa? :)
11956d1250566340-snow-bike-ktrak.jpg

Olishan se ja jos tuohon saa ympättyä maitokärrit perään kiinni niin eikun paranee tai talveksi ahkion.

Kerrasta toiseen foorumi osoittaa sellaista innovatiivisuutta, jotta on suoranainen ihme, jos ei joku keksintö aikanaan päädy hyväksytyksi sotavarusteeksi.:doh:
 
suksisissi kirjoitti:
Vieläkö polikupyörälle on sotilaskäyttöä?

Mielestäni on, ei toki enää operatiivisissa joukoissa 40-70-luvun jääkäripataljoonien tapaan, mutta alueellisissa ja paikallisjoukoissa kyllä:

Kohteensuojaus: Vartioyksikkö hajautetaan usein kohteille joukkueittain tai ryhmittäin. Polkupyörin varustettu joukkue siirtyy joukkuekohtainen kalusto (nelivetoisessa) pakettiautossa tunnissa 15-20km päähän vaikka uudelle kohteelle suojaisia uria pitkin.

Myös hajautetussa sissitoiminnassa fillareille voisi olla käyttöä ainakin sulan maan aikana Etelä-Suomessa, jossa metsäautoteitä on tiheässä. Pyörillä kulkeva partio liikkuu aika äänettömästi, kuulee moottoroitua partiota paremmin hekot ym ja pyörät on helppo kätkeä.

Minä ajattelen asiaa siten, että nuorissa on pyöräilyharrastajia jos jonkin verran, on kikkailijoita ja on maastoajoa ja alamäkiajoa. Näille voisi perustaa yhden perusyksikön johonkin varuskuntaan kaikilla mausteilla. Saataisiin todennäköisesti hyvin fyysisesti aktiivinen yksikkö, joka käyttäisi jopa vapaa-aikansakin fillareilla reutoessaan......käyttipä tätä joukkoa sitten mihin tahansa pahassa paikassa se on lopultakin se ja sama. Rahaan tuollainen järjestely ei kaadu ja jos tuolle hommalle saisi vielä jonkin ERIKOIS-leiman päälle niin suosio olisi taattu.

Muuttuvina aikoina armeijan pitäisi ehkä muuttaa palvelustoimintaa enemmän nuoria puhuttelevaan suuntaan. Melonta, hiihto, suunnistus, juoksu, ammunta jne. voisivat olla tarjolla palveluspaikoista riippuen....antaisi poikien sählätä mieleisen puuhan parissa ja samalla opettaisi heille sotataitoa....saataisiin nuorison syvien rivien fyysiset elementit palvelemaan Asian etua.

Ymmärrättekö tarkoitukseni? Kouluttajissa löytyy taatusti oikeita hlöitä oikeaan paikkaan, kantaväki harrastaa paljon ja monipuolisesti näköjään kaikenlaista melonnasta riippuliitoon.

Voisi olla vaikkapa polkupyöräerikoispataljoona, kanoottisissikomppania, erikoishiihtokomppania, erikoissuunnistusyksikkö, huippuampujayksikkö, jne.

Ehkei tulevina aikoina pitäisi niiiin ahneesti tuijottaa kategoriseen joukkotuotantoon. Tuosta joukkotuotannosta on välillä tullut vähän samanlainen olo kuin Neuvostoliiton traktoritehtaista...pääasia ei ollut koneiden laatu eikä edes lukumäärä vaan montako tuhatta kiloa on tuotettu traktoreita.....voi herran kiesus.
 
Iivo kirjoitti:
Oiskohan tollanen järjestelmä hyvä sotilaskäytössä talvella/hankalemmissa keliolosuhteissa? :)
11956d1250566340-snow-bike-ktrak.jpg


No jopas jotakin. Olen pohdiskellut vastaavaa viritelmää konevoimalla toimivana. Ei tullut poljettava edes mieleen. Mahtaako tuo kulkea hangessa? Uraa avaavalla on kova urakka. Tuo uppoaa syvään.

Omassa ajatelmassani oli vaihtomahdollisuus etupyörälle ja -sukselle. Sama vehje kelpaisi tiedustelijoille ja läheteille kesät talvet.
 
Kuinka monta olette nähneet käytössä? Toimivilla ratjaisuilla on usein taipumus yleistyä käytössä. kyllähän tuo varmaan toimii, mutta toimiakseen hyvin on...hmmm... sanotaanko että lisäkehityksen tarpeessa. Kuvasta ei kyllä tietenkäään saa selville kaikkia teknisiä ratkaisuja.
 
Telakonversiomaastomoottoripyörällä olen ajellut koemielessä talvella. Tiivistäen, kelkka lumella ja piikkipyöräinen moottoripyörä urilla on oma valintani täällä Etelä-Suomessa. Hybridi on äpärä koneversionakin, ja lihasmoottorisena kaatuu jo voimansiirron häviöihin.
 
Creidiki kirjoitti:
Ei se A2 keltaisen kärkeä pysäytä mutta saa iskettyä aika nasevasti kylkiluihin.

A2:seen saadaan ehkä vielä karttaharjoituksissa iskettyä kylkeen, mutta venäläiseen kokoonpanoon tuota on turha kuvitella. MEK joukko toimii nykyisin kovaa kärkeä vaihtavana osastona, jonka perässä tuo huolto ym ei samalla tavalla enää lahaa, mitä jossain 80-luvun sissitoimintaoppaissa mainostetaan.

Mitä tuohon polkupyörään tulee, niin se on edelleen erittäin hyvä peli monella joukolla ja eräissä joukko-osastoissa on yksikköihin hommattu maastofillareitakin niiden perus fillareiden tilalle.
Hyvää palautetta on tullut.
 
Trolli kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Ei se A2 keltaisen kärkeä pysäytä mutta saa iskettyä aika nasevasti kylkiluihin.

A2:seen saadaan ehkä vielä karttaharjoituksissa iskettyä kylkeen, mutta venäläiseen kokoonpanoon tuota on turha kuvitella. MEK joukko toimii nykyisin kovaa kärkeä vaihtavana osastona, jonka perässä tuo huolto ym ei samalla tavalla enää lahaa, mitä jossain 80-luvun sissitoimintaoppaissa mainostetaan.

Ääh, se mitä yritin sanoa että polkupyörin liikkuva osasto kykenee tuleen ja liikkeeseen siellä missä se ei moottoridulla onnistu. PP-osastu kykenee liikkumaan hajautetusti, mutta taistelemaan kootusti täysin eri tavalla kuin jalkaisin tallustava sissiosasto.

Se kovan kärjen vaihtaminenkin vaatii tilaa, jonka välittömästi etulinjan takana toimivat JV-joukot voivat kieltää jos heillä suinkin on kättä pidempää. Lisäksi jos MEK joukon vahtokärki saadaan taisteluun tankki puoliksi tyhjänä ammusvarasto vajaana ja kuskit punasilmäisinä sen vuoksi että se on joutunut taistelemaan tiensä kärkeen kevyiden osastojen viivytysasemien läpi niin vastaanottavilla joukoila on silloin eri taistelu edessään.

Huoltokolonnien väijyttämisestä tuskin kuaan enää haaveilee suuremmassa mittakaavassa.
 
suomi on kyllä kyllästetty niin tiuhaan eri metsäajoteillä, että kyllä se moottoroitu aika monesta paikasta menee, kun ei tarvi maastossa mennä kuin muutama sataa metriä ja sitten tulee uusi metsäajotie vastaan. toi moottoroitu on kärjeltään maastokelpoinen. huolto-osan ei juuri tarvi olla.

fillarit ovat varmaan rajoitetussa käytössä (pienemmillä osastoilla) ihan kätsiä, mutta ei ne mitään joukko-osaston liikkumistarpeita ratkaise
 
Ja sitten varmaan pitäis hommata miinasuojattuja malleja kansainvälisiin operaatioihin
 
Pp

Tuossa foorumia selaillessa tulin tulokseen, että täällä ei ole ketjua (perinnefoorumilla tosin taisi olla) monen sotilaan ja jääkärin rakkaasta kulkupelistä eli polkupyörästä alias munamankelista muuta kuin kuvissa ja videoissa. Moinen virhehän on korjattava. Nyt vertailemaan sykkelien ominaisuuksia meillä ja muualla. Ovatko ulkomaiset pumppuluumut onnistuneet jalostamaan parempia kumikameleita. Ainakin Vietnamissa niistä tehtiin melkoisia kuormajuhtia.

EDIT: Yhdistetty ketjut (terveisin kaikkien rakastama setämies)
 
RE: Pp

No per...le. Olihan sellainen siellä, vaikka hakemalla hain niin ei käynyt silmään. Eikä edes hakutoiminto löytänyt. Modet voisivat siis poistaa tämän säikeen.
 
Itse asiassa polkupyörän osuminen miinaan (muuhun kuin lankaviritteiseen) saattaa olla jopa epätodennäköisempää kuin jalkamiehen, johtuen kapeasta (renkaanlevyinen) kontaktista maahan. Tosin jos pyöriä käytetään paljon voi vihollinen kehitellä bar mine tyyppisen ratkaisun pyöriä varten tai yksinkertaisesti käyttää leveää laukaisinta.
 
Back
Top